Αν έχετε παίξει κάποιο από τα βιντεοπαιχνίδια της σειράς Assassin's Creed, θα έχετε αισθανθεί τη μαγεία που προσφέρει η βύθιση στον ανοιχτό κόσμο κάποιας ιστoρικής περιόδου, από την Αναγέννηση (Assassin's Creed II) μέχρι την Αμερικανική Επανάσταση (Assassin's Creed III) και από την απόβαση των Βίκινγκ στην Αγγλία (Assassin's Creed Valhalla) μέχρι τον Πελοποννησιακό Πόλεμο στην Αρχαία Αθήνα (Assassin's Creed Odyssey). Για προφανείς λόγους, με αυτό το τελευταίο αισθανθήκαμε λίγο περισσότερη σύνδεση.
Το ίδιο φαίνεται να έζησε και ο Γιώργος Ζεστανάκης, μαζί με το συγκάτοικο και συνεργάτη του Koen Koopman. Σε ένα σπίτι στο βροχερό Άμστερνταμ, με έντονη την επιρροή του Odyssey, γεννήθηκε πριν έξι χρόνια ένα project εικονικής πραγματικότητας που έμελλε να επεκταθεί και να εμπλουτιστεί ραγδαία, αξιοποιώντας τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και τη ραγδαία εξέλιξη της φαντασίας των δημιουργών του. Το όνομά του: Chronoscope VR.
Το Chronoscope VR, που όπως λέει ο κ. Ζεστανάκης, θέλει να κινήσει την περιέργεια των ανθρώπων για την Ιστορία, παρουσιάστηκε πριν μερικούς μήνες στο 10ο Thessaloniki Animation Festival και εντυπωσίασε μικρούς και μεγάλους.
Πρώτα φορέσαμε και εμείς το headset. Περιηγηθήκαμε στην Αρχαία Αθήνα, «συνομιλήσαμε» με σημαντικές προσωπικότητες, περιηγηθήκαμε στην ολόλαμπρη Ακρόπολη και θαυμάσαμε καλλιτεχνήματα έτσι όπως (πρέπει να) ήταν τον 5ο αιώνα π.Χ. Μετά, βγάλαμε το headset και αναζητήσαμε τον κ. Ζεστανάκη για να μας πει περισσότερα!
MixGrill: Κ. Ζεστανάκη, σας καλοσωρίζουμε στο Mixgrill. Πότε και πώς γεννήθηκε το Chronoscope VR και τι ακριβώς αφορά;
Γιώργος Ζεστανάκης: Το ChronoscopeVR γεννήθηκε στο Άμστερνταμ. Έζησα εκεί και δούλεψα εχει για επτά χρόνια, ενώ μοιράστηκα ένα σπίτι με ενα Ολλανδό που κατέληξε να γινει ο πιο κοντινός φίλος και συνεργάτης μου. Ο Koen Koopman. Ναι, οπως λέμε Κάρολος Κούν…
Όλα ξεκίνησαν το 2018. Είχαμε ενθουσιαστεί με το Assassin’s Creed Odyssey. Αν έχεις ζήσει στο Άμστερνταμ, ξέρεις πόσο συχνά βρέχει, και εκείνη η χρονιά δεν ήταν εξαίρεση. Κάθε φορά που παίζαμε, νιώθαμε σαν να ταξιδεύουμε στην αρχαία Ελλάδα —φεύγοντας σε ένα στεγνό, ζεστό, φωτεινό μέρος.
Αλλά δεν ήταν μόνο για τον καιρό.
Το παιχνίδι έδειχνε την Αρχαία Ελλάδα με έναν τρόπο που δεν είχα ξαναδεί. Η λεπτομέρεια ήταν απίστευτη. Για πρώτη φορά, δεν έμοιαζε απλά σαν παιχνίδι αλλά σαν να περπατάς μέσα σε ένα ψηφιακό μουσείο. Φυσικά, οχι τόσο ιστορικά ακριβές οσο νόμιζαμε.
Ο Koen κι εγώ ήδη δουλεύαμε σε διάφορα Virtual Reality projects, οπότε αυτό μας έκανε να σκεφτούμε: Τι θα γινόταν αν πηγαίναμε την ιδέα ένα βήμα παραπέρα; Αν μπορούσαμε να δημιουργήσουμε κάτι όπου ο κόσμος δεν θα παρακολουθούσε ή έπαιζε απλά —αλλά θα έμπαινε στο παρελθόν;
Αυτό είναι το ChronoscopeVR. Μια εμπειρία εμβύθισης που φέρνει τους επισκέπτες σε μέρη που έχουν χαθεί στον χρόνο. Για παράδειγμα, μπορείς να περπατήσεις στην Ακρόπολη όπως ήταν κάποτε. Αλλά δεν σταματάει εκεί. Το Chronoscope είναι μια scalable πλατφόρμα. Είναι σχεδιασμένο για να φιλοξενεί πολλαπλές εμπειρίες, επιτρέποντας στους επισκέπτες να εξερευνήσουν ό,τι τους ενδιαφέρει περισσότερο.
Ξεκινήσαμε την ανάπτυξη στο Άμστερνταμ. Αλλά καθώς το project μεγάλωνε, συνειδητοποιήσαμε ότι έπρεπε να έρθουμε πιο κοντά στις ρίζες του. Το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς έγινε εδώ, στην Ελλάδα.
Έτσι, το ChronoscopeVR ξεκίνησε στο Άμστερνταμ αλλά «ζωντάνεψε» στην Ελλάδα.
Και τώρα, είναι ο μόνος τρόπος να περπατήσεις στο παρελθόν.
M.G.: Γιατί διαλέξατε ως πρώτη στάση της ιστορικής περιήγησης τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο (τον 5ο αιώνα π.Χ.) και πώς επιλέξατε τα αντιστοιχα ιστορικά στοιχεία και τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, ώστε να συμπεριληφθούν στην πλατφόρμα;
Γ.Ζ.: Αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε με την Ακρόπολη γιατί είναι το απόλυτο σύμβολο της Αρχαίας Ελλάδας —ο πιο ένδοξος χώρος, επικεντρωμένος στον ναό της Αθηνάς, τον Παρθενώνα. Θέλαμε να στοχεύσουμε ψηλά, να δημιουργήσουμε κάτι εξαιρετικό. Όχι έναν μικρότερο ή λιγότερο γνωστό ναό, αλλά κάτι εμβληματικό.
Η απόφαση αυτή δεν ήταν χωρίς προκλήσεις, όπως ίσως πούμε και παρακάτω.
Επιλέξαμε τον 5ο αιώνα π.Χ. ως το χρονολογικό μας πλαίσιο, γιατί είναι από τις σπάνιες στιγμές στην ιστορία της Αθήνας που δεν υπήρχαν μεγάλες καταστροφές. Ούτε πανούκλα, ούτε περσικές εισβολές, ούτε Πελοποννησιακός Πόλεμος. Ήταν μια αχτίδα φωτός ανάμεσα σε περιόδους ταραχής.
Εκείνη την εποχή, όλα τα μεγάλα κτίρια της Ακρόπολης ήταν παρόντα. Ο Παρθενώνας στεκόταν στην πλήρη δόξα του. Το Ερέχθειο είχε ολοκληρωθεί. Και τα Προπύλαια λειτουργούσαν ως η μνημειώδης είσοδος. Αυτή η στιγμή αποτύπωνε την Ακρόπολη στην πιο ολοκληρωμένη και αρμονική της μορφή.
Ωστόσο, γρήγορα αντιμετωπίσαμε μια βασική πρόκληση: εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά που δεν γνωρίζουμε για την Κλασική Εποχή. Για να το αντιμετωπίσουμε, αποφασίσαμε να πάρουμε μια πιο «ευέλικτη» προσέγγιση. Για παράδειγμα, ενώ το πλαίσιό μας επικεντρώνεται στο 385 π.Χ., συμπεριλάβαμε στοιχεία από άλλες περιόδους για να δώσουμε μια πληρέστερη εικόνα. Για να αποφύγουμε σύγχυση, προσθέσαμε σαφείς επισημάνσεις που δείχνουν τι ανήκει σε ποια εποχή —είτε είναι Αρχαϊκή, Κλασική, Ελληνιστική, είτε ακόμη και μεταγενέστερη.
Αυτή ήταν μια δύσκολη αλλά σκόπιμη επιλογή. Στόχος μας δεν ήταν απλά να αναδημιουργήσουμε μια συγκεκριμένη στιγμή στον χρόνο αλλά να εμβυθίσουμε τους επισκέπτες στο μεγαλείο της Αρχαίας Ελλάδας. Θέλαμε να νιώσουν την ατμόσφαιρα, να τους κινήσουμε την περιέργεια και να τους εμπνεύσουμε να μάθουν περισσότερα.
Από εκεί, μπορούν να εξερευνήσουν τις λεπτομέρειες που τους ενδιαφέρουν περισσότερο —είτε είναι αγάλματα, μουσική, πανοπλίες ή αρχιτεκτονική. Συνδυάζοντας την εμβύθιση με την εκπαίδευση, προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε μια εμπειρία με νόημα.
Έτσι, ενώ η VR πλατφόρμα μας είναι τοποθετημένη στο 385 π.Χ., έχει σχεδιαστεί για να πυροδοτεί την περιέργεια και να παρέχει ένα παράθυρο στην πλούσια και πολυεπίπεδη ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας.
M.G.: Ποια τεχνολογία χρησιμοποιήσατε και σε ποιές ιστορικές πηγές βασιστήκατε για να δημιουργήσετε μια ακριβή αναπαράσταση της αρχαίας Αθήνας;
Γ.Ζ.: Πρώτα απ’ όλα, θέλω να διευκρινίσω κάτι σημαντικό, κάτι που ξεκίνησα στην προηγούμενη ερώτηση —όχι ακριβώς μια αποποίηση ευθυνών, αλλά ας το πούμε «πλαίσιο». Το οποίο το ορίσαμε συνειδητά.
Όταν μιλάμε για την ακριβή αναπαράσταση της Αρχαίας Αθήνας, είναι κρίσιμο να διευκρινίσουμε: δεν θέλαμε να δημιουργήσουμε απλώς μια ακόμη ιστορική αναπαράσταση. Υπάρχουν ήδη πολλές τέτοιες. Αναπαραστάσεις που εστιάζουν σε συγκεκριμένες εποχές και προσπαθούν να είναι απόλυτα ακριβείς.
Mέσα από την έρευνά μας συνειδητοποιήσαμε κάτι: δεν γνωρίζουμε αρκετά για την Κλασική Περίοδο της Αθήνας —ούτε και για πολλές άλλες εποχές—, ώστε να χτίσουμε μια πλήρως ακριβή εμπειρία Virtual Reality, που να είναι πραγματικά εμβυθιστική.
Γι’ αυτό πήραμε μια συνειδητή απόφαση. Στραφήκαμε στο κείμενο του Παυσανία, του αρχαίου ταξιδιώτη και γεωγράφου (η του πρώτου vlogger, οπως τον λέω), και στη λεπτομερή περιγραφή του τι έβλεπε οταν εκανε μια βόλτα στην Ακρόπολη κατά τη Ρωμαϊκή Περίοδο. Χρησιμοποιώντας τις περιγραφές του και έναν χάρτη της Ακρόπολης, αρχίσαμε να συναρμολογούμε τα στοιχεία. Ήταν σαν να παίζουμε τον Sherlock Holmes, προσπαθώντας να καταλάβουμε πού στεκόταν, τι περιέγραφε, και πού μπορεί να βρίσκονταν αγάλματα ή δομές, γεμίζοντας τα κενά με εκτενή έρευνα. Οι περιγραφές του είναι από τους λίγους λεπτομερείς οδηγούς που έχουμε.
Από εκεί, αποφασίσαμε να πάρουμε μια πιο ευρεία και περιεκτική προσέγγιση. Αντί να επικεντρωθούμε αποκλειστικά στην Κλασική έκδοση της Αθήνας —η οποία, ας είμαστε ειλικρινείς, θα ήταν αρκετά άδεια, με λίγα μόνο κτίρια και κανένα άγαλμα ανέπαφο— δημιουργήσαμε κάτι διαφορετικό.
Χτίσαμε ένα ζωντανό μουσείο ιστορίας. Είναι ένα ψηφιακό μουσείο που συνδυάζει στοιχεία από διάφορες εποχές, φέρνοντάς τα όλα μαζί σε μια ενιαία εμπειρία. Για να κρατήσουμε τα πράγματα ξεκάθαρα, προσθέσαμε επισημάνσεις που δείχνουν ποια αντικείμενα και αγάλματα ανήκουν σε ποια περίοδο. Έτσι, οι επισκέπτες μπορούν να δουν το εύρος της αρχαίας ελληνικής ιστορίας σε ένα μέρος.
Το αποτέλεσμα είναι κάτι πιο πλούσιο και πιστευτό. Αντί να περπατάς σε άδειους χώρους όπου υπήρχαν κάποτε λιωμένα ή κατεστραμμένα αγάλματα, μπορείς να εξερευνήσεις μια ζωντανή, δυναμική Ακρόπολη γεμάτη τέχνη και αρχιτεκτονική από όλες τις εποχές.
Όσον αφορά τα εργαλεία που χρησιμοποιήσαμε: η εμπειρία αναπτύχθηκε στο Unity, χρησιμοποιώντας το High Definition Render Pipeline για VR. Επίσης, χρησιμοποιήσαμε το 3D Studio Max για modeling, και πολλά από τα αγάλματα και τα γλυπτά μάς δόθηκαν από τους φίλους μας στο Scan The World στην Κοπεγχάγη. Η δουλειά τους ήταν καθοριστική για να μεταφέρουμε αυτά τα αντικείμενα στον ψηφιακό χώρο.
M.G.: Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο ρόλος του Chronoscope VR στην εκπαίδευση και την εύκολη κατανόηση της αρχαίας ελληνικής ιστορίας;
Γ.Ζ.: Το ChronoscopeVR απευθύνεται σε οποιονδήποτε έχει περιέργεια να εξερευνήσει την Αρχαία Ελλάδα.
Είναι φτιαγμένο έτσι ώστε να σου επιτρέπει να βυθιστείς σε ό,τι κομμάτι της ιστορίας σε ενδιαφέρει περισσότερο. Μπορείς να κάτσεις στον καναπέ σου, να φορέσεις το headset και να εξερευνήσεις με τον δικό σου ρυθμό.
Σε ενδιαφέρει η μουσική; Μπορείς να ακούσεις ένα τραγούδι παιγμένο σε αρχαία ελληνική λύρα. Να περπατήσεις μέχρι τους μουσικούς, να τους δεις να παίζουν, και να κάνεις click στο label για να μάθεις περισσότερα. Σε αυτή την περίπτωση, συνεργαστήκαμε με τον Michael Levy για πληροφορίες σχετικά με την κιθάρα, και με τους Seikilo Ancient World Music απ τη Θεσσαλονίκη για τη λύρα του Απόλλωνα.
Θέλαμε να εισαγάγουμε αυτό που αποκαλούμε πολυφωνία της έρευνας. Πολλαπλές προοπτικές από δημιουργούς, ιστορικούς και ειδικούς που συνδυάζονται για να προσφέρουν μοναδικές γνώσεις.
Δεν πρόκειται να αντικαταστήσουμε τα βιβλία. Αντίθετα, θέλουμε να σου κινήσουμε την περιέργεια. Να σε κάνουμε να αναρωτηθείς για τις λεπτομέρειες της Αρχαίας Ελλάδας και να εμπνεύστεις να μάθεις περισσότερα αργότερα.
Αυτα τα focus modes, όπως τα αποκαλούμε, είναι διασκορπισμένα σε όλη την εμπειρία. Από αρχαίες πανοπλίες μέχρι γλυπτά, θα βρεις μουσεία και ειδικούς που προσθέτουν επίπεδα πληροφορίας.
M.G.: Yπάρχει η δυνατότητα διαδραστικότητας στην πλατφόρμα, όπως η αλληλεπίδραση του κοινού με ιστορικές προσωπικότητες ή η συμμετοχή σε τελετουργικά δρώμενα της αρχαίας Ελλάδας;
Γ.Ζ.: Προς το παρόν, το ChronoscopeVR σού επιτρέπει να αλληλεπιδράς με τα focus modes και να βυθίζεσαι στα στοιχεία που σε ενδιαφέρουν περισσότερο.
Έχουμε όμως την τεχνολογία για να το πάμε ακόμα πιο πέρα. Φαντάσου να συνομιλείς με ιστορικές προσωπικότητες όπως ο Σωκράτης ή ο Περικλής, μέσω τεχνήτης νοημοσύνης. Χρησιμοποιώντας motion capture suits από τους συνεργάτες μας στη Noitom στο Miami, μπορούμε να δημιουργήσουμε μια πραγματικά ρεαλιστική αλληλεπίδραση—όπου αυτές οι φιγούρες κινούνται, μιλούν και επικοινωνούν μαζί σου.
Αυτή τη στιγμή, ωστόσο, αυτό είναι απλά ένα τεχνολογικό demo. Παρουσιάζουμε ό,τι έχουμε χτίσει μέχρι στιγμής για να βρούμε stakeholders που θέλουν να συνεργαστούν μαζί μας. Μόλις εξασφαλίσουμε την κατάλληλη υποστήριξη, θα επεκτείνουμε τις δυνατότητες και θα υλοποιήσουμε ακόμα περισσότερες από αυτές τις ιδέες.
Προς το παρόν, το ChronoscopeVR είναι μια γεύση από το τι είναι δυνατό —μια βάση για κάτι ακόμα μεγαλύτερο.
M.G.: Αν μπορούσατε πραγματικά να ταξιδέψετε πίσω στο χρόνο και να ζήσετε για ένα 24ωρο στην αγαπημένη σας εποχή, πού θα πηγαίνατε και ποιο ιστορικό πρόσωπο θα συναντούσατε;
Γ.Ζ.: Πολύ ωραία ερώτηση. Από πολλούς που έρχονται στο μυαλό μου, νομίζω ότι θα διάλεγα τον Ερατοσθένη.
Θα ήθελα να με ξεναγήσει στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας—καθώς ήταν ουσιαστικά ο «συντεχνάρχης» αυτής της απίστευτης εγκατάστασης. Φαντάσου να περπατάς στους διαδρόμους, να σου δείχνει τα βιβλία που τον γοήτευαν περισσότερο, και να εξηγεί γιατί ξεχώριζαν.
Θα ήταν απίστευτο να κάνουμε συγκρίσεις ανάμεσα στη γνώση της εποχής του και της δικής μας, και ίσως να ανακαλύψουμε πληροφορίες από βιβλία που χάθηκαν για πάντα στη φωτιά.
Fun fact: όταν τα πλοία έφταναν στο λιμάνι της Αλεξάνδρειας, οι φρουροί κατάσχεαν οποιαδήποτε βιβλία υπήρχαν πάνω τους. Έφτιαχναν αντίγραφα, κρατούσαν τα πρωτότυπα για τη Βιβλιοθήκη, και επέστρεφαν τα αντίγραφα στους ιδιοκτήτες τους. Φαντάσου οτι σήμερα μιλάμε για data collection, σωστά; Αυτή θεωρώ ήταν η αρχή του.
Φυσικά, είναι τραγωδία που αυτός ο «σκληρός δίσκος» αρχαίας γνώσης διαγράφηκε από τη φωτιά. Δεν μπορώ παρά να αναρωτιέμαι τι γνώσεις χάθηκαν και πώς θα έμοιαζε ο κόσμος σήμερα αν η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας είχε επιβιώσει…
M.G.: Πρόσφατα υπήρξε και μία συμμετοχή σας στο TAF Festival στη Θεσσαλονίκη με τον τίτλο: «Μια μέρα στην αρχαία Ακρόπολη των Αθηνών». Πείτε μας για την αντίδραση του κοινού και κατά πόσο θα μπορούσε να επηρεάσει την εξέλιξη του Chronoscope VR.
Γ.Ζ.: Πρώτα απ’ όλα, είμαι πραγματικά ευγνώμων προς το φεστιβάλ που με κάλεσε να παρουσιάσω τη δουλειά μου. Ήταν μια ενδιαφέρουσα πρόκληση, καθώς η ημέρα ήταν χωρισμένη σε δύο εντελώς διαφορετικά κοινά, κάτι που σήμαινε ότι έπρεπε να προσαρμόζω την αφήγησή μου για το κάθε ένα απ αυτά.
Το πρωί, παρουσίασα σε μια ομάδα σχεδόν 100 παιδιών, όλα περίπου 13 ετών. Για να κρατήσω το ενδιαφέρον τους, δημιούργησα ένα multiple-choice quiz για την Αρχαία Ελλάδα. Καθώς τα παιδιά εξερευνούσαν την αρχαία Ακρόπολη μέσα από την VR εμπειρία, τους έκανα ερωτήσεις στο αμφιθέατρο, κάνοντάς το πιο διαδραστικό. Η πληροφορία που μοιράστηκα δεν ηταν καθόλου τεχνική αλλα περισσοτερο σαν ενα δύωρο διαδραστικό μαθημα για την αρχαία Ακρόπολη.
Το απόγευμα, παρουσίασα μπροστά σε ένα κοινό από επαγγελματίες του χώρου—ένα εντελώς διαφορετικό κοινό. Η αφήγηση μετατοπίστηκε για να εστιάσει στις τεχνικές και ιστορικές πτυχές του project, καθώς και στο δυναμικό του.
Είμαι πραγματικά ευγνώμων που είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω το ChronoscopeVR σε ένα τόσο ευρύ φάσμα ανθρώπων. Από νεαρά μυαλά μέχρι φτασμένους επαγγελματίες που μπορούν να βοηθήσουν το project να αποκτήσει την ορατότητα και την υποστήριξη που χρειάζεται.
Μέσα από αυτήν την προβολή, ελπίζω να βρω τον κατάλληλο stakeholder για συνεργασία, ώστε να πάμε το project στο επόμενο επίπεδο —και να το κάνουμε προσβάσιμο για όλους.
M.G.: Πώς βλέπετε το μέλλον της εικονικής πραγματικότητας στη χώρα μας και πόσο εύκολη μπορεί να γίνει η πρόσβαση στην πλατφόρμα σας για τα άτομα που δεν έχουν παρόμοια εμπειρία μέχρι τώρα;
Με το Virtual Reality, πιστεύω ότι τα καλύτερα έρχονται —και ειμαστε σίγουρα είμαστε στον σωστό δρόμο. Οικονομικά headset που μπορει να αγοράσει ο καθένας, σε τιμή μισή απο αυτή ενος iPhone.
Στο εξωτερικό, τα περισσότερα μουσεία και φεστιβάλ έχουν πλέον ένα ειδικό τμήμα για Virtual Reality. Ενσωματώνουν διαδραστικά στοιχεία για να βελτιώσουν την εμπειρία των επισκεπτών. Η Ελλάδα προσαρμόζεται σιγά-σιγά επίσης, και έχουμε ήδη λάβει πολλές προσφορές για να παρουσιάσουμε VR και να βοηθήσουμε στον σχεδιασμό VR χώρων για φεστιβάλ και ιδρύματα. Πράγμα που κάναμε και το καλοκαίρι του 2024 στο animation festival AnimaSyros.
Και ναι, όπως ανέφερες, το Virtual Reality έχει ιδιαίτερα μεγάλο αντίκτυπο για άτομα με αναπηρίες ή προβλήματα προσβασιμότητας. Έχει τη δύναμη να τους πάει σε μέρη που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να επισκεφτούν.
Αυτό είναι ένα βασικό μέρος αυτού που έχουμε κάνει με το ChronoscopeVR. Το project είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να μπορεί να βιωθεί άνετα, από τον καναπέ σου, με τον δικό σου ρυθμό. Είναι εμβυθιστικό χωρίς να απαιτείται σωματική προσπάθεια ή να δημιουργούνται περιττά εμπόδια.
Το VR ανοίγει πόρτες για όλους, και ανυπομονώ να δω πού θα μας πάει στη συνέχεια.
M.G.: Στα μελλοντικά σας σχέδια περιλαμβάνονται και κάποιες προσθήκες στην πλατφόρμα όπως η επέκταση της εικονικής περιήγησης και σε άλλες ιστορικές περιόδους ή τοποθεσίες;
Γ.Ζ.: Το ChronoscopeVR σχεδιάστηκε με γνώμονα την επεκτασιμότητα. Για το πρώτο μας project, επιλέξαμε την Ακρόπολη —ένα από τα πιο απαιτητικά ιστορικά σημεία για αναπαράσταση— αλλά τώρα που έχουμε αναπτύξει το σύστημα, μπορούμε να επεκταθούμε σχεδόν σε οποιοδήποτε ελληνορωμαϊκό σημείο με ευκολία.
Αυτή τη στιγμή, αναζητούμε επενδύσεις για να πάμε την ιδέα παραπέρα και να χτίσουμε αυτό που θα μπορούσε να ονομαστεί «ιστορικό metaverse». Μια πλατφόρμα όπου οι άνθρωποι μπορούν να εξερευνήσουν και να βυθιστούν σε αρχαίες τοποθεσίες, πυροδοτώντας την περιέργειά τους και εμπνέοντάς τους να μάθουν περισσότερα.
Ο στόχος δεν είναι απλά να εξερευνήσεις το αρχαίο παρελθόν, αλλά να γεφυρώσουμε το χάσμα με το παρόν. Μέσα από την εμπειρία αυτών των τοποθεσιών στη VR, ελπίζουμε να δελεάσουμε τους ανθρώπους να επισκεφτούν και τα πραγματικά, σύγχρονα μέρη, δημιουργώντας μια βαθύτερη σύνδεση μεταξύ της ιστορίας και του ταξιδιού.
M.G.: Εν κατακλείδι, ποιό είναι εκείνο το στοιχείο (αν πρέπει να διαλέξουμε μόνο ένα), που θα πρέπει να δανειστούμε από τους αρχαίους μας προγόνους για να καλυτερέψουμε το σήμερα;
Γ.Ζ.: «Κανένας άνθρωπος δεν μπαίνει στον ίδιο ποταμό δύο φορές, γιατί δεν είναι ο ίδιος ποταμός και δεν είναι ο ίδιος άνθρωπος» – Ηράκλειτος.
Αυτό μου θυμίζει έντονα τη σύγχρονη προσπάθεια να διαχειριστούμε τη συνεχή αλλαγή και τη ψηφιακή μεταμόρφωση.
Η βαθιά αλήθεια εδώ έχει να κάνει με την αποδοχή της μεταβλητότητας, ενώ διατηρούμε έναν σκοπό. Στον σημερινό κόσμο, όπου η ροή της αλλαγής είναι ασταμάτητη —προόδους στην AI, social media, ψηφιακή μεταμόρφωση—, όλα μοιάζουν να κινούνται πιο γρήγορα από ποτέ. Και όμως, πολλοί αντιστέκονται σε αυτή τη ροή, προσκολλώνται σε στατικές λύσεις ή παγιωμένες ταυτότητες.
Ο Ηράκλειτος, όμως, δεν μιλούσε μόνο για αλλαγή. Μιλούσε για εξέλιξη μέσα από την αλλαγή. Κάθε φορά που μπαίνεις σε αυτόν τον μεταφορικό ποταμό —είτε είναι μια παρουσίαση, ένα session game design, είτε μια συνάντηση— δεν είσαι ο ίδιος άνθρωπος που ήσουν πριν. Και το πλαίσιο, ο «ποταμός», δεν είναι το ίδιο.
Αυτό δεν είναι αλλαγή για χάρη της αλλαγής. Είναι εξέλιξη. Είναι το να μαθαίνεις, να προσαρμόζεσαι και να προχωράς με σκοπό.
Περισσότερες πληροφορίες για το Chronoscope VR: chronoscopevr.com
Περισσότερες πληροφορίες για το Thessaloniki Animation Festival: tafestival.gr