Δύο χρόνια πριν, λίγο μετά την έναρξη της πανδημίας, μια ελληνική πλατφόρμα streaming θα μας απασχολούσε για τις ατελείωτες ώρες που έπρεπε να μένουμε κλεισμένοι στο σπίτι. Οι επιλογές που προσφέρει διαφέρουν αρκετά από άλλες πλατφόρμες και εδώ έχεις τη δυνατότητα να παρακολουθήσεις ταινίες που έχουν βραβευτεί σε φεστιβάλ, ελληνικό σινεμά, ταινίες μικρού μήκους και arthouse επιλογές. Δύο χρόνια μετά, έχει αποδειχθεί η αγαπημένη μας συνήθεια, μια πλατφόρμα που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα και είναι εδώ για να μείνει. Μέσα σ' αυτά τα χρόνια φιλοξένησε διαδικτυακά φεστιβάλ, εγκαινίασε πρεμιέρες και αποκλειστικές προβολές αλλά μας παρότρυνε να αφήσουμε για λίγο την μικρή οθόνη και να παρακολουθήσουμε κάποιες από τις ταινίες της σε συνεργαζόμενες κινηματογραφικές αίθουσες.
Φυσικά μετά από δύο χρόνια γεμάτα επιτυχία οι απορίες μας ήταν πολλές, ξεκινώντας από τα μελλοντικά σχέδια και την παραγωγή ταινιών μέχρι την αξιολόγηση του ελληνικού σινεμά και την ανταπόκριση που είχε από το κοινό. Η Δάφνη Μπεχτσή, managing director του Cinobo απάντησε λεπτομερώς σε κάθε τι που ρωτήσαμε, μας είπε για όλα όσα ετοιμάζει, για τις στιγμές που κάνουν περήφανη την ομάδα του Cinobo αλλά και για τις ταινίες που δεν πρέπει να χάσεις!
Ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει
Η σύνθεση της ομάδας έχει ελάχιστα διαφοροποιηθεί από το ξεκίνημα. Ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει; Υπάρχουν στόχοι που αναθεωρήθηκαν σε αυτά τα δύο χρόνια ή νέοι στόχοι που προστέθηκαν;
Δάφνη Μπεχτσή: Η ομάδα του Cinobo είναι από τα πιο δυνατά του σημεία. Έχουμε την τύχη να ασχολούμαστε όλοι με κάτι που αγαπάμε πολύ, κι έτσι όλα γίνονται με επαγγελματισμό μεν, αλλά και με μεράκι δε. Όλοι στην ομάδα δουλεύουμε σκληρά, μοιραζόμαστε το όραμα και δένουμε φανταστικά σαν παρέα, είμαστε η ψυχή πίσω από την πλατφόρμα. Όσον αφορά τους στόχους, υπάρχουν πράγματα που αναθεωρούνται καθημερινά, προσαρμοζόμαστε στις εξελίξεις και βελτιωνόμαστε. Πάντως το όραμα και οι βασικοί μας στόχοι παραμένουν οι ίδιοι. Να τροφοδοτήσουμε και να μεγαλώσουμε την κοινότητα των κινηματογραφόφιλων σε όλη την Ελλάδα, κάνοντας αληθινά προσβάσιμο και συστήνοντας σε μεγαλύτερα κοινά τον πλούτο του κινηματογράφου που υπάρχει διαθέσιμος παγκοσμίως. Όσον αφορά νέους στόχους, πολλοί. Μεγάλος στόχος μας είναι να κάνουμε προσβάσιμο το Cinobo και στο εξωτερικό.
Ποια στιγμή θα χαρακτηρίζατε ως το ορόσημο αυτών των δύο χρόνων; Εμείς θα ξεχωρίζαμε την προσθήκη της τροπαιοφόρας ταινίας του Μπονγκ Τζουν-χο «Παράσιτα», έστω και σχεδόν 2 χρόνια μετά από την κυκλοφορία της (προστέθηκε 1 Οκτωβρίου 2021).
ΔΜ: Η στιγμή που βγήκαμε online και είχαμε τους πρώτους μας συνδρομητές. Η στιγμή που εξασφαλίσαμε τα αποκλειστικά δικαιώματα της αποκατεστημένης φιλμογραφίας πέντε ταινιών του Γουόνγκ Καρ Γουάι. Η στιγμή που ανακοινώθηκε ότι το "Titane" πήρε Χρυσό Φοίνικα το 2021, τρεις ημέρες αφού είχαμε εξασφαλίσει τα δικαιώματά του. Η στιγμή που το «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό» πήρε Χρυσή Άρκτο, δύο ημέρες αφού το είχαμε κλείσει από το Βερολίνο 2021. Η στιγμή που ο Τάσος μάς έφερε τα νέα ότι εξασφαλίσαμε τα αποκλειστικά δικαιώματα του "Alcarràs" («Οι Ροδακινιές του Αλκαράς»), τη Χρυσή Άρκτο του Βερολίνου 2022. Η στιγμή που βρεθήκαμε στην Ταινιοθήκη με τους συνδρομητές μας για την προβολή του «Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα» του Οντιάρ, προτού κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους, για να γιορτάσουμε τα δύο χρόνια Cinobo. Σίγουρα και η στιγμή που προσθέσαμε τα «Παράσιτα». Και άλλα τόσα.
Η επέκταση πλατφορμών streaming στην Ελλάδα, όπως του Amazon Prime και σύντομα του Disney+, διαφοροποιεί την πολιτική του Cinobo ή νιώθετε να δυσχεραίνει τις δυνατότητές του; Θα ήταν ελκυστικό το –άκρως υποθετικό– σενάριο να προστεθεί το Cinobo στα Video Channels του Amazon Prime;
ΔΜ: Το Cinobo διαφέρει από άλλες πλατφόρμες ως προς τη φιλοσοφία και το όραμα, καθώς και το περιεχόμενο που προσφέρει και τον τρόπο που το παρουσιάζει. Είχε γράψει σχόλιο ένας συνδρομητής «Οι κατηγορίες είναι για δυνατούς λύτες και οι προτάσεις αυστηρά επιλεγμένες, σαν να φτιάχνει κάποιος λίστες ταινιών για ανθρώπους που αγαπά». Η ειδοποιός διαφορά μας δηλαδή είναι το curation. Η ομάδα των curators δεν είναι αλγόριθμος που προτείνει αυτοματοποιημένα ό,τι βλέπουν οι πολλοί, αλλά φροντίζει διαρκώς να ανακαλύπτεις κάτι μοναδικό. Φροντίζει να κάνει προσβάσιμα τα καλύτερα του ανεξάρτητου και arthouse κινηματογράφου, ένα κενό που έως σήμερα δεν καλύπτεται από άλλες πλατφόρμες και ούτε θα καλυφθεί από τους γίγαντες που πλησιάζουν στο επόμενο διάστημα. Η αύξηση επιλογών streaming στην Ελλάδα, είναι μία θετική αλλαγή, αν σκεφτεί κανείς ότι με τον θάνατο του DVD υπήρξε παντελής απουσία άμεσης πρόσβασης σε ταινίες μετά τα κινηματογραφικά τους release. Πλέον ο θεατής έχει επιλογές για νόμιμη θέαση ταινιών. Διαφοροποιούμαστε όμως πολύ ως προς αυτό που προσφέρουμε και ο συνδρομητής μας αντιλαμβάνεται την ποιότητα στην προσφορά σε σχέση με άλλες υπηρεσίες. Θα μείνουμε λοιπόν πιστοί στην πολιτική και στο όραμά μας. Πώς όμως θα εξελιχθεί το τοπίο streaming στην Ελλάδα και αν θα επιβιώσει η ποικιλομορφία, θα φανεί σε βάθος χρόνου. Η πανδημία επιτάχυνε πολύ την ένταξη του streaming στη ζωή του Έλληνα θεατή, ο οποίος πλέον καλείται να επιλέξει πού θα δώσει «την ψήφο» της συνδρομής του. Η προσφορά είναι μεγάλη αλλά και διαφορετική από πλατφόρμα σε πλατφόρμα, και έτσι ο θεατής είναι που θα αποφασίσει ποιες υπηρεσίες θα στηρίξει σε σχέση με το σινεμά που αγαπά.
Μπορεί να κάνουμε δικές μας παραγωγές
Η ερώτηση που θα είχαμε στην πρώτη θέση σε μια ενδεχόμενη συνέντευξη πέρσι, στα πρώτα γενέθλιά σας, θα ήταν αν θα προχωρήσετε σε διανομή ταινιών. Αυτό το milestone έχει ήδη επιτευχθεί, με 16 ταινίες σε δική σας διανομή μέσα στο 2021, που αντικειμενικά ήταν από τις δυσκολότερες χρονιές της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Πώς εξελίσσεται η συνεργασία σας με τις αίθουσες; Ο χρόνος αποκλειστικότητας στις αίθουσες πριν από την προσθήκη στην πλατφόρμα φαίνεται ότι ποικίλει ανάλογα με την ταινία, από 5 μέρες έως αρκετές εβδομάδες. Από τι εξαρτάται;
ΔΜ: Είναι σημαντική η πρόσβαση στις ταινίες για να γνωρίσεις το σινεμά και να το αγαπήσεις, για αυτό και δημιουργήθηκε το Cinobo. Άλλο τόσο είναι σημαντικό φυσικά να το ζεις στον φυσικό του χώρο, την αίθουσα, μια αναντικατάστατη συλλογική εμπειρία που αναζητούμε και εμείς και ο κάθε κινηματογραφόφιλος. Γι' αυτό κάνουμε και διανομή ταινιών και συνεργαζόμαστε με αίθουσες. Αρχικά πολλοί ήταν σκεπτικοί απέναντί μας λόγω της δραστηριότητάς μας σαν πλατφόρμα και διότι είμασταν το new kid in the block. Παρ' όλα αυτά, όπως έχει αποδειχθεί φέτος, είμαστε επαγγελματίες σε αυτό που κάνουμε, εκπροσωπήσαμε μοναδικούς arthouse τίτλους στην Ελλάδα όπως το «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό» και τον Χρυσό Φοίνικα το "Titane" και ήμασταν πιστοί στο λόγο μας. Φροντίζουμε πολύ την κάθε ταινία που διανέμουμε, με σεβασμό προς τον δημιουργό και την αίθουσα. Έτσι, ήδη έχουμε γίνει αποδεκτοί από τις αίθουσες και σταδιακά εδραιώνονται όλο και καλύτερες και πιο στενές συνεργασίες, καθώς αποδεικνύουμε επανειλημμένα τον επαγγελματισμό και το μεράκι μας. Η χρονική απόσταση ανάμεσα στην κινηματογραφική πρεμιέρα και τη δημοσίευση στην πλατφόρμα τη χρονιά που πέρασε ήταν ορισμένη στον ένα μήνα. Ο λόγος που παρατήρησες ότι ποικίλει ήταν διότι ήταν μια χρονιά -δυστυχώς- καθόλου κανονική. Λόγω των δυσκολιών στη διανομή υπό τις συνθήκες COVID, έγιναν αλλαγές στο κινηματογραφικό πρόγραμμα ταινιών την τελευταία στιγμή, αφού είχαν ανακοινωθεί για την πλατφόρμα. Δεν μπορούσαμε να είμαστε ανακόλουθοι στην ενημέρωσή μας για το πρόγραμμα της πλατφόρας και έτσι προέκυψαν εξαιρέσεις. Πλέον για να αποφύγουμε αντίστοιχα μπερδέματα, έχουμε θέσει απόσταση αυστηρά δύο μήνες το λιγότερο από την κυκλοφορία. Παραμένουμε πάντα πιστοί στον λόγο μας ότι το Cinobo θα είναι δίπλα στις κινηματογραφικές αίθουσες, στις ταινίες και τους δημιουργούς, με όλους τους τρόπους και όλα τα μέσα που διαθέτει.
Μετά από τη διανομή ταινιών, η λογική επόμενη ερώτηση είναι αν έχετε σκέψεις να ακολουθήσετε την επόμενη τάση στις πλατφόρμες streaming, δηλαδή την παραγωγή ταινιών.
ΔΜ: Είναι πράγματι ένα λογικό βήμα, και είναι κάτι που θέλουμε πολύ -ένας βασικός λόγος είναι το να στηρίξουμε τον ελληνικό κινηματογράφο. Δεν έχουμε κάτι ανακοινώσιμο σε αυτή τη φάση, αν και υπάρχει ως μελλοντική σκέψη.
Θα σας ενδιέφερε η προσθήκη τηλεοπτικών σειρών στην πλατφόρμα, είτε ως διανομή είτε ως παραγωγή; Ή θεωρείτε ότι αυτό είναι θέμα αποκλειστικά της τηλεόρασης; Οι υπόλοιπες πλατφόρμες επενδύουν μεγάλα κεφάλαια σε αυτές, καθώς φαίνεται να τους εξασφαλίζει μόνιμους συνδρομητές, αντί για ευκαιριακούς. Το Cinobo μέχρι σήμερα το αντισταθμίζει με άλλους τρόπους (π.χ. θεματικά αφιερώματα, όπως το πρόσφατο στο Χόρορ).
ΔΜ: Εξερευνούμε την πιθανότητα αυτή για το μέλλον, συζητάμε μίνι σειρές, πάντα σύμφωνες με τον χαρακτήρα της πλατφόρμας. Δεν αποκλείουμε τίποτα, είμαστε ανοιχτοί σε ό,τι μπορεί να αφορά την κοινότητα συνδρομητών μας και συνάδει με τη φιλοσοφία μας. Αυτά είναι τα βασικά κριτήριά μας. Όπως πολύ καλά έθιξες αντισταθμίζουμε με τη δημιουργία θεματικών αφιερωμάτων, φιλμογραφιών, λιστών -όπως το νέο πρότζεκτ των Guest Picks που εγκαινιάσαμε με τις πέντε αγαπημένες ταινίες του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου- που δίνουν πολλαπλές αφορμές για marathons και binge watching. Δεν αφήνουμε ποτέ τον συνδρομητή μας να βαρεθεί. :)
Τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο φιλοξενήσατε το φεστιβάλ γαλλικού κινηματογράφου My French Film Festival της UniFrance. Είναι πολλά τα επιφωνήματα ενθουσιασμού που μας προκάλεσε αυτό. Κυρίως όμως το γεγονός ότι οι ταινίες ήταν διαθέσιμες με ελληνικούς υπότιτλους (και μάλιστα πολύ καλής ποιότητας). Πώς το βιώσατε εσείς; Πώς κρίνετε την ανταπόκριση (π.χ. αγορές festival pass, έφερε νέους συνδρομητές);
ΔΜ: Είναι μια από τις ενέργειες της χρονιάς για τις οποίες είμαστε πολύ περήφανοι. Για πρώτη φορά φέραμε το My French Film Festival στην Ελλάδα με ελληνικό υποτιτλισμό. Η φιλοξενία online τοπικών και ξένων φεστιβάλ είναι στη φιλοσοφία μας και χαιρόμαστε πολύ που έγινε η αρχή. Οι συνδρομητές μας το αγκάλιασαν, λέω ενδεικτικά ότι πρώτη ταινία στις προτιμήσεις τους ήταν αυτή που τελικά βραβεύτηκε, «Το Μονοπώλιο της Βίας».
Πώς βλέπετε την κατάσταση στο ελληνικό σινεμά; Τόσο από πλευρά παραγωγής αλλά και ανταπόκρισης του κοινού. Είναι το ελληνικό κοινό ένα «παρεξηγημένο» κοινό;
ΔΜ: Παρά τις συνθήκες της πανδημίας και τις δυσκολίες που δημιούργησε, πολλές παραγωγές ολοκληρώθηκαν την τελευταία τριετία που μάλιστα δεν πέφτουν και απαραίτητα κάτω από την ομπρέλα του weird που πολλοί «παρεξηγημένα» έχουν ταυτίσει με το νέο ελληνικό σινεμά έως σήμερα. Είδαμε ελληνικά νεονουάρ, είδαμε σύγχρονα western και road movies. Είναι γεγονός επίσης ότι το streaming έχει δημιουργήσει χώρο και τρόπο, μια νέα ευκαιρία προβολής, ώστε όλο και περισσότεροι νέοι Έλληνες δημιουργοί να έχουν ευκαιρία να βρουν το κοινό τους, χωρίς να αποκλείονται και να αποθαρρύνονται από τις ασφυκτικές συνθήκες της κινηματογραφικής διανομής. Βλέπουμε έτσι ότι όλο και περισσότερες φανταστικές ελληνικές παραγωγές καταλήγουν στα φεστιβάλ, σε εμάς και στο κοινό, αρκετές από τις οποίες γίνονται και επιτυχίες στις αίθουσες, ενώ οργανισμοί όπως η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και ο ΕΚΟΜΕ βρίσκονται με όλο και πιο σημαντικές δράσεις στο κινηματογραφικό γίγνεσθαι και έχουν επηρεάσει θετικά το κινηματογραφικό τοπίο του σήμερα στην Ελλάδα. Όσον αφορά την ανταπόκριση, μιλώντας για το Cinobo, έχω να πω ότι ο Έλληνας θεατής που αγαπά το Cinobo, αγκάλιασε το ελληνικό σινεμά. Οι ελληνικές ταινίες βρίσκονται υψηλά στις προτιμήσεις του. Το «Πρόστιμο» είναι το #1 στη λίστα με τις πιο δημοφιλείς ταινίες του 2021 και είναι ταινία-φαινόμενο καθώς έχει ξεπεράσει τις θεάσεις όλων των ταινιών στην πλατφόρμα από την πρώτη στιγμή. Από την αρχή βέβαια δώσαμε ιδιαίτερη προσοχή στο νέο ελληνικό σινεμά, φροντίζοντας τόσο να εμπλουτίζεται συνεχώς η συλλογή μας -που αυτή τη στιγμή αποτελεί και τη μεγαλύτερη online συλλογή σύγχρονου ελληνικού σινεμά στην Ελλάδα, μάλλον και στον κόσμο- όσο και στην προώθησή της, αλλά και στη φροντίδα και επικοινωνία της κάθε ταινίας χωριστά. Έτσι έχουμε συνεισφέρει στο να δημιουργηθεί ένα μεγαλύτερο buzz γύρω από το ελληνικό σινεμά και είναι εμφανή τα αποτελέσματα, με φανταστική απήχηση του νεότερου σινεμά («Digger», «Πρόστιμο», «Ακίνητο Ποτάμι», «Πράσινη Θάλασσα», «Η Αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ») αλλά και λίγο παλαιότερων τίτλων («Ο Γιος της Σοφίας», «Στρέλλα», "Suntan", «Τετάρτη 4:45»).
Μια από τις κατηγορίες που υπάρχουν στην πλατφόρμα, η κατηγορία Female Gaze, αφορά γυναίκες σκηνοθέτιδες. Από τις ταινίες που επιλέγετε να προσθέσετε στην πλατφόρμα, υπάρχει επαρκής συμμετοχή από γυναίκες δημιουργούς;
ΔΜ: Το Female gaze ξεκίνησε ως αφιέρωμα, πήγε πάρα πολύ καλά και πλέον έχει μείνει ως κατηγορία στην πλατφόρμα, σε μία προσπάθεια να το αναδείξουμε. Θα βρεις εκεί από τις πρωτοπόρες Ανιές Βαρντά και Κλερ Ντενίς, έως την Ελίνα Ψύκου και τη βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα Ζουλιά Ντικουρνό. Τηρούμε αυστηρά ποιοτικά κριτήρια για την επιλογή των ταινιών που μπαίνουν στην ταινιοθήκη του Cinobo, τα οποία είναι τα ίδια και αντικειμενικά για όλες τις ταινίες, ανεξαρτήτως γυναικείας εκπροσώπησης. Ποσοτικά σίγουρα οι Ελληνίδες σκηνοθέτιδες στο Cinobo -και σε οποιαδήποτε πλατφόρμα- είναι λιγότερες, λόγω της παντελούς απουσίας της γυναικείας ματιάς από τον κινηματογράφο για δεκαετίες. Παρ’ όλα αυτά, αναλογικά με το ποσοστό των ταινιών που είναι σκηνοθετημένες από γυναίκες έως σήμερα, θα έλεγε κανείς ότι τελικά είναι ίση η εκπροσώπηση στο Cinobo, μπορεί και μεγαλύτερη.
Έστω ότι δεν έχουμε δει καμία ταινία από όσες είναι διαθέσιμες στο Cinobo. Με ποιες 3 ταινίες θα μας προτείνατε να ξεκινήσουμε;
ΔΜ: Την «Υπηρέτρια» γιατί λατρεύω Παρκ Τσακν Γουκ, το "Babyteeth" για να ανακαλύψετε τη Σάνον Μέρφι στο απίστευτα συγκινητικό ντεμπούτο της με θεϊκά soundtrack και χρώματα και το "Bacurau".
Ανακαλύψτε το Cinobo και ακολουθήστε το στα social media για συνεχή και άμεση ενημέρωση
Διαβάστε επίσης την πρώτη συνέντευξη που κάναμε όταν ξεκίνησε η πλατφόρμα: Cinobo: Απαντήσεις σε ερωτήματα που δεν ξέρατε ότι είχατε
Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
10
(σε 1 αξιολογήσεις)
/ Διαβάστε ακόμα