Από την περασμένη Δευτέρα 12 Απριλίου, το Κανάλι 1 90,4, ο δημοτικός ραδιοφωνικός σταθμός του Πειραιά απέκλεισε τα ξένα τραγούδια από το πρόγραμμά του. Είμαστε σίγουρα στο 2021; Σκεφτείτε το. Ένας δημοτικός σταθμός κάνει στην άκρη την ξένη μουσική, η οποία εκφράζεται από τέσσερις εκπομπές με ιστορία δεκάδων χρόνων και δικό τους φανατικό κοινό. Για ποιο λόγο; Για μεγαλύτερη ακροαματικότητα; Μα είναι δημοτικό ραδιόφωνο...
Σε μια εποχή που το ραδιόφωνο δεν ακούγεται από τους νέους και χάνει την επιδραστικότητα και τη δύναμή του, μόνο οι ειδησεογραφικές και μουσικές εκπομπές με άποψη και λόγο μπορούν να κρατήσουν τους ακροατές, οι οποίοι κρατάνε αυτή την επαφή περισσότερο για συναισθηματικούς λόγους, παρά για την ουσία. Μόνο οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί που έχουν κάτι να πουν, μπορούν να δώσουν έναν σοβαρό λόγο για να ανοίξει ένας άνθρωπος το ραδιόφωνό του.
Στο 2021, το ραδιόφωνο μπορεί να ακουστεί μέσα από τον υπολογιστή ή την Alexa ή το Siri ή τον Google Assistant. Με μια απλή φωνητική εντολή στην Alexa, μπορώ να ανοίξω εύκολα το Κανάλι 1 του Πειραιά ή το BBC Radio 6 του Λονδίνου ή το WBGO της Νέας Υόρκης ή να ανοίξω το Spotify και να μου επιλέξει τραγούδια που είναι παρόμοια με το "Paranoid Android" των Radiohead.
Άραγε, για ποιο λόγο να ανοίξω το Κανάλι 1; Για την ενημέρωση. Είναι γεγονός ότι το φρεσκάρισμα στην ιστοσελίδα του Κ1 είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, όπως και η μεγάλη αύξηση της αρθρογραφίας και η αντίστοιχα μεγαλύτερη δημοσίευση στα social media. Όμως, ποιος είναι ο ρόλος ενός δημοτικού σταθμού; Μόνο η ενημέρωση, ή και ο Πολιτισμός;
Είναι δυνατόν να έχεις τον Σουάρεζ, τον Ινιέστα, τον Τσάβι και τον Γκριεζμαν και να τους... διώχνεις;
Ο Δημήτρης Αντωνόπουλος, ο Νίκος Ξανθάκος (και οι δύο κλείνουν 34 χρόνια στο ραδιόφωνο φέτος), ο Τάσος Πάλλας (27 χρόνια παραγωγός) και ο Γιώργος Πατριάρχης έκαναν εδώ και χρόνια πραγματικές μουσικές ραδιοφωνικές εκπομπές με άποψη, δικές τους επιλογές χωρίς playlist, αφιερώματα και μπόλικες συνεντεύξεις. Και οι τέσσερις συνέθεταν τη μόνη πραγματική ζώνη σε ένα Ελληνικό ραδιόφωνο, τη Ροκ Ζώνη.
Θα μου επιτρέψετε να σταθώ αρχικά στον Δημήτρη Αντωνόπουλο. Εδώ και ημέρες προσπαθώ να σκεφτώ ποιος ραδιοφωνικός παραγωγός και γενικότερα ποιος σταθμός που είναι σε λειτουργία έχει κάνει 320 τηλεφωνικές συνεντεύξεις (κι όχι με e-mail) και μάλιστα με πρωτοκλασάτα ονόματα κι όχι απαραίτητα λόγω της σχετικής συναυλίας τους στην Ελλάδα. Ο Δημήτρης Αντωνόπουλος είναι μακράν ο Νο1 «αναρχοαυτόνομος» παραγωγός εδώ και πολλά χρόνια! Δεν ακολουθεί τη λογική της «ιεραρχίας», που υπάρχει στις συνεντεύξεις, δηλαδή δεν μιλάει πρώτα με τη δισκογραφική εταιρεία του καλλιτέχνη, μετά με τον manager του κλπ, αλλά βρίσκει τον τρόπο να κεντρίσει το ενδιαφέρον του ίδιου του μουσικού και μιλάει με τον ίδιο, ακόμα κι αν πρόκειται για ονόματα όπως ο Alan McGee (τεράστιο όνομα της Αγγλικής δισκογραφίας και manager των Oasis, Jesus and Mary Chain κ.ά.), ή ο Peter Hook των εμβληματικών Joy Division και New Order ή ο Peter Murphy των Bauhaus ή ο Thurston Moore των πολύ αγαπημένων Sonic Youth.
Ο Αντωνόπουλος είναι ροκ με όλη τη σημασία της λέξης. Είναι ένα αγριοκάτσικο που έχει τη δύναμη να σκαρφαλώνει όποιο βουνό βρει μπροστά του.
Ειλικρινά, γνωρίζουν εκεί στο Κανάλι 1 τα παρακάτω ονόματα; Έχουν αίσθηση της δυσκολίας που έχει καθεμία από αυτές τις συνεντεύξεις, πολλές εκ των οποίων έγιναν ζωντανά στον αέρα των 90,4; Έχουν άραγε κεφαλοποιήσει αυτές τις συνεντεύξεις; Στην ιστοσελίδα του Κ1, θα έπρεπε κάποιες από αυτές να είναι σε περίοπτη θέση, γιατί πραγματικά κανένα άλλο ελληνικό ραδιόφωνο που λειτουργεί ακόμα, δεν έχει αυτό το υλικό! Αν ανοίξετε τώρα το kanaliena.gr, δεν θα βρείτε κάτι αντίστοιχο...
Δείτε μερικά από τα 320 ονόματα:
- Fontaines D.C.,
- Wolf Alice,
- Walkabouts,
- Dream Syndicate,
- Uriah Heep,
- Pavlov's Dog,
- Peter Hammill,
- Gang Of Four,
- Sarah Neufeld (Arcade Fire),
- Thurston Moore (Sonic Youth),
- Still Corners,
- Algiers,
- Fuzztones,
- Violent Femmes,
- Porcupine Tree,
- Greg Dulli (Afghan Whigs),
- Endless Boogie,
- Stranglers,
- Glen Matlock (Sex Pistols),
- Echo & The Bunnymen,
- Alan McGee (Creation Records),
- New Model Army,
- A Place To Bury Strangers,
- Gallon Drunk,
- Peter Hook (Joy Division & New Order),
- Charlatans,
- Buzzcocks,
- Dave Davies (The Kinks),
- Electric Prunes,
- Lydia Lunch,
- Peter Murphy (Bauhaus),
- Wire,
- James Williamson (The Stooges),
- Godfathers,
- Arthur Brown,
- Angie Bowie,
- Bad Religion,
- Mike Joyce (The Smiths),
- Editors,
- The Chameleons,
- Ryley Walker,
- Savage Republic,
- Eyeless In Gaza,
- Liam McKahey (Cousteau),
- M 83,
- Puressence,
- The Pains Of Being Pure At Heart,
- The Seeds,
- Poly Styrene (X - Ray Spex),
- Chris Eckman,
- Mike Randle (Love),
- Sarah Jane Morris,
- A Certain Ratio,
- Inspiral Carpets,
- And Also The Trees,
- Richard Lloyd (Televesion),
- Dirtmusic,
- Dan Stuart (Green On Red),
- Daniel Ash (Bauhaus),
- Jackie Leven,
- Sivert Hoyem,
- Emiliana Torrini,
- Fleshtones,
- Mike Garson (David Bowie - Nine Inch Nails).
Ο Τάσος Πάλλας έγραψε τα ακόλουθα στο Facebook για το «εμπάργκο» του Κ1 στην ξένη μουσική:
ΡΟΚ ΖΩΝΗ ΤΕΛΟΣ!!! Προχθές ένοιωσα την πραγματική σημασία του γνωμικού: «όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, ο θεός γελάει». Πως το έφερε η μοίρα, μια ραδιοφωνική εκπομπή, που ξεκίνησε το απόγευμα της 9/4/1994, να τελειώσει την ίδια ημερομηνία, περίπου την ίδια ώρα, με το ίδιο playlist, αλλά 27 ολόκληρα χρόνια μετά! Κι αυτό γιατί οι υπεύθυνοι του σταθμού αποφάσισαν ξαφνικά ότι η μετάδοση κάθε είδους ξένης μουσικής απαγορεύεται στο Κανάλι Ενα 90,4! Τραγωδία και κωμωδία μαζί! Γιατί το πρόβλημα δεν είναι ότι τα πρόσωπα, ούτε ότι καταργείται μια ποιοτική, επιτυχημένη και καθολικά αναγνωρισμένη, 20 και βάλε χρόνια, μουσική ζώνη. Το πρόβλημα, όχι μόνο για τον σταθμό, αλλά για την ίδια την ποιότητα της δημοκρατίας μας είναι, όταν η εκάστοτε (και εξ ορισμού προσωρινή) διοίκηση ενός εκ του νόμου πολυφωνικού και πολυσυλλεκτικού δημόσιου οργανισμού, θέλει να επιβάλει στους δημότες τα προσωπικά της γούστα και απόψεις!
Ο Νίκος Ξανθάκος έγραψε ένα άρθρο στο apotis4stis5.com των Γιάννη Πετρίδη και Κώστα Ζουγρή, το οποίο με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο και αξίζει να διαβάσετε.
Ο Δήμαρχος Πειραιά συμφωνεί με την κατάργηση της ξένης μουσικής στο Κανάλι 1;
Ο Δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης μου έχει δώσει την εντύπωση ότι είναι ανοιχτόμυαλος άνθρωπος και δεν του αρέσουν τα εμπάργκο, οι καταργήσεις και οι αποκλεισμοί. Ποιο όμως είναι το μήνυμα που εκπέμπεται εν έτει 2021 στους μουσικόφιλους του Πειραιά και όλης της Ελλάδας;
Το Κανάλι 1 έχει τη δυνατότητα να κάνει την υπέρβαση και να αυξήσει την ακροαματικότητά του, διατηρώντας τα δυνατά του όπλα. Η μεγάλη χρήση της ιστοσελίδας και των social media είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, όπως και ο εμπλουτισμός των ενημερωτικών εκπομπών. Το μουσικό σκέλος του σταθμού καλύπτει ένα μικρό ποσοστό και είναι σαφώς προτιμότερη η ανάδειξη των στοιχείων που είναι μοναδικά για ένα ελληνικό ραδιόφωνο, όπως οι τέσσερις εκπομπές με ισχυρή άποψη και οι συνεντεύξεις του Αντωνόπουλου.
Το Κανάλι 1 90,4 θα μπορούσε να γίνει ένας καλός ενημερωτικός σταθμός τα πρωϊνά και ένα μουσικό ραδιόφωνο με άποψη, αντίστοιχο του BBC6 Music, τα απογεύματα. Είναι ο μόνος τρόπος για να διατηρήσει το κοινό του. Άλλωστε, μην ξεχνάμε ότι δεν είναι ένα ιδιωτικό, αλλά ένα δημοτικό ραδιόφωνο.
Το λάθος μπορεί να διορθωθεί. Ας γίνει το συντομότερο!