Το θέατρο του «Νέου Κόσμου» συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου με τη συγκλονιστική παράσταση «Αίας». Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος παρουσίασε στο κοινό μια μοναδική παράσταση, εντέχνως τοποθετημένη μεταξύ αρχαίας τραγωδίας και σύγχρονου θεάτρου.
Ο «Αίας» αποτελεί την τελευταία σωζόμενη τραγωδία του Σοφοκλή. Κεντρικός της ήρωας ο ομώνυμος χαρακτήρας , ένας άντρας δυνατός με υπερηφάνεια και αξιοπρέπεια. Γι’ αυτό και όταν δεν του αποδίδουν τα όπλα του Αχιλλέα, μετά του θάνατό του, στρέφεται εναντίον των Ατρείδων και του Οδυσσέα, αισθανόμενος θυμό και αδικία για τη μη αναγνώριση της προσφοράς του στον Τρωικό Πόλεμο. Η θεά Αθηνά, οδηγεί τον Αίαντα σε παραφροσύνη με αποτέλεσμα να επιτεθεί σε ένα κοπάδι ζώων αντί των Ατρείδων. Όταν συνέρχεται, συνειδητοποιημένος πια από την ενέργεια του, νιώθει ατιμασμένος και επιθυμεί να αυτοκτονήσει.
Στο Ηρώδειο, ο Αίας κατάφερε να μαγέψει, να εξεγείρει και να συγκινήσει το γεμάτο θέατρο. Ο Νίκος Κουρής στο ρόλο του Αίαντα ως ένας άλλος Προμηθέας αντιτίθεται στους θεούς στο όνομα της ανδρείας και της γενναιότητας, καταφέρνοντας να σε κερδίσει με την ερμηνεία του. Πλάι του η μοναδική Μαρία Πρωτόπαππα στο ρόλο της Τέκμησσας , αφομοιωμένη στο ρόλο της, μετρημένη και χωρίς υποκριτικές εξάρσεις. Ο Γιάννης Τσορτέκης σε κρατάει σε εγρήγορση ως πολυμήχανος Οδυσσέας. Ο Μιχάλης Τιτόπουλος ως ραψωδός και ο Χορός αποτελούν τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις της παράστασης.
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος έχει στήσει μια εξαιρετική παράσταση. Οι ηθοποιοί καταφέρνουν να ταυτιστούν με τους αρχαίους ήρωες, άνθρωποι οικείοι, ήρωες σύγχρονοι, ενώ η παράσταση εξελίσσεται γρήγορα χωρίς να βαλτώνει. Η ισορροπία της σκηνής επιτυγχάνεται με το μοίρασμα των ηθοποιών σε όλη τη σκηνή με επίκεντρο πάντα τον Αία. Ενώ, η περίτεχνη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη αποτελεί ένα άλλο μεγάλο πλεονέκτημα της παράστασης. Χωρίς να χάσει τον έμμετρο λόγο, έχει αποδώσει και προσαρμόσει μοναδικά το κείμενο του Σοφοκλή στην νέα ελληνική γλώσσα.
Ο ρόλος του Χορού είναι ουσιαστικός και καταλυτικός σε όλη τη διάρκεια της παράστασης. Ένα ζωντανό κύτταρο που πάλλεται με τους ρυθμούς των οργάνων της μουσικής του Νίκου Κηπουργού. Η μουσική του Νίκου Κηπουργού σε συνδυασμό με τις χορογραφίες της Αγγελικής Στελλάτου, τους εξαιρετικούς ηθοποιούς και το φωτισμό του Σάκη Μπιρμπίλη, αναδεικνύουν το ρόλο του Χορού.
Ο Αίας έρχεται σε μια δύσκολη κοινωνικοοικονομικοπολιτική κατάσταση της χώρας να μας υπενθυμίσει την ταυτότητα μας. Έλληνες εναντίον Ελλήνων, αδικίες και τεχνάσματα. Αν και παρουσιάζεται τρομερά δυνατός και υπερήφανος, είναι ένας επαναστάτης, που επιχειρεί να ανακτήσει την αδικία και την αξιοπρέπεια του. Εναντιωμένος στο κατεστημένο των θεών και των ισχυρών πολιτικά αντρών, προτιμά να αυτοκτονήσει όταν χάνει την αξιοπρέπεια του και όχι σε κάποια μάχη. Η ηθική και η τιμή αναδύονται ως οι ύψιστες αρετές σε μια κοινωνία διεφθαρμένη. Ο Αίας δεν είναι κάποιο μυθικό πρόσωπο που ανήκει σε μια άλλη εποχή, είναι ένας Έλληνας σύγχρονος , όπου χάνει την αξιοπρέπεια του.
Συντελεστές της παράστασης
Μετάφραση Δ.Ν. Μαρωνίτης
Σκηνοθεσία Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Μουσική Νίκος Κυπουργός
Σκηνικά-Κοστούμια Ελένη Μανωλοπούλου
Χορογραφίες Αγγελική Στελλάτου
Σχεδιασμός φωτισμών Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική διδασκαλία Αναστάσης Σαρακατσάνος, Γιάννης Πλαστήρας
Βοηθός σκηνοθέτη Βάσια Χρήστου
Διανομή
Αίας Νίκος Κουρής
Τέκμησσα Μαρία Πρωτόπαππα
Τεύκρος Γιάννος Περλέγκας
Οδυσσέας Γιάννης Τσορτέκης
Αθηνά Ελένη Ουζουνίδου
Άγγελος Παντελής Δεντάκης
Μενέλαος Γιάννης Κλίνης
Αγαμέμνων Δημήτρης Παπανικολάου
Ραψωδός Μιχάλης Τιτόπουλος
Χορός
Θύμιος Κούκιος
Σπύρος Κυριαζόπουλος
Χρήστος Μαλάκης
Δαβίδ Μαλτέζε
Αλέξανδρος Μαυρόπουλος
Δημήτρης Πασσάς
Κρις Ραντάνοφ
Σταύρος Σβήγκος
Θοδωρής Σκυφτούλης
Μάνος Στεφανάκης
Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος
________________________________________
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 17-18 Ιουλίου
Θέατρο Βράχων, Βύρωνας, 27 Ιουλίου
Βεάκειο Θέατρο Πειραιά, 1η Σεπτεμβρίου
Θέατρο Άλσους Δ. Κιντής, Ηλιούπολη, 2 Σεπτεμβρίου
Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 5 Σεπτεμβρίου
Κηποθέατρο Παπάγου 7-8 Σεπτεμβρίου
Σύνδεσμος παράστασης : http://nkt.gr/play/137/aias/
Ο «Αίας» αποτελεί την τελευταία σωζόμενη τραγωδία του Σοφοκλή. Κεντρικός της ήρωας ο ομώνυμος χαρακτήρας , ένας άντρας δυνατός με υπερηφάνεια και αξιοπρέπεια. Γι’ αυτό και όταν δεν του αποδίδουν τα όπλα του Αχιλλέα, μετά του θάνατό του, στρέφεται εναντίον των Ατρείδων και του Οδυσσέα, αισθανόμενος θυμό και αδικία για τη μη αναγνώριση της προσφοράς του στον Τρωικό Πόλεμο. Η θεά Αθηνά, οδηγεί τον Αίαντα σε παραφροσύνη με αποτέλεσμα να επιτεθεί σε ένα κοπάδι ζώων αντί των Ατρείδων. Όταν συνέρχεται, συνειδητοποιημένος πια από την ενέργεια του, νιώθει ατιμασμένος και επιθυμεί να αυτοκτονήσει.
Στο Ηρώδειο, ο Αίας κατάφερε να μαγέψει, να εξεγείρει και να συγκινήσει το γεμάτο θέατρο. Ο Νίκος Κουρής στο ρόλο του Αίαντα ως ένας άλλος Προμηθέας αντιτίθεται στους θεούς στο όνομα της ανδρείας και της γενναιότητας, καταφέρνοντας να σε κερδίσει με την ερμηνεία του. Πλάι του η μοναδική Μαρία Πρωτόπαππα στο ρόλο της Τέκμησσας , αφομοιωμένη στο ρόλο της, μετρημένη και χωρίς υποκριτικές εξάρσεις. Ο Γιάννης Τσορτέκης σε κρατάει σε εγρήγορση ως πολυμήχανος Οδυσσέας. Ο Μιχάλης Τιτόπουλος ως ραψωδός και ο Χορός αποτελούν τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις της παράστασης.
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος έχει στήσει μια εξαιρετική παράσταση. Οι ηθοποιοί καταφέρνουν να ταυτιστούν με τους αρχαίους ήρωες, άνθρωποι οικείοι, ήρωες σύγχρονοι, ενώ η παράσταση εξελίσσεται γρήγορα χωρίς να βαλτώνει. Η ισορροπία της σκηνής επιτυγχάνεται με το μοίρασμα των ηθοποιών σε όλη τη σκηνή με επίκεντρο πάντα τον Αία. Ενώ, η περίτεχνη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη αποτελεί ένα άλλο μεγάλο πλεονέκτημα της παράστασης. Χωρίς να χάσει τον έμμετρο λόγο, έχει αποδώσει και προσαρμόσει μοναδικά το κείμενο του Σοφοκλή στην νέα ελληνική γλώσσα.
Ο ρόλος του Χορού είναι ουσιαστικός και καταλυτικός σε όλη τη διάρκεια της παράστασης. Ένα ζωντανό κύτταρο που πάλλεται με τους ρυθμούς των οργάνων της μουσικής του Νίκου Κηπουργού. Η μουσική του Νίκου Κηπουργού σε συνδυασμό με τις χορογραφίες της Αγγελικής Στελλάτου, τους εξαιρετικούς ηθοποιούς και το φωτισμό του Σάκη Μπιρμπίλη, αναδεικνύουν το ρόλο του Χορού.
Ο Αίας έρχεται σε μια δύσκολη κοινωνικοοικονομικοπολιτική κατάσταση της χώρας να μας υπενθυμίσει την ταυτότητα μας. Έλληνες εναντίον Ελλήνων, αδικίες και τεχνάσματα. Αν και παρουσιάζεται τρομερά δυνατός και υπερήφανος, είναι ένας επαναστάτης, που επιχειρεί να ανακτήσει την αδικία και την αξιοπρέπεια του. Εναντιωμένος στο κατεστημένο των θεών και των ισχυρών πολιτικά αντρών, προτιμά να αυτοκτονήσει όταν χάνει την αξιοπρέπεια του και όχι σε κάποια μάχη. Η ηθική και η τιμή αναδύονται ως οι ύψιστες αρετές σε μια κοινωνία διεφθαρμένη. Ο Αίας δεν είναι κάποιο μυθικό πρόσωπο που ανήκει σε μια άλλη εποχή, είναι ένας Έλληνας σύγχρονος , όπου χάνει την αξιοπρέπεια του.
Συντελεστές της παράστασης
Μετάφραση Δ.Ν. Μαρωνίτης
Σκηνοθεσία Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Μουσική Νίκος Κυπουργός
Σκηνικά-Κοστούμια Ελένη Μανωλοπούλου
Χορογραφίες Αγγελική Στελλάτου
Σχεδιασμός φωτισμών Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική διδασκαλία Αναστάσης Σαρακατσάνος, Γιάννης Πλαστήρας
Βοηθός σκηνοθέτη Βάσια Χρήστου
Διανομή
Αίας Νίκος Κουρής
Τέκμησσα Μαρία Πρωτόπαππα
Τεύκρος Γιάννος Περλέγκας
Οδυσσέας Γιάννης Τσορτέκης
Αθηνά Ελένη Ουζουνίδου
Άγγελος Παντελής Δεντάκης
Μενέλαος Γιάννης Κλίνης
Αγαμέμνων Δημήτρης Παπανικολάου
Ραψωδός Μιχάλης Τιτόπουλος
Χορός
Θύμιος Κούκιος
Σπύρος Κυριαζόπουλος
Χρήστος Μαλάκης
Δαβίδ Μαλτέζε
Αλέξανδρος Μαυρόπουλος
Δημήτρης Πασσάς
Κρις Ραντάνοφ
Σταύρος Σβήγκος
Θοδωρής Σκυφτούλης
Μάνος Στεφανάκης
Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος
________________________________________
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 17-18 Ιουλίου
Θέατρο Βράχων, Βύρωνας, 27 Ιουλίου
Βεάκειο Θέατρο Πειραιά, 1η Σεπτεμβρίου
Θέατρο Άλσους Δ. Κιντής, Ηλιούπολη, 2 Σεπτεμβρίου
Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 5 Σεπτεμβρίου
Κηποθέατρο Παπάγου 7-8 Σεπτεμβρίου
Σύνδεσμος παράστασης : http://nkt.gr/play/137/aias/