Ο λόγος στον "τρελό" Αργύρη Πανταζάρα

"Ο ηθοποιός είναι ένας φύλακας του ήθους, της πόλης και του πολιτισμού!"
Διαβάστηκε φορες
Στον κόσμο των τρελών ο Αργύρης Πανταζάρας, τον είδαμε στο Βασιλιά Ληρ να βρίσκει τον εαυτό του ιχνογραφώντας την ύπαρξη των σκοτεινών πλευρών του ανθρώπου σε ένα θεατρικό εγκεφαλογράφημα. Ο λόγος στον τρελό!

Με το θέατρο πότε συναντήθηκες πρώτη φορά;
Άργησα να συναντηθώ με το θέατρο, δεν θα πήγαινα ποτέ αν η αδερφή μου η Ίρις δεν ανέβαινε πρώτη αυτή στην σκηνή!

Πώς σας "ξετρύπωσε" ο Τομάς Παντούρ;
Στην Ελλάδα ο ηθοποιός χειρίζεται όλα τα επαγγελματικά του μόνος του, "σόλο καριέρα" που λένε, και αυτό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι, τόσο για τη καλλιτεχνική του πορεία όσο και για την οικονομική του! Σε αυτή τη παράσταση λειτούργησε κάτι που ανέβασε τον πήχη κ το επίπεδο των συνθηκών στο θέατρο της Ελλάδας. Ο Άκης Γουρζουλίδης ως casting director αλλά και ως α' βοηθός σκηνοθέτη, είναι ένας από τους ελάχιστους ανθρώπους που κάνουν αυτή τη δουλειά τόσο υπεύθυνα, τόσο για τους σκηνοθέτες όσο και για τους ηθοποιούς. Αυτοί οι άνθρωποι στο εξωτερικό ακριβοπληρώνονται για να δημιουργούν επιτυχίες!Ο Άκης πρότεινε λοιπόν στον σκηνοθέτη ένα δυναμικό που θα μπορούσε να αντεπεξέλθει στο όραμα του. Ήταν μια ακρόαση που δεν θα ξεχάσω ποτέ, όλα ξεκίνησαν από το μηδέν και αυτή είναι η δουλειά μας, να ξεκινάς πάντα απ την αρχή σαν μια λευκή σελίδα.

Σας έδωσε ή του ζητήσατε το ρόλο του "τρελού";
Δεν έχω φτάσει ακόμη στο σημείο να προτείνω  εγώ το ρόλο που θα παίξω. Για τον ρόλο του τρελού πέρασα από πολύωρα δοκιμαστικά.

Σε είδαμε πρόσφατα στο ρόλο αυτό, στο πλάι του Γιώργου Κιμούλη, στο Βασιλιά Ληρ και η αλήθεια είναι πως σε πολλά μάτια και συνειδήσεις κλέβεις την παράσταση. Βοηθάει ο ρόλος και είναι τόσο αλήθεια αυτό, όσο και το ότι μπορεί να κατακρημνίσει έναν ηθοποιό. Πως προσέγγισες υπαρξιακά αυτό τον επιβλητικό ρόλο;
Ήταν ένα στοίχημα με το σκηνοθέτη το πως θα συλλάβουμε το ασύλληπτο.
Μου ζητήθηκε να κάνω τα πάντα. Οπότε ξεκίνησα  να αντλώ από "μέσα" μου αναζητώντας έτσι το "μέσα" του κάθε θεατή. Ο ρόλος ολοκληρώθηκε μέσα από την εμπιστοσύνη κ τη συνεργασία μου με τον Γιώργο Κιμούλη, έναν άνθρωπο που το "βασίλειο" του είναι ο κόσμος του θεάτρου και έτσι ο βασιλιάς βρήκε τον τρελό του και ο τρελός τον βασιλιά.

Πώς επηρεάζεσαι από κάθε πρόσωπο που καλείσαι να ερμηνεύσεις;
Επηρεάζομαι τόσο όσο επιτρέπει η υγεία μου και η ασφάλεια των γύρω μου! Η αλήθεια είναι ότι χωρίς να το θέλω επηρεάζομαι τόσο πολύ που θα έπρεπε να νοσηλεύομαι μετά την παράσταση. Η ενσάρκωση ενός ρόλου έχει δαιμονικές παρενέργειες, για αυτό πρέπει να "καθαρίζεις" πριν και μετά τη παράσταση!

Πότε μια παράσταση πάει καλά για σένα και πόσο αυτό έχει να κάνει με την εισπρακτική της επιτυχία;
Μια παράσταση έχει πετύχει όταν ο κόσμος που ήρθε να την δει σου λέει "ευχαριστώ"! Και αυτό εκφράζεται και με τα συναισθήματα του και με τον οβολό του!

Κάνεις ένα επάγγελμα, λειτούργημα αν θες, που όμως καλείσαι να δέχεσαι κάθε είδους κριτική. Πώς αντιμετωπίζεις μια κακή κριτική;
Είμαστε οι πρώτοι που καλούμαστε να περάσουμε μέσα από την αυτοκριτική μας και τη λογοκρισία, μέσα από το ένστικτο και τη συνείδηση μας. Άλλο είναι να σε βοηθάει κάποιος να "σκεφτείς" και να σου δημιουργήσει ερωτήματα και άλλο να σου κάνει "εξέδρα". Δεν κάνουμε τέχνη για να μάθουμε στους θεατές να κρίνουν σωστά, αλλά για να προτείνουν και αυτοί έναν δικό τους τρόπο αντίληψης!



Τι είναι για σένα μια "σωστή κριτική" ανεξάρτητα από το αν είναι θετική η αρνητική;
Σε έναν ιδανικό κόσμο η κριτική έχει μια δική της αυτοτέλεια, ξεκινά με αφορμή ένα έργο τέχνης, αλλά δημιουργεί έναν κόσμο που καταλήγει σε μια άποψη με όραμα. Όταν όμως είναι απόσταγμα προσωπικού γούστου δεν βοηθάει ούτε τον καλλιτέχνη, ούτε το κοινό, ούτε καν αυτόν που το γράφει!


Ποιο φόβο σου χρησιμοποιείς περισσότερο στο θέατρο;

Το φόβο του ατελέσφορου! Είναι ο μόνος λόγος που ξανανεβαίνω στη σκηνή!

Μεσοκρίσιμα τα πράγματα για την χώρα μας εδώ και πολύ καιρό. Πόσο ευνοείται το θέατρο αλλά και γενικά οι τέχνες σε τέτοιες περιόδους;
Το θέατρο δεν ευνοείται κάτω από τέτοιες συνθήκες. Αλλά μπορεί να υπογραμμίσει την αξία και τη συνέπεια του, ως προς την προσφορά του στην κοινωνία!

Πόσο δύσκολο είναι να επιβιώσει ένας νέος ηθοποιός του σήμερα αποκλειστικά από την τέχνη του;
Ένας νέος ηθοποιός εάν ανακαλύψει πρώτα ποια είναι η τέχνη του, μπορεί να επιβιώσει σε οποιαδήποτε εποχή. Όπως ο σαμουράι γνωρίζει την πολεμική τέχνη και τη χρησιμοποιεί με ήθος και κάθε τρόπο για να επιβιώνει.

Τελικά, με όσο δρόμο τα παπούτσια σου έχουν κάνει μέχρι τώρα, που δεν είναι και λίγα διαβάζοντας το βιογραφικό σου, τι σημαίνει ηθοποιός εκτός από φως;

Ο ηθοποιός είναι ένας φύλακας του ήθους, της πόλης κ του πολιτισμού!

Τι ετοιμάζεις για το καλοκαίρι;
Παίζω στον "Ρήσο" σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου! Είναι μια ιλαροτραγωδία που σπάνια ανεβαίνει! Έχουμε την τύχη να εγκαινιάσουμε το λύκειο του Αριστοτέλη, έναν αρχαιολογικό χώρο στο κέντρο της πόλης. Μου δίνει μεγάλη χαρά που θα αναστήσουμε χώρους συνδεδεμένους με την ιστορία και τον πολιτισμό και θα πάρουν μια άλλη πνοή ζωής! Στη παράσταση "ο Άρντεν πρέπει να πεθάνει" που θα ανέβει κι αυτή στα πλαίσια του φεστιβάλ Αθηνών  σε σκηνοθεσία Χάρη Φραγκούλη υπογράφω τη σκηνογραφία μαζί με την Λουκία Χουλιάρα. Στα "Αισχύλεια" ένα πολύ δυναμικό φεστιβάλ στην Ελευσίνα θα παρουσιάσω με μια καινούργια συνθήκη την παράσταση- μονόλογο "ΑΩ" βασισμένο στον "Ακατονόμαστο" του S.Beckett  που παίχτηκε τον χειμώνα στο Θέατρο οδού Κυκλάδων Λευτέρης Βογιατζής.



Διαβάστε ακόμα