Μετά την απολαυστική τους εμφάνιση στο Eightball, μαζί με τους Minor Mine, μια συζήτηση τη χρωστούσα στους Remain In Light. Ένα ντόπιο σχήμα που μας έχει απασχολήσει ποικιλοτρόπως και με άκρως θετικό τρόπο, επανήλθε συναυλιακά μετά από τέσσερα χρόνια, με νέο lineup και νέο υλικό στα σκαριά. Ορίστε, λοιπόν, η κουβέντα με τον «Y» (κατά κόσμον Γιώργο Πανταλέοντα), κιθαρίστα και μοναδικό ιδρυτικό μέλος πλέον του γκρουπ.
MixGrill: Καλησπέρα από το mixgrill.gr και συγχαρητήρια για την επανεμφάνιση του συγκροτήματος, όπως και για τη διάθεση του χρόνου σας για να απαντήσετε στα ερωτήματά μας. Το συγκρότημα πέρασε τα τελευταία αρκετά χρονια δια πυρός και σιδήρου μέχρι να ξαναβρεί το δρόμο του με νέα σύνθεση. Θα θέλαμε να μας πείτε τι συνέβη όλα αυτά τα χρόνια στις τάξεις των Remain In Light με όλες αυτές τις ανακατατάξεις.
Υ: Η αιφνιδιαστική αποχώρηση του Elder K το 2018 - η οποία έγινε για δικούς του σεβαστούς, προσωπικούς λόγους- δημιούργησε μια αναστάτωση. Τα μέλη που προσχώρησαν αργότερα δεν κατάφεραν να ενσωματωθούν για διάφορους λόγους. Παράλληλα με αυτό, όλη η κατάσταση με την καραντίνα και το ψυχολογικό τραύμα που μας έφερε ο Covid δεν άφησαν το συγκρότημα αλώβητο. Έφεραν στο προσκήνιο διαπροσωπικές διαφορές με παλιά μέλη του σχήματος και μετά την συναυλία στο Rover (ανοίγοντας για τους Membranes) ήταν, τουλάχιστον για μένα, σαφές ότι δεν μπορούσαμε να συνυπάρξουμε. Προτίμησα τη διάλυση από τη μιζέρια.
Το επόμενα δυο-τρία χρόνια πέρασαν με μοναχικές ενδοσκοπικές αναζητήσεις, που συνοδεύτηκαν και από μια σοβαρή οικογενειακή κατάσταση υγείας. Από αυτήν την περίοδο προέκυψε και το “Anosognosia”, το οποίο ηχογράφησα όλο κεκλεισμένων των θυρών, με κυρίως instrumental χαρακτήρα…
Μια τέτοια κυκλοφορία είναι μια ενδιαφέρουσα
εμπειρία για έναν μουσικό, αλλά προσωπικά τη βρίσκω πολύ μοναχική και πάντα
ήθελα να δουλεύω και με άλλους.
Επιχείρησα συνεργασία με διάφορα άτομα και το καλοκαίρι του ’23 είχα την τύχη
να συναντήσω το Γιάννη Τόμη, ο οποίος άνοιξε τις πόρτες του χώρου του και
αρχίσαμε να προβάρουμε οι δυο μας. Ο άνθρωπος αυτός, με την ειλικρίνεια και τον
αυθορμητισμό του, έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην αναγέννηση του σχήματος.
M.G.: Πιστεύετε ότι η νέα σύνθεση θα φέρει μια καινούρια αναγέννηση, τόσο ηχητικά οσο και σε προσωπικές σχέσεις με τα παιδιά που απαρτίζουν πλέον την μπάντα; Θα θέλαμε και μερικές συστάσεις για το ποιοι είναι πλέον οι νέοι Remain In Light.
Υ: Η νέα σύνθεση απαρτίζεται πλέον από τη Nάσσια K. στα φωνητικά, το Γιάννη Tόμη στα τύμπανα, τον Άρη Σπάχο στο μπάσο και σε δεύτερες φωνές κι εμένα στην κιθάρα. Λόγω των διαφορετικών μουσικών καταβολών που έχει αυτή η νέα ομάδα αλλά και της νοοτροπίας της, είναι σίγουρο ότι θα υπάρξουν ηχητικές αλλαγές, πράγμα το οποίο είναι θεμιτό και από μένα μετά από 14 χρόνια ύπαρξης του συγκροτήματος. Η εξέλιξη και οι νέες προκλήσεις είναι μια αναζωογονητική συνθήκη για κάθε μουσικό.
M.G.: Το συγκρότημα εχει μια ιδιαίτερα πλούσια μουσική παρακαταθηκη. Κατά πόσο θεωρείς εφικτό το να παρουσιαστούν κάποια απο αυτά τα τραγούδια με τη νεα σύνθεση; Επίσης, πιστεύεις ότι τα νέα τραγούδια θα πρέπει να αντιμετωπιστούν πλέον με μια νεα οπτική και από το κοινό, αφού μιλάμε για νέα σύνθεση;
Υ: Οι τέσσερις δίσκοι που προηγήθηκαν αποτελούν ένα παρελθόν από το οποίο θα κρατηθούν κάποια κομμάτια τα οποία και θα προσαρμοστούν, περισσότερο ή λιγότερο, στη νέα πραγματικότητα. Από κει και πέρα, δουλεύουμε νέες συνθέσεις, εκ των οποίων παρουσιάσαμε ήδη δύο κομμάτια στην πρόσφατη συναυλία στο 8ball. Ναι, οι Remain In Light είναι πλέον μια διαφορετική μπάντα ηχητικά.
M.G.: Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα μάς φάνηκαν τα νέα τραγούδια που παρουσιάσατε στο παρθενικό σας live με τα νέα μέλη. Θα προσεγγίσετε τη νέα σας σελίδα με έναν ίσως διαφορετικο μουσικο προσανατολισμο; Πόσο επηρεάζουν πλέον με τις δικιές τους μουσικές επιρροές τα νεα αυτά μελη του συγκροτήματος;
Υ: Χωρίς να το έχουμε ως σκοπό ή ως κάποια συγκεκριμένη κατεύθυνση, τα δύο αυτά νέα κομμάτια δείχνουν μια κάπως πιο progressive, σκοτεινή κατεύθυνση. Οι metal – και άλλες- καταβολές κάποιων νέων μελών έχουν παίξει σημαντικό ρόλο, όπως είναι φυσικό. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα γίνουν οι RiL metal μπάντα, αλλά κάποια τέτοια στοιχεία στη σύνθεση και τον ήχο έχουν εισχωρήσει και δεν με ανησυχεί καθόλου αυτό.
M.G.: Έχουμε την αίσθηση ότι το μουσικό ύφος που αποφασίσατε να υπηρετήσετε είναι αρκετά «ευρύ» και «ανοικτό», οπότε κατά πόσο θα σας ενδιέφερε η προσθήκη εξτρά οργάνων, όπως για παράδειγμα πλήκτρων η πνευστών; Νομίζω ότι το σαξόφωνο, για παράδειγμα, θα προσέδιδε ένα ακόμα πιο ιδιαίτερο ύφος στα τραγούδια σας.
Υ: Ενδιαφέρουσα παρατήρηση, που ηχεί ευχάριστα και ως κομπλιμέντο! Ίσως να ακούγεται κοινότυπο το να πω πως δεν θέλουμε να εγκλωβιστούμε αυστηρά σε ένα ύφος, αλλά είναι αλήθεια. Σκεφτόμαστε σταδιακά να εντάξουμε πλήκτρα τα οποία να ενισχύσουν το ατμοσφαιρικό κομμάτι αλλά και το συνολικό groove της μπάντας.
M.G.: Ειστε ένα από τα λίγα συγκροτήματα στη χωρα μας που αποφασίσατε να κινηθείτε μουσικά σε αυτό που ονομάζουμε goth rock. Πώς βλέπετε την εν λογω σκηνή τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό;
Υ: Δύσκολη και επικίνδυνη ερώτηση… Οκ, η goth σκηνή είναι μια αδιάκοπα εξελισσόμενη σκηνή στην οποία εντάσσονται τελικά πολλά υποείδη. Ο όρος γίνεται διαφορετικά αντιληπτός σήμερα από ό,τι στη δεκαετία του ’80, οπότε και γεννήθηκε και αναπτύχθηκε. Αλλιώς τον εννοούν σήμερα οι 50άρηδες και αλλιώς οι 20άρηδες, μια και όπως είναι φυσικό, έχουν μεσολαβήσει τόσες αλλαγές στη σύγχρονη μουσική. Επίσης, είναι δυσδιάκριτα τα ηχητικά του όρια. Αρκεί κανείς να δει τα συγκροτήματα που παίζουν στα μεγάλα ευρωπαϊκά φεστιβάλ και θα το καταλάβει, βλέποντας ή μάλλον ακούγοντας ετερόκλητα ηχητικά σχήματα κάτω από την ίδια ομπρέλα. Γενικά, στο εξωτερικό είναι ένα αειθαλές είδος με μικρό αλλά αφοσιωμένο κοινό που αψηφά τις ηλικίες.
Στη χώρα μας υπάρχει αντίστοιχα μια μακρά και συνεχής σειρά καλλιτεχνών και συγκροτημάτων που υπηρετούσαν και υπηρετούν ποικοιλότροπα το είδος. Ο Νίκος Δρίβας έχει καταγράψει με εντυπωσιακή ακρίβεια την ιστορία του είδους στη χώρα μας με την σειρά τριών βιβλίων που κυκλοφόρησε η Αrs Nova με τίτλους "Release (vol.1)", "Return Of (vol.2)", "Resurrect (vol.3) The Bats".
Πάντως, ενώ στην Ελλάδα σήμερα δραστηριοποιούνται αριθμητικά
αρκετά σχήματα στο χώρο, η σκηνή είναι μάλλον πολύ μικρή.
M.G.: Αν και ακόμη νομίζουμε ότι είναι πολυ νωρίς για να γίνει μια τέτοια συζήτηση, κατά πόσο θα σας ενδιέφερε μια νεα δισκογραφική δουλειά όταν θα υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες;
Υ: Σίγουρα μας ενδιαφέρει γιατί η ηχογράφηση μένει και αποτυπώνει την άποψη, ενώ τα live, όσο υπέροχα και αν είναι, έχουν παροδικό χαρακτήρα. Απλά, δεν είναι τα πράγματα τόσο ξεκάθαρα όσο στο παρελθόν. Πλέον διεθνείς καλλιτέχνες κινούνται με το format single-videoclip και σε δεύτερο χρόνο βλέπουν το άλμπουμ. Η συζήτηση για το πόσο έχει αλλάξει τη χρήση, κίνηση (και ουσία) της μουσικής η σύγχρονη τεχνολογία είναι μάλλον γνωστή σε όλους και τετριμμένη. Τα πράγματα έχουν πάρει πλέον ξεκάθαρα μια διαφορετική τροχιά όσον αφορά την αξία και διακίνηση της μουσικής, από αυτή που θεωρούταν δεδομένη παλιότερα και το ευρύ κοινό την ακολουθεί...
M.G.: Σημαντικό ρόλο, βέβαια, στο να δημιουργηθεί ένα κατάλληλο ηχητικο περιβάλλον σε μια τόσο ιδιαίτερη μουσική παίζουν και οι στίχοι των τραγουδιών. Να υποθέσουμε ότι οι Remain In Light διαβάζουν ποίηση, πολλά βιβλια, βλεπουν κινηματογράφο και γενικότερα τους ενδιαφέρουν ολες οι μορφες τέχνης ως πηγή έμπνευσης και δημιουργικότητας.
Υ: Ναι, σίγουρα όταν προλαβαίνουν! Και οι τέσσερις είμαστε, εξάλλου, επαγγελματικά στο χώρο της γραφιστικής και της τέχνης, οπότε η τριβή με τα όσα προανέφερες είναι δεδομένη. Σε αυτά να προσθέσω ότι και ζητήματα ευρύτερα, όπως η κλιματική αλλαγή, ή και πιο εσωτερικά, όπως η φιλοσοφία, δίνουν τροφή για την δημιουργία των στίχων.
M.G.: Θα θέλαμε να μας πείτε αν είστε ικανοποιημένοι με τη στήριξη του κοινού στη χώρα μας ως τώρα και αν έχετε κάποιες επαφές και με ανάλογες καταστάσεις στο εξωτερικό, όπου σίγουρα υπάρχει μια πιο ευρύτερη ανάλογη του ήχου σας μουσική σκηνή.
Υ: Τι να απαντήσω εδώ τώρα... Όπως προείπα, η σκηνή στην χώρα μας είναι μικρή και δυστυχώς η ρομαντική έννοια της αλληλοϋποστήριξης των καλλιτεχνών είναι πολύ περιορισμένη, αν και όχι ανύπαρκτη.
Έχουμε ένα πιστό following, τόσο εντός όσο και εκτός, που αναδύθηκε ξανά πρόσφατα με την αναγέννηση μας και στηριζόμαστε σε αυτό και το αγαπάμε. Το πέρασμα των ετών μεταβάλλει φυσιολογικά τη σύστασή του σε πολλά επίπεδα.
Επαφές με το εξωτερικό υπάρχουν, φυσικά. Η τρίτη, εξάλλου, δουλειά των Ril "The Sentinel Diaries" κυκλοφόρησε από την εταιρεία Deepland στη Βραζιλία, από όπου και έχουμε πολλούς φίλους. Το θέμα, όμως, δεν είναι πλέον εκεί. Ναι, πουλάμε ακόμη CD και t-shirts στο εξωτερικό, αλλά δεν με ενδιαφέρει, τουλάχιστον προσωπικά, μια «καριέρα» εκτός… Ούτως ή άλλως -ευτυχώς- δεν επιχειρούμε να βιοποριστούμε από τη μουσική. Το θέμα είναι στο να είμαστε ενεργοί και δημιουργικοί σε ένα ευχάριστο πλαίσιο είτε εντός είτε εκτός, κι ό,τι ήθελε προκύψει. Ζούμε στο 2024…
M.G.: Θα υπάρξουν κάποιες κινήσεις τρόπον τινά "promotion" για να γνωρίσει ο κόσμος τους νέους πλέον Remain In Light; Ίσως κάποια live, press kit, συνεντεύξεις κτλ.; Επίσης, υπάρχουν κάποια ανακοινώσιμα σχέδια που να αφορούν γενικότερα το συγκρότημα;
Υ: Ναι, φυσικά. Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε και θέλουμε, προκειμένου να ακουστεί η μουσική μας. Δεν υπάρχουν μεγαλεπίβολα σχέδια. Υπάρχει μια διάχυτη διάθεση για ανάπτυξη της νέας δουλειάς και τα υπόλοιπα θα έρθουν στην πορεία. Είμαστε ανοιχτοί σε όλα.
Αυτό που σίγουρα μπορώ να ανακοινώσω άμεσα είναι ότι σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα πολύ ενδιαφέρον αισθητικά βιντεοκλίπ από κομμάτι του “Anosognosia”, το οποίο δουλεύτηκε επί μεγάλο χρονικό διάστημα από ικανότατο σχεδιαστή της πόλης.
M.G.: Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για άλλη μια φορά για τη διάθεση του χρόνου σας στη συνέντευξή μας και επιθυμούμε ο τελευταίος λογος να ανήκει σε εσάς. Σας ευχαριστούμε πολύ και ευχόμαστε μια νέα, καλύτερη και πιο αισιόδοξη πορεία στους Remain In Light.
Υ: Εμείς ευχαριστούμε για τη συνέντευξη, τη στήριξη αλλά και για την ύπαρξή σας! Η underground σκηνή νομίζω πως πάντα έχει ανάγκη από άτομα που της ρίχνουν φως για να παραμείνει...