Ευχάριστα δύσκολο θα είναι το συναυλιακό καλοκαίρι που ανοίγεται μπροστά μας. Έχει ήδη αρχίσει να γίνεται φανερό αυτό ακόμα και από μια ανύποπτη Πέμπτη του Μαΐου στη Θεσσαλονίκη. Με τις τόσες συναυλίες και φεστιβάλ που έχουν ανακοινωθεί τους επόμενους μήνες θα έχουμε συχνά το πρόβλημα της επιλογής ανάμεσα σε (τουλάχιστον) δύο εκδηλώσεις για ένα βράδυ. Αφήνω στην άκρη τους οικονομικούς περιορισμούς που θα οδηγήσουν και σε γενικότερα διλήμματα, για συναυλίες της ίδιας εβδομάδας ή ολόκληρης της σεζόν…
Με αυτές τις σκέψεις απομακρύνθηκα από το Eightball όπου θα έπαιζαν οι Electric Litany και με βήμα βαρύ κίνησα για την άλλη άκρη του κέντρου, στο WE, για την εμφάνιση των Usurum. Από την τελευταία φορά που τους είχα δει έχουν περάσει τρία χρόνια και… μια ζωή εγκλεισμού, οπότε ήθελα να δω και να ακούσω ζωντανά την εξέλιξή τους, όπως αυτή εκφράζεται στον πρόσφατο δίσκο τους. Έχει ωραία τραγούδια το «Ασανσέρ» που κυκλοφόρησε το 2021, κάποια από τα οποία έχουν ήδη ακουστεί πολύ και είναι αναγνωρίσιμα σε ένα αξιόλογα μεγάλο κοινό. Το «Θα Γυρίσει Ξανά» είναι ένα τέτοιο παράδειγμα, κάτι που επιβεβαιώθηκε και από τις αντιδράσεις όσων βρέθηκαν στο WE την Πέμπτη. Αντιδράσεις του κόσμου και εμφάνιση επί σκηνής που δεν μου άφησαν περιθώρια μεταμέλειας για την επιλογή μου όταν λίγο μετά τα μεσάνυχτα πήρα τον δρόμο του γυρισμού.
Οι Usurum, έξι επί σκηνής, έπαιξαν κάμποσα τραγούδια από τον καινούργιο δίσκο, χωρίς ωστόσο να περιορίσουν τη συναυλία σε μια αυστηρή εν σειρά παρουσίαση των 11 τραγουδιών του. Ξεκίνησαν με το προαναφερθέν, όπως ξεκινάει και ο δίσκος, συνεχίζοντας με τα «Μεταξουργείο» και το «Ιδιοτέλεια», το οποίο στη ζωντανή του εκδοχή μού ήρθε ακόμα πιο ευχάριστα από το όπως το είχα ακούσει - και το ακούω ξανά τώρα - στην ηχογράφηση. Είχαν καταφέρει από νωρίς να δημιουργήσουν μια ταιριαστή ατμόσφαιρα, κυρίως με τον ήχο τους, όχι με τις κουβέντες ή τη στάση τους ανάμεσα στα τραγούδια. Σε αυτό το κομμάτι πιστεύω μπορούν να βελτιωθούν, ιδίως ο Κοσμάς Λαμπίδης μιας και έχει το μικρόφωνο. Δεν εννοώ πως υπήρξαν αμήχανες ή αρνητικές στιγμές, θα μπορούσαν, όμως, να είχαν εκμεταλλευτεί ακόμα περισσότερο τη ζεστή διάθεση του κοινού (έστω και στο μισογεμάτο WE) και να δημιουργήσουν μια ακόμα πιο όμορφη ατμόσφαιρα στη βάση του ωραίου, κάπως παρεΐστικου κλίματος που αυθόρμητα είχε απλωθεί στον χώρο.
Ψιλά γράμματα. Οι Usurum ήταν οι εαυτοί τους, ήταν πολύ καλοί και οι λίγες εκατοντάδες κόσμου το απόλαυσαν με χορό και τραγούδι. Δεν είναι απλά σχήμα λόγου. Πολλοί και πολλές από το ιδιαίτερα νεαρό κοινό κουνιόντουσαν στα τραγούδια που το ζητούσαν και τραγουδούσαν επαρκώς δυνατά σε άλλα. Το «Σ’ Ονειρεύτηκα» είναι μάλλον το καλύτερο παράδειγμα γι’ αυτό, όπως και η ωραία, ηλεκτρονική διασκευή στο «Τώρα Αρχίζω Και Θυμάμαι». Διασκευές υπήρξαν αρκετές, που ταίριαξαν ωραία στο πρόγραμμα, κυρίως σε παραδοσιακά τραγούδια, αλλά και αυτή στο «Αποδομητικά Πουλιά» της Λουίζας Δολόξα.
Ανάμεσα σε όλα αυτά οι Usurum έπαιξαν και κάποια τραγούδια που δεν έχουν κυκλοφορήσει ακόμα. Μου έμεινε μια αίσθηση για πιο έντονη χρήση ηλεκτρονικών στοιχείων από όσο περίμενα με βάση τους δύο προηγούμενους δίσκους, αλλά δεν παίρνω και όρκο για την κατεύθυνση που θα έχουν σε μελλοντικές ηχογραφήσεις. Υπήρξαν, άλλωστε, τραγούδια που παίχτηκαν με τρεις ακουστικές κιθάρες («Κοίτα Με Γλυκιά Μου Αγάπη») ή άλλα που ντύθηκαν γλυκά με μαντολίνο («Γράμμα Σε Χαρτί», «Ρότα»). Τίτλους από τα καινούργια τραγούδια βρίσκετε παρακάτω, ή σε κάποια από τις επόμενες εμφανίσεις τους. Ομορφαίνουν και πάνε.
Τα τραγούδια που ακούστηκαν:
Θα Γυρίσει Ξανά
Μεταξουργείο
Ιδιοτέλεια
Κλέφτης
Το Δάσος
Μάτια Κάμερες [ακυκλοφόρητο]
Τελευταία Μέρα
Σ' Ονειρεύτηκα
Τοίχος [ακυκλοφόρητο]
(Δε) Θέλω
Κοίτα Με Γλυκιά Μου Αγάπη [παραδοσιακό]
Της Τριανταφυλλιάς Τα Φύλλα [παραδοσιακό]
--- διάλειμμα 15' ---
Μη Και Δεν Κι Αλλά
[ένα ακυκλοφόρητο που δεν μάθαμε τον τίτλο]
Άκου
Γράμμα Σε Χαρτί
Ρότα
Ποτέ Δεν Έμαθε
Αποδομητικά Πουλιά [Λουίζα Δολόξα]
Αγόρι Μόνη [ακυκλοφόρητο]
Είσαι Κι Εσύ
Τώρα Αρχίζω Και Θυμάμαι [Ξύλινα Σπαθιά]
Στην Αθήνα
Κλείσε Τα Παράθυρα
Ήθελα Να 'μουν Άρωμα [παραδοσιακό]
Δεν Ξημερώνεις Μαύρη Αυγή [παραδοσιακό]
*Οι φωτογραφίες είναι του συντάκτη και του MixGrill.gr.