Οι φωτογραφίες ανήκουν στον Κώστα Μπρουμά και τον Αντώνη Καρρά.
Σε λίγες μέρες, οι Μουσικές Σκηνές "ανοίγουν τα πανιά τους" με νέες προτάσεις ευελπιστώντας να πετύχουν τα περισσότερα δυνατά οφέλη, είτε αυτά είναι στο καλλιτεχνικό ή το οικονομικό κομμάτι.
Το Passport έχει ανακοινώσει ένα πολύ δυνατό πρόγραμμα μέχρι το Φεβρουάριο. Δήμητρα Γαλάνη, Νατάσσα Μποφίλιου, Φοίβος Δεληβοριάς, Κωστής Μαραβέγιας, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Locomondo, Χαϊνηδες, Λίνα Νικολακοπούλου, Ιμαμ Μπαϊλντί και άλλοι που δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη θα ανέβουν τη σκηνή του Χώρου Πολιτισμού του Πειραιά.
Μιλήσαμε με το Γιώργο Χουρδάκη (ένας από τους ιδιοκτήτες του Passport) για την περσινή χρονιά στο χώρο και αυτή που έρχεται φέτος.
Γιώργος Μπαλιώτης: Ένας γενικός απολογισμός για την περσινή χρονιά;
Γιώργος Χουρδάκης: Ήταν θετική η χρονιά. Αν πούμε ότι μπορώ να χωρίσω τις χρονιές σε 3 κομμάτια, η πρώτη ήταν η αναγνωριστική, στη δεύτερη ήρθε η ισορροπία και η τρίτη ήταν το εφαλτήριο το οποίο θα γευτούμε φέτος.
ΓΜ: Υπήρξε κάποια εμφάνιση που ξεχώρισες από πέρσι;
ΓΧ: Η μια βραδιά που ήταν πάρα πολύ σημαντική για εμάς, μιας και επηρέασε τις εξελίξεις στο Passport, ήταν ο Φοίβος. Ήταν η πρώτη σειρά εμφανίσεων που χτίστηκε για το Passport και έπαιξε μόνο εκεί. Ο Φοίβος απέδειξε ότι ένας κύκλος εμφανίσεων στο Passport δεν είναι απαγορευτικός.
ΓΜ: Έχουμε φτάσει σ' ένα σημείο που ο κόσμος να μη σκέφτεται ότι το Passport είναι στον Πειραιά και είναι μακριά για όσους μένουν στην Αθήνα;
ΓΧ: 100% όχι. Έχει ξεπεραστεί κατά πολύ μεγάλο ποσοστό και αυτό οφείλεται στο ότι υπήρξε μια μεγάλη πληθώρα καλλιτεχνών που εμπιστεύτηκαν το Passport και αυτό κατέβασε τον κόσμο στον Πειραιά.
Έτσι αλλιώς η απόσταση του Πειραιά από την Κηφισιά, την νύχτα, είναι μόλις 15' αλλά τους δώσαμε την δυνατότητα να το διαπιστώσουν και μόνοι τους. ( γέλια ).
ΓΜ: Τα τελευταία χρόνια οι γνωστοί μουσικοί (βλ. Σωκράτης Μάλαμας, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, Αλκίνοος Ιωαννίδης κλπ) επιλέγουν μικρότερα σχήματα για να εμφανιστούν στις μουσικές σκηνές. Πιστεύεις ότι αυτό οφείλεται στο συνολικό κόστος των παραστάσεων ή μπαίνει μέσα και το καλλιτεχνικό κριτήριο;
ΓΧ: Δεν θα συμφωνήσω με αυτό.Ο Αλκίνοος ήρθε με μεγαλύτερο σχήμα φέτος, ο Θανάσης έρχεται πάντα με το ίδιο. Από την άλλη, ακόμα και αν γινόταν αυτό, θα γινόταν εξαιτίας της ανάγκης πειραματισμού που κάθε καλλιτέχνης έχει ανάγκη. Πάντως όλοι μαζί, καλλιτέχνες και μαγαζιά, ψάχνουμε διαρκώς τρόπους που θα μπορέσουμε να χαμηλώσουμε το κόστος προς τον κόσμο, χωρίς να μειώνουμε ΠΟΤΕ την ποιότητα.
ΓΜ: Αν λάβεις υπόψιν τις περσινές παραστάσεις σε μουσικές σκηνές, πιστεύεις ότι οι μουσικοί κατέβηκαν με νέα πρόταση ή όχι;
ΓΧ: Οι περισσότεροι κατέβηκαν με πρόταση. Για παράδειγμα, ο Φοίβος είναι μια πρόταση από μόνος του. Ποτέ δεν επαναλαμβάνει τον εαυτό του. Θα αναφερθώ σε όσα έχω δει στο Passport. Ο Κωστής (σ.σ: Μαραβέγιας) κατέβηκε με πρόταση, ο Παύλος (σ.σ: Παυλίδης) έπαιξε τα νέα του τραγούδια του. Ο Φίλιππος (Πλιάτσικας) και ο Πορτοκάλογλου πρότειναν κάτι καινούργιο. Δύο φαινομενικά διαφορετικοί μουσικοί ένωσαν τις δυνάμεις τους και για 2,5 ώρες ο κόσμος ήταν συνέχεια ανεβασμένος!
ΓΜ: Τα τελευταία χρόνια, οι ξένες συναυλίες έχουν κατά κάποιο τρόπο μειωθεί. Οι ευκαιρίες που υπάρχουν σε νέα συγκροτήματα είναι μεγαλύτερες. Αρκετά "μικρομεσαία" συγκροτήματα/μουσικοί παίζουν ως headliners σε μουσικές σκηνές και Φεστιβάλ. Για παράδειγμα, οι Ιμαμ Μπαϊλντι παίζουν Σάββατο στο Passport και το μαγαζί είναι γεμάτο. Αυτό δεν είναι καλό για τις μουσικές σκηνές;
ΓΧ: Εννοείται ότι είναι. Αυτό το θέμα σχετίζεται με ότι σου είπα πιο πριν. Ο κόσμος έχει ανάγκη από μια πρόταση. Οι Ιμάμ Μπαϊλντι είναι μια πολύ πετυχημένη σκέψη η οποία βασίζεται σε δύο άξονες: Ο κόσμος περνάει καλά, τραγουδάει και χορεύει και ο δεύτερος άξονας αν μιλήσουμε με ποδοσφαιρικούς όρους είναι ότι τη φανέλα την ιδρώνουν...
ΓΜ: Όλα δε χρειάζονται όμως; Ο Παύλος Παυλίδης έπαιξε στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο και παρουσίασε μια διαφορετική πρόταση, η οποία σου δημιουργούσε συναισθήματα. Ήταν πολύ ωραίες βραδιές.
ΓΧ: Είναι εύστοχο το παράδειγμα σου. Εδώ έρχεται ένα άλλο θέμα. Την ανάγκη του ίδιου του καλλιτέχνη.Ο Παύλος στο Γυάλινο εξέφρασε αυτή την εσωτερική του ανάγκη και την επιθυμία του να επικοινωνήσει με το κοινό του με αυτό τον τρόπο.
ΓΜ: Ισχύει ότι τα τελευταία χρόνια έχετε περισσότερες επιλογές Ελλήνων μουσικών και συγκροτημάτων, οι οποίοι να παίξουν στις μουσικές σκηνές; Είναι μεγαλύτερη η Βάση Δεδομένων σήμερα;
ΓΧ: Αυτονόητο είναι αυτό. Το είναι αυτό και το άλλο είναι ότι ζουν στην Ελλάδα και γνωρίζουν την κατάσταση που ζούμε. Οι ξένοι μουσικοί έχουν μείνει στην κατάσταση που είχαμε 4 χρόνια πριν. Οι μόνοι που μπορούν να πειραματιστούν είναι οι ιδιοκτήτες χώρων όπως το Passport, οι οποίοι μπορούν να γίνουν παραγωγοί. Τους BaBaZula δεν ξέρω αν θα μπορούσε να τους φέρει μεμονωμένα ένας παραγωγός, ο οποίος θα νοίκιαζε ένα χώρο. Εγώ μπορώ να το κάνω, γιατί έχω το bar δικό μου, άρα έχω ένα extra έσοδο, για να καλύψω πιθανές απώλειες. Αυτή τη χρονική περίοδο δίνεται η ευκαιρία σε όσα μαγαζιά κάνουν και δικές τους παραγωγές να δοκιμάσουν νέα πράγματα και να πειραματιστούν.
ΓΜ: Αντέχει το Passport να έχει σε καθημερινή βάση μια διαφορετική πρόταση;
ΓΧ: Πιστεύω πως όχι. Εμείς γεμίζουμε το πρόγραμμα μας με πολλές δραστηριότητες, γιατί έτσι θέλαμε να είμαστε εξ' αρχής. Αυτό δεν έγινε λόγω της κρίσης. Εμείς θέλαμε να ονομαζόμαστε: Passport - Χώρος Πολιτισμού. Ο Χώρος Πολιτισμού έχει εκτός από τη μουσική, cinema, θέατρο. Ακόμη και τα σεμινάρια ψυχολογίας που κάνουμε με την Πάντειο, για μένα είναι Πολιτισμός.
ΓΜ: Ο κόσμος όπως τον είδες πέρσι στο Passport κι όπως ήταν πρόπερσι είχε διαφορά;
ΓΧ: Είναι πολύ δύσκολο να βγάλεις συμπέρασμα για αυτό το θέμα. Μια μουσική σκηνή όπως το Passport που εναλλάσει διάφορα ονόματα δε μου κάνει εντύπωση να βλέπω τα ίδια άτομα σε διαφορετικές συναυλίες. Η κατανάλωση είναι πεσμένη. Προσπαθήσαμε να κατεβάσουμε τις τιμές. Ο κόσμος πάντως δύσκολα βγαίνει, αλλά έχει τρομερή ανάγκη να διασκεδάσει.
ΓΜ: Φέτος, έχουμε κάποιες αλλαγές στο Passport;
ΓΧ: Μεγαλώνουμε. Ηλικιακά γιατί γινόμαστε 4. Μεγαλώνουμε το μαγαζί, γιατί φεύγει το βιβλιοπωλείο που είναι στα δεξιά. Απέναντι από το bar, πάνω στο πατάρι ανοίγουμε αυτό το χώρο κι έτσι συνολικά μεγαλώνει η χωρητικότητα του μαγαζιού. Ακόμη, στο πρόγραμμα μας θα μπουν λιγότεροι καλλιτέχνες, οι οποίοι θα κάνουν περισσότερες εμφανίσεις. Δηλαδή, ο Φοίβος θα κάνει 8, η Μποφίλιου άλλες 8, οι Ιμάμ άλλες 4, η Γαλάνη ελπίζω να παραμείνει όλη τη χρονιά. Το κάτω όριο θα είναι 3 και σχεδόν όλοι θα 'ναι από 4 και πάνω.
ΓΜ: Έχουμε Γαλάνη, Δεληβοριά, Μποφίλιου, Μαχαιρίτσα, Locomondo, Μαραβέγια κ.α. Έχουμε κάποιο άλλο όνομα που δεν έχει ανακοινωθεί και θα παίξει στο Passport;
ΓΧ: Έχουμε πολλά που δεν έχουν ανακοινωθεί και αυτό θα γίνει όταν πρέπει. Δεν μπορούμε να πούμε επιπλέον ονόματα ακόμη.
Σε ευχαριστούμε πάρα πολύ Γιώργο! Καλή επιτυχία φέτος!
Αύριο θα δημοσιεύσουμε την αντίστοιχη κουβέντα που κάναμε με την Εύα Κούτρα του Σταυρού του Νότου.