Μπορεί να έχει σχέση η εικόνα και να είναι ωραίο παιχνίδι η τρίλιζα αλλά δεν θα αποτελέσει το θέμα μας σήμερα. Σήμερα θα ασχοληθούμε με ένα βασικό κανόνα σύνθεσης της εικόνας. Όπως στα μαθηματικά έτσι και στην τέχνη, και εκεί έχουμε κανόνες. Κανόνες που αν εφαρμόσουμε αλλάζουμε το αισθητικό αποτέλεσμα της εικόνας είτε είναι φωτογραφία, πίνακας η ζωγραφιά. Και έτσι αντί για μια στατική, έχουμε μια δυναμική πιο ενδιαφέρουσα εικόνα. Ο κανόνας αυτός λέγεται ο «Κανόνας των Τρίτων».
Ας πιάσουμε λίγο τα πράγματα από την αρχή. Οι συνηθισμένες φωτογραφίες που βγάζουμε έχουν το θέμα μας στο κέντρο. Αυτό γίνεται κυρίως για δυο λόγους. Πρώτον γιατί είναι κατάλοιπο από παλιές μηχανές όπου δεν υπήρχαν σαφή όρια του κάδρου που φωτογραφίζαμε. Για αυτό βάζαμε το θέμα στο κέντρο για να είμαστε σίγουροι ότι θα είναι μέσα στην φωτογραφία. Δεύτερον γιατί η περιοχή εστίασης στις περισσότερες μηχανές βρισκόταν στο κέντρο. Οπότε βάζαμε το θέμα μας πάλι στο κέντρο για να το εστιάσουμε και τραβάγαμε αμέσως μετά την φωτογραφία.
Και τα δυο «προβλήματα» όμως με τις καινούργιες ψηφιακές μηχανές έχουν λυθεί. Στις ψηφιακές τα όρια του κάδρου είναι αυτά ακριβώς που βλέπουμε στην εικόνα. Οπότε μπορούμε να βάλουμε το θέμα μας όσο άκρη στο κάδρο θέλουμε αρκεί να το βλέπουμε. Αν το βλέπουμε θα βγει σίγουρα στην φωτογραφία. Επίσης οι καινούργιες ψηφιακές έχουν πολλαπλά σημεία εστίασης. Έτσι μπορούμε να διαλέξουμε οποιοδήποτε σημείο εστίασης μέσα στο κάδρο θέλουμε και να εστιάσουμε εκεί. (αν δεν το κάνει αυτόματα η μηχανή). Καλό είναι λοιπόν να διαβάσουμε στο εγχειρίδιο της μηχανής πόσα σημεία εστίασης έχει η μηχανή μας και πως αλλάζουμε κάθε ένα από αυτά.
Πως εφαρμόζετε όμως ο κανόνας των τρίτων; Πρέπει να φανταστούμε το κάδρο(εικόνα) μας χωρισμένο στα τρία οριζόντιος και κάθετος. Έτσι ώστε να χωρίζετε η εικόνα σε εννέα ίσα μέρη. Ο κανόνας των τρίτων συμβουλεύει να τοποθετούμε το θέμα μας ή τα σημεία ενδιαφέροντος της εικόνας μας πάνω σε αυτές τις γραμμές. Και ιδανικά στις τομές αυτών όπως φαίνεται στην εικόνα του άρθρου.
Άλλο ένα παράδειγμα με εφαρμογή του κανόνα. Η διαφορά που έχει από το να ήταν τοποθετημένο στο κέντρο του κάδρου είναι εμφανής.
Για αυτό καλό είναι τον κανόνα των τρίτων να τον έχουμε στο μυαλό μας όταν φωτογραφίζουμε για να μπορούμε να τον εφαρμόσουμε, ώστε να μην αναγκαζόμαστε μετά να πετσοκόβουμε την εικόνα μας στο Photoshop και να μικραίνουμε την ανάλυση της.
Ας πιάσουμε λίγο τα πράγματα από την αρχή. Οι συνηθισμένες φωτογραφίες που βγάζουμε έχουν το θέμα μας στο κέντρο. Αυτό γίνεται κυρίως για δυο λόγους. Πρώτον γιατί είναι κατάλοιπο από παλιές μηχανές όπου δεν υπήρχαν σαφή όρια του κάδρου που φωτογραφίζαμε. Για αυτό βάζαμε το θέμα στο κέντρο για να είμαστε σίγουροι ότι θα είναι μέσα στην φωτογραφία. Δεύτερον γιατί η περιοχή εστίασης στις περισσότερες μηχανές βρισκόταν στο κέντρο. Οπότε βάζαμε το θέμα μας πάλι στο κέντρο για να το εστιάσουμε και τραβάγαμε αμέσως μετά την φωτογραφία.
Και τα δυο «προβλήματα» όμως με τις καινούργιες ψηφιακές μηχανές έχουν λυθεί. Στις ψηφιακές τα όρια του κάδρου είναι αυτά ακριβώς που βλέπουμε στην εικόνα. Οπότε μπορούμε να βάλουμε το θέμα μας όσο άκρη στο κάδρο θέλουμε αρκεί να το βλέπουμε. Αν το βλέπουμε θα βγει σίγουρα στην φωτογραφία. Επίσης οι καινούργιες ψηφιακές έχουν πολλαπλά σημεία εστίασης. Έτσι μπορούμε να διαλέξουμε οποιοδήποτε σημείο εστίασης μέσα στο κάδρο θέλουμε και να εστιάσουμε εκεί. (αν δεν το κάνει αυτόματα η μηχανή). Καλό είναι λοιπόν να διαβάσουμε στο εγχειρίδιο της μηχανής πόσα σημεία εστίασης έχει η μηχανή μας και πως αλλάζουμε κάθε ένα από αυτά.
Πως εφαρμόζετε όμως ο κανόνας των τρίτων; Πρέπει να φανταστούμε το κάδρο(εικόνα) μας χωρισμένο στα τρία οριζόντιος και κάθετος. Έτσι ώστε να χωρίζετε η εικόνα σε εννέα ίσα μέρη. Ο κανόνας των τρίτων συμβουλεύει να τοποθετούμε το θέμα μας ή τα σημεία ενδιαφέροντος της εικόνας μας πάνω σε αυτές τις γραμμές. Και ιδανικά στις τομές αυτών όπως φαίνεται στην εικόνα του άρθρου.
Ας δούμε όμως μερικά παραδείγματα για να το καταλάβουμε καλύτερα. Έχουμε βγάλει ένα ηλιοβασίλεμα. Και έχουμε βάλει τον ήλιο στο κέντρο.
Για κοιτάξτε πόσο διαφορετικό θα ήταν το αισθητικό αποτέλεσμα με τον ήλιο στην τομή και την αντανάκλαση του ηλίου πάνω στην δεξιά γραμμή.
Για κοιτάξτε πόσο διαφορετικό θα ήταν το αισθητικό αποτέλεσμα με τον ήλιο στην τομή και την αντανάκλαση του ηλίου πάνω στην δεξιά γραμμή.
Άλλο ένα παράδειγμα με εφαρμογή του κανόνα. Η διαφορά που έχει από το να ήταν τοποθετημένο στο κέντρο του κάδρου είναι εμφανής.
Για αυτό καλό είναι τον κανόνα των τρίτων να τον έχουμε στο μυαλό μας όταν φωτογραφίζουμε για να μπορούμε να τον εφαρμόσουμε, ώστε να μην αναγκαζόμαστε μετά να πετσοκόβουμε την εικόνα μας στο Photoshop και να μικραίνουμε την ανάλυση της.
Σχετικό θέμα