Πριν από δύο χρόνια περίπου η πλέον (επιεικώς) ανεκδιήγητη κυβέρνηση της Ελλάδας μετά τη Μεταπολίτευση έσυρε τη χώρα στη διόλου στοργική αγκάλη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και των κερδοσκόπων ευρωπαίων «εταίρων» μας. Πριν από ένα χρόνο περίπου, για την ακρίβεια στις 6 Απριλίου 2011, έκανε διαδικτυακή πρεμιέρα το πρώτο ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους με εντελώς ανεξάρτητη παραγωγή.
Ο Άρης Χατζηστεφάνου, παρότι ως τότε εργαζόταν σε ένα μεγάλο όμιλο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, αποφάσισε να βασίσει την παραγωγή του ντοκιμαντέρ που ετοίμαζε μαζί με την ομάδα του αποκλειστικά στο κοινό. Ο χρόνος έδειξε ότι προέβλεψε σωστά την πορεία των πραγμάτων αφού λίγες μέρες αργότερα βρήκε κλειστή την πόρτα στην Eθνάρχου Μακαρίου και Φαληρέως 2 και την απόλυση να τον περιμένει. Ο όμιλος ΣΚΑΙ έκανε τη στρατευμένη επιλογή του και ο πρώην εργαζόμενός του, τη δική του. Όσο όμως κατακριτέο είναι για έναν ειδησιογραφικό οργανισμό να παράγει και να αναπαράγει στρατευμένη ενημέρωση, άλλο τόσο επιθυμητό και ευκτέο είναι το έργο ενός δημοσιογράφου που έχει μάθει να τεκμηριώνει και να εξηγεί τη θέση του.
Ο λόγος για το Debtocracy, ή αν προτιμάτε Χρεοκρατία στα ελληνικά. Με αυτόν τον ευφάνταστο όρο επέλεξε τότε η ομάδα του ντοκιμαντέρ να περιγράψει τα δεσμά με τα οποία δενόταν η Ελλάδα, τα δεσμά του χρέους, τα οποία τελικά μπήκαν τόσο βαθιά που φτάσαμε στο σημείο που είμαστε σήμερα. Για τη χρηματοδότηση του Debtocracy ζητήθηκε η βοήθεια του κοινού. Με λίγα λόγια, υπήρξε κάλεσμα για κατάθεση οποιουδήποτε ποσού έκρινε και μπορούσε να συνεισφέρει ο καθένας μέσω τραπεζικού λογαριασμού ή μέσω Pay Pal.
Η ίδια ομάδα επιστρέφει. Σε μερικές εβδομάδες αναμένεται να παρουσιαστεί η πρώτη εκδοχή της Catastroika, ελληνιστί (!) Καταστρόικα – δηλαδή της καταστροφικής τρόικας. Σε αυτή τη δουλειά θα παρουσιάζονται τα αποτελέσματα που είχε η τακτική των ιδιωτικοποιήσεων κρατικών και δημόσιων εταιριών που έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον σε χρεωμένες χώρες και ήταν πολύ πιο καταστροφικά από όσο θα μπορούσαν να προβλέψουν οι δημιουργοί της (ή μήπως μπορούσαν;).
Η ιστορία μάς ενημερώνει και μας διδάσκει για μία ακόμα φορά. Εμείς θα την ακούσουμε;
Ίσως όλα αυτά να επαναφέρουν το προαιώνιο δίλημμα: «Η τέχνη για την τέχνη» ή «Στρατευμένη τέχνη». Είναι σίγουρα δύσκολο να βρεθεί η χρυσή τομή. Ωστόσο η στρατευμένη τέχνη με επιχειρήματα και σαφή τεκμηρίωση προσφέρει πολύ περισσότερα τόσο σε πολιτιστικό όσο και κοινωνικό επίπεδο απ’ όσο δημιουργήματα-αντιηλιακά που ξεβγάζονται με το πρώτο κυματάκι.
Ο Άρης Χατζηστεφάνου και η ομάδα του απευθύνουν για δεύτερη φορά κάλεσμα για συμμετοχή, χρηματοδότηση και προώθηση του εγχειρήματός τους. Σίγουρα η κυκλοφορία του θα δώσει πολύ υλικό για σκέψη και περισυλλογή.
Συντελεστές της Catastroika
Σενάριο/Σκηνοθεσία: Άρης Χατζηστεφάνου, Κατερίνα Κιτίδη
Επιστημονική επιμέλεια: Λεωνίδας Βατικιώτης
Οργάνωση παραγωγής: Κώστας Εφήμερος
Εκτέλεση παραγωγής: Θάνος Τσάντας
Μοντάζ: Αρης Τριανταφύλλου
Μουσική: Active Member, Ερμής Γεωργιάδης
Συντελεστές: Ιουλία Κιλέρη, Μαργαρίτα Τσώμου, Γρανέτα Καρατζά
Σκίτσο/Animation: Μάγδα Πλευράκη
Παραγωγή: ThePressProject.gr, Infowar Productions
Για να πάρετε περισσότερες πληροφορίες και να δείτε τα πρώτα trailer:
http://www.catastroika.com
Για να διαβάσετε ένα άρθρο του Άρη Χατζηστεφάνου για το πέρασμα «Από το Debtocracy στην Catastroika»:
http://www.xstefanou.gr/details.php?id=98
Για να θυμηθείτε το Debtocracy
Debtocracy FINAL
Ο Άρης Χατζηστεφάνου, παρότι ως τότε εργαζόταν σε ένα μεγάλο όμιλο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, αποφάσισε να βασίσει την παραγωγή του ντοκιμαντέρ που ετοίμαζε μαζί με την ομάδα του αποκλειστικά στο κοινό. Ο χρόνος έδειξε ότι προέβλεψε σωστά την πορεία των πραγμάτων αφού λίγες μέρες αργότερα βρήκε κλειστή την πόρτα στην Eθνάρχου Μακαρίου και Φαληρέως 2 και την απόλυση να τον περιμένει. Ο όμιλος ΣΚΑΙ έκανε τη στρατευμένη επιλογή του και ο πρώην εργαζόμενός του, τη δική του. Όσο όμως κατακριτέο είναι για έναν ειδησιογραφικό οργανισμό να παράγει και να αναπαράγει στρατευμένη ενημέρωση, άλλο τόσο επιθυμητό και ευκτέο είναι το έργο ενός δημοσιογράφου που έχει μάθει να τεκμηριώνει και να εξηγεί τη θέση του.
Ο λόγος για το Debtocracy, ή αν προτιμάτε Χρεοκρατία στα ελληνικά. Με αυτόν τον ευφάνταστο όρο επέλεξε τότε η ομάδα του ντοκιμαντέρ να περιγράψει τα δεσμά με τα οποία δενόταν η Ελλάδα, τα δεσμά του χρέους, τα οποία τελικά μπήκαν τόσο βαθιά που φτάσαμε στο σημείο που είμαστε σήμερα. Για τη χρηματοδότηση του Debtocracy ζητήθηκε η βοήθεια του κοινού. Με λίγα λόγια, υπήρξε κάλεσμα για κατάθεση οποιουδήποτε ποσού έκρινε και μπορούσε να συνεισφέρει ο καθένας μέσω τραπεζικού λογαριασμού ή μέσω Pay Pal.
Η ίδια ομάδα επιστρέφει. Σε μερικές εβδομάδες αναμένεται να παρουσιαστεί η πρώτη εκδοχή της Catastroika, ελληνιστί (!) Καταστρόικα – δηλαδή της καταστροφικής τρόικας. Σε αυτή τη δουλειά θα παρουσιάζονται τα αποτελέσματα που είχε η τακτική των ιδιωτικοποιήσεων κρατικών και δημόσιων εταιριών που έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον σε χρεωμένες χώρες και ήταν πολύ πιο καταστροφικά από όσο θα μπορούσαν να προβλέψουν οι δημιουργοί της (ή μήπως μπορούσαν;).
Η ιστορία μάς ενημερώνει και μας διδάσκει για μία ακόμα φορά. Εμείς θα την ακούσουμε;
Συνέντευξη: Η Naomi Klein για την κυβέρνηση Παπαδήμου from ThePressProject on Vimeo.
Ken Loach - Δεν υπάρχουν μονόδρομοι from ThePressProject on Vimeo.
Ίσως όλα αυτά να επαναφέρουν το προαιώνιο δίλημμα: «Η τέχνη για την τέχνη» ή «Στρατευμένη τέχνη». Είναι σίγουρα δύσκολο να βρεθεί η χρυσή τομή. Ωστόσο η στρατευμένη τέχνη με επιχειρήματα και σαφή τεκμηρίωση προσφέρει πολύ περισσότερα τόσο σε πολιτιστικό όσο και κοινωνικό επίπεδο απ’ όσο δημιουργήματα-αντιηλιακά που ξεβγάζονται με το πρώτο κυματάκι.
Ο Άρης Χατζηστεφάνου και η ομάδα του απευθύνουν για δεύτερη φορά κάλεσμα για συμμετοχή, χρηματοδότηση και προώθηση του εγχειρήματός τους. Σίγουρα η κυκλοφορία του θα δώσει πολύ υλικό για σκέψη και περισυλλογή.
Για να γίνετε συμπαραγωγοί στην Catastroika μέσω τραπεζικού λογαριασμού
ή μέσω Pay Pal:
http://www.catastroika.com/details.php?id=133&type=s
ή μέσω Pay Pal:
http://www.catastroika.com/details.php?id=133&type=s
Συντελεστές της Catastroika
Σενάριο/Σκηνοθεσία: Άρης Χατζηστεφάνου, Κατερίνα Κιτίδη
Επιστημονική επιμέλεια: Λεωνίδας Βατικιώτης
Οργάνωση παραγωγής: Κώστας Εφήμερος
Εκτέλεση παραγωγής: Θάνος Τσάντας
Μοντάζ: Αρης Τριανταφύλλου
Μουσική: Active Member, Ερμής Γεωργιάδης
Συντελεστές: Ιουλία Κιλέρη, Μαργαρίτα Τσώμου, Γρανέτα Καρατζά
Σκίτσο/Animation: Μάγδα Πλευράκη
Παραγωγή: ThePressProject.gr, Infowar Productions
Για να πάρετε περισσότερες πληροφορίες και να δείτε τα πρώτα trailer:
http://www.catastroika.com
Για να διαβάσετε ένα άρθρο του Άρη Χατζηστεφάνου για το πέρασμα «Από το Debtocracy στην Catastroika»:
http://www.xstefanou.gr/details.php?id=98
Για να θυμηθείτε το Debtocracy
Σχετικό θέμα