Ο Χρήστος Λαϊνάς έγινε γνωστός ως μέλος του ποπ συγκροτήματος Ονειροπαγίδα αλλά και μέσα από τις διάφορες συνεργασίες του, με καλλιτέχνες όπως οι Coti K, Μιχάλης Δέλτα, Tuxedomoon, Raining Pleasure και άλλοι. Καθώς ετοιμάζεται για την παρουσίαση του άλμπουμ Η Αγάπη Θα Λάμψει, της πρώτης σόλο δουλειάς του, η οποία θα γίνει την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου στο Koo Koo, τον φιλοξενούμε σήμερα στο Gimme 10 για να μας εξηγήσει τις ιστορίες και τους τρόπους δημιουργίας των νέων τραγουδιών του.
1. Η θλίψη Το Βράδυ
Στο δωμάτιό μου αργά ένα βράδυ άκουγα και έπαιζα με κάποια παλιά βινύλια και το SP1200 τις EMU, γνωστό μονοφωνικό 12 bit sampler της δεκαετίας του '80. Μικρά αποσπάσματα (μεχρι 2 δευτερόλεπτα το πολύ το καθένα) είχαν γεμίσει ξαφνικά την μνήμη του. Παίζοντάς τα αυτά σε τυχαία σειρά ανακάλυψα ένα συνδυασμό που μου άρεσε πολύ ο οποίος αποτελεί τελικά την εισαγωγή και το βασικό θέμα του τραγουδιού. Οι στίχοι προϋπήρχαν και τους προσάρμοσα σε μια μελωδία που έφτιαξα εκείνη ακριβώς την στιγμή. Η Θλίψη Το Βράδυ περιγράφει ακριβώς αυτό που περιγράφει και γενικότερα ο δίσκος συνολικά... Στο τέλος της μέρας τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό απ' το χάδι των ανθρώπων που αγαπάμε και μας αγαπάνε, όλα τα άλλα είναι βαρετά.
2. Η Αγάπη Θα Λάμψει
Αυτό το τραγούδι το είχα “χαραμίσει” σε ένα τηλεοπτικό σποτ πρίν από δύο χρόνια περίπου... Εκείνη τη στιγμή δεν είχε στίχους αλλά μόνο αυτά τα backing vocals (πα ρα παμ). Ξανακούγοντάς το, όμως, κάποια στιγμή με τον αδελφό μου Δημήτρη μετά από καιρό, με παρότρυνε να το κάνω ένα κανονικό τραγούδι, δηλαδή με μελωδία και στίχους. Σε ευχαριστώ bro για αυτό!
3. Το Τραγούδι Του Δάσους
Παρόμοια τεχνική με το Η Θλίψη Το Βράδυ... Διάφορα samples (πολύ μικρά μουσικά μέρη απο παλιά soul βινύλια) περασμένα στο old trusty SP 1200 και άλλο ένα κομμάτι μόλις έχει γεννηθεί! Αυτή η τεχνική χρησιμοποιήθηκε σε πολλά κομμάτια του album. Το vocoder είναι χαρακτηριστικό αυτού του track (αυτή η ρομποτένια φωνή, ξέρετε...). Το VC-10 της KORG είναι ένα πανέμορφο vocoder της δεκαετίας του εβδομήντα που σχεδόν θα ήθελες να το εγκαταστήσεις στις φωνητικές σου χορδές, αν και αυτό θα φρίκαρε τους γονείς σου και όλο σου το σόι μια για πάντα! Πολλά αναλογικά συνθεσάιζερς (Arp Odyssey, Doepfer), oldschool beats από παλιά βινύλια επίσης, συνθέτουν ένα midtempo χορευτικό, θα τολμήσω να πω, track.
4. Στο Κάμπινγκ
Αυτό το κομμάτι το είχα γράψει πραγματικά σε ένα κάμπινγκ πάρα πολλά χρόνια πριν! Θυμάμαι τον αδελφό μου να με βοηθάει με την μελώδικα, εγώ με μια κιθάρα βράδυ και μια οικογένεια Γάλλων να μας χειροκροτεί πίσω από νωπές πετσέτες κρεμασμένες μεταξύ των σκηνών μας. Φυσικά με την πάροδο των χρόνων το κομμάτι εξελίχτηκε, με τα backing vocals να προστίθενται από εμένα και την κοπέλα μου, τότε, την Δανάη. Σημείωση: το κάμπινγκ αυτό βρίσκεται στη Στούπα, έξω από την Καλαμάτα, και ονομάζεται “Κάμπινγκ Καλογριά”.
5. Ηλιαχτίδα
Ένα κομμάτι φτιαγμένο με ένα MPC 2000 sampler της AKAI του αδελφού μου! Του άλλαζα δομή και ήχους μέχρι την τελευταία στιγμή, σαν να το είχα βαρεθεί λίγο...
6. Σύνορα
Ξανά το SP 1200 με παλιά βινύλια και αν θυμάμαι καλά είναι και το τελευταίο track που έγραψα για το album. Καλοκαίρι στο σπίτι των γονιών μου στη Σαρωνίδα ενώ έχουν φύγει για χωριό... Έχω μεταφέρει όλα μου τα πράγματα στην τραπεζαρία του σπιτιού... Η άλλοτε κυριλάτη τραπεζαρία δίπλα στην κουζίνα τώρα έχει διάφορα synths, 2 ζευγάρια ηχεία, πολλά πεταλάκια, το vocoder μου φυσικά... Αυτό το σπίτι έχει πανέμορφη θέα η οποία σίγουρα έπαιξε τον ρόλο της.
7. 77
Αυτό το κομμάτι το είχαμε παίξει και με την Ονειροπαγίδα, λίγο πριν χωρίσουμε. Ήταν ένα track το οποίο είχα φτιάξει στο MPC του αδελφού μου πολλά χρόνια πριν... Θυμάμαι ότι από τότε μου άρεσε αλλά είχα χάσει τα zip με τους ήχους! Οπότε κάθισα και το ξαναέφτιαξα απ'την αρχή. Η βασική μελωδία του κομματιού μού κάνει κάπως σαν seventies ταινία δράσης για αυτό και το ονόμασα 77 που είναι και η χρονιά γέννησης μου... Αστείο με μία έννοια, δεν λέω...
8. Η Περιπλάνηση
Ιnstrumental το οποίο θυμίζει το Soundtrack του “Hardcore” του Ντένη Ηλιάδη που είχαμε συνθέσει με τον Coti κάτω απ'την ονομασία “Onefingermusic” κάποια χρόνια πριν... Samples, γλυκές αναλογικές μελωδίες, mellotron και χορωδιακά backing vocals.
9. Ανεμώνες
Φόρος τιμής στον πολύ αγαπημένο Jay Dilla... Φυσικά δεν εννοώ ότι ακούγεται σαν Jay D αλλά όσοι το ακούσουν και ξέρουν την
μουσική αυτού του τύπου, θα καταλάβουν... Είναι τελικά ένα pop κομμάτι με beat το
οποίο θυμίζει hip hop αλλά με μελωδίες με vocoder, με omnichord (άλλο ένα πολύ αγαπημένο μουσικό όργανο) και διάφορα άλλα πολύ όμορφα παιχνίδια. Ξανά στην Σαρωνίδα με τη μαγική θέα...
10. Μέρος Δεύτερο
Πάνω σε μία έμμονη λούπα που έχει ξεμείνει απ' το προηγούμενο κομμάτι, ο Coti K στο κόντρα μπάσο και σε διάφορα άλλα overdubs τα οποία δεν θυμίζουν σε τίποτα το όργανο αυτό...
1. Η θλίψη Το Βράδυ
Στο δωμάτιό μου αργά ένα βράδυ άκουγα και έπαιζα με κάποια παλιά βινύλια και το SP1200 τις EMU, γνωστό μονοφωνικό 12 bit sampler της δεκαετίας του '80. Μικρά αποσπάσματα (μεχρι 2 δευτερόλεπτα το πολύ το καθένα) είχαν γεμίσει ξαφνικά την μνήμη του. Παίζοντάς τα αυτά σε τυχαία σειρά ανακάλυψα ένα συνδυασμό που μου άρεσε πολύ ο οποίος αποτελεί τελικά την εισαγωγή και το βασικό θέμα του τραγουδιού. Οι στίχοι προϋπήρχαν και τους προσάρμοσα σε μια μελωδία που έφτιαξα εκείνη ακριβώς την στιγμή. Η Θλίψη Το Βράδυ περιγράφει ακριβώς αυτό που περιγράφει και γενικότερα ο δίσκος συνολικά... Στο τέλος της μέρας τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό απ' το χάδι των ανθρώπων που αγαπάμε και μας αγαπάνε, όλα τα άλλα είναι βαρετά.
2. Η Αγάπη Θα Λάμψει
Αυτό το τραγούδι το είχα “χαραμίσει” σε ένα τηλεοπτικό σποτ πρίν από δύο χρόνια περίπου... Εκείνη τη στιγμή δεν είχε στίχους αλλά μόνο αυτά τα backing vocals (πα ρα παμ). Ξανακούγοντάς το, όμως, κάποια στιγμή με τον αδελφό μου Δημήτρη μετά από καιρό, με παρότρυνε να το κάνω ένα κανονικό τραγούδι, δηλαδή με μελωδία και στίχους. Σε ευχαριστώ bro για αυτό!
3. Το Τραγούδι Του Δάσους
Παρόμοια τεχνική με το Η Θλίψη Το Βράδυ... Διάφορα samples (πολύ μικρά μουσικά μέρη απο παλιά soul βινύλια) περασμένα στο old trusty SP 1200 και άλλο ένα κομμάτι μόλις έχει γεννηθεί! Αυτή η τεχνική χρησιμοποιήθηκε σε πολλά κομμάτια του album. Το vocoder είναι χαρακτηριστικό αυτού του track (αυτή η ρομποτένια φωνή, ξέρετε...). Το VC-10 της KORG είναι ένα πανέμορφο vocoder της δεκαετίας του εβδομήντα που σχεδόν θα ήθελες να το εγκαταστήσεις στις φωνητικές σου χορδές, αν και αυτό θα φρίκαρε τους γονείς σου και όλο σου το σόι μια για πάντα! Πολλά αναλογικά συνθεσάιζερς (Arp Odyssey, Doepfer), oldschool beats από παλιά βινύλια επίσης, συνθέτουν ένα midtempo χορευτικό, θα τολμήσω να πω, track.
4. Στο Κάμπινγκ
Αυτό το κομμάτι το είχα γράψει πραγματικά σε ένα κάμπινγκ πάρα πολλά χρόνια πριν! Θυμάμαι τον αδελφό μου να με βοηθάει με την μελώδικα, εγώ με μια κιθάρα βράδυ και μια οικογένεια Γάλλων να μας χειροκροτεί πίσω από νωπές πετσέτες κρεμασμένες μεταξύ των σκηνών μας. Φυσικά με την πάροδο των χρόνων το κομμάτι εξελίχτηκε, με τα backing vocals να προστίθενται από εμένα και την κοπέλα μου, τότε, την Δανάη. Σημείωση: το κάμπινγκ αυτό βρίσκεται στη Στούπα, έξω από την Καλαμάτα, και ονομάζεται “Κάμπινγκ Καλογριά”.
5. Ηλιαχτίδα
Ένα κομμάτι φτιαγμένο με ένα MPC 2000 sampler της AKAI του αδελφού μου! Του άλλαζα δομή και ήχους μέχρι την τελευταία στιγμή, σαν να το είχα βαρεθεί λίγο...
6. Σύνορα
Ξανά το SP 1200 με παλιά βινύλια και αν θυμάμαι καλά είναι και το τελευταίο track που έγραψα για το album. Καλοκαίρι στο σπίτι των γονιών μου στη Σαρωνίδα ενώ έχουν φύγει για χωριό... Έχω μεταφέρει όλα μου τα πράγματα στην τραπεζαρία του σπιτιού... Η άλλοτε κυριλάτη τραπεζαρία δίπλα στην κουζίνα τώρα έχει διάφορα synths, 2 ζευγάρια ηχεία, πολλά πεταλάκια, το vocoder μου φυσικά... Αυτό το σπίτι έχει πανέμορφη θέα η οποία σίγουρα έπαιξε τον ρόλο της.
7. 77
Αυτό το κομμάτι το είχαμε παίξει και με την Ονειροπαγίδα, λίγο πριν χωρίσουμε. Ήταν ένα track το οποίο είχα φτιάξει στο MPC του αδελφού μου πολλά χρόνια πριν... Θυμάμαι ότι από τότε μου άρεσε αλλά είχα χάσει τα zip με τους ήχους! Οπότε κάθισα και το ξαναέφτιαξα απ'την αρχή. Η βασική μελωδία του κομματιού μού κάνει κάπως σαν seventies ταινία δράσης για αυτό και το ονόμασα 77 που είναι και η χρονιά γέννησης μου... Αστείο με μία έννοια, δεν λέω...
8. Η Περιπλάνηση
Ιnstrumental το οποίο θυμίζει το Soundtrack του “Hardcore” του Ντένη Ηλιάδη που είχαμε συνθέσει με τον Coti κάτω απ'την ονομασία “Onefingermusic” κάποια χρόνια πριν... Samples, γλυκές αναλογικές μελωδίες, mellotron και χορωδιακά backing vocals.
9. Ανεμώνες
Φόρος τιμής στον πολύ αγαπημένο Jay Dilla... Φυσικά δεν εννοώ ότι ακούγεται σαν Jay D αλλά όσοι το ακούσουν και ξέρουν την
μουσική αυτού του τύπου, θα καταλάβουν... Είναι τελικά ένα pop κομμάτι με beat το
οποίο θυμίζει hip hop αλλά με μελωδίες με vocoder, με omnichord (άλλο ένα πολύ αγαπημένο μουσικό όργανο) και διάφορα άλλα πολύ όμορφα παιχνίδια. Ξανά στην Σαρωνίδα με τη μαγική θέα...
10. Μέρος Δεύτερο
Πάνω σε μία έμμονη λούπα που έχει ξεμείνει απ' το προηγούμενο κομμάτι, ο Coti K στο κόντρα μπάσο και σε διάφορα άλλα overdubs τα οποία δεν θυμίζουν σε τίποτα το όργανο αυτό...
Σχετικό θέμα