Δεν είναι μια πλούσια θεατρικά εβδομάδα αυτή που ξεκινά σήμερα, τουλάχιστον όσον αφορά τις πρεμιέρες. Μάλιστα δεν είναι λίγες οι παραστάσεις με μικρή διάρκεια, όπως για παράδειγμα τα «Αποχαιρετισμοί» στο Rabbithole και «Σελίδες ερωτικής λογοτεχνίας» στο Faust που θα δώσουν μόλις μία παράσταση, ή και το "Faded" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση που θα διαρκέσει το Παρασκευοσαββατοκύριακο 12 με 14 Απριλίου.
Εντύπωση προκαλεί η πρεμιέρα του κλασικού «Περιμένοντας τον Γκοντό» με νέα διανομή στο θέατρο Χώρος, μιας και πρόκειται για το τέταρτο ανέβασμα του έργου του Μπέκετ στην Αθήνα φέτος από διαφορετικούς συντελεστές!
Αναλυτικότερα γι' αυτήν την εβδομάδα:
«Θα δημιουργηθεί μια καινούρια έκφραση στην τέχνη, που θα δεχθεί το χάος. Έργο του καλλιτέχνη, σήμερα, είναι να βρει μια καινούργια έκφραση που να συνθέτει τα συντρίμμια.» Σάμιουελ Μπέκετ
Το εμβληματικό έργο του Ιρλανδού Νομπελίστα Σάμιουελ Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό» σε σκηνοθεσία Έλενας Μαυρίδου, μετά τον επιτυχημένο πρώτο κύκλο παραστάσεων, επιστρέφει στο θέατρο Χώρος τη Δευτέρα 8 Απριλίου με ανανεωμένη διανομή.
Ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του Θεάτρου του Παραλόγου, μια «τραγικωμωδία σε δυο πράξεις», όπως τη χαρακτήρισε ο ίδιος ο Μπέκετ, το Περιμένοντας τον Γκοντό (En attendant Godot, 1948), αποτελεί ένα αριστούργημα της σύγχρονης δραματουργίας. Παρά τις διαφορετικές ερμηνείες που το συνέδεσαν με τις ψυχαναλυτικές θεωρίες του Φρόυντ και του Γιουνγκ, τον Ψυχρό Πόλεμο, τον Υπαρξισμό, ακόμη και με τον Χριστιανισμό, το έργο παραμένει μια διαχρονική παραβολή για την τάση του ανθρώπου να περιμένει πάντοτε την έξωθεν σωτηρία. Όπως, άλλωστε, υποστήριζε κι ο ίδιος ο Μπέκετ, το νόημα του έργου βρίσκεται στο Περιμένοντας και όχι στον ίδιο τον Γκοντό, την ταυτότητα του οποίου δε γνώριζε ούτε ο ίδιος ο συγγραφέας.
Σ’ αυτόν τον μη τόπο και μη χρόνο, ο Μπέκετ έρχεται να φωτίσει ακόμη μια φορά τα αδιέξοδα της πιο κωμικής, ποιητικής και θλιβερής ύπαρξης. Της δικής μας.
Από Δευτέρα 8 Απριλίου στο Θέατρο Χώρος.
*****
Βάσσα @ Πολυχώρος Vault
Ο πατέρας πεθαίνει, μια κληρονομιά, μια επιχείρηση που αναζητά ηγέτη, ο γιος κατασκοπεύει, η νύφη απατά, η Μάνα μηχανορραφεί, ο θείος κλέβει, η σύζυγος απατά. Μια δυναστεία που καταρρέει. Στο επίκεντρο του έργου η Αγία Οικογένεια σε σήψη. Το έργο ακροβατεί ανάμεσα στο δράμα και τη μαύρη κωμωδία. Ο Γκόρκι γράφει το 1910 την πρώτη εκδοχή της «Βάσσα Ζελεσνόβα», την ιστορία μιας σκληρής γυναίκας που, τώρα που πεθαίνει ο σύζυγός της, αναλαμβάνει τα ηνία της οικογένειας αλλά και της οικογενειακής τους επιχείρησης.
Στο έργο αυτό ο Γκόρκι ωσάν να είχε διαβάσει την «Αγία οικογένεια» του Μαρξ, με τα πρόσωπα και το μύθο του συνθέτει μια σαρκαστική μικρογραφία της «Αγίας οικογένειας», με αρχηγό τη μάνα, που για να κρατήσει τον πλούτο στα χέρια της, ανενδοίαστα, χωρίς φραγμό, είναι ικανή για τα πάντα, και με το κάθε ισχυρό μέλος της να «τρώει» το αδύναμο. ο θεσμός της οικογένειας έχει μπει στην τροχιά του ιστορικού και οι άνθρωποι, αβοήθητοι μέσα σε ένα εχθρικό περιβάλλον, και αφού δε βρήκαν (όσοι δε βρήκαν) με τι να αντικαταστήσουν το θεσμό της οικογένειας, βουλιάζουν στη μοναξιά και το συμφέρον τους, έχοντας μια διαστρεβλωμένη αίσθηση ικανοποίησης και αμαρτίας ακόμη και με τη δολοφονία των ανθρώπων δίπλα τους.
Από Τετάρτη 10 Απριλίου στον Πολυχώρο Vault.
*****
Καρύδια με μέλι @ Θέατρο Ελπίδας
Σε μια εποχή που, το να έχει κάποιος εργασία θεωρείται «προνόμιο», οι γυναίκες τους κάνουν καριέρα κι εκείνοι παλεύουν με τις δουλειές του νοικοκυριού.
Γυναίκες «έξω» στην κοινωνία και Άνδρες «στο σπίτι». Αυτή η αντιστροφή των ρόλων δημιουργεί απρόοπτα και κωμικές καταστάσεις, που χαρίζουν άφθονο γέλιο. Μια σάτιρα που αντιστρέφει τα κοινωνικά πρότυπα που θέλουν τις γυναίκες στο σπίτι και τους άντρες να κυνηγούν την καριέρα τους.
«Καρύδια με μέλι», η νέα ανατρεπτική κωμωδία του Θάνου Τσάμπρα.
Από Παρασκευή 12 Απριλίου στο Θέατρο Ελπίδας.
*****
Λεόντιος και Λένα: ένα τραγούδι για το τίποτα @ Θέατρο Φούρνος
Ο Γερμανός συγγραφέας Γκέοργκ Μπύχνερ («Ο θάνατος του Δαντόν», «Βόυτσεκ», «Λεντς») γράφει το έργο «Λεόντιος και Λένα» το 1836. Ακροβατώντας ανάμεσα στον ρομαντισμό της εποχής του και στην επαναστατική του ορμή δημιουργεί μια κωμωδία έντονα τραγική όπου το ερωτικό παραμύθι αναβλύζει κοινωνική κριτική κι ειρωνεία.
Ο Λεόντιος και η Λένα, γόνοι βασιλιάδων, πρόκειται να ενωθούν με τα δεσμά του γάμου ενώνοντας παράλληλα και τα βασίλεια των πατεράδων τους. Θέλοντας να ξεγελάσουν το πεπρωμένο και τα αρχέτυπα ο καθένας τους χωριστά αποφασίζει να δραπετεύσει. Συναντώνται, όμως, τυχαία χωρίς να ξέρει ο ένας την ταυτότητα του άλλου και ερωτεύονται. Όταν αποκαλυφθεί η αλήθεια θα βρεθούν αντιμέτωποι με το αδιέξοδο της μοίρας.
Το έργο του Μπύχνερ είναι κλασικό· προσπαθώντας να αποτυπώσει την αλήθεια της εποχής του, κριτικάροντας τις γερμανικές μικρο-ηγεμονίες του 19ου αιώνα, πλησιάζει με ευφυή και ταυτόχρονα ποιητικό τρόπο τις εξουσίες του σήμερα. Με τη σκοτεινή, χιουμοριστική, μηδενιστική ματιά του καταπιάνεται, ακόμη, και με τον αέναο προβληματισμό του ανθρώπου: εάν η μοίρα ξεγελιέται...
Από Παρασκευή 12 Απριλίου στο Θέατρο Φούρνος.
Άλλες παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα:
Από Τρίτη 9/4
Η Σταχτοπούτα απόψε δεν! @ Ελληνοαμερικανική Ένωση
Malady '82 @ Booze Cooperativa
Από Πέμπτη 11/4
Αποχαιρετισμοί @ Rabbithole (μία παράσταση)
Σελίδες ερωτικής λογοτεχνίας @ Faust (μία παράσταση)
Από Παρασκευή 12/4
Αδύναμοι χαρακτήρες γεμάτοι πείσμα να ευτυχήσουν @ Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
Ήλιος με δόντια @ Παπαγάλος
Faded @ Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (μέχρι 14/4)
*****
Παραστάσεις που ρίχνουν αυλαία:
Amid @ Θέατρο Ροές | Τελευταία παράσταση στις 9/4
Ήθη και έθιμα εκτός Σένγκεν @ Θέατρον του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος Μείζονες Ελληνισμού «Ελληνικός Κόσμος» | Τελευταία παράσταση στις 9/4
Λεόντιος και Λένα @ Θέατρο Σφενδόνη | Τελευταία παράσταση στις 9/4
Φροσύνη @ Θέατρο Άβατον | Τελευταία παράσταση στις 10/4