Πώς είναι μια ολόκληρη προσωπικότητα; Όπως κι αν είναι, αντέχεται;
Το υπαρξιακό αριστούργημα του Μπέργκμαν μεταφέρεται στη σκηνή από την ομάδα Elephas Tiliensis, που κάνει μια γενναία προσπάθεια να αποδώσει τα πολλαπλά ερωτήματα που θέτονται στην ταινία. Η διάσημη ηθοποιός Ελίζαμπεθ Βόγκλερ καταρρέει πάνω στη σκηνή. Έκτοτε σταματάει να μιλάει και απομονώνεται, σε μια προσπάθεια να καλυτερεύσει και να μπορέσει να γυρίσει πίσω στον σύζυγο και στο μικρό της γιο. Στην προσπάθεια αυτή, συνοδοιπόρος της είναι η νοσηλεύτρια Άλμα, μια γυναίκα, που φαίνεται τελείως αντίθετη από την Ελίζαμπεθ. Οι μέρες περνούν, με τη φλύαρη Άλμα να συμπληρώνει την εκκωφαντική σιωπή της Ελίζαμπεθ και με τους δυο χαρακτήρες να πλησιάζουν όλο και περισσότερο σε μια αναπάντεχη ταύτιση.
Οι Δημήτρης Αγαρτζίδης και Δέσποινα Αναστάσογλου μεταφράζουν και σκηνοθετούν το κείμενο του Μπέργκμαν, δημιουργώντας πολύ σωστές ατμοσφαιρικές βάσεις για να εξελιχθεί η ιδιόρρυθμη, σχεδόν ονειρική, ιστορία. Ωστόσο, δεν καταφέρνουν να αποδώσουν απόλυτα την ένταση της ταινίας, εγχείρημα από μόνο του δύσκολο, αφού ο Μπέργκμαν χρησιμοποιεί κυρίως κινηματογραφικά μέσα που εκ των πραγμάτων λείπουν από το θέατρο αυτό καθεαυτό. Η πληροφόρηση γίνεται από πολλά οπτικοακουστικά μέσα, καθώς και μέσω των ηθοποιών, πράγμα που συχνά δυσκολεύει το θεατή να σκεφτεί τα βαθύτερα νοήματα που καλείται να λάβει και να διαχειριστεί.
Οι ερμηνείες της Δέσποινας Κούρτη (Ελίζαμπεθ Βόγκλερ) και της Βίκυς Κατσίκα (Άλμα) είχαν πολύ δυνατές στιγμές χημείας και αλληλεπιδράσεων, όμως σε πολλά σημεία η ισορροπία χάνονταν ανάμεσα στην αδύναμη φλυαρία και τη δυνατή σιωπή. Εύστοχη επιλογή ηθοποιών με δυνατές φυσιογνωμικές διαφορές και μεγάλα περιθώρια βελτίωσης της αρμονίας ανάμεσα σε δυο -ξεχωριστά- καλές ερμηνείες.
Παρά την πολύ σωστή ατμόσφαιρα εγκλωβισμού και σύγκρουσης που δημιούργησαν οι σκηνοθέτες σε συνδυασμό με τους φωτισμούς του Νίκου Βλασόπουλου,το εξαιρετικά σχεδιασμένο σκηνικό της Μαγδαλινής Αυγερινού και την ιδιαίτερα ταιριαστή μουσική της Σαββίνας Γιαννάτου η παράσταση χάνει σε σημεία τη συνοχή της και αποσυντονίζει το θεατή. Έχοντας όλες τις τεχνικές προδιαγραφές για ένα ανατριχιαστικό τέλος, η κλιμάκωσή της, που χτίζονταν τόσο τεχνικά όσο και ερμηνευτικά, αποδυναμώνεται σε σημαντικό βαθμό από την επανάληψη του μονολόγου της Άλμα, που, δυστυχώς, την πνίγει.
Η Persona είναι κάθε γυναίκα που αναπολεί το παρελθόν, αποφεύγει τα σφάλματά της και προσπαθεί να επουλώσει τα ψυχικά της τραύματα. Κάθε γυναίκα που αγνοεί το τέρας που η ίδια τρέφει μέσα της, με φιλοδοξίες, φόβους και ανασφάλειες. Ένα τέρας, που θα σταθεί μπροστά της αμείλικτο, σαν καθρέφτης του πιο άσχημου εαυτού της και θα την κάνει να καταρρεύσει, τελικά, μπροστά στην αβάσταχτη ύπαρξή της.
Συντελεστές της παράστασης
Σκηνοθεσία, Δραματουργική επεξεργασία, Μετάφραση:
Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου
Παίζουν οι ηθοποιοί:
Δέσποινα Κούρτη (Ελίζαμπεθ Βόγκλερ), Βίκυ Κατσίκα (Αδελφή Άλμα)
Δραματουργική επιμέλεια:
Αλέκος Λούντζης, Αναστασία Μητροπάνου
Μουσική:
Σαβίνα Γιαννάτου
Σκηνικός χώρος, Κοστούμια:
Μαγδαληνή Αυγερινού
Σχεδιασμός φωτισμών:
Νίκος Βλασόπουλος
Κινησιολογική επιμέλεια:
Έντι Λάμε
Προβολές:
Μικαέλα Λιακατά
Κοστούμι Ηλέκτρας:
Ιωάννα Πλέσσα
Βοηθός κατασκευής κοστουμιού Ηλέκτρας:
Κωνσταντίνος Χαλδαίος
Στο ρόλο της Ηθοποιού ακούγεται η:
Μαρία Κεχαγιόγλου
Φωτογραφίες:
Δέσποινα Αναστάσογλου
Το υπαρξιακό αριστούργημα του Μπέργκμαν μεταφέρεται στη σκηνή από την ομάδα Elephas Tiliensis, που κάνει μια γενναία προσπάθεια να αποδώσει τα πολλαπλά ερωτήματα που θέτονται στην ταινία. Η διάσημη ηθοποιός Ελίζαμπεθ Βόγκλερ καταρρέει πάνω στη σκηνή. Έκτοτε σταματάει να μιλάει και απομονώνεται, σε μια προσπάθεια να καλυτερεύσει και να μπορέσει να γυρίσει πίσω στον σύζυγο και στο μικρό της γιο. Στην προσπάθεια αυτή, συνοδοιπόρος της είναι η νοσηλεύτρια Άλμα, μια γυναίκα, που φαίνεται τελείως αντίθετη από την Ελίζαμπεθ. Οι μέρες περνούν, με τη φλύαρη Άλμα να συμπληρώνει την εκκωφαντική σιωπή της Ελίζαμπεθ και με τους δυο χαρακτήρες να πλησιάζουν όλο και περισσότερο σε μια αναπάντεχη ταύτιση.
Οι Δημήτρης Αγαρτζίδης και Δέσποινα Αναστάσογλου μεταφράζουν και σκηνοθετούν το κείμενο του Μπέργκμαν, δημιουργώντας πολύ σωστές ατμοσφαιρικές βάσεις για να εξελιχθεί η ιδιόρρυθμη, σχεδόν ονειρική, ιστορία. Ωστόσο, δεν καταφέρνουν να αποδώσουν απόλυτα την ένταση της ταινίας, εγχείρημα από μόνο του δύσκολο, αφού ο Μπέργκμαν χρησιμοποιεί κυρίως κινηματογραφικά μέσα που εκ των πραγμάτων λείπουν από το θέατρο αυτό καθεαυτό. Η πληροφόρηση γίνεται από πολλά οπτικοακουστικά μέσα, καθώς και μέσω των ηθοποιών, πράγμα που συχνά δυσκολεύει το θεατή να σκεφτεί τα βαθύτερα νοήματα που καλείται να λάβει και να διαχειριστεί.
Οι ερμηνείες της Δέσποινας Κούρτη (Ελίζαμπεθ Βόγκλερ) και της Βίκυς Κατσίκα (Άλμα) είχαν πολύ δυνατές στιγμές χημείας και αλληλεπιδράσεων, όμως σε πολλά σημεία η ισορροπία χάνονταν ανάμεσα στην αδύναμη φλυαρία και τη δυνατή σιωπή. Εύστοχη επιλογή ηθοποιών με δυνατές φυσιογνωμικές διαφορές και μεγάλα περιθώρια βελτίωσης της αρμονίας ανάμεσα σε δυο -ξεχωριστά- καλές ερμηνείες.
Παρά την πολύ σωστή ατμόσφαιρα εγκλωβισμού και σύγκρουσης που δημιούργησαν οι σκηνοθέτες σε συνδυασμό με τους φωτισμούς του Νίκου Βλασόπουλου,το εξαιρετικά σχεδιασμένο σκηνικό της Μαγδαλινής Αυγερινού και την ιδιαίτερα ταιριαστή μουσική της Σαββίνας Γιαννάτου η παράσταση χάνει σε σημεία τη συνοχή της και αποσυντονίζει το θεατή. Έχοντας όλες τις τεχνικές προδιαγραφές για ένα ανατριχιαστικό τέλος, η κλιμάκωσή της, που χτίζονταν τόσο τεχνικά όσο και ερμηνευτικά, αποδυναμώνεται σε σημαντικό βαθμό από την επανάληψη του μονολόγου της Άλμα, που, δυστυχώς, την πνίγει.
Η Persona είναι κάθε γυναίκα που αναπολεί το παρελθόν, αποφεύγει τα σφάλματά της και προσπαθεί να επουλώσει τα ψυχικά της τραύματα. Κάθε γυναίκα που αγνοεί το τέρας που η ίδια τρέφει μέσα της, με φιλοδοξίες, φόβους και ανασφάλειες. Ένα τέρας, που θα σταθεί μπροστά της αμείλικτο, σαν καθρέφτης του πιο άσχημου εαυτού της και θα την κάνει να καταρρεύσει, τελικά, μπροστά στην αβάσταχτη ύπαρξή της.
Συντελεστές της παράστασης
Σκηνοθεσία, Δραματουργική επεξεργασία, Μετάφραση:
Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου
Παίζουν οι ηθοποιοί:
Δέσποινα Κούρτη (Ελίζαμπεθ Βόγκλερ), Βίκυ Κατσίκα (Αδελφή Άλμα)
Δραματουργική επιμέλεια:
Αλέκος Λούντζης, Αναστασία Μητροπάνου
Μουσική:
Σαβίνα Γιαννάτου
Σκηνικός χώρος, Κοστούμια:
Μαγδαληνή Αυγερινού
Σχεδιασμός φωτισμών:
Νίκος Βλασόπουλος
Κινησιολογική επιμέλεια:
Έντι Λάμε
Προβολές:
Μικαέλα Λιακατά
Κοστούμι Ηλέκτρας:
Ιωάννα Πλέσσα
Βοηθός κατασκευής κοστουμιού Ηλέκτρας:
Κωνσταντίνος Χαλδαίος
Στο ρόλο της Ηθοποιού ακούγεται η:
Μαρία Κεχαγιόγλου
Φωτογραφίες:
Δέσποινα Αναστάσογλου