Πόσες φορές έχετε πάει σε συναυλία και έχετε σκεφτεί πως τελείωσε πολύ γρήγορα; Είναι σύνηθες πρόβλημα να παρακολουθούμε μία ζωντανή εμφάνιση και να έχουμε την αίσθηση πως μας πήραν τη μπουκιά απ' το στόμα. Όμως αυτός δεν είναι ο κανόνας και υπάρχουν πολλά παραδείγματα μερακλήδων που ξεχνάνε να φύγουν από τη σκηνή. Μερικοί μπορεί να το παρακάνουν κιόλας. Ας ξεκινήσουμε με ξένους καλλιτέχνες που όλοι γνωρίζουμε για να φτάσουμε σε πιο ακραία παραδείγματα και συναυλίες που συνεχίζουν όσο διαβάζετε αυτό το άρθρο.
Bruce Springsteen and The E Street Band - Helsinki, Finland 2012 - 4 ώρες 6 λεπτά
Οι συμβατικοί
Bruce Springsteen and The E Street Band - Helsinki, Finland 2012 - 4 ώρες 6 λεπτά
Ο πρώτος επιλαχών για συναυλίες που δεν έχουν τέλος είναι ο Bruce Springsteen. Η μεγαλύτερη σε διάρκεια συναυλία του πραγματοποιήθηκε στο Helsinki το 2012, με ένα setlist 33 τραγουδιών. Ο Bruce δεν κάνει διαλείμματα, ούτε περιλαμβάνει solos στις συναυλίες του. Είναι πάντα προσηλωμένος σε έναν ασταμάτητο ροκ μαραθώνιο που στο Helsinki έφτασε τις 4 ώρες και 6 λεπτά.
Pixies - Santiago, Chille 2010 ~ 4 ώρες
Pixies - Santiago, Chille 2010 ~ 4 ώρες
Στο ίδιο περίπου επίπεδο βρίσκεται η συναυλία των Pixies στις 13 Οκτωβρίου του 2010 στο Santiago στη Χιλή, που είχαν παίξει κι αυτοί 33 κομμάτια (συν άλλα δύο για το encore). Ήταν η μεγαλύτερη σε διάρκεια ζωντανή εμφάνιση των Pixies και κρίνοντας από τα κομμάτια που παίχτηκαν, έφτασε περίπου στις 4 ώρες. Μάλιστα, τη μέρα της συναυλίας απεγκλωβίστηκαν οι 33 ανθρακωρύχοι που είχαν παγιδευτεί στο ορυχείο San José εξηνταεννέα μέρες. Συνεπώς τα 33 κομμάτια δεν ήταν τυχαία. Αφιέρωσαν ένα στον καθένα από τους επιζήσαντες. Το συγκρότημα δήλωσε πως ήταν μία από τις πιο σημαντικές τους στιγμές στη σκηνή.
The Cure - Mexico City, Mexico 2013 - 4 ώρες 16 λεπτά
The Cure - Mexico City, Mexico 2013 - 4 ώρες 16 λεπτά
Τη σκυτάλη από τους Pixies παίρνουν οι Cure με τη συναυλία τους στο Μεξικό, στα 54α γενέθλια του Robert Smith το 2013. Η συναυλία διήρκεσε 4 ώρες και 16 λεπτά. Μετά από 50 κομμάτια και 4 encore, η μπάντα καληνύχτισε το κοινό του σταδίου στο Mexico City. Σημειώστε πως ακριβώς πριν τη συναυλία είχε γίνει σεισμός 5,9 Ρίχτερ, αλλά μάλλον μετά το τέλος της είχε πια ξεχαστεί.
Grateful Dead - Bickershaw Festival, Lancashire, UK - 5 ώρες
Grateful Dead - Bickershaw Festival, Lancashire, UK - 5 ώρες
Οι Grateful Dead έφτασαν τις 5 ώρες στις 7 Μαΐου του 1972 στο Bickershaw Festival στο Lancashire στην Αγγλία. Ήταν από τα τελευταία φεστιβάλ που κρατούσαν όλη νύχτα, ενώ οι Dead έπαιξαν το απόγευμα της Κυριακής. Στο φεστιβάλ αυτό είχαν παραβρεθεί ο Joe Strummer αλλά και ο Elvis Costello. Από μετέπειτα δηλώσεις τους φάνηκε πως ήταν μια εμπειρία που δεν ξέχασαν.
Chilly Gonzalez - Paris, France 2009- 27 ώρες 3 λεπτά
Οι ακραίοι
Chilly Gonzalez - Paris, France 2009- 27 ώρες 3 λεπτά
Και σιγά σιγά αρχίζουμε να ξεφεύγουμε, με ένα άλμα από τις 5 στις 27 ώρες και 3 λεπτά. Το 2009 στο Ciné 13 Théâtre στο Παρίσι ο Καναδός μουσικός Chilly Gonzalez (μπορεί να τον ξέρετε από τη συνεργασία του με τον Jarvis Cocker των Pulp στο "Room 29") έσπασε το ρεκόρ Guinness της πιο μεγάλης σε διάρκεια συναυλίας από solo καλλιτέχνη. Από το Σάββατο το βράδυ μέχρι τη Δευτέρα το πρωί έπαιξε στο πιάνο 300 κομμάτια, συμπεριλαμβανομένων διασκευών τραγουδιών της Britney Spears των και Bee Gees, ενώ παράλληλα έτρωγε, ξυριζόταν και αν χρειαζόταν έβαζε και τις πιτζάμες του, χωρίς όμως να σταματάει να παίζει - ακόμα και με το ένα χέρι.
Kuzhalmannam Ramakrishnan - Ottapalam, India 2009 - 501 ώρες
Kuzhalmannam Ramakrishnan - Ottapalam, India 2009 - 501 ώρες
Ο Ινδός περκασιονίστας Kuzhalmannam Ramakrishnan δεν έκανε τη χάρη στον Gonzalez και ξεπέρασε την συναυλία του δεύτερου στο Παρίσι με ένα ακραίο performance στο Rhythm Therapy Hall του Nandavanam Hospital (Ottapalam, Ινδία) στο διάστημα μεταξύ 5 και 26 Ιουλίου του 2009, όταν έπαιξε για 501 ώρες. Το κατόρθωμά του, που χρειάστηκε 21 ημερολογιακές ημέρες και του χάρισε το ρεκόρ Guinness που κατέχει ακόμα, το αφιέρωσε στην ιατρική με σκοπό να τονιστεί η σημασία της φροντίδας σε καρδιακά νοσήματα. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η συναυλία έγινε σε νοσοκομείο. Κρουστά vs. πληκτροφόρα σημειώσατε ένα!
Εδώ να βάλουμε έναν αστερίσκο και να παραθέσουμε δύο ακόμα events με συναυλίες ακραίας διάρκειας. Ο αστερίσκος μπαίνει γιατί το ένα event ήταν dj Set (Dj Obi - Lagos, Nigeria - 240 ώρες) και το άλλο ήταν μία συναυλία πολλών συγκροτημάτων στον Καναδά, στην pub Earl of Whitchurch (όπου μπάντες έπαιζαν για 437 ώρες και 54 λεπτά), συνεπώς ξεφεύγουν από την καθαρή έννοια της συνεχόμενης συναυλίας. Η συναυλία στην Earl of Whitchurch διήρκεσε από τις 17 Μαρτίου έως τις 5 Απριλίου του 2017, ξεκίνησε δηλαδή στο St Patricks Day, τη χρονιά που ο Καναδάς γιόρταζε τα 150 χρόνια ανεξαρτησίας του. Οι συντελεστές του event έσπασαν το ρεκόρ Guinness συνεχόμενης συναυλίας από πολλά συγκροτήματα και κατάφεραν να μαζέψουν χρήματα που δώρισαν για φιλανθρωπικό σκοπό. Φυσικά υπήρξαν κάποιες προαπαιτήσεις για να θεωρηθεί έγκυρο το ρεκόρ, όπως να υπάρχει πάντα ένας αριθμός δέκα παρευρισκόμενων στο πλήθος, αλλά και οι αλλαγές ανάμεσα στα set των συγκροτημάτων να μη ξεπερνούν τα 5 λεπτά, όπως και επίσης να μην υπάρχει κενό άνω των 30 δευτερολέπτων ανάμεσα στα κομμάτια. Δεν είναι εύκολο, είναι;
"As Slow As Possible" - Halberstadt, Germany - 639 χρόνια
Εδώ να βάλουμε έναν αστερίσκο και να παραθέσουμε δύο ακόμα events με συναυλίες ακραίας διάρκειας. Ο αστερίσκος μπαίνει γιατί το ένα event ήταν dj Set (Dj Obi - Lagos, Nigeria - 240 ώρες) και το άλλο ήταν μία συναυλία πολλών συγκροτημάτων στον Καναδά, στην pub Earl of Whitchurch (όπου μπάντες έπαιζαν για 437 ώρες και 54 λεπτά), συνεπώς ξεφεύγουν από την καθαρή έννοια της συνεχόμενης συναυλίας. Η συναυλία στην Earl of Whitchurch διήρκεσε από τις 17 Μαρτίου έως τις 5 Απριλίου του 2017, ξεκίνησε δηλαδή στο St Patricks Day, τη χρονιά που ο Καναδάς γιόρταζε τα 150 χρόνια ανεξαρτησίας του. Οι συντελεστές του event έσπασαν το ρεκόρ Guinness συνεχόμενης συναυλίας από πολλά συγκροτήματα και κατάφεραν να μαζέψουν χρήματα που δώρισαν για φιλανθρωπικό σκοπό. Φυσικά υπήρξαν κάποιες προαπαιτήσεις για να θεωρηθεί έγκυρο το ρεκόρ, όπως να υπάρχει πάντα ένας αριθμός δέκα παρευρισκόμενων στο πλήθος, αλλά και οι αλλαγές ανάμεσα στα set των συγκροτημάτων να μη ξεπερνούν τα 5 λεπτά, όπως και επίσης να μην υπάρχει κενό άνω των 30 δευτερολέπτων ανάμεσα στα κομμάτια. Δεν είναι εύκολο, είναι;
Η συναυλία που σχεδόν δεν τελειώνει
"As Slow As Possible" - Halberstadt, Germany - 639 χρόνια
Υπάρχει ένα κομμάτι του συνθέτη John Cage με τίτλο "As Slow Αs Possible". Η σύνθεση είναι γραμμένη για πληκτροφόρο όργανο και χρονολογείται το 1987. Όμως ο Cage, που έφυγε από τα εγκόσμια το 1992, δεν ήταν συγκεκριμένος στο πόσο αργά πρέπει να παίζεται το κομμάτι. Αν και μια τυπική εκτέλεση του "As Slow As Possible" κρατούσε από είκοσι λεπτά μέχρι κάτι παραπάνω από ώρα, κάποιοι φιλόσοφοι και μουσικοί το 1997 αποφάσισαν πως η ασάφεια του δημιουργού μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μία ζωντανή εκτέλεση του κομματιού που να κρατήσει σχεδόν για πάντα. Συνεπώς στην υπαρξιακή ερώτηση «πόσο αργά ορίζουμε το αργά;» η απάντηση που δόθηκε ήταν... 639 χρόνια. Η διάρκεια δεν είναι τυχαία, καθώς με την έναρξη της «συναυλίας» θα είχαν περάσει 639 χρόνια από τότε που ο Nicolaus Faber είχε φτιάξει το πρώτο εκκλησιαστικό όργανο, δηλαδή από το 1361.
Στην εκκλησία St. Burchardi στο Halberstadt της Γερμανίας, λοιπόν, στο μέρος που φτιάχτηκε το πρώτο εκκλησιαστικό όργανο, ξεκίνησε να παίζεται το "As Slow As Possible" με το project να βαπτίζεται “Organ²/ASLSP”. Η επίσημη έναρξη έγινε στις 5 Σεπτεμβρίου του 2001, και μετά από ενάμιση χρόνο σιωπής, η πρώτη νότα ακούστηκε στις 5 Φεβρουαρίου του 2003. Αυτή η πρώτη νότα διήρκεσε ένα χρόνο (ναι, οι νότες παίζονται μόνο κάθε 5η του μήνα). Οι νότες παίζουν σε ένα αυτόματο όργανο, γιατί όπως καταλαβαίνετε δεν γίνεται να βρίσκεται συνέχεια κάποιος εκεί. Το μουσικό project εξελίσσεται τόσο αργά που όταν κηρύχθηκε η έναρξη, το εν λόγω όργανο δεν ήταν ακόμα ολοκληρωμένο. Δεδομένης της διάρκειας της κάθε νότας, έχουν προστεθεί ειδικοί σωλήνες που παρέχουν μία σταθερή ροή αέρα, έτσι ώστε να μένει σταθερός ο ήχος.
Κάθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες φτάνουν στην εκκλησία για να ακούσουν από κοντά το “Organ²/ASLSP”. Δηλαδή να ακούσουν τη νότα που παίζεται, η τελευταία εκ των οποίων πατήθηκε το 2013. Να ξέρετε πως η επόμενη νότα θα παιχτεί στις 5 Σεπτεμβρίου του 2020, οπότε έχετε λίγο χρόνο να προγραμματίσετε το ταξίδι σας στη Γερμανία. Αν επίσης για οποιοδήποτε λόγο θέλετε να δείτε το όνομα σας πάνω σε μία μεταλλική πλάκα της εκκλησίας όπου εξελίσσεται η ιδιότυπη αυτή συναυλία, να ξέρετε ότι αυτό είναι εφικτό με δωρεά άνω των 1000 ευρώ. Οι δημιουργοί του John Cage Organ Foundation που σχετίζονται με το έργο σχολιάζουν πως η συναυλία αυτή είναι μία ζωντανή κριτική στους μοντέρνους ρυθμούς ζωής, όπου όλα γίνονται αποπνικτικά γρήγορα με αποτέλεσμα να χάνεται η εσωτερική μας γαλήνη.
Κάντε μία παύση λοιπόν και ακούστε ζωντανά το “Organ²/ASLSP” εδώ. Έτσι θα μπορείτε να πείτε πως συμμετείχατε στην μεγαλύτερη σε διάρκεια συναυλία - ή μουσικό project για να είμαστε πιο ακριβείς - που έγινε ποτέ (μέχρι τώρα!).
Στην εκκλησία St. Burchardi στο Halberstadt της Γερμανίας, λοιπόν, στο μέρος που φτιάχτηκε το πρώτο εκκλησιαστικό όργανο, ξεκίνησε να παίζεται το "As Slow As Possible" με το project να βαπτίζεται “Organ²/ASLSP”. Η επίσημη έναρξη έγινε στις 5 Σεπτεμβρίου του 2001, και μετά από ενάμιση χρόνο σιωπής, η πρώτη νότα ακούστηκε στις 5 Φεβρουαρίου του 2003. Αυτή η πρώτη νότα διήρκεσε ένα χρόνο (ναι, οι νότες παίζονται μόνο κάθε 5η του μήνα). Οι νότες παίζουν σε ένα αυτόματο όργανο, γιατί όπως καταλαβαίνετε δεν γίνεται να βρίσκεται συνέχεια κάποιος εκεί. Το μουσικό project εξελίσσεται τόσο αργά που όταν κηρύχθηκε η έναρξη, το εν λόγω όργανο δεν ήταν ακόμα ολοκληρωμένο. Δεδομένης της διάρκειας της κάθε νότας, έχουν προστεθεί ειδικοί σωλήνες που παρέχουν μία σταθερή ροή αέρα, έτσι ώστε να μένει σταθερός ο ήχος.
Κάθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες φτάνουν στην εκκλησία για να ακούσουν από κοντά το “Organ²/ASLSP”. Δηλαδή να ακούσουν τη νότα που παίζεται, η τελευταία εκ των οποίων πατήθηκε το 2013. Να ξέρετε πως η επόμενη νότα θα παιχτεί στις 5 Σεπτεμβρίου του 2020, οπότε έχετε λίγο χρόνο να προγραμματίσετε το ταξίδι σας στη Γερμανία. Αν επίσης για οποιοδήποτε λόγο θέλετε να δείτε το όνομα σας πάνω σε μία μεταλλική πλάκα της εκκλησίας όπου εξελίσσεται η ιδιότυπη αυτή συναυλία, να ξέρετε ότι αυτό είναι εφικτό με δωρεά άνω των 1000 ευρώ. Οι δημιουργοί του John Cage Organ Foundation που σχετίζονται με το έργο σχολιάζουν πως η συναυλία αυτή είναι μία ζωντανή κριτική στους μοντέρνους ρυθμούς ζωής, όπου όλα γίνονται αποπνικτικά γρήγορα με αποτέλεσμα να χάνεται η εσωτερική μας γαλήνη.
Κάντε μία παύση λοιπόν και ακούστε ζωντανά το “Organ²/ASLSP” εδώ. Έτσι θα μπορείτε να πείτε πως συμμετείχατε στην μεγαλύτερη σε διάρκεια συναυλία - ή μουσικό project για να είμαστε πιο ακριβείς - που έγινε ποτέ (μέχρι τώρα!).
Σχετικό θέμα