Ακούς ελληνικό ραδιόφωνο; Αν ναι, είσαι δικός μου άνθρωπος. Στην δεκαετία του '90, το παλιό ραδιοκασετόφωνό μου δούλευε υπερωρίες και μέσα από πολλές ξεχωριστές εκπομπές ανακάλυψα πολλά νέα συγκροτήματα και μουσικούς. Σε καθετί ενδιαφέρον πατούσα το κουμπί "record" και το έγραφα σε κασέτα. Άλλωστε, πάντα είχα μια άγραφη κασέτα στο ραδιοκασετόφωνο.
Το ραδιόφωνο με έμαθε να ανακαλύπτω και παλιά και νέα ακούσματα, που αξίζουν της προσοχής μου. Με έμαθε να έχω την προσμονή της ανακάλυψης ενός καινούργιου τραγουδιού, ενός όμορφου δίσκου κι ενός νέου μουσικού. Με έμαθε να δίνω ευκαιρίες σε «φρέσκους» μουσικούς για τις επιλογές τους και να μην παρασύρομαι από τον αρχικό ενθουσιασμό ή την απογοήτευσή μου.
Άραγε, σήμερα ποιο μέσο έχει αυτό το ρόλο; Το YouTube, το Spotify, το Facebook, το Instagram ή επιλεγμένες ιστοσελίδες; Σίγουρα όμως, όχι το ραδιόφωνο.
Αν ακούς ένα από τα ραδιόφωνα που παίζουν ξένη ή ελληνική μουσική και είναι μέσα στις πρώτες θέσεις ακροαματικότητας, ποια ήταν η τελευταία φορά που θυμάσαι να άκουσες ένα νέο Έλληνα μουσικό; Πότε κατάφερε ένα τραγούδι από καινούργιο καλλιτέχνη να μπει σ' αυτό το ελεεινό καθημερινό playlist των 40-50 τραγουδιών, που επαναλαμβάνονται κάθε μέρα;
Θα απαντήσεις ότι ακούς συνέχεια το "Release me" του Monsier Minimal, ή λίγο παλαιότερα το "Have Mercy" του δικού μας Hume Assine ή το «Έλα και ράγισε τον κόσμο μου» της Βιολέτας Ίκαρη. Ναι και βέβαια υπάρχουν εξαιρέσεις στο playlist, σε συγκεκριμένους ραδιοφωνικούς παραγωγούς, σε κινήσεις, όπως οι «Φωνές του σήμερα» στο αντίστοιχο ψηφιακό κανάλι του Μελωδία και στις μουσικές προτάσεις του Γιάννη Νένε στον Athens Voice Radio, αλλά ειλικρινά πόσα νέα τραγούδια ακούς στους δημοφιλείς ελληνικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς;
Από την αλλαγή του Μελωδία, μετά την αποχώρηση του Οδυσσέα Ιωάννου και την επιτυχία του μικρού και επιλεγμένου playlist, το οποίο αλλάζει ανά διαστήματα και περιέχει περισσότερα παλιά ακούσματα, που είναι πιο φιλικά, γνωστά και εύηχα στο ευρύ κοινό, πολλά γνωστά ραδιόφωνα έχουν μπει σε αυτό το μονοπάτι και δυστυχώς με αυτό τον τρόπο βλέπουν τα νούμερά τους να αυξάνονται...
Το ελληνικό ραδιόφωνο στοχεύει στη σιγουριά των δοκιμασμένων μουσικών ακουσμάτων και σε ηλικίες άνω των 30 (μην πω 40). Πολλοί νέοι Έλληνες μουσικοί δημιουργούν όμορφα τραγούδια και δυστυχώς η προώθησή τους μέσα από το ραδιόφωνο είναι σχεδόν απίθανη.
Αρκετοί ραδιοφωνικοί παραγωγοί των Μελωδία, Μέντα, Δίεση, Εν Λευκώ, Red, Rock και Pepper έχουν τεράστιες δισκοθήκες και αγαπούν πραγματικά την μουσική. Όμως, πόσες φορές έχετε ακούσει στις εκπομπές τους τα τραγούδια και τους Έλληνες καλλιτέχνες που σας προτείνουμε κάθε μήνα στον Δίσκο και τα Τραγούδια του μήνα; Πόσες φορές έχετε ακούσει τους Social Waste, τους Usurum, τον ΓΙΑΝ ΒΑΝ, τον Παντελή Κυραμαργιό, τους Villagers of Ioannina City, τους Planet of Zeus και τον Bloody Hawk σε δημοφιλή ελληνικό σταθμό; Ποιο το ποσοστό των τραγουδιών νέων Ελλήνων μουσικών στο καθημερινό playlist δημοφιλών μουσικών ραδιοφώνων; Υπάρχουν εκπομπές που ξέρεις ότι παρουσιάζουν μουσικές από νέους Έλληνες μουσικούς;
Ναι, υπάρχουν αντίστοιχες εκπομπές, αλλά δυστυχώς όχι σε δημοφιλή ραδιόφωνα...
Στο playlist του Radio 1 του BBC που παίζει μετά τις 7 μ.μ., υπάρχει ξεχωριστή λίστα που λέγεται "In New Music We Trust" και όπως σημειώνει ο Chris Price, ο επικεφαλής του μουσικού τμήματός του, μετά από την Taylor Swift, μπορεί να ακούσεις έναν νέο μουσικό. Βέβαια, στην Αγγλία η μουσική είναι προϊόν με αντίστοιχη βαρύτητα με τον τουρισμό στην Ελλάδα και όλα τα μέσα της μουσικής βιομηχανίας είναι ιδιαίτερα προσεκτικά στην διαφύλαξη αυτού του προϊόντος.
Στην Γαλλία από το 1994, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί υποχρεώνονται να αφιερώνουν το 60% του playlist τους σε ξένες μουσικές, το 40% στο Γαλλικό τραγούδι και το μισό από αυτό στους νέους γηγενείς μουσικούς!
Με ποιον τρόπο, λοιπόν, οι καινούργιοι Έλληνες καλλιτέχνες μπορούν να προωθήσουν τις μουσικές δημιουργίες τους; Ας πούμε, οι Innerspeaker, μια αρκετά αξιόλογη νέα ελληνική μπάντα κυκλοφόρησε το ντεμπούτο της πριν από λίγες ημέρες. Πώς μπορεί να τον προωθήσει; Είναι μονόδρομος το YouTube, οι streaming πλατφόρμες, τα social media και οι ιστοσελίδες; Φτάνουν αυτά;
Το ραδιόφωνο πού στέκεται σ' αυτό το θέμα; Θα πρέπει να περάσουν χρόνια για να ακούσουμε τα τραγούδια των σημερινών νέων μουσικών;
Το νέο ελληνικό τραγούδι αξίζει να έχει την δέουσα προώθηση από το ραδιόφωνο και θεωρώ σωστή την υποχρεωτική ποσόστωση των τραγουδιών των νέων Ελλήνων μουσικών στα playlists των ραδιοφωνικών σταθμών. Ας δώσουμε κίνητρα στα καινούργια ελληνικά μουσικά μυαλά. Άλλωστε, οι γνωστοί μουσικοί, όπως ο Χαρούλης, η Μποφίλιου, ο Νταλάρας, ο Μαραβέγιας, δεν έχουν ανάγκη την προώθηση της μουσικής τους...
Διαβάστε ακόμα: Back to 2G #4: Έχει νόημα η κυκλοφορία δίσκων σε φυσική μορφή;