Radio Free Europe - Μάκης Μηλάτος

Η μουσική αντιμετωπίζεται ως ένα προϊόν και δεν είναι στις προτεραιότητες των νέων ανθρώπων. Έγινε ringtone, cd στις εφημερίδες, έγινε «τσάμπα», έγινε κάτι ευτελές.
Διαβάστηκε φορες
Είχα πρωτοακούσει τις εκπομπές του, όντας πιτσιρικάς ακόμα, στο ραδιόφωνο του παλιού οικογενειακού αυτοκινήτου μας που έπιανε μόνο μεσαία κύματα, στο Τέταρτο πρόγραμμα. Αργότερα, στα τέλη των 80’s ο Μάκης Μηλάτος συνέχισε την πορεία του ως διευθυντής στο Κανάλι 15 και ακολούθως με την ίδια ιδιότητα στον Rock fm στις αρχές των 90's αλλά και στον Ρόδον 94.4 από το 1994 έως το 1997.

Μετά τον ακούγαμε τα Σαββατοκύριακα για αρκετά χρόνια στον Klik fm. Είχε ένα πέρασμα από τον Capital στις αρχές των zeros, όταν αυτός ήταν ραδιόφωνο all stars με Πετρουλάκη, Καββαδία, Πολυχρονίου, Φράγκο, Πολιτάκη, Νένε κ.ά. Στη συνέχεια για μερικά χρόνια ο Μάκης έκανε εκπομπές στον Εν Λευκώ, ακολούθησε μία περίοδος σιωπής και τέλος από το 2008 έως σήμερα τον ακούμε ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ 105.5 από Δευτέρα έως Παρασκευή 3-4.30 το μεσημέρι. Ο Μάκης συμμετέχει εδώ και χρόνια στην έκδοση πολλών εντύπων, σε διοργανώσεις για την ανάδειξη ελληνικών συγκροτημάτων και σε άλλες δραστηριότητες. Όπως καταλαβαίνετε, ολόκληρη η ζωή του Μάκη Μηλάτου είναι γεμάτη με ραδιόφωνο και μουσική. Ακολουθεί μία συζήτηση μαζί του:

- Θυμάσαι το πρώτο σου ραδιόφωνο; Ποιες εκπομπές άκουγες σ’ αυτό;

Ηταν ένα λαμπάτο ραδιόφωνο γερμανικό –που το είχα μέχρι πρότινος αλλά πιά δεν μπορούσα να βρω ανταλλακτικά- και ήταν το μόνο που έπιανε καλά τον «αμερικάνικο» σταθμό κι από κει ενημερωνόμουνα για την μουσική. Είχα κι ένα ημιφορητό ραδιοπικάπ Philips κυρίως για να ακούω τα σιγκλάκια αλλά άκουγα και τον Πετρίδη απ’ αυτό, πολύ σιγά στο δωματιό μου γιατί ήταν μεσημέρι κι ο πατέρας μου κοιμότανε. Πιτσιρικάς πήγαινα συχνά στο γήπεδο και είχα κι ένα «τρανζίστορ» της Sanyo κι άκουγα τους άλλους αγώνες με ακουστικό.

- Με τι κριτήριο επιλέγεις την μουσική που ακούμε στις εκπομπές σου;

Η διάθεση της στιγμής, η ατμόσφαιρα, η ποίηση, η ενημέρωση, η αισθητική, το κλίμα, οι εικόνες, η δημιουργικότητα και η πρόθεση να υπάρχει μια αρχή, μια μέση κι ένα τέλος. Δύσκολα πράγματα… Αμφιβάλλω αν  το ποσοστό επιτυχίας φτάνει το 50%.

- Υπήρξε κάποιο διάστημα μερικών ετών, όταν ολοκλήρωσες τον κύκλο των εκπομπών σου στον Εν Λευκώ, που έμεινες εκτός μικροφώνου. Σίγουρα θα είχες προτάσεις που δεν σε αντιπροσώπευαν. Πώς αισθανόσουν τότε; Σου πέρασε μήπως από το μυαλό ότι ίσως να μην ξανακάνεις ραδιόφωνο;

- Συνεργάζομαι με διάφορα έντυπα από το 1977 και κάνω ραδιόφωνο από το 1980. Ό,τι ονειρεύτηκα κι επιθύμησα στην επαγγελματική μου ζωή μου προσφέρθηκε απλόχερα κι έτσι πια είμαι χορτάτος και έτοιμος για όλα. Συνεχίζω να ζω λάθρα (επαγγελματικά) και να κάνω αυτό που με ευχαριστεί, ξέρω όμως πως οι φυγόκεντρες δυνάμεις κάποια στιγμή θα με πετάξουν απ’ έξω. Ελπίζω ότι μπορώ να σταματήσω πριν γίνω γραφικός. Σύντομα δηλαδή…

- Ως αναγνώστης, αλλά και ως μέλος της συντακτικής ομάδας της Athens voice, που νομίζεις ότι οφείλεται η επιτυχία των free press;

Εφεραν ένα νέο πνεύμα στον τύπο, άνοιξαν την πόρτα σε καινούργια πράγματα, σε νέες τάσεις και στις νέες γενιές δημιουργών, κατόρθωσαν να είναι πιο αιχμηρά καθώς δεν είχαν «υποχρεώσεις», «κουμπαριές» και νταραβέρια με το δημόσιο και την εξουσία κι έδωσαν διέξοδο σ’ ένα κοινό που δεν είχε τι να διαβάσει. Νομίζω ότι τα free press (όχι όλα, γιατί υπάρχουν και πολλά που είναι για τα μπάζα) έπαιξαν καταλυτικό ρόλο για την ανανέωση των εφημερίδων και το άνοιγμά τους στις νέες τάσεις και τους νέους δημιουργούς αλλά επέδρασαν και στην διαμόρφωση της αισθητικής των blogs.

- Πώς βλέπεις την ποιότητα των κυκλοφοριών των ελληνικών συγκροτημάτων σε σχέση με αυτήν των προηγούμενων δεκαετιών;

Παρακολουθώ την «ελληνική σκηνή» από το 1974 και μπορώ να πω πως περνάμε την πιο ουσιώδη και δημιουργική φάση μας και πολλοί δίσκοι που βγαίνουν από ελληνικά σχήματα είναι σαφώς διεθνούς επιπέδου.

- Νομίζω ότι το ποσοστό των νέων που ψάχνει τα ακούσματα και δεν μένει μόνο σ’ αυτά που του προσφέρουν μειώνεται δραματικά. Πιστεύεις ότι θα συνεχίσει η κατρακύλα ή είσαι αισιόδοξος ότι θα υπάρξει αλλαγή στο μέλλον;

Πιστεύω πως αυτό είναι ένα γεγονός που δεν πρόκειται να αλλάξει. Η μουσική αντιμετωπίζεται ως ένα προϊόν και δεν είναι στις προτεραιότητες των νέων ανθρώπων. Έγινε ringtone, έγινε cd στις εφημερίδες, έγινε «τσάμπα», έγινε κάτι  ευτελές. Πολλές γενιές μεγάλωσαν ζώντας στον αφρό των πραγμάτων, χωρίς να εμβαθύνουν σε τίποτα, άρα ούτε και στην μουσική. Υπάρχει κι αυτός ο υπερπληθωρισμός προσφερόμενης μουσικής που δεν βοηθάει κι έτσι η κατρακύλα θα αργήσει πολύ να σταματήσει. Το θέμα είναι πως βγαίνει καλή μουσική και πως πάντα υπάρχουν κάποιοι να την υποδεχτούν, έστω και λίγοι.

- Σε σχέση με όλους τους υπόλοιπους σταθμούς ο ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ διαφέρει αρκετά, τόσο στις μουσικές που ακούγονται, όσο και στη δομή του. Πώς θα το σχολίαζες;

Απορρέει από ένα αριστερό κόμμα που βάζει την αισθητική αξιοπρέπεια πάνω από τον λαϊκισμό κι απ’ την άλλη ακριβώς λόγω αυτού του γεγονότος είναι κι ένας σταθμός «αποκλεισμένος» από την διαφημιστική αγορά. Έτσι, προσπαθεί να επιβιώσει εκτός συστήματος αλλά και μπορεί να είναι διαφορετικός από αυτό που συμβαίνει τώρα στο ραδιόφωνο.

- Υπάρχει περίπτωση να ηγηθείς ξανά κάποια στιγμή στο μέλλον ενός ραδιοφωνικού σταθμού, όπως παλιότερα του Ρόδον ή του Καναλιού 15; Υπάρχει περίπτωση κατά τη γνώμη σου να δημιουργηθεί ένας τέτοιος σταθμός ξανά στο μέλλον στα FM;

Ας είμαστε ρεαλιστές…

Μάκης Μηλάτος- Ποια η γνώμη σου για το playlist που κυριαρχεί στους περισσότερους ραδιοφωνικούς σταθμούς στα FM;

Τυποποιημένο ραδιόφωνο για τυποποιημένους ανθρώπους… η λογική του play list κατέστρεψε την γοητεία του ραδιοφώνου και το μετέτρεψε σε juke box. Ακόμη και οι Αμερικάνοι -που είναι οι εφευρέτες του play list- κατάλαβαν τον καταστροφικό του ρόλο και προσπαθούν να το μετριάσουν. Ο τρόπος που λειτουργεί στη Ελλάδα φανερώνει –εκτός των άλλων- και πόσο στραβή είναι η επιχειρηματικότητα σε αυτό τον τόπο: συγκεντρώθηκαν όλες οι συχνότητες στα χέρια 5-6 μεγάλων ομίλων των media που τους αγόρασαν ως επένδυση, δεν ξέρουν πώς να τους λειτουργήσουν, δεν έχουν κανένα όραμα κι έχουν βάλει τα μηχανήματα να παίζουν για να τους κοστίζουν φτηνά. Μεγάλο χάλι… 

- Πώς βλέπεις την αλλαγή που πραγματοποιείται τα τελευταία χρόνια στον χώρο της ενημέρωσης με την δημιουργία των blogs και των web radios; Τι εξέλιξη μπορεί να υπάρξει; Μπορούν να επιβιώσουν όλα αυτά μελλοντικά;

Δεν νομίζω να επιβιώσουν όλα, άλλωστε οι «μεγάλοι παίκτες» μπαίνουν και σε αυτή τη μπίζνα και θα τα σαρώσουν όλα. Πιστεύω όμως πως το internet είναι τόσο σημαντική ανακάλυψη όσο και η ανακάλυψη του τροχού κι όσο παραμένει ένα ελεύθερο πεδίο έκφρασης και τα blogs και το web radio και η web tv και οι κοινωνικές δράσεις θα επιδράσουν καταλυτικά στην διαμόρφωση ενός καινούργιου κόσμου.

- Ποιες ραδιοφωνικές εκπομπές και φωνές ξεχωρίζεις και σου αρέσει να ακούς;

Δεν ακούω και πολύ ραδιόφωνο πιά. Προτιμώ να  ακούω καινούργιους δίσκους. Πάντως εκτιμώ αυτούς  που αντιλαμβάνονται εμπράκτως ότι το αντικείμενο είναι η μουσική κι εμείς είμαστε απλώς το υποκείμενο.

Σχετικό θέμα
Διαβάστε ακόμα