Κάνονια Και Τρομπέτες (3)

«Κανόνια Και Τρομπέτες»: Όπου φτωχός και (ποια) η μοίρα του;

Ηθικά, οικονομικά διλήμματα σε μια σπαρταριστή μαύρη κωμωδία με κοινωνικά μηνύματα.

Διαβάστηκε φορες
Πριν μερικές μέρες βρεθήκαμε στο θέατρο Εμπορικόν, για να απολαύσουμε τη μαύρη κωμωδία «Κανόνια Και τρομπέτες» του Γιάννη Τσίρου, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Παπαδόπουλου με τους Στάθη Σταμουλακάτο, τη Νεφέλη Μαϊστράλη, το Μάνο Καζαμία, την Έλλη Τρίγγου, το Γιώργο Τριανταφυλλίδη και τη Μαριτίνα Κουτσοχιώνη.

Πρόκειται για μία απολαυστική κωμωδία κοινωνικού περιεχομένου, που στόχο έχει να κριτικάρει και να στηλιτεύσει τη σύγχρονη κοινωνία και τα αδιέξοδά της. Έντονο στοιχείο τα ναρκωτικά και οι τράπεζες, που συνεχώς επαναλαμβάνονται σε όλη τη διάρκεια του έργου, μιας και με αυτά τα θέματα καταπιάνεται. Ένα παράνομο ζευγάρι της καλής κοινωνίας, ο Κωνσταντίνος και η Κλαίρη (τους ρόλους παίζουν ο Στάθης Σταμουλακάτος και η Νεφέλη Μαϊστράλη αντίστοιχα) σε αντιδιαστολή με το Χρόνη και τη Ρουμπίνη, ένα ζευγάρι που είναι ένα βήμα πριν το γάμο κι είναι ταπεινής καταγωγής Ρομά. Και τέλος οι δύο αστυνομικοί, ο Γιώργος Τριανταφυλλίδης και η Μαριτίνα Κουτσοχιώνη, που θέλουν να υπερασπιστούν το γράμμα του νόμου. Θα το κάνουν, όμως, τελικά;

Μυστικά, πάθη, παρανομία βρόμικο χρήμα, σεξ και ναρκωτικά πλαισιώνουν τη συνταγή του έργου κι όλα αυτά στην Αθήνα του σήμερα, με ανθρώπους μεγάλους και σημαντικούς, ανθρώπους της διπλανής πόρτας και με τα όργανα του νόμου. Κατά πόσον η κοινωνία μας, που θεωρείται πολιτισμένη, είναι έτοιμη να δεχτεί ανθρώπους μιας άλλης κοινωνίας και να τους ενσωματώσει; Κατά πόσον η υψηλή κοινωνία είναι πράγματι υψηλή και έντιμη και κατά πόσον οι άνθρωποι του περιθωρίου είναι ανέντιμοι; Ποιος ορίζει τι είναι ηθικά σωστό και κατά πόσον οι άνθρωποι δεν υποκύπτουν στα πάθη και στις ανάγκες τους όταν βρεθούν κοντά στο χρήμα; Υπάρχει ηθική στη σύγχρονη κοινωνία; Όλα αυτά διαπραγματεύεται η παράσταση. Θα καταφέρουν ο Κωνσταντίνος και η Κλαίρη να «σπρώξουν» τα ομόλογα πριν καταρρεύσει η τράπεζα; Όταν η Ρουμπίνη θα μάθει τις διασυνδέσεις του Χρόνη με τον υπόκοσμο, θα συνεχίσει να είναι μαζί του;

Αυτό που βλέπουμε σε όλη τη διάρκεια του έργου, λοιπόν, είναι το στοιχείο της αντίθεσης: πλούτος-φτώχεια, ανεντιμότητα-εντιμότητα, παρανομία-ευνομία. Η καλή κοινωνία που παρανομεί και καλύπτει τα δικά της παραπτώματα με τα φτωχά κοινωνικά στρώματα, που άλλοτε υποκύπτουν στο χρήμα (ο Χρόνης) και άλλοτε προτιμούν την αξιοπρέπεια (Ρουμπίνη). 

Το σκηνικό μία μεγάλη, πλούσια σαλονοτραπεζαρία με μεγάλα και ακριβά έπιπλα που δείχνει την πολυτέλεια στο διαμέρισμα. Κρυστάλλινα αντικείμενα κι ένα ενυδρείο με ψάρια. Κοστούμια ακριβά και μεταξωτάρούχα εκκεντρικά και «φθηνά», και αστυνομικές στολές απαρτίζουν την ενδυματολογία του έργου. Στη συγκεκριμένη παράσταση ακούμε τους ηθοποιούς να ερμηνεύουν τραγούδια που μέσα από αυτά μας δείχνουν τη ζωή και τις βαθύτερες σκέψεις τους.

Οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών μάς έκαναν να νιώσουμε τον παλμό του κειμένου και να συναισθανθούμε τις ανάγκες και τα πάθη τους, μας μετέφεραν το στοιχείο της κωμωδίας, που αυτό ήταν και ο στόχος του έργου, μιας και πρόκειται για μαύρη κωμωδία. Η μεταδοτικότητα και η παραστατικότητα, ο ενθουσιασμός και η ενέργεια, οι υποκριτικές ικανότητες και η φυσικότητα στη σκηνή που είχαν έκαναν το κοινό φεύγοντας να χαμογελάει ευχαριστημένο.


Διαβάστε ακόμα