Στα τέλη του Οκτώβρη κυκλοφόρησε ο τέταρτος δίσκος του Subheim με τίτλο «Πόλις», ο οποίος περιέχει εννιά κομμάτια ελαφρώς πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής με αρκετά ambient στοιχεία. Ο Έλληνας μουσικός που ζει στο Βερολίνο έχει δημιουργήσει έναν ενδιαφέροντα δίσκο που μπορεί, έχει δηλαδή την ικανότητα, να ευχαριστήσει τους φίλους του είδους.
Τον είχαμε συναντήσει και μας είχε μιλήσει για την προηγούμενη δουλειά του ("Foray", 2015) πριν από πέντε χρόνια. Σήμερα, σας παρουσιάζουμε τις απαντήσεις του στις ερωτήσεις που μας προέκυψαν από την ακρόαση του νέου δίσκου, την αλλαγή αυτών των χρόνων, και, τι άλλο, την πανδημία με την απουσία συναυλιών.
MixGrill: Ο τέταρτος δίσκος σου κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες, στο ξεκίνημα του δεύτερου κύματος του κορωνοϊού σε πολλές χώρες. Πώς είσαι με τον συνδυασμό αυτό;
Subheim: Ήθελα πάρα πολύ να παίξω τα νέα κομμάτια live και να μπορέσω να παρουσιάσω το δίσκο στο πλαίσιο μιας περιοδείας, το οποίο δυστυχώς δε θα μπορέσω να κάνω. Στεναχωρήθηκα αλλά οκ, υπάρχουν άνθρωποι που η όλη κατάστασή τους έχει επηρεάσει πολύ περισσότερο, τόσο οικονομικά όσο και επαγγελματικά. Γι' αυτό και προσπαθώ να βλέπω τα πράγματα με αισιοδοξία και να μην παραπονιέμαι.
MixGrill: Αν δεν κάνω λάθος έχει περίπου δέκα χρόνια που ζεις και εργάζεσαι στο Βερολίνο. Πώς βλέπεις να έχει αλλάξει η πόλη αυτό το διάστημα και τι σε επηρεάζει περισσότερο ως μουσικό;
Subheim: Δεν ξέρω αν έχει αλλάξει η πόλη, σίγουρα έχω αλλάξει εγώ. Δεν πάω στα club όσο πήγαινα παλιά, δε με τραβάνε τα all-nighters, βάζω πλέον τη σωματική και ψυχική μου υγεία πάνω απ' όλα και διαπίστωσα ότι αυτό έρχεται σε αντίθεση με κάποιες συνήθειες του παρελθόντος που έπρεπε να κοπούν ή να μειωθούν. Νιώθω ότι παλιότερα η αρνητική ενέργεια ήταν η βασική κινητήριος δύναμη, πλέον αφήνω χώρο και στην ωραία πλευρά της ζωής να βγει μέσα στη μουσική μου ακόμα και αν αυτό δεν είναι πάντα ξεκάθαρο στον ακροατή.
MixGrill: Στο κείμενο που συνοδεύει τον δίσκο αναφέρεται ο συνδυασμός της τάσης (δια)φυγής και του συναισθήματος μιας «αγκυλωμένης» κατάστασης. Βρίσκεις τον εαυτό σου συχνά σε τέτοια αισθήματα και θέλησες να τα εκφράσεις στον δίσκο ή βγήκανε στην πορεία της δημιουργίας;
Subheim: Όχι τόσο συχνά πλέον αλλά σίγουρα αισθάνθηκα εγκλωβισμένος πολλές φορές μέσα στα τελευταία πέντε χρόνια, πιο πολύ συναισθηματικά. Εγκλωβισμός κυρίως δημιουργημένος από εμένα τον ίδιο, από τις προσωπικές μου ανησυχίες και αμφιβολίες. Το περιβάλλον (η «πόλις» του Βερολίνου στη συγκεκριμένη περίπτωση) έπαιξε σημαντικό ρόλο αλλά όχι κατ' ανάγκη τον βασικότερο.
MixGrill: Ο τίτλος υποθέτω πως δεν αναφέρεται σε κάποια συγκεκριμένη μεγαλούπολη όπως το Βερολίνο, αλλά στο αστικό περιβάλλον που περικυκλώνει τους περισσότερους από εμάς. Η μουσική σαν και αυτή που έχεις συνθέσει στους τέσσερις δίσκους σου μοιάζει να ακμάζει στις πόλεις. Πώς σκέφτεσαι τις διαφορές στην αντίληψη του μηνύματος που θες να περάσεις μεταξύ ακροατών που ζουν εντός και εκτός αστικών κέντρων;
Subheim: Η πόλη του τίτλου μπορεί να είναι οποιαδήποτε πόλη. Είτε υπαρκτή είτε νοητή. Μια μεγαλούπολη είναι συνώνυμη με φασαρία, ογκώδη αντικείμενα που σου κρύβουν τον ουρανό, κλειστοφοβία, υπερπληθυσμό, περιορισμό χώρου. Όλα αυτά μπορεί να συμβαίνουν μέσα σου ακόμα και αν δε ζεις σε πόλη. Γι' αυτό και δε με απασχολεί το πού ζει ο καθένας που ακούει τη δουλειά μου. Η μουσική είναι ένα ταξίδι, μπορείς να το βιώσεις όπως θέλεις εσύ, είτε ζεις σε ένα μικροσκοπικό χωριό πάνω σ' ένα βούνο, είτε σε μια πολυκατοικία στο κέντρο μιας τσιμεντένιας μεγαλούπολης. Δε χρειάζεται κάποιος να έχει παρόμοια βιώματα με τον μουσικό που έφτιαξε ένα κομμάτι που ώστε να αντιληφθεί τι κουβαλάει ο άνθρωπος αυτός μέσα του, άσε που δε χρειάζεται κιόλας.
MixGrill: Υπάρχει κάποια σχέση με την καβαφική «Πόλις»; Συνήθως οι μουσικές σου δεν συνοδεύονται από στίχους, ως αναγνώστης ποια είναι η σχέση σου με την ποίηση;
Subheim: Όχι. Καβάφη διάβασα πολύ μικρός και δε θυμάμαι τίποτα, θα μου άρεσε να τον ξαναπιάσω κάποια στιγμή. Ο καινούριος δίσκος προέκυψε με διάσπαρτους στίχους χωρίς προηγούμενη σκέψη, απλά βγήκε έτσι. Μου αρέσει η ποίηση υπό τη μορφή στίχων ή η χρήση ποιητικού λόγου στο πλαίσιο ενός μυθιστορήματος ας πούμε, αλλά η καθαρή ποίηση δε με τράβηξε ποτέ. Μου φαίνεται ίσως πολύ σύντομη και πολύ συμβολική για τα γούστα μου.
MixGrill: Ο δίσκος ξεκινάει με το "Ghosts", το μόνο κομμάτι που περιέχει απαγγελία. Είναι δικοί σου οι στίχοι και η φωνή; Πώς προέκυψε η ιδέα; Θα άλλαζες τη φράση που μας είχες πει πριν από πέντε χρόνια: «Το κείμενο εγκλωβίζει νοητά τη μουσική και συνήθως προτιμώ να αφήνω τα πράγματα ανοιχτά σε περισσότερες ερμηνείες»;
Subheim: Η απαγγελία δεν είναι η δική μου φωνή. Γράφτηκε ξυπνώντας από έναν εφιάλτη, μεταξύ συνειδητού και ασυνειδήτου. Δε θυμάμαι να πηγαίνω στο σαλόνι, να βρίσκω χαρτί και μολύβι, ούτε και τη στιγμή που έγραψα αυτά τα λόγια. Αν ήμουν ξύπνιος δε θα μπορούσα να έχω γράψει κάτι τέτοιο, δεν μπορώ να το εξηγήσω πώς έγινε. Το κεντρικό θέμα του κομματιού είναι η απώλεια και πώς φωλιάζει μέσα στο υποσυνείδητό μας.
Δε θα άλλαζα αυτό που είπα πριν πέντε χρόνια, εξακολουθώ να πιστεύω ότι ένα κείμενο μπορεί να βάλει τον ακροατή σε ένα πιο συγκεκριμένο «μονοπάτι» αν θέλεις. Αυτό δεν είναι ούτε καλό ούτε κακό, όλα έχουν να κάνουν με το τι θες να πεις κάθε φορά και πώς επιλέγεις να το πεις. Αυτή τη φορά απλά θέλησα να πω κάποια πράγματα πιο ξεκάθαρα, πιο προσωπικά. Ήθελα να δείξω ένα κομμάτι της ψυχής μου με πιο γυμνό τρόπο και αισθάνθηκα πως η μητρική μου γλώσσα είναι το καλύτερο εργαλείο για να εκφραστώ.
MixGrill: Το "Park Inn" γράφτηκε σε κάποιο ξενοδοχείο της γνωστής αλυσίδας; Πώς επιλέγεις τους τίτλους των κομματιών; Η προτίμηση στους μονολεκτικούς τίτλους είναι συνειδητή;
Subheim: Η μουσική δε γράφτηκε σε ξενοδοχείο αλλά η ιδέα γεννήθηκε στον 40ο όροφο ενός Park Inn. Θυμάμαι είχε τρομερό αέρα και μια δυνατή καταιγίδα που έδερνε τον γυάλινο τοίχο του κτηρίου. Τα λόγια που ακούγονται στο κλείσιμο του "Supernova" είναι μερικές από τις σκέψεις που έκανα εκείνη τη νύχτα, κομμένες και ραμμένες άμετρα και ωμά χωρίς πολλή σκέψη.
MixGrill: Στο "Daughter" συμμετέχει και ο Hecq (Ben Lukas Boysen). Είναι μια συνεργασία την οποία είχες αναφέρει σε συνέντευξη πριν από σχεδόν δέκα χρόνια. Ποια είναι η σχέση σου με τον Ben Lukas και πώς εκφράστηκε τεχνικά και μη στο κομμάτι αυτό;
Subheim: Παραμένουμε φίλοι αν και δε βλεπόμαστε συχνά. Το κομμάτι το γράψαμε αρκετά χρόνια πριν αλλά δεν είχαμε αποφασίσει τι να το κάνουμε. Γράφοντας τα κομμάτια του «Πόλις», διαπίστωσα ότι ταίριαζε τόσο αισθητικά όσο και νοηματικά και έτσι αποφάσισα να το συμπεριλάβω.
MixGrill: Πώς έχει εξελιχθεί ο μουσικός εξοπλισμός σου τα τελευταία χρόνια; Ποιο είναι το gadget ή όργανο στο οποίο βρίσκεσαι πιο κοντά τελευταία;
Subheim: Όσο περνάει ο καιρός, τόσο λιγότερο με ενδιαφέρουν τα gadgets. Βαριέμαι τρομερά να ακούω παραγωγούς να συζητάνε για νέα plugins, συνθεσάιζερ, ηχεία κλπ. Δε μου κάνει αίσθηση τίποτε από αυτά, πλέον έχω μόνο μια κιθάρα, δύο συνθεσάιζερ, έναν υπολογιστή και τα ηχεία μου. Ξανάπιασα την παλιά μου Ibanez αυτές τις μέρες του lockdown και άρχισα να γρατζουνάω, ίσως και να το συνεχίσω πιο σοβαρά αν δε βαρεθώ.
MixGrill: Ποια ήταν η τελευταία συναυλία που πήγες πριν αρχίσουν οι ακυρώσεις την Άνοιξη; Υπήρξε κάποια μέσα στο καλοκαίρι την οποία προσδοκούσες;
Subheim: Η τελευταία συναυλία που πήγα ήταν οι Rotting Christ και μου άρεσαν πάρα πολύ. Ήθελα πολύ να δω Chelsea Wolfe αλλά δυστυχώς το lockdown στη Γερμανία ξεκίνησε ακριβώς την ημέρα που θα έπαιζε στο Βερολίνο και ακυρώθηκε.
MixGrill: Με τις live streaming συναυλίες πώς τα πας; Ασφαλώς δεν είναι το ίδιο με όσα ξέρουμε. Έχεις παρακολουθήσει καμία αυτούς τους μήνες; Πώς σου φάνηκε η εμπειρία;
Subheim: Δεν έχω παρακολουθήσει ούτε μία. Η αλήθεια είναι ότι με κουράζει να ζω μέσα από μια οθόνη, πιστεύω ότι η live μουσική είναι φτιαγμένη για να απολαμβάνεται ζωντανά. Τη στιγμή που αφαιρείς την τρίτη διάσταση, το ηχοσύστημα, τον χαμηλό φωτισμό, τα σώματα που κινούνται και γενικά τη συνολική εμπειρία του να βρίσκεσαι σε ένα χώρο φτιαγμένο γι' αυτό το σκοπό, νιώθω ότι όλα γίνονται πιο πλαστικά, πιο απόμακρα.
MixGrill: Λόγω της κατάστασης οι συναυλίες θα αργήσουν. Πώς σκοπεύεις να κινηθείς μουσικά τους επόμενους μήνες;
Subheim: Βγάζοντας τις συναυλίες απ' το μυαλό μου και γράφοντας νέα μουσική. Προς το παρόν, κάνω ένα διάλειμμα γιατί με κούρασε πολύ αυτός ο δίσκος και χρειάζομαι λίγη απόσταση από την όλη διαδικασία.