Τι μπορεί να σημαίνει η συνεργασία που ανακοίνωσε η Spotify με τη Riot Games, την εταιρεία που βρίσκεται πίσω από το εξαιρετικά δημοφιλές παιχνίδι League Of Legends (LoL); Είναι απλά μια εξαιρετική κίνηση marketing κι απ' τις δυο πλευρές ή υπάρχουν και έμμεσες προεκτάσεις; Από οικονομική ή επιχειρηματική σκοπιά, η Spotify είναι αρκετά μεγαλύτερη, έχοντας περίπου τρεις με τέσσερις φορές το τζίρο της Riot αλλά ακόμα παλεύει να σταθεροποιήσει τα κέρδη της, ενώ η Riot Games πρωτοστατεί στον ταχύτατα αναπτυσσόμενο κόσμο των eSports διατηρώντας το πιο δημοφιλές παιχνίδι (ή άθλημα, ας αφήσουμε αυτή την κουβέντα για άλλο άρθρο).
Η Riot Games διατηρεί εδώ και καιρό επίσημο λογαριασμό στο Spotify με δική της μουσική που συγκεντρώνει περίπου πέντε εκατομμύρια μηνιαίους ακροατές. Είναι εύκολη και βάσιμη η υπόθεση πως η πλειοψηφία αυτών παρακολουθούν στενά το LOL επειδή η μουσική και τα τραγούδια σχετίζονται άμεσα με το παιχνίδι και τους χαρακτήρες του. Ωστόσο, πέρα από παίκτες, ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του κοινού της Riot Games είναι όσοι παρακολουθούν τα παιχνίδια και τα πρωταθλήματα, είτε σε αυτόνομα stream τύπου twitch, είτε σε τεράστιες εκδηλώσεις όπως το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Ενδεικτικά, περίπου 100 εκατομμύρια θεατές παρακολούθησαν το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 2019. Υπάρχει, δηλαδή, ένα σημαντικό πλήθος παικτών, ερασιτεχνών ή μη, θεατών και ακροατών εκεί έξω που δεν αλληλεπιδρά τακτικά με το LoL μέσα στο Spotify.
Αυτό ακριβώς το κοινό φαίνεται να θέλει να προσελκύσει το Spotify με το ρόλο του ως αποκλειστικός συνεργάτης της Riot Games και των διεθνών εκδηλώσεων του LoL. Σε συνεργασία οι δύο εταιρείες θα προσφέρουν αποκλειστικά podcasts σχετικά με το παιχνίδι, καινούρια τραγούδια και αρκετές playlist. Έχει ήδη ανακοινωθεί ένα podcast για μέσα στο 2020 που θα κυκλοφορήσει πριν το 10ο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα που θα διεξαχθεί τέλη Σεπτέμβρη, στο οποίο θα ακούγονται συνεντεύξεις επαγγελματιών παικτών, εφέ του παιχνιδιού, μουσικές και διάφορα άλλα. Επίσης σχετική με το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα θα είναι και η κυκλοφορία ενός τραγουδιού, ως ύμνος των αγώνων, που στο παρελθόν έχουν αναλάβει συγκροτήματα όπως οι Imagine Dragons ή οι Against The Current. Υπάρχει, ακόμα, μια playlist για τους αγώνες αυτούς και η επίσημη playlist του LoL. Τέλος, όπως ανακοίνωσε η Spotify, δημιουργείται μια ξεχωριστή «γωνιά» (hub ντε...) για το LoL μέσα στο Spotify, το οποίο πλέον κατατάσσεται και ως είδος (genre) ανάμεσα στα υπόλοιπα γνωστά rock, punk, κλπ. Δίνεται, δηλαδή, αρκετός χώρος στη Riot Games να προωθήσει το παιχνίδι-προϊόν της στους ακροατές.
Μπορεί κανείς να βρει κάτι μεμπτό στα παραπάνω; Δύσκολα. Είναι, ωστόσο, μια συνεργασία μεταξύ δύο εταιρειών που είναι εξαιρετικά δημοφιλείς στους νέους και που έχουν τη δύναμη να επηρεάζουν το πώς αυτοί παίζουν και το πώς ακούνε μουσική. Ο τρόπος λειτουργίας της Spotify είναι λίγο-πολύ γνωστός: «επιβραβεύει» αλγοριθμικά τα τραγούδια που περιέχονται σε πολλές playlist, προτιμάει τα σύντομα τραγούδια, προωθεί τραγούδια «φασόν» από ανύπαρκτους καλλιτέχνες, και πιστεύει πως οι καλλιτέχνες πρέπει να παράγουν συνεχώς για να τα βγάλουν πέρα, όχι να αρκούνται σε ένα δίσκο ανά τρία χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό φαίνεται να προσπαθεί να προσελκύσει πελάτες (ακροατές) και συνεργάτες, προσφέροντας ένα μέρος της δύναμής του σε τρίτους. Πόσοι είχατε πάρει χαμπάρι το τραγούδι των Imagine Dragons για το LoL το 2014 ("Warriors"); Σε ένα μήνα από τώρα το αντίστοιχο τραγούδι θα έχει περισσότερες διεξόδους σε μεγαλύτερο μέρος του κοινού, όπως και όλες οι playlist του λογαριασμού της Riot.
Εν τέλει πρόκειται για το ίδιο «πρόβλημα»: το Spotify επεμβαίνει με τη σχετική κυριαρχία του στον τρόπο με τον οποίο ακούει και ανακαλύπτει μουσική μεγάλο μέρος του κοινού. Ναι, το Discover Weekly μπορεί να είναι εξαιρετικό και αναντικατάστατο για πολλούς που δεν θέλουν ή δεν έχουν το χρόνο να ψάξουν. Ή η πρόσβαση σε περισσότερο (και καλύτερο, ίσως) περιεχόμενο για έναν φίλο του παιχνιδιού να είναι αγαπητή. Πιστεύω, όμως, πως οι παραπάνω και οι άλλες αντίστοιχες κατηγορίες ακροατών οφείλουν να γνωρίζουν πώς περίπου λειτουργεί το «οικοδόμημα» αυτό. Όχι απαραίτητα για να αλλάξουν ριζικά τον τρόπο που ακούνε μουσική, αυτό είναι πιο βαθύ χαρακτηριστικό της εποχής. Ούτε για να αναρωτιούνται το αν και πόσο συμφέρει το Premium. Το να μην υπάρχουν ψευδαισθήσεις, όμως, ότι για παράδειγμα «ανακαλύπτουν» νέους μουσικούς όταν τους σερβίρονται στο πιάτο, είναι μια αρχή. Κι ας έρθουν, τότε, στα καθαρά μυαλά όλα τα προϊόντα ενδιαφερόντων συνεργασιών του καιρού μας.