Μαρία Πανοσιάν: "Το λάθος είναι πρόκληση, και η πρόκληση φέρνει την εξέλιξη"

Η Μαρία Πανοσιάν μίλησε στο Mix Grill με αφορμή την επικείμενη εμφάνισή της στο Baumstrasse στις 3 Μαρτίου.
Διαβάστηκε φορες
Το ντεμπούτο της Μαρίας Πανοσιάν, με τίτλο Πατώματα Βρεγμένα, είναι από τους δίσκους της περυσινής χρονιάς που ξεχώρισαν. Καθώς ετοιμάζεται για τη ζωντανή παρουσίασή του, το Σάββατο 3 Μαρτίου στο Baumstrasse (Σερβίων 8, 2ος όροφος), η συνθέτις μίλησε στο Mix Grill για την μέχρι σήμερα πορεία της, τις διάφορες πλευρές της ενασχόλησής της με τη μουσική αλλά και για τα μελλοντικά της σχέδια.

Μαρία, ξεκινώντας, μίλησέ μου για το πώς ξεκίνησε και πώς εξελίχθηκε μέχρι σήμερα η σχέση σου με τη μουσική.

Ήμουνα 6 ετών όταν ξεκίνησα τα πρώτα μαθήματα πιάνου στην Κύπρο, μέχρι τα 17 μου. Στην πορεία έμαθα μόνη μου να παίζω κρουστά καθώς το μεγάλο μου απωθημένο ήταν τα ντραμς. Επειδή, όμως, μεγάλωσα σε διαμέρισμα, δεν ήταν και πολύ εύκολο να εκπληρώσω την επιθυμία μου. Στα 16 μου είχα αρχίσει ήδη να παίζω μουσική σε μαγαζιά ως DJ και αυτό με οδήγησε στην επιλογή να έρθω στην Αθήνα και να σπουδάσω ηχοληψία. Στα 19 μου έγραψα τα πρώτα μου τραγούδια και άρχισα να ασχολούμαι με προγράμματα ενορχήστρωσης. Για αρκετά χρόνια τραγουδούσα σε διάφορα μαγαζιά και συνεργάστηκα με αρκετούς καλλιτέχνες. Το 2005 έκανα την πρώτη μου δισκογραφική δουλειά με τους Ελελεύ και το 2010 κυκλοφορήσαμε και ενα EP με 4 διασκεύες. Το 2011 έγραψα την πρώτη μου προσωπική δουλειά σε μουσική και ενορχήστρωση με τίτλο Πατώματα Βρεγμένα.

Συνθέτεις, εργάζεται ως ηχολήπτρια, είσαι ραδιοφωνική παραγωγός αλλά και DJ. Όταν σε ρωτούν «τι δουλειά κάνεις;» τι απαντάς, πώς συστήνεσαι;

Συνήθως η απάντησή μου είναι “ασχολούμαι με τη μουσική”  γιατί η μουσική είναι ο πυρήνας όλων αυτών και είναι και ο λόγος των επιλογών μου.

Το Πατώματα Βρεγμένα πραγματεύεται έναν χωρισμό. Εντούτοις, δεν αποτελεί το κλασικό breakup album καθώς περιέχει κυρίως ορχηστρικά κομμάτια. Γιατί συνέβη αυτό;

Κατ' αρχάς αισθανόμουνα την ανάγκη να εκφραστώ και με άλλους τρόπους εκτός από το τραγούδι. Είχα κάνει μια  αποχή αρκετά χρόνια από τη σύνθεση. Με άλλα λόγια, για αρκετό καιρό δεν έπαιζα πιάνο, δεν έγραφα και είχα δώσει περισσότερο βάρος στο τραγούδι. Ο δεύτερος λόγος, μιας και η αφορμή να ξανασχοληθώ ήτανε ένας χωρισμός, ήταν ότι δεν ήθελα να εκφραστώ με λόγια. Όταν τελειώνει μια σχέση έχεις πει ήδη πάρα πολλά. Ο στίχος έχει συνήθως συγκεκριμένο θέμα ή νόημα, σε περιορίζει. Μια γυμνή μελωδία, όμως, σου ερεθίζει τη φαντασία, φτιάχνεις εικόνες όπως τις θες εσύ και με βάση την είκονα που έχεις φτιάξει μπορεί κάθε φορά να έχεις ένα άλλο συναίσθημα. Με αυτό τον τρόπο αισθανόμουν πιο ελεύθερη, θα έλεγα, και αυτό είναι που είχα περισσότερο ανάγκη.

Ο δίσκος κυκλοφορεί από ένα μικρό label, την OnAir Music. Πρόκειται για συνειδητή επιλογή; Χτύπησες τις πόρτες των λεγόμενων «μεγάλων» εταιρειών;

Ναι, είναι συνειδητή επιλογή και το πιο σημαντικό είναι η πολύ καλή επαφή και σχέση που έχω με την εταιρεία μου. Υπάρχει πάντα χρόνος, χώρος και καλή διαθέση και αυτό είναι το σημαντικό. Απευθύνθηκα σε άλλες δύο μικρές εταιρείες, όχι όμως σε μεγάλες.

Σε ικανοποιεί η μέχρι στιγμής υποδοχή της δουλειάς σου από το κοινό; Και πόσο σε ενδιαφέρει η γνώμη των κριτικών;

Είμαι πολύ ικανοποιημένη μέχρι τώρα. Λαμβάνω συχνά αρκετά μηνύματα από ανθρώπους που μένουν Ελλάδα και Κύπρο και μιλάνε για το άλμπουμ με πολύ όμορφα και τρυφερά λόγια. Για μένα αυτό είναι το πιο συγκινητικό. Μέχρι στιγμής το άλμπουμ έχει πάρει πολύ θετικές κριτικές. Διαβάζω με ενδιαφέρον τη  γνώμη των κριτικών. Είμαι ανοιχτή και στα θετικά αλλα και στα αρνητικά τους σχόλια και πολλές φορές αυτό με βοηθάει στο να προχωρήσω και να βελτιωθώ.

Αισθάνεσαι άτυχη που στο ξεκίνημά σου η δισκογραφία, με τη μορφή που την ξέραμε, πνέει τα λοίσθια ή θεωρείς ότι η κρίση κρύβει και ευκαιρίες;

Δεν μπορώ να πω πως αισθάνομαι άτυχη. Η δισκογραφία ψυχορραγεί αλλά μέσα απ' αυτό πιστεύω πως θα γεννηθεί κάτι άλλο. Οφείλω να προσαρμοστώ σε αυτό, με όλες τις δυσκολίες του. Τα πράγματα πάντα αλλάζουν, άλλωστε δεν υπάρχει τίποτα ακίνητο σ' αυτό το σύμπαν. Μ' αυτή την έννοια, φυσικά η κρίση κρύβει και τις ευκαιρίες της και μια προοπτική για κάτι καλύτερο.

Η εκπομπή σου στον ραδιοσταθμό Στο Κόκκινο 105.5 έχει τίτλο «Το λάθος είναι το σωστό». Εξήγησέ μου την επιλογή αυτή αλλά και τη φιλοσοφία της εκπομπής.

Είχα διαβάσει κάποτε ένα βιβλίο που έλεγε πως τη λέξη "λάθος" θα μπορούσαμε να την αντικαταστήσουμε με τη λέξη "μάθηση". Από 'κει εμπνεύστηκα τον τίτλο. Απ' τα λάθη μας καλό θα ήταν να μαθαίνουμε και να γινόμαστε καλύτεροι. Απ' την άλλη, το λάθος ηταν πάντα για μένα ο απαγορευμένος καρπός. Είναι αυτή η αντίφαση του "θέλω να γευτώ το απαγορευμένο με όλες τις συνέπειες, αλλά θέλω να μάθω κι απ' αυτό". Το λάθος είναι πρόκληση, και για μένα η πρόκληση φέρνει την εξέλιξη.

Έχεις προγραμματίσει μια συναυλία στο Baumstrasse στις 3 Μαρτίου. Τι ετοιμάζεις για εκείνη τη βραδιά και με ποιο τρόπο θα παρακινούσες τους αναγνώστες του Mix Grill να έρθουν να σε ακούσουν;

Το Baumstrasse είναι ένας πολύ όμορφος χώρος, κατ'αρχάς, που θεωρώ ότι μας ταιριάζει. Θα είναι μια ακουστικο-ηλεκτρονική βραδιά, σαν μια μικρή μουσική παράσταση. Έχουμε δουλέψει πολύ καιρό τώρα αρκετοί άνθρωποι γι' αυτό το project, με πολύ αγάπη και προσοχή. Θα είναι ο Γιώτης Παρασκευαΐδης στην κιθάρα, ο Σταύρος Παργινός στο τσέλο, ο Βασίλης Πλαγιανός στο ηλεκτρικό μπάσο κι εγω πιάνο και programming. Θα υπάρχει επίσης video art για κάποια κομμάτια με την επιμέλεια της Μαριλένας Σοφοκλέους και ο vjnisidis θα είναι μαζί μας στις προβολές. Θα παρουσιάσουμε το άλμπουμ, κάποια καινούρια κομμάτια μου και κάποιες διασκευές.

Τέλος, τι άλλο σχεδιάζεις για το άμεσο μέλλον και πότε να περιμένουμε την επόμενη δισκογραφική δουλειά σου;

Έχω κλείσει μια σειρά συναυλιών σε Ελλάδα και Κύπρο και ήδη εχω ξεκινήσει να γράφω τη δεύτερη δουλειά μου. Υπολογίζω μέχρι το τέλος του καλοκαιριού να είμαι έτοιμη.

Αξιολόγηση
Βαθμός άρθρου
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα