Ένας ολοκαίνουριος μήνας μόλις ξεκίνησε, μια νέα εβδομάδα μας κλείνει πονηρά το μάτι και η πιο αισιόδοξη εποχή του χρόνου προβάλει δειλά δειλά στο βάθος. Αρκετές θεατρικές παραστάσεις, που μπορούν να ομορφύνουν τα ανοιξιάτικα βράδια μας, ανεβάζουν αυλαία αυτή την εβδομάδα. Ορισμένες από αυτές επιστρέφουν, για να συνεχίσουν την ήδη επιτυχημένη πορεία τους.
Το έργο του Φέρντιναντ Μπρούκνερ "Η Αρρώστια της Νιότης", με το οποίο ο Δημήτρης Λάλος επέλεξε να εγκαινιάσει τη νέα θεατρική του στέγη Tempus Verum-Εν Αθήναις πριν από δυόμιση χρόνια, επανέρχεται με την ίδια διανομή. Η παράσταση "Κυρά της Ρω" επιστρέφει στη σκηνή του θεάτρου "Θησείον", καθώς και το έργο "Έξω Χιονίζει" του Σάκη Σερέφα στο θέατρο Άλμα. Για κάποιες από τις παραστάσεις θα πρέπει να βιαστούμε, διότι δεν υπάρχει μεγάλο περιθώριο χρόνου, ώστε να τις παρακολουθήσουμε: η "Κλυταιμνήστρα" στο θέατρο Διθύραμβος από τις 5/3 μέχρι και 10/3, "Η δίκη" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση από τις 6/3 μέχρι και 10/3 και "The old hare - Ο γερολαγός" στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών από τις 6/3 μέχρι και 7/3.
Το έργο του Φέρντιναντ Μπρούκνερ "Η Αρρώστια της Νιότης", με το οποίο ο Δημήτρης Λάλος επέλεξε να εγκαινιάσει τη νέα θεατρική του στέγη Tempus Verum-Εν Αθήναις πριν από δυόμιση χρόνια, επανέρχεται με την ίδια διανομή. Η παράσταση "Κυρά της Ρω" επιστρέφει στη σκηνή του θεάτρου "Θησείον", καθώς και το έργο "Έξω Χιονίζει" του Σάκη Σερέφα στο θέατρο Άλμα. Για κάποιες από τις παραστάσεις θα πρέπει να βιαστούμε, διότι δεν υπάρχει μεγάλο περιθώριο χρόνου, ώστε να τις παρακολουθήσουμε: η "Κλυταιμνήστρα" στο θέατρο Διθύραμβος από τις 5/3 μέχρι και 10/3, "Η δίκη" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση από τις 6/3 μέχρι και 10/3 και "The old hare - Ο γερολαγός" στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών από τις 6/3 μέχρι και 7/3.
Αναλυτικότερα γι' αυτήν την εβδομάδα:
Η Δίκη @ Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Ηθοποιοί απολύονται, σκηνοθέτες αποχωρούν, πολυαναμενόμενες παραστάσεις λογοκρίνονται, το θέατρο παρακμάζει. Μια υπερσυντηρητική κυβέρνηση απομακρύνει τον καλλιτεχνικό διευθυντή ενός ιστορικού θεάτρου και στη θέση του επιβάλλει έναν άλλον, της αρεσκείας της.
Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα και καταστάσεις δεν είναι συμπτωματική. Η «Δίκη» του Κάφκα διαδραματίζεται με ανατριχιαστικό τρόπο στη σημερινή Πολωνία. Και ο Κρίστιαν Λούπα –θύμα των πρακτικών που έπληξαν το ιστορικό Teatr Polski του Βρότσλαβ– καταφεύγει στην προφητική δυστοπία που απηχεί τον παράλογο κόσμο μας. «Είμαι εγώ. Είμαστε εμείς. Εμείς είμαστε οι συλληφθέντες.» Η κραυγή του Πολωνού σκηνοθέτη για τα φαινόμενα λογοκρισίας που πληθαίνουν στην πατρίδα του κορυφώνεται σε μια πεντάωρη παράσταση, η οποία συνιστά υπαρξιακή εμπειρία. Μαύρες ταινίες σφραγίζουν τα στόματα των δεκαεπτά πρωταγωνιστών του, που καταγγέλλουν την καταπάτηση της ελευθερίας έκφρασης, την κρατική διαφθορά, τη συντριβή του πολίτη σε μια καφκική χώρα.
Ο εφιάλτης του Γιόζεφ Κ., που συλλαμβάνεται από τις καθεστωτικές υπηρεσίες, γίνεται ακαριαία ο εφιάλτης του Teatr Polski, του Κρίστιαν Λούπα, της Πολωνίας, της Ευρώπης.
Από Τετάρτη 6 Μαρτίου στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση.
Άνα ή το πανέξυπνο κορίτσι @ Vault
Το έργο γράφτηκε το 2016, παρουσιάστηκε για πρώτη στο Φεστιβάλ της Avignon, με άριστες κριτικές, την ίδια χρονιά στο Παρίσι, και για πρώτη φορά στην Αθήνα, στον Πολυχώρο VAULT.
Είναι φυσιολογικό να ξεχνάς τη χώρα σου;
Είναι τόσο σημαντικό να είσαι από κάποια χώρα;
Η γειτονιά που ζεις, είναι χώρα;
Η χώρα όπου γεννήθηκα είναι η δική μου χώρα;
Πως αποκαλούμε κάποιον που δε ξέρει ούτε να διαβάζει ούτε να γράφει;
ΑΝΑ όπως ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΗ
Στο έργο της Κατρίν Μπεναμού πρωταγωνιστούν μια γυναίκα και οι λέξεις. Διηγείται την ανακάλυψη και την κατάκτηση της γραφής από μια ώριμη μαθήτρια, μια μετανάστρια που αποφάσισε να ξαναπιάσει το νήμα της μόρφωσης από εκεί που της το είχαν κόψει, στην εφηβεία, για να την παντρέψουν με κάποιον άγνωστο, ο οποίος την πήρε μαζί του στο Παρίσι.
Η μεγαλούπολη είναι κλειστή κι ακατανόητη για την αναλφάβητη Άνα. Καθώς μαθαίνει τα γράμματα, καθώς μαθαίνει τις λέξεις, καθώς πειραματίζεται και παιχνιδίζει μ’ αυτές, δίνει όνομα στις αναμνήσεις της, στις επιθυμίες της και ξεκινά να συλλαβίσει τον εαυτό της και το περιβάλλον της. Θα τρομάξει; Θα ενθουσιαστεί; Θ’ απογοητευτεί; Θα τα καταφέρει;
... “Εδώ και πολλά χρόνια είμαι υπεύθυνη σε εργαστήρια αναλφάβητων γυναικών. Δουλεύοντας εκεί, ασχολούμαστε με τις λέξεις, παίζουμε μαζί τους, τις εξημερώνουμε, τις ακούμε, μας παρασέρνουν σε ιστορίες.
Η ιστορία της Άνας μοιάζει σε πολλά σημεία με την ιστορία της γιαγιάς μου, αλλά αυτό το κατάλαβα όταν την είχα πια τελειώσει.
Στη συνέχεια έμαθα ότι ο άντρας της, είχε κι αυτός ένα μπλε παντελόνι, από τη στρατιωτική στολή του ’14, κρεμασμένο στη ντουλάπα, και στο βάθος του κήπου τους υπήρχε ένα έλος.
Όταν τη ρώτησαν πού τα βρήκε όλ’ αυτά, η Άνα απάντησε ότι τα φαντάστηκε,
Όταν γνώρισα εγώ τη γιαγιά μου, είχε γίνει μια γυναίκα καλλιεργημένη κι ελεύθερη.
Είχε υπάρξει έξυπνο κορίτσι, την είχαν παντρέψει οι γονείς της με έναν άντρα που δεν γνώριζε, στην αρχή του προηγούμενου αιώνα, σε ένα χωριό στην Αλγερία”
Από Δευτέρα 4 Μαρτίου στο Vault.
Δεσποινίς Τζούλια @ Από Μηχανής Θέατρο
Παραμονή της εορτής του Ιωάννη του Βαπτιστή και ο κόσμος στους δρόμους ανταγωνίζεται, σύμφωνα με το έθιμο, ποιός θα ανάψει τη μεγαλύτερη φωτιά.
Αντίστοιχα, μέσα στο σπίτι, η Τζούλια με τον Ζαν ανάβουν τη δική τους φωτιά, κι ύστερα τρέμουν να περάσουν από μέσα της. Δύο άνθρωποι παλεύουν να σωθούν, παθιάζονται, ξεσκίζουν ο ένας τις σάρκες του άλλου, ικετεύουν να αγαπηθούν χωρίς πρώτα οι ίδιοι να έχουν αγαπήσει ούτε καν τον εαυτό τους. Σύντομα τα όρια μεταξύ τους λιώνουν και φτάνουν, έστω και στιγμιαία, στην εξίσωση. Εναλλάσσονται ανάμεσα στη ¨Κάθαρση» και την «‘Ύβρη».
Παρακολουθώντας τους περιμένουμε πως η Τζούλια ως μία άλλη Σαλώμη θα ζητήσει την κεφαλή του Ζαν επί πίνακι, αντ΄ αυτού παραδίδει το δικό της κεφάλι στα πόδια του δικού της Ιωάννη που τελικά λυτρώνει μέσα από την θυσία της για να λυτρωθεί και η ίδια. Ταπεινώνεται για να υψωθεί, αρνούμενη να υποταχθεί στις επιταγές μίας κοινωνίας όπου γνωρίζει πως δεν ανήκει.
» Και είπε, όποιος υψώνει τον εαυτό του θα ταπεινωθεί. Και αυτός που ταπεινώνει τον εαυτό του θα υψωθεί»
Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο
Η Κριστίν, το τρίτο πρόσωπο του έργου, αποτελεί τη σταθερά, εκπροσωπώντας απόλυτα την μικροαστική τάξη του τότε και του τώρα.
Τρεις άνθρωποι, πρωταγωνιστές της δικής τους «Τραγωδίας» ,ορίζουν τον τρόπο ζωής τους μέσα από αυστηρούς κανόνες και καθορισμένες συμπεριφορές πάντα σε συνάρτηση με την τάξη και το φύλο τους. Οι κοινωνικές συνθήκες και οι προκαταλήψεις, που ακόμα και σήμερα μας εγκλωβίζουν.
«πάμε μακριά, σε μιαν άλλη χώρα, εκεί που υπάρχει πραγματική δημοκρατία, εκεί που θα σκύβουν μπροστά μου ακόμα και με τη στολή του υπηρέτη»
Δεσποινίς Τζούλια, Αugust Strindberg
Αποσπάσματα από την «Αγία Εταίρα , Σαλώμη» του Oscar Wilde και τα Ευαγγέλια της βίβλου συναντιούνται με το κείμενο του Strindberg και αναδεικνύουν την «ασφυξία» του ατόμου ως μια διαχρονική και οικουμενική κατάσταση.
Από Παρασκευή 8 Μαρτίου στο Από Μηχανής Θέατρο.
Τα καβουράκια @ Studio Mαυρομιχάλη
Η νέα ομάδα peachofart, αποτελούμενη από τους αποφοίτους της δραματικής σχολής «Πράξη επτά», αφού έκλεψε τις καρδιές του κοινού και της επιτροπής στο Bob Theatre Festival 2018 κατακτώντας την 3η θέση, επιστρέφει, για 7 μοναδικές παραστάσεις, στο StudioΜαυρομιχάλη!
Αυτήν τη φορά προτείνοντας μια πιο ολοκληρωμένη εκδοχή του έργου τους «Τα Καβουράκια», που είναι εμπνευσμένο από το ομώνυμο τραγούδι του Βασίλη Τσιτσάνη.
Το έργο πραγματεύεται την έννοια της ελευθερίας -την ύπαρξη, την ουσία και τα όριά της- μέσα στις ανθρώπινες σχέσεις και συμβάσεις. Η ιστορία διαδραματίζεται σε μία ερημική παραλία όπου μέχρι εκείνο το μεσημέρι, μία ιδιαίτερα ξεχωριστή οικογένεια έμοιαζε να ζει ήρεμα -ή μάλλον σχεδόν ήρεμα- στην καθημερινή της ρουτίνα. Σε ένα τροχόσπιτο δίπλα στη θάλασσα... μακριά από το αστικό περιβάλλον και τη σύγχρονη κοινωνία. Αλλά εκείνο το μεσημέρι, η οικογένεια περίμενε επισκέψεις...
Το κείμενο είναι εμπνευσμένο από τα περίφημα «Καβουράκια» που έγραψε ο Βασίλης Τσιτσάνης το 1955. Λέγεται ότι η ιστορία ήταν μια ιδέα της Ευτυχίας Παπαγιανοπούλου, αλλά το τραγούδι δημιουργήθηκε εξ’ ολοκλήρου από τον λαϊκό συνθέτη. Γεγονός που οδήγησε σε κόντρα τους δύο καλλιτέχνες.
Σήμερα, η ομάδα peachofart με σκηνικό μια ερημική παραλία, ζωντανεύει μια νέα εκδοχή της ιστορίας στο θέατρο της οδού Μαυρομιχάλη και υπόσχεται γέλιο αλλά και συγκίνηση.
Από Τετάρτη 6 Μαρτίου στο Studio Mαυρομιχάλη.
Η αρρώστια της νιότης @ Tempus Verum - Εν Αθήναις
Το ψυχογράφημα «Η Αρρώστια της Νιότης» του Μπρούκνερ, γραμμένο το 1926, παρακολουθεί μια ομάδα νέων φοιτητών ιατρικής, που μέσα στην υπεροψία και στην απόγνωσή τους, προετοιμάζουν άθελά τους το έδαφος για τα κηρύγματα της εθνικοσοσιαλιστικής ναζιστικής ιδέας. Οι χαρακτήρες, ακροβατώντας ανάμεσα στην ιδιοφυΐα και στην παράνοια, στις σπουδές και στα πειράματα, ανακαλύπτουν τα όρια τους, φωτίζοντας σκοτεινές πτυχές του υποσυνείδητου που θα θέλαμε να ξεχάσουμε. Η παζολινική ατμόσφαιρα του έργου, μας κάνει να αναρωτηθούμε πραγματικά πόσο μακριά μπορεί να βρισκόμαστε από μια εποχή σκληρότητας και απανθρωπισμού. Τα παιχνίδια εξουσίας και το ερωτικό τους πάθος, θα τους φτάσει στο τέλος στα άκρα.
Τολμηρός και άκρως ρεαλιστικός, για την εξπρεσιονιστική του καταγωγή, ο συγγραφέας, λίγο πριν ο Χίτλερ ανέβει στην καγκελαρία, αυτοεξορίζεται στην Γαλλία και γράφει το αντιφασιστικό έργο «Οι Ράτσες».
Το ’68 ο γνωστός σκηνοθέτης Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ πρωταγωνιστεί σε έναν από τους βασικούς ρόλους, ξεθάβοντας το κλασικό πλέον έργο της γερμανικής λογοτεχνίας, με γερμανικό τίτλο «Krankheit der Jugend», ενώ ο Μάρτιν Κρίμπ το μεταφράζει διασκευάζοντάς το «Pains Οf Υouth» και ανεβαίνει με μεγάλη επιτυχία το 2009 στο Λονδίνο.
Ο Δημήτρης Λάλος συνεχίζει για δεύτερη χρονιά με την ίδια ομάδα ηθοποιών, αναλαμβάνοντας τη μετάφραση και τη σκηνοθεσία ενός έργου που φωτίζει τα σκοτεινά παιχνίδια εξουσίας.
Από Τετάετη 6 Μαρτίου στο Tempus Verum - Εν Αθήναις.
Άλλες παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα:
Από Δευτέρα 04/03
Εγώ εδώ @Χώρος Τέχνης Ασωμάτων
Από Τρίτη 05/03
Εννέα βροχές @Παραμυθίας
Έξω χιονίζει @Άλμα
Κλυταιμνήστρα @Διθύραμβος
Από Τετάρτη 06/03
Κυρά της Ρω @Θησείον, Ένα Θέατρο Για Τις Τέχνες
The old hare - Ο γερολαγός @Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
Από Πέμπτη 07/03
Όταν η Marilyn Monroe μένει μόνη της @El Convento Del Arte
Tango Bar @Άβατον
Από Παρασκευή 08/03
Κι αν καταβροχθίζαμε ο ένας τον άλλον; @Χώρος Αμάλγαμα
Από Σάββατο 09/03
Γιβραλτάρ @Bios
Ιβάνωφ @Θέατρο Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής»
Stand Up Comedy Nights @ΠΚ
Από Κυριακή 10/03
Ο μισάνθρωπος @Εθνικό Θέατρο (Κεντρική Σκηνή)