Ηρώδειο

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2015: Μουσικές παραστάσεις Ιουλίου

Τι μπορείτε να ακούσετε τον Ιούλιο στο Ηρώδειο, στη Μικρή Επίδαυρο, στο Μέγαρο Μουσικής και στην Πειραιώς 260;
Διαβάστηκε φορες
Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου συνεχίζει αισίως να προσφέρει μοναδικά θεάματα στο κοινό. Έχουμε συγκεντρώσει τις μουσικές παραστάσεις του Ιουλίου και σας τις παρουσιάζουμε πιο κάτω:

1 Ιουλίου: Λάκης Παπαδόπουλος,  "Παιχνίδια Αγάπης" (Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 21:00)


Ο Λάκης Παπαδόπουλος γιορτάζει φέτος τριάντα πέντε χρόνια επιτυχημένης πορείας στο ελληνικό τραγούδι και μας προσκαλεί σε μια μεγάλη συναυλία στο Ηρώδειο. Από τους σημαντικότερους τραγουδοποιούς της γενιάς του, o «Λάκης με τα ψηλά ρεβέρ» μελοποίησε Έλληνες και ξένους ποιητές, συνδύασε τους ήχους της ροκ με λαϊκά ακούσματα και συνεργάστηκε με σπουδαίους ερμηνευτές, υπογράφοντας τραγούδια διαχρονικά: «Σερενάτα», «Ήσυχα βράδια», «Για να σ’ εκδικηθώ», «Κουρσάρος», «Παράξενη γιορτή» κ.ά. Ιδιαίτερα αγαπητός στο κοινό, συνεχίζει να μας εκπλήσσει με την εφηβική του διάθεση.

1-2 Ιουλίου: Νίκος Καραθάνος - Μάρκελλος Χρυσικόπουλος, "Σαλώμη, του Αλεσσαντρο Στραντελλα" (Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν - Φρυνίχου, 21:00)

Με βάση το ορατόριο του San Giavoanni Battista, του ALESSANDRO STRADELLA

Το μπαρόκ, ως γόνιμο υπέδαφος ζυμώσεων ανάμεσα στο υψηλό και το ευτελές, στη διανόηση και τον αισθησιασμό, βρίσκεται στον ιδεολογικό πυρήνα της δραστηριότητας των Latinitas Nostra. Συνεχίζοντας τον μουσικό διάλογο Ανατολής και Δύσης που εγκαινίασε η παράσταση Ένας Άγγλος ταξιδευτής στο Λεβάντε, ο εκκεντρικός «πάπας» της μπαρόκ σκηνής, Μάρκελλος Χρυσικόπουλος, και ο προικισμένος, πρωτοεμφανιζόμενος στο λυρικό θέατρο Νίκος Καραθάνος προσεγγίζουν το «ερωτικό ορατόριο» Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής του Στραντέλλα ως τολμηρή σύντηξη δυτικών και ανατολίτικων ηχοχρωμάτων.

Στα Ιταλικά με Ελληνικούς υπέρτιτλους.

3-4 Ιουλίου: Andrew Lloyd Webber - Tim Rice, Jesus Christ Superstar (Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 21:00)

Το παγκόσμιο φαινόμενο που έχει καθηλώσει το κοινό για 45 χρόνια, έρχεται φέτος στην Αθήνα για δύο μοναδικές μουσικές παραστάσεις! To πρώτο μιούζικαλ στο οποίο συναντήθηκαν δύο από τους σημαντικότερους δημιουργούς του παγκόσμιου μουσικού θεάτρου, ο Andrew Lloyd Webber (Phantom of the Opera, Cats, Evita) και ο Tim Rice (Evita, The Lion King, Aladdin, Aida), έμεινε στην ιστορία ως το μακροβιότερο μιούζικαλ του West End, κατακτώντας εκτός από εκατομμύρια "πιστούς" σε όλο τον κόσμο και το ρεκόρ εισιτηρίων.

Θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στη σκηνή του Ωδείου Ηρώδου του Αττικού με τους αυθεντικούς πρωταγωνιστές του West End (με ελληνικούς υπέρτιτλους), την συμμετοχή συμφωνικής ορχήστρας και πολυμελούς χορωδίας σε μια υπερπαραγωγή με περισσότερους από 100 συντελεστές επί σκηνής!

Στα Αγγλικά με Ελληνικούς υπέρτιτλους.

6 Ιουλίου: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών - Στέφανος Τσιαλής - Αλαίν Λεφέβρ, "Έργα των Grieg και Mahler" (Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 21:00)

Το Φεστιβάλ Αθηνών υποδέχεται τον γνώριμο και ιδιαίτερα αγαπητό στο ελληνικό κοινό γαλλοκαναδό πιανίστα Αλαίν Λεφέβρ, που ερμηνεύει το αειθαλές Κοντσέρτο του Έντβαρντ Γκρηγκ, απαύγασμα λυρισμού, ποιητικότητας και δεξιοτεχνίας.

Στη συνέχεια, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον καλλιτεχνικό της διευθυντή Στέφανο Τσιαλή, μας βυθίζει στον μυστηριακό, ερεβώδη αλλά και εκρηκτικό κόσμο του Γκούσταφ Μάλερ. Η Πέμπτη συμφωνία του αποτελεί ένα συγκλονιστικό «μουσικό μυθιστόρημα», που διανύει μια μακριά διαδρομή από τα μελανά χρώματα του πρώτου μέρους ως τη θριαμβευτική κατάφαση της ζωής στο φινάλε.

7-8 Ιουλίου: Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, "Πυλάδης και Ιοκάστη" (Πειραιώς 260, Κτίριο Δ, 21:00)

Σταθμοί, τόσο στη νεοελληνική προσέγγιση του τραγικού όσο και στο σύγχρονο ελληνικό μουσικό θέατρο, οι δύο όπερες δωματίου του Γιώργου Κουρουπού παρουσιάζονται σε κοινή παράσταση από την Καμεράτα. Και τα δύο έργα στηρίζονται σε αναθεωρητικές προσεγγίσεις της «κρυφής πλευράς» του τραγικού από σημαντικούς λογοτέχνες –Γ. Χειμωνάς, Ι. Ηλιοπούλου–, εστιάζοντας στις «παράπλευρες» παρουσίες που αποτελούν ο Πυλάδης και η Ιοκάστη στους μύθους της Ηλέκτρας και του Οιδίποδα, αντίστοιχα.

Παράλληλα, αποτελούν ύμνο στην πολύμορφη εκφραστικότητα της γυναικείας φωνής, και πρότυπα της μοναδικής ισορροπίας διανόησης, λυρισμού και αμεσότητας που χαρακτηρίζει το συνθετικό ύφος του Γιώργου Κουρουπού.

9 Ιουλίου: Σταμάτης Κραουνάκης - Λίνα Νικολακοπούλου, "Avanti Dario" (Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 21:00)

Ο Ντάριο Φο και πριν και μετά το Νόμπελ είχε και έχει μια ολόφρεσκη ματιά και επιθυμία να οργανώνει, με όπλο του τη σάτιρα, την ειρωνεία και τη χρήση του παράδοξου στη θεατρική του γλώσσα, την υγιή αντίδραση του κοινού αισθήματος απέναντι σε ό,τι το καταπιέζει.

Εάν θυμηθούμε τους τίτλους από τα έργα του θα δούμε πόσες φορές μας έχει καθρεφτίσει… «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω», «Κλέψε λιγότερο», «Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού», «Η μεγάλη Παντομίμα», κ.λ.π.
Η ανατρεπτική γιορτή που θα στήσουμε κάτω από την Aκρόπολη, το φετινό Ιούλιο, ημέρα Πέμπτη 9/7, προς τιμήν του Ντάριο Φο και της πολύχρωμης ζωής και δράσης του, είναι μια υπέροχη ευκαιρία να θυμηθούμε, να συναντηθούμε και να απογειωθούμε με το χιούμορ, τη σάτιρα και το εφηβικό κέφι ενός ελεύθερου μυαλού.

Ο υπέροχος αυτός Ιταλός παραμυθάς και θεατράνθρωπος πιστεύει πως ό,τι μας έχει γίνει κατά καιρούς  βραχνάς και φόβητρο στη ζωή από την εξουσία, είναι γιατί δεν γελάσαμε όσο πρέπει με τα χάλια της.

«Η εξουσία φοβάται όποιον ανεβάζει στη σκηνή το σκοτεινό της πρόσωπο»
και καλά κάνει.
«Ένα δυνατό γέλιο, τη σωστή στιγμή, μπορεί πράγματι να τους θάψει όλους».

Η παράσταση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το  Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης»

10-11 Ιουλίου: Νένα Βενετσάνου, "Χίλιες και μία πόλεις" (Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, 21:00)

Η Νένα Βενετσάνου –«φωνή πλήρης, στην ευφυή ισορροπία του κλασικού με το λαϊκό», όπως έλεγε ο Χατζιδάκις– είναι μια ξεχωριστή ερμηνεύτρια με εσωτερικότητα και ποιητική διάθεση. Οι «1000+1 πόλεις» είναι μια μουσική περιήγηση σε τοπία του φανταστικού, με σταθμούς τραγούδια του Χατζιδάκι, του Θεοδωράκη και της ίδιας πάνω σε στίχους Ελλήνων ποιητών.

«Οδοδείκτες» της μουσικής αυτής διαδρομής, αποσπάσματα κειμένων μεγάλων δημιουργών (Καβάφης, Ρίτσος, Χάινε, Καλβίνο κ.ά.) και οι εικόνες το βίντεο του Άγγελου Αγγελή.

Η παράσταση είναι αφιερωμένη στον Πειραιώτη αρχιτέκτονα-πολεοδόμο και στοχαστή Δημήτρη Πικιώνη.


12 Ιουλίου: Γιάννης Σπανός, "Τραγούδια μιας ζωής" (Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 21:00)

Αρχές του ’60, από τις μπουάτ του Παρισιού και τις λαμπερές συνεργασίες στη γαλλική σκηνή (Ζυλιέτ Γκρεκό, Μπριζίτ Μπαρντό, Σερζ Γκαινσμπούργκ), ο νεαρός πιανίστας και συνθέτης από το Κιάτο Κορινθίας Γιάννης Σπανός, επιστρέφει στην Αθήνα. Ηχογραφεί το πρώτο του ελληνικό τραγούδι –«Μια αγάπη για το καλοκαίρι», με τη φωνή της Καίτης Χωματά– και πρωτοστατεί στη δημιουργία του Νέου Κύματος.

Έκτοτε, συνθέτει – ραδιόφωνο, θέατρο, κινηματογράφος, τηλεόραση. Μελoποιεί Γάλλους και Έλληνες ποιητές, συνεργάζεται με τους μεγάλους στιχουργούς και ερμηνευτές. Το Φεστιβάλ Αθηνών τιμά με μια συναυλία τον Γιάννη Σπανό, έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους συνθέτες της χώρας.

12 Ιουλίου: Vladimir & Vovka Ashkenazy, Ρεσιτάλ Πιάνου (Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, 21:00)

Ένας πιανίστας-θρύλος γυρίζει ... σπίτι του!
Ο διάσημος Ρωσο-Ισλανδός μουσικός Βλαντιμίρ Ασκενάζυ μαζί με τον γιο του Βόβκα, επιστρέφουν στα γνώριμα και αγαπημένα μέρη της αργολικής γης -έχτισε το πρώτο σπίτι στην περιοχή της Παλαιάς Επιδαύρου τη δεκαετία του ’50-, για ένα ρεσιτάλ με έργα για δύο πιάνα.

Η συναυλία περιλαμβάνει τους εντυπωσιακούς Συμφωνικούς Χορούς του αγαπημένου των Ασκενάζυ συνθέτη Σεργκέι Ραχμάνινοφ, αλλά και δυο δημοφιλή πολυ-εθνικά έργα του ρομαντικού ρεπερτορίου, την Ισπανική Ραψωδία του Γάλλου Μωρίς Ραβέλ και τη Διασκέδαση αλά ουγγρικά του Αυστριακού Φραντς Σούμπερτ.

Τα έσοδα της βραδιάς προσφέρονται στον Πολιτιστικό Σύλλογο Αρχαίας Επιδαύρου.

14 Ιουλίου: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών - Αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη (Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 21:00)

Το έργο του Μίκη Θεοδωράκη, ο οποίος φέτος συμπληρώνει τα ενενήντα του χρόνια, σφραγίστηκε από τη μεταπολεμική ιστορία του τόπου μας, αλλά και τη σφράγισε ανεξίτηλα. Έτσι, κάθε νέα παρουσίαση αγαπημένων έργων του κορυφαίου δημιουργού, όπως η μεγαλόπνοη Πρώτη συμφωνία (1954) ή το εμβληματικό Άξιον εστί (1960-1962), καθίσταται κάτι πολύ παραπάνω από μια ευχάριστη υπόμνηση της μουσικής του. Μας χαρίζει την αναζωογονητική επανασύνδεσή μας με ήχους, μελωδίες, συναισθήματα, γεγονότα και οραματισμούς που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορικής και αισθητικής ταυτότητας του λαού μας.

Μέρος των εσόδων της συναυλίας θα διατεθεί για φιλανθρωπικό σκοπό.

15 Ιουλίου: Ζαχαρίας Καρούνης - συναυλία (Πειραιώς 260, Κτίριο Δ, 22:30)

Στις 15 Ιουλίου, στην κήπο του κτηρίου Δ, στην οδό Πειραιώς 260, στις 22.30, στα πλαίσια του φεστιβάλ Αθηνών μας δίνεται άλλη μια ευκαιρία να ακούσουμε ωραίο ελληνικό τραγούδι. Ο Ζαχαρίας Καρούνης, παρά το νεαρό της ηλικίας του αγαπά να ερμηνεύει όλη τη γκάμα του ελληνικού τραγουδιού. Από το δημοτικό τραγούδι που έμαθε καλά δίπλα στη Δόμνα Σαμίου μέχρι τα θεατρικά τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου, ως ο κύριος ερμηνευτής της πρόσφατης θεατρικής παράστασης «Το Μεγάλο μας Τσίρκο». Αυτή τη φορά, με τη συνεργασία της Λίνας Νικολακοπούλου, διάλεξαν πολύ ωραία τραγούδια, όχι με τη λογική ενός προγράμματος ή μιας συναυλίας, αλλά με το αίσθημα που απαιτεί ο χώρος. Καρέκλες, τραπεζάκια, ποτό στην ησυχία μιας αυλής. Πιάνο, κοντραμπάσο, κιθάρα, πνευστά σχεδόν στη φυσική τους ένταση.

Μαζί του συμπράττουν οι Masif Band οι οποίοι παίζουν μουσική και γράφουν τραγούδια, γεφυρώνοντας παλιό και νέο ήχο. Με το Ζαχαρία στη σκηνή θα βρεθεί η Ηρώ Σαία, μιας και οι δυο τους ανήκουν στην ίδια γενιά και αγαπούν το ίδιο ρεπερτόριο. Ο νέος συνθέτης Σπύρος Παρασκευάκος θα συνοδέψει το Ζαχαρία Καρούνη σε δύο καινούργια τραγούδια από την επερχόμενη δουλειά τους που θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο.

15-17 Ιουλίου: Σταύρος Ξαρχάκος - Μαρινέλλα , "Η σονάτα του σεληνόφωτος" του Γιάννη Ρίτσου (Πειραιώς 260, Κτίριο Δ, 21:00)

«Άφησέ με να ’ρθω μαζί σου. Τι φεγγάρι απόψε!»

Ο Σταύρος Ξαρχάκος εμπνέεται από τη Σονάτα του σεληνόφωτος, τον σκηνικό μονόλογο του μεγάλου μας Γιάννη Ρίτσου. Έργο βαθύτατα λυρικό, εμβληματικό της πρόθεσης του ποιητή να «ξανακάνει την ποίηση να βλέπεται και να ακούγεται», όπως ο ίδιος έλεγε, μετουσιώνεται μέσα από τη μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου. Ιδανική Γυναίκα με τα Μαύρα η Μαρινέλλα. Τη σκηνοθετική μπαγκέτα σε αυτό το υψηλής ενέργειας και δύναμης καλλιτεχνικό γεγονός κρατάει ο ταλαντούχος Γιώργος Νανούρης.

16 Ιουλίου: Άλκηστις Πρωτοψάλτη, "Μυστικό τοπίο" (Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 21:00)

«Το Μυστικό τοπίο κρύβει την ημέρα και τη νύχτα, έχει πάθος και έκφραση. Τα τραγούδια που επέλεξα με συγκινούν, με προκαλούν, με πιάνουν απ’ το χέρι σφιχτά και με οδηγούν σε κόσμους φανταστικούς, με μεταφέρουν μαγικά από το παρελθόν στο σήμερα και από το τώρα στο αύριο» σημειώνει η Άλκηστις Πρωτοψάλτη. Η σπουδαία ερμηνεύτρια έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών με μια μεγάλη γκάμα τραγουδιών, από Σούμπερτ, Νίνο Ρότα και Πιατσόλλα μέχρι τους σύγχρονους έλληνες συνθέτες Αντύπα, Κραουνάκη, Κορκολή, Σαββόπουλο και Ευανθία Ρεμπούτσικα, και από τη σκηνή του Ηρωδείου μας προ(σ)καλεί σε ένα αναπάντεχο μουσικό ταξίδι.

Οργάνωση παραγωγής μουσικού συνόλου Τώνια Δραγούνη
Mέρος των εσόδων θα διατεθεί για φιλανθρωπικό σκοπό.


17-18 Ιουλίου: Δήμητρα Γαλάνη, "Chronos" (Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, 21:00)

Η Δήμητρα Γαλάνη, από τις πιο σημαντικές ερμηνεύτριες στον χώρο του ελληνικού τραγουδιού, δεν επαναπαύεται στις δάφνες της. Πάντα δημιουργική και ανήσυχη, προκαλεί το καινούργιο. Αυτή τη φορά γίνεται, με τη σπουδαία φωνή της, το πέμπτο όργανο σ’ ένα κουαρτέτο ταλαντούχων μουσικών, που καθένας τους κομίζει τις δικές του καταβολές στη δια-χρονική υπόθεση που ονομάζεται ελληνικό τραγούδι. Από την «Ξανθούλα» του Μάντζαρου έως τον Τσιτσάνη και τον Χατζιδάκι, ο Chronos (χρόνος) φέρνει κοντά μας τα «ιερά και τα όσια» της μουσικής μας παράδοσης.

17-18 Ιουλίου: Kyklos Ensemble, "Τα όρια του ρομαντισμού" (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα "Δημήτρης Μητρόπουλος", 21:00)

Το KYKLOS ENSEMBLE συνεχίζει τις αισθητικές του αναζητήσεις ερμηνεύοντας δημιουργίες καθοριστικές για την εξέλιξη όψεων της μουσικής του 20ού αιώνα. Υπό τη διεύθυνση ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες αρχιμουσικούς διεθνώς, του Βασίλη Χριστόπουλου, και σε σύμπραξη με δύο συγκλονιστικούς καλλιτέχνες επιχειρεί να αφήσει για μια ακόμη φορά το αποτύπωμά του στο μουσικό τοπίο της χώρας –την πρώτη βραδιά μαζί του η υψίφωνος Λένια Ζαφειροπούλου που έχει διακριθεί στο συναυλιακό ρεπερτόριο, και τη δεύτερη ο βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός με την εντυπωσιακή πορεία στις διεθνείς λυρικές σκηνές.

Η απώλεια, ως βίωμα και φόβος, είναι ο μίτος που συνδέει θεματικά τα έργα του προγράμματος των δύο συναυλιών. Έργα που βρίσκονται στο μεταίχμιο της μεταμόρφωσης του ύστερου Ρομαντισμού στον μοντερνισμό, στο τελευταίο στάδιο μετεξέλιξης της χρωματικής τονικότητας, εκεί που η προγραμματική μουσική συναντά την απόλυτη, και οι συνθέτες ανταποκρίνονται σε αυτό το γνωστό, όσο και ανοίκειο, δέος με συνθέσεις όπου η μουσική ανάγεται, εντέλει, σε εμπειρία κάθαρσης.

24-25 Ιουλίου: Θάνος Μικρούτσικος, "Η μνήμη όταν επιστρέφει εκδικείται" (Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, 21:00)

«Τραγούδια με αίμα. Τραγούδια από πέτρα. Τραγούδια για το όνειρο που πάντα θα κυνηγάμε. Τραγούδια για να ξορκίσουμε τους εφιάλτες, που και τότε και τώρα μας περικυκλώνουν.»

Με το παραπάνω σκεπτικό έγινε η επιλογή των τραγουδιών από τον συνθέτη. Ένας συνδυασμός από τραγούδια της αθωότητας και της μνήμης μας. «Ένας λαός που έχει μνήμη μπορεί να έχει μέλλον» λέει ο Θάνος Μικρούτσικος. «Νιώθω την ανάγκη να μιλήσω με αυτό τον τρόπο τώρα. Να ξαναμαζέψω τα πολύτιμα και να τα δείξω στον κόσμο, ιδίως στους νεότερους, για να μάθουν τι κληρονομούν.»

25 και 27 Ιουλίου: Μίκης Θεοδωράκης, "Canto General" του Πάμπλο Νερούδα (25 - Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου, 21:00 / 27 - Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο , 21:00)

Το Γενικό άσμα του Πάμπλο Νερούδα, μια κραυγή των λαών της Λατινικής Αμερικής για δικαιοσύνη και αξιοπρέπεια, έγινε στα χέρια του Θεοδωράκη ένα επικό κάλεσμα για δημοκρατία και ελευθερία. Αριστουργηματικός συνδυασμός ποίησης και μουσικής, που μιλά κατευθείαν στις καρδιές των ανθρώπων, αποτελεί εδώ και χρόνια πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες όλου του κόσμου.

Φέτος μια πολυπληθής και υψηλού επιπέδου χορωδία από τη μακρινή Βρετάνη έρχεται στη χώρα μας για να παρουσιάσει το εμβληματικό αυτό έργο, με αφορμή τα ενενηκοστά γενέθλια του διάσημου συνθέτη.

26 Ιουλίου: Ορχήστρα Νέων Της Μεσογείου, Κάρλο Ρίτσι - Κονσέρτο (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», 21:00)

 Η Ορχήστρα Νέων της Μεσογείου (1984), με νεαρούς μουσικούς από είκοσι περίπου μεσογειακές χώρες, εμφανίζεται στην Αθήνα υπό τον Μιλανέζο μαέστρο Κάρλο Ρίτσι.

Παρουσιάζουν αρχικά την Εισαγωγή στον Σικελικό εσπερινό (1855) του Βέρντι, έργο που έπλασε έναν ισχυρό ιστορικοφανή μύθο αποκτώντας εθνικό συμβολισμό για τους Ιταλούς. Ακολουθεί το Κοντσέρτο για ορχήστρα (2007) της Σέρβας Άνας Σοκόλοβιτς, οι δημιουργίες της οποίας χαρακτηρίζονται «ραφιναρισμένο μείγμα πλούσιας βαλκανικής παράδοσης και εκφραστικής αβανγκάρντ».

Τη συναυλία κλείνει η Τέταρτη συμφωνία (1899-1901) του Μάλερ, θαυμαστά πλεγμένη γύρω από το καταληκτικό τραγούδι «Ουράνια ζωή», που ερμηνεύει η ταλαντούχα Κινέζα Γινγκ Φανγκ.

26, 28 και 30-31 Ιουλίου: Εθνική Λυρική Σκηνή - Μύρων Μιχαηλίδης, "Κάρμεν" του Ζωρζ Μπιζέ (Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 21:00)

Εμβληματική όπερα η Κάρμεν, εξακολουθεί να προκαλεί όπως και όταν πρωτοείδε το φως, πριν από 140 χρόνια. Η φερώνυμη ηρωίδα υπερασπίζεται την ελευθερία της και το δικαίωμα να επιλέγει η ίδια ερωτικούς συντρόφους, όχι να την επιλέγουν αυτοί. Αποτελεί απειλή για κοινωνίες ανδροκρατούμενες και πατριαρχικές. Οι επιλογές της κλονίζουν τα θεμέλιά τους. Μόνη λύση, η εξόντωσή της. Την αναλαμβάνει ο ερωτευμένος και «προδομένος» Δον Χοσέ. Μια αντισυμβατική υπόθεση, την οποία εξέφρασε μέσα από την –τότε εξίσου αντισυμβατική, σήμερα δημοφιλέστατη– μουσική του ο Ζωρζ Μπιζέ.

Στα Γαλλικά, με Ελληνικούς και Αγγλικούς υπέρτιτλους


27 και 29 Ιουλίου: Κορνήλιος Σελαμσής, "Λεόντιος και Λένα" (Εθνικό Θέατρο, Κτίριο Τσίλλερ, 21:00)

Η όπερα Λεόντιος και Λένα βασίζεται στο θεατρικό κείμενο του ρομαντικού Γερμανού συγγραφέα Γκέοργκ Μπύχνερ. Η πλοκή του αρχικού κειμένου διατηρείται στην εκδοχή της όπερας, ενώ το λιμπρέτο είναι μια ανασύνθεση και συμπύκνωση από το γερμανικό κείμενο του 1836. Τα πρόσωπα που παρουσιάζονται από τον Μπύχνερ έχουν περιοριστεί εδώ σε εκείνα που έχουν κρίσιμη δραματουργική λειτουργία και οι τέσσερις τραγουδιστές που χρησιμοποιεί ο συνθέτης εναλλάσσονται σε όποιους ρόλους είναι απαραίτητοι για την προώθηση της ιστορίας. Στο έργο χρησιμοποιείται μια ορχήστρα δωματίου που έχει ισότιμο ρόλο με την επί σκηνής δράση, καθώς πολλά στοιχεία που έχουν να κάνουν με τις τοποθεσίες, τις εποχές και τις ώρες της ημέρας ή της νύχτας αποδίδονται από ηχητικές κατασκευές, οι οποίες συμπληρώνουν τη δυναμική και την εικαστική λειτουργία του θεάματος.

Ο 34χρονος Κορνήλιος Σελαμσής, γνωστός για τα οπερατικού χαρακτήρα έργα του και τις δουλειές του στο θέατρο, αυτή τη φορά παρουσιάζεται στο αθηναϊκό κοινό με μια ολοκληρωμένη όπερα. Μαζί του συμπράττουν καταξιωμένοι λυρικοί ερμηνευτές υπό τη μουσική διεύθυνση του Bas Wiegers. Τους ρόλους αναλαμβάνουν ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος (Λεόντιος), η Θεοδώρα Μπάκα  (Λένα), ο Χάρης Ανδριανός (Βαλέριο), η Ευαγγελία Καρακατσάνη (γκουβερνάντα). Συμμετέχει το μουσικό σύνολο ARTéfacts ensemble. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Αργύρης Ξάφης.

28 και 30 Ιουλίου: Λευτέρης Βενιάδης, "Γεώργιος Σουρῆς ΤΩΡΑ" (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα «Νίκος Σκαλκώτας», 21:00)

Ούτε όπερα ούτε μιούζικαλ, η «μουσική και σκηνική σύνθεση» του νεαρού, εκ Βερολίνου ορμώμενου, Λευτέρη Βενιάδη επιδιώκει μια υβριδική, «ολιστική» προσέγγιση του μουσικού θεάτρου, όπου τα όρια ανάμεσα σε μουσικούς, ηθοποιούς, τραγουδιστές, ήχο, λόγο και δράση γίνονται διαπερατά.
Όχημα για την ξεχωριστή αυτή πρόταση, η οδυνηρά διαχρονική ποίηση του Γεωργίου Σουρή (1853–1919), που φωτίζει κριτικά τη σύγχρονη πραγματικότητα και αποδίδεται μέσα από αληθινές ιστορίες συνδιαλλαγής των συντελεστών με το ελληνικό Δημόσιο (!), υπογραμμίζοντας την άβολη συμβιωτική σχέση του νεοελληνικού «τότε» με το «τώρα».

Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα