MixGrill: Καλησπέρα, Στέλιο! Σε ευχαριστούμε για τη συνέντευξη. Ας ξεκινήσουμε με την πιο πρόσφατη δουλειά σου. Σε δηλώσεις σου με αφορμή την κυκλοφορία του νέου σου άλμπουμ «Θηλυκός Προς Το Περιβάλλον», λοιπόν, δήλωσες ότι το αντιμετώπισες εξαρχής σαν να ήταν ντεμπούτο (παρά την ύπαρξη και του “Athens Romance” το 2019). Θα ήθελες να μας διευκρινίσεις τι εννοούσες; Με αυτό το άλμπουμ επιχειρείς ένα ολικό reboot σαν καλλιτέχνης ή ήθελες απλά να δώσεις μία διαφορετική κατεύθυνση στη μουσική ταυτότητα που έχεις χτίσει ήδη όλα αυτά τα χρόνια;
Sigmataf: Από το πρώτο μου άλμπουμ, «Ξύπνα, Ώρα για Ύπνο» (2010), μέχρι και το τρίτο, "Athens Romance" (2019), ήμουν με σταθερούς συνοδοιπόρους, τους αγαπημένους Αλέκο Σώρρο και Χρήστο Μελαχροινό. Καθώς τελείωσε η καραντίνα το 2021, ένιωσα την ανάγκη να κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα και να δοκιμάσω διαφορετικούς ήχους. Το ότι το είδα σαν ντεμπούτο έχει να κάνει πιο πολύ με τη διαδικασία. Ανέλαβα εγώ το pre-production, τις ενορχηστρώσεις συν κάποια beat, και παρέα με το Νικόλα Γιακουμή έφτασε η στιγμή να συνεργαστούμε αποκλειστικά οι δυο μας, κάτι που το λέγαμε για δεκαπέντε χρόνια. Συν ότι στην ηχοληψία δούλεψα για πρώτη φορά με τον Έκελον.
M.G.: Αν και το ξεκίνημά σου ήταν άμεσα συνυφασμένο με τη σκηνή του low bap και γενικότερα της hip hop, υπήρξε μια σταδιακή απομάκρυνση από αυτό και μια υιοθέτηση πιο electro και spoken word στοιχείων στις συνθέσεις σου. Αυτό κατά πόσο ήταν κάτι που έγινε συνειδητά;
S.: 100% συνειδητή επιλογή. Τα ακούσματά μου ήταν πάντα πιο πολύ σε αυτούς τους ήχους. Η εποχή του Περάματος ήταν περισσότερο μια παρέα που χρειαζόμασταν όλοι και, να σου πω την αλήθεια μου, ευτυχώς που υπήρξε και είχε ως πυρήνα τη μουσική και κατά κάποιο τρόπο παρείχε μια ασφάλεια στην τότε εύθραυστη εφηβεία.
M.G.: Και από τι εμπνεύστηκες για τη δημιουργία του «Θηλυκός Προς Το Περιβάλλον»; Οι δύσκολες συνθήκες με την πανδημία και τη γενικότερη αβεβαιότητα που επικρατεί επηρέασαν το τελικό αποτέλεσμα;
S.: Ναι, απόλυτα. Ενώ παλιότερα θα ζητούσα τα πιο βαριές ατμόσφαιρες, μετά την πανδημία και κάτι απώλειες που είχα, ήθελα να δημιουργήσω μια ήρεμη κατάσταση που να μπορεί να συνδιαλλαγεί σε όρους φιλικούς, με πολύ ταξίδι και κατανόηση. Δεν ξέρω αν τα κατάφερα αλλά αυτήν τη διάθεση είχα.
M.G.: Μίλησέ μας για τη διαδικασία ηχογράφησης του άλμπουμ. Πώς κύλησε η όλη διαδικασία;
S.: Η διαδικασία που ακολουθήσαμε είχε ως εξής: O Νικόλας ερχόταν στο χώρο μου, του έβαζα μια μουσική ιδέα ή του «τραγουδούσα» κάποιους στίχους μου κι έπειτα, ήρεμα με καφέ, συζητούσαμε πού θέλουμε να πάει ως προς το ύφος. Εκεί πάνω έπαιζε τα πλήκτρα, τις κιθάρες και τα ρυθμικά. Στη συνέχεια, αναλάμβανα την ενορχήστρωση κι όπου ένιωθα συμπλήρωνα πλήκτρα και μπίτια. Στο τέλος περνούσα φωνές και στίχους και όταν ολοκληρωνόταν κάθε τραγούδι, πήγαινα στο στούντιο και γινόταν η μίξη. Α, σε κάποια τραγούδια πέρασα και επιπλέον φωνές στο στούντιο. Όλο αυτό πραγματοποιήθηκε Ιανουάριο-Νοέμβριο 2022.
M.G.: Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και για την εικαστική επιμέλεια της Ήρας Σταματοπούλου. Θες να μοιραστείς μαζί μας πώς κατέληξες να της εμπιστευτείς τη δημιουργία του artwork; Επίσης, τι προσέγγιση ήθελες να ακολουθήσεις με το artwork εξαρχής;
S.: Την Ήρα την γνώρισα σε ένα μπαρ του κέντρου όπου επιλέγω μουσικές κι ερχόταν παρέα με τον Αχιλλέα κι αράζαμε. Κάποια στιγμή αρχίσαμε να μιλάμε και για τα «καλλιτεχνικά» μας και πάνω στη συζήτηση είχαμε σύμπνοια απόψεων και αισθητικής. Θυμάμαι όταν είδα δουλειές της είχα ενθουσιαστεί από την αισθητική της. Λίγο μετά κι ενώ είχα ετοιμάσει τέσσερα τραγούδια από το «Θηλυκός Προς Το Περιβάλλον», της έδωσα να ακούσει τι σκαρώνω και της άρεσε. Καπάκι είπαμε να αναλάβει εκείνη το όλο εικαστικό. Όταν ολοκλήρωσα το άλμπουμ, της το έστειλα (μαζί με όλη μου την εμπιστοσύνη) να δημιουργήσει ό,τι αισθανθεί από την ακρόαση. Λίγες βδομάδες αργότερα, μου έκανε κάποιες προτάσεις και καταλήξαμε πανηγυρικά και ομόφωνα σε αυτό το εξώφυλλο.
M.G.: Από το ξεκίνημά σου με τους Βαβυλώνα
μέχρι την τωρινή σου καλλιτεχνική υπόσταση ως Sigmataf, ποιες θα έλεγες ότι
είναι οι αλλαγές που έχουν συμβεί στην ελληνική μουσική σκηνή;
S.: Έχω την αίσθηση πως το τότε βαρύ ζεϊμπέκικο δεν πολυχωράει πλέον, το λαϊκό έγινε
λίγο πιο ελαφρύ, τα αργόμπιτα στυλ low bap μετεξελίχθηκαν σε ΛΕΞ και τα
τραγούδια μαζικής κατανάλωσης στους εφήβους είναι πολύ πιο βίαια, με λεξιλόγιο
πραγματικά φθηνό, γεμάτα σεξισμό και τοξικότητα. Έχουμε επιστρέψει στην εποχή
του single και καθώς η πληροφορία αναπτύσσει διαστημικές ταχύτητες, ένα
άλμπουμ παλιώνει σε λίγους μήνες και δεν παίρνει τον απαιτούμενο χρόνο για να
δημιουργηθούν πιο βαθιές συνδέσεις μαζί του. Επειδή όμως μου αρέσει να βλέπω
και τα κοινά και να μη μένω μόνο στις διαφορές, αξίζει να αναφέρω και μια
σύνδεση μεταξύ αυτών των δύο εποχών: Η εναλλακτική ελληνόφωνη σκηνή διεκδικεί
πάλι το μερίδιο που της αντιστοιχεί, όπως και τότε με εκείνο το επονομαζόμενο «ελληνικό ροκ», και να σας πω την αλήθεια μου, χαίρομαι για αυτό.
M.G.: Για να πάμε και λίγο στην προηγούμενη κυκλοφορία σου, η ιδέα πίσω από την κυκλοφορία του “Athens Romance”, με τραγούδια αφιερωμένα σε διαφορετικές γειτονιές της Αθήνας, ήταν πραγματικά ευφάνταστη. Τι θυμάσαι από εκείνη την περίοδο και ποια η τελική αποτίμησή σου για το concept;
S.: Από εκείνη την περίοδο μού έχει μείνει μια μεγάλη νύχτα και κάτι σαν ένας ατελείωτος χειμώνας. Τσιγάρα, ποτά και μέσα σε όλα αυτά παρέα με τον Αλέκο και το Χρήστο να πετάμε στην αρένα όσες αντοχές κι αγάπη είχαμε, για να ετοιμάσουμε το "Athens Romance". Ένας δίσκος που στάθηκε αρκετά άτυχος, καθώς κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο του '19 και το Μάρτιο του '20, μια βδομάδα πριν τη ζωντανή του παρουσίαση, ήρθε η καραντίνα και η απαγόρευση κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα την αναβολή και της παρουσίασης αλλά και όλων των live που κανονίζαμε.
M.G.: Ποια είναι τα σχέδιά σου για την προώθηση του νέου σου άλμπουμ;
S.: Είμαι έτοιμος και περιμένω με φουλ ανυπομονησία τα live που θα έρθουν, να ξαναβγώ στη σκηνή, με το μικρόφωνό μου, τα πληκτράκια μου, το laptop μου και στο φόντο τους προτζεκτορες! Να πω τα καινούρια τραγούδια με κάποια από τα παλιότερα που τα νιώθω ακόμα, και να φτιάξουμε τις μελλοντικές μας αφηγήσεις. Αυτά!
M.G.: Και εμείς θα είμαστε εκεί για να σε απολαύσουμε ζωντανά! Σε ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο σου!
S.: Εγώ ευχαριστώ!