Μια φορά κι έναν καιρό ...
Βρισκόμαστε στη Μεγάλη Βρετανία στις αρχές του 18ου αιώνα. Η Βασίλισσα Αν είναι φιλάσθενη και παρουσιάζει ξαφνικές μεταπτώσεις στη διάθεση και εκρήξεις θυμού. Η αδυναμία της φέρνει στο προσκήνιο τη Λαίδη Σάρα, παιδική φίλη της Αν και έμπιστη σύμβουλό της. Η Σάρα διοικεί τη χώρα στη θέση της Αν, με δυναμισμό, αποφασιστικότητα και ερχόμενη συχνά σε σύγκρουση με το Κοινοβούλιο. Προωθεί το δικό της όραμα για «το καλό της χώρας» και παράλληλα φροντίζει να ισχυροποιεί τη θέση της. Μια μέρα καταφθάνει στο παλάτι η Άμπιγκεϊλ, ξαδέρφη της Σάρα, που όμως έχει απολέσει τα οφέλη της ευγενούς καταγωγής της και αναζητά δουλειά ως υπηρέτρια. Η Σάρα αναγνωρίζει τη σπιρτάδα στα μάτια της Άμπιγκεϊλ και την παίρνει υπό την προστασία της. Ωστόσο, η Άμπιγκεϊλ έχει βλέψεις να αποκαταστήσει την κοινωνική της κατάσταση και γι’ αυτό πρέπει να φτάσει ως τη Βασίλισσα. Η ενασχόληση της Σάρας με τη διακυβέρνηση δίνει στην Άμπιγκεϊλ τον απαραίτητο χώρο και χρόνο για να αυτονομηθεί και να προσεγγίσει την Αν. Σύντομα την μαγεύει με τη γοητεία και την αφοσίωσή της. Η σύγκρουση των δύο γυναικών δεν θα αργήσει.
Το "The Favourite" είναι ένα δράμα εποχής με οξείς διαλόγους και διακριτικές κωμικές πινελιές. Εξετάζει τη φιλία, την αγάπη και τον έρωτα, διανθισμένα με σεξ, δολοπλοκίες και δηλητηριάσεις. Η ιστορία αντλεί έμπνευση από την πραγματική Αν, την πρώτη Βασίλισσα της Μεγάλης Βρετανίας και τελευταία του Οίκου των Στιούαρτ, και τις σχέσεις της με τη Σάρα Τσώρτσιλ –Λαίδη του Μάρλμπορω– και την Άμπιγκεϊλ Χιλ. Το αρχικό σενάριο γράφτηκε από την ιστορικό Deborah Davis το 1998 και έμενε αρκετά πιστό στα γεγονότα. Όταν περί το 2010 ο Γιώργος Λάνθιμος ανέλαβε να το ζωντανέψει, αποφάσισε να βασίσει την ταινία στις σχέσεις μεταξύ των τριών γυναικών, παίρνοντας ελευθερίες στο χτίσιμο των χαρακτήρων τους. Στο πρόσωπο του Tony McNamara βρήκε τον ιδανικό εκφραστή των ιδεών του. Παρότι, λοιπόν, το σενάριο του "The Favourite" δεν υπήρξε εξαρχής δημιούργημα του Λάνθιμου, μετατράπηκε στην πορεία. Δεν είναι διόλου παράξενο, ως εκ τούτου, το γεγονός ότι φέρει την πολυπλοκότητα στη δομή και την αμφισημία που χαρακτηρίζουν κάθε ταινία του.
Και οι τρεις ήταν υπέροχες
Η Βασίλισσα Αν έχει χάσει 17 παιδιά είτε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είτε μετά από λίγες μέρες ζωής. Βασίζεται στην ακεραιότητα της Σάρα, στην οποία έχει παραδώσει ουσιαστικά όλες τις εξουσίες της. Αποζητά τόσο παθιασμένα την αγάπη, που είναι διατεθειμένη να την ψάξει –αφελώς– ακόμα και στις κολακείες. Όμως έχει συνηθίσει να βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής όλων. Είναι, άλλωστε, η Βασίλισσα, for God's sake!
Η Λαίδη Σάρα έχει βρεθεί, λίγο από ανάγκη και λίγο από συμφέρον, στη θέση να κυβερνά τη Μεγάλη Βρετανία. Τουλάχιστον αυτό προσπαθεί να κάνει, όποτε δε χρειάζεται να κανακεύει τη Βασίλισσα. Είμαστε μεσούντος του πολέμου της ισπανικής διαδοχής και ο σύζυγός της που είναι επικεφαλής του στρατού ξεκινά μια νέα εκστρατεία στη Γαλλία, κωφεύοντας μπροστά σε όσους προτιμούν μια ειρηνευτική συνθήκη. Η Σάρα είναι η μοναδική που αντιμιλά στη Βασίλισσα. Είναι, άλλωστε, φίλες από πιτσιρίκια, for heaven's sake!
Η Άμπιγκεϊλ Χιλ βρέθηκε από τα σαλόνια στα αλώνια. Όμως δεν έχει σκοπό να παραμείνει εκεί. Και δουλειά βρίσκει στο παλάτι· και έναν βαρόνο κάνει να τρέχει πίσω της· και πληροφοριοδότης πολιτικών γίνεται. Είναι φτιαγμένη για τη μεγάλη ζωή. Δεν διστάζει να πουλήσει εξυπηρετήσεις και έρωτα σε όσους και όσες χρειαστεί για να φτάσει στο στόχο της. Το αξίζει, άλλωστε, for mercy's sake!
Μια ταινία εποχής με την παραμορφωτική ματιά του Γιώργου Λάνθιμου
Ένας ακόμη πειραματισμός που θεωρώ αποτυχημένο είναι οι ταχείς πανοραμίκ λήψεις (whip pan shots), δηλαδή η γρήγορη στροφή της στατικής κάμερας, σε γωνίες μεγαλύτερες των 90°. Σίγουρα απλουστεύει το μοντάζ, μιας και δεν απαιτείται cut για τη μετάβαση π.χ. από τη μία πλευρά του δωματίου στην άλλη. Ωστόσο, σε συνδυασμό με τον ευρυγώνιο φακό οδηγεί σε υπερβολικά θολά ενδιάμεσα πλάνα.
Ο Γιώργος Λάνθιμος ευνοούμενος της Ακαδημίας
Παρά τις δέκα υποψηφιότητες για Oscar, το "The Favourite" πολύ δύσκολα θα αποσπάσει περισσότερα από ένα ή δύο βραβεία (πιθανολογώ για μία ερμηνεία και πρωτότυπο σενάριο). Ωστόσο, μόνο άδικο δεν είναι το γεγονός ότι ο Γιώργος Λάνθιμος εξελίσσεται σε ευνοούμενο της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Βασισμένος σε τρεις ισχυρές πρωταγωνίστριες, κατάφερε να δημιουργήσει μια δυνατή, σύγχρονη ταινία εποχής, χωρίς να κάνει καμιά έκπτωση στον τρόπο δουλειάς του. Παρότι η εμπλοκή του στο σενάριο ήταν σημαντική, δεν έλαβε κανένα credit ο ίδιος (κάτι που θα του είχε αποφέρει άλλη μία οσκαρική υποψηφιότητα) και μάλιστα απέδωσε credits στους δύο σεναριογράφους του (Davis και McNamara) ως διευθυντές παραγωγής (executive producers). Η δημιουργική ταυτότητα του Λάνθιμου, οι επιτυχημένες συνεργασίες και τα βραβεία τον καθιερώνουν πλέον ξεκάθαρα ανάμεσα στα μεγάλα ονόματα του παγκόσμιου κινηματογράφου και του ανοίγουν ευκαιρίες για το επόμενο βήμα. Ένα βήμα που πιθανολογώ ότι δεν θα αργήσει, καθώς ήδη δουλεύει αρκετά σενάρια, τόσο παρέα με τον Ευθύμη Φιλίππου, όσο και με τον Tony McNamara.
* Η ταινία προβάλλεται από τις 31 Ιανουαρίου στις αθηναϊκές αίθουσες Odeon Όπερα και Αβάνα λίγο πριν το επίσημο άνοιγμά της στους κινηματογράφους στις 7 Φεβρουαρίου υπό τον τίτλο «Η Ευνοούμενη».