Έχεις
τον τελευταίο Live δίσκο των Iron Maiden με τίτλο "The Book of Souls:
Live Chapter"; Το discobole το έχει και μάλιστα σε αρκετά καλή τιμή!
Θυμάμαι σαν χθες τα πρώτα βήματα του Rockwave Festival, του μεγαλύτερου Ελληνικού Μουσικού Φεστιβάλ, το οποίο έχει συζητηθεί (είτε θετικά ή αρνητικά) περισσότερο από κάθε άλλο από το 1996, μέχρι και σήμερα.
Από εκείνη τη χρονιά, μέχρι και το 2001, οι άνθρωποι της Didi Music & της Big Star Promotions έψαχναν κάθε χρόνο το χώρο, που θα γινόταν το μόνιμο «σπίτι» του Rockwave Festival. Όπως μπορείτε να δείτε παρακάτω, τα πρώτα 6 χρόνια, το Φεστιβάλ έγινε σε διαφορετικούς χώρους, κάτι το οποίο δείχνει από τη μια ότι κανένας από αυτούς δεν κρίθηκε επαρκής για τις ανάγκες του Φεστιβάλ και από την άλλη φαίνονται οι δυσκολίες, που υπάρχουν στη συνεργασία μια ιδιωτικής εταιρείας με Φορείς του Δημοσίου.
Οι χώροι που φιλοξένησαν το Rockwave Festival
1996: Λιμάνι του Πειραιά - Αποβάθρα 3 - Δραπετσώνα
1997: Γήπεδο της Ριζούπολης (Απόλλωνα)
1998: Πλάζ της Φρεαττύδας, στον Πειραιά
1999: Άγιος Κοσμάς Αττικής
2000: Στο Πάρκο Τρίτση στο Ίλιον Αττικής
2001: Στο Ολυμπιακό Ποδηλατοδρόμιο στο Ο.Α.Κ.Α.
2002: Δεν έγινε Rockwave και στη θέση του πραγματοποιήθηκε το Shockwave με Cure & Dandy Warhols στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.
2004 - 2018: Terra Vibe
Από το 1998 και μετά επισκέπτομαι κάθε χρόνο το Φεστιβάλ και δεν σας κρύβω ότι πέρα από το Terra Vibe, ο καλύτερος χώρος για το Rockwave ήταν ο Άγιος Κοσμάς.
Το 2004 οι άνθρωποι της Didi αποφασίζουν να επενδύσουν σε έναν μεγάλο και πραγματικά όμορφο χώρο, εκτός Αθήνας και πιο συγκεκριμένα στην Μαλακάσα. Το Terra Vibe ήταν το μεγάλο στοίχημα του Νίκου Λώρη και των υπόλοιπων παιδιών, οι οποίοι προσέθεταν κάθε χρόνο και νέα στοιχεία σ' αυτό. Το φθηνότερο κόστος ενοικίασης, η πολύχρονη συμφωνία με τον ιδιοκτήτη, οι μεγάλοι χώροι για την δημιουργία τουλάχιστον μιας επιπλέον σκηνής, πέρα από την Κεντρική και η άποψη ότι όλα σχεδόν τα μεγάλα Ευρωπαϊκά Μουσικά Φεστιβάλ είναι εκτός της πόλης ήταν τα βασικά επιχειρήματα για την επένδυση στο Terra Vibe.
Έχουν περάσει 15 χρόνια και ισάριθμα Φεστιβάλ, στα οποία παρακολούθησα πολλές καλές και κακές συναυλιακές βραδιές, οι οποίες βοήθησαν να δημιουργήσω την παρακάτω άποψη για το μέλλον του Rockwave Festival.
Γιατί το Rockwave πρέπει να φύγει από το Terra Vibe;
Αυτή τη στιγμή, το λεγόμενο "brand name" του Rockwave είναι σε χαμηλό επίπεδο και ο κόσμος επιλέγει να το επισκεφθεί με αποκλειστικό παράγοντα το line-up κι όχι για το ίδιο το Φεστιβάλ και τον χώρο, που το φιλοξενεί.
Το Terra Vibe έχει ένα πολύ μεγάλο μειονέκτημα. Δεν διαθέτει σύνδεση με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς! Γνωρίζω ότι οι άνθρωποι του Φεστιβάλ προσπάθησαν πολύ για την δημιουργία μιας στάσης του τρένου κοντά στο Terra Vibe, αλλά δυστυχώς δεν τα κατάφεραν...
Η μεταφορά του κόσμου γίνεται μόνο με μέσα (αυτοκίνητα, μηχανές και λεωφορεία), που χρησιμοποιούν το ίδιο οδικό δίκτυο. Επιπλέον, υπάρχουν μόνο 2 είσοδοι και έξοδοι στην Εθνική Οδό από το χώρο του Φεστιβάλ. Έτσι, όταν φιλοξενείς πάνω από 10.000 ανθρώπους είναι σίγουρο ότι θα έχεις καθυστερήσεις στην επιστροφή και σε μικρότερο βαθμό στην είσοδο στο Rockwave, γιατί ο κόσμος έρχεται σε διαφορετικές ώρες, αλλά φεύγει την ίδια χρονική στιγμή.
Κάθε χρόνο, ακόμη κι αν το μουσικό κομμάτι ικανοποιήσει τους παρευρισκόμενους - όπως έγινε φέτος στην ημέρα των Iron maiden - κατά το μεγαλύτερο ποσοστό τα σχόλια τους αφορούν την ταλαιπωρία που είχαν να πάνε και να επιστρέψουν από την Μαλακάσα.
Ο Νίκος Λώρης είχε δηλώσει σε συνέντευξη του στον Παναγιώτη Μένεγο στην Popaganda τα ακόλουθα:
Η ιδέα για να βγούμε εκτός Αθήνας και να πάμε στη Μαλακάσα ανήκει σε έναν πρώην αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ. Πήγαμε λοιπόν κι εμείς με τη διαβεβαίωση ότι το 2004 θα έρθει και ο προαστιακός εκεί. Φτάσαμε στο 2014 κι ακόμα τον περιμένουμε. Τα περίφημα προβλήματα πρόσβασης και στάθμευσης στο Terra Vibe δε θα υπήρχαν, το τρένο που πάει στη Σφενδάλη δεν μπορεί να εξυπηρετήσει 15-20.000 χιλιάδες κόσμο.
Το "brand name" του Rockwave είναι συνδεδεμένο με αυτή την κακή εικόνα των σχολίων του κόσμου και θεωρώ ότι τα οφέλη του Φεστιβάλ είναι πολύ λιγότερα από αυτά που θα είχε, αν γινόταν σε άλλο χώρο, μέσα στην Αθήνα.
Πριν λίγες εβδομάδες συγκεντρώσαμε όλες τις μεγάλες συναυλίες, που έγιναν στην Μαλακάσα. Tο Terra Vibe φιλοξένησε πάνω από 73 συναυλιακές ή Φεστιβαλικές ημέρες και οι 13 από αυτές (δηλαδή το 18% περίπου) συγκέντρωσαν πάνω από 20.000 ανθρώπους η κάθε μια.
Είναι λοιπόν θετικό το ισοζύγιο;
Θα είχαν περισσότερο κόσμο οι Arctic Monkeys αν γίνονταν σε χώρο στην Αθήνα;
Ο Robbie Williams; Οι Judas Priest φέτος;
Γιατί πρέπει να επιστρέψει στην Αθήνα;
Μετά από 10 χρόνια οικονομικής κρίσης, το κόστος για μια Φεστιβαλική ημέρα στο Terra Vibe μπορεί να ξεπεράσει τα 100 Ευρώ/άτομο (ανάλογα με το εισιτήριο βέβαια). Αν το Rockwave μεταφερθεί σε χώρο μέσα στην Αθήνα, ο οποίος συνδέεται με Μ.Μ.Μ. κι αν κάνει προσεγμένες επιλογές ονομάτων θα μπορέσει να επανακτήσει την χαμένη ταυτότητα του και ο κόσμος θα εστιάσει την προσοχή του στο μουσικό σκέλος της κάθε βραδιάς, καθώς και το οργανωτικό κομμάτι μέσα στον χώρο.
Το ενοίκιο θα είναι πολλαπλάσιο αυτού που έχει η Didi Music στο Terra Vibe και βέβαια η εύρεση του νέου χώρου δεν θα είναι εύκολη υπόθεση, αλλά η πιθανή αύξηση της προσέλευσης του κόσμου και η νέα επαφή - σχέση που θα δημιουργήσει το Φεστιβάλ με το κοινό της Αθήνας, στο οποίο βασίζεται κάθε χρόνο είναι σημαντικοί παράγοντες, που μπορούν να φέρουν το Φεστιβάλ σε μια καλύτερη φάση.
Πολλά μεγάλα Μουσικά Φεστιβάλ γίνονται μέσα στον αστικό ιστό και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία, όπως τα ακόλουθα:
Primavera Sound (Βαρκελώνη, Πόρτο),
Rock en Seine (Παρίσι),
Sziget Festival (Βουδαπέστη),
Ultra Europe (Dance Festival στο Σπλιτ της Κροατίας),
Wireless Festival (Λονδίνο),
Mad Cool Festival (Μαδρίτη),
Lovebox Festival (Λονδίνο),
Super Bock Super Rock (Λισσαβόνα),
Parklife (Manchester),
TRNSMT Festival (Γλασκώβη),
AFROPUNK FEST Brooklyn (Νέα Υόρκη),
Austin City Limits Music Festival (Austin),
Pitchfork Music Festival (Σικάγο),
Lollapalooza (Σικάγο, Βερολίνο).
Γιατί όχι και το Rockwave;
Υπάρχει τρόπος για να παραμείνει στο Terra Vibe και να ξεπεράσει τα παραπάνω προβλήματα;
Ναι υπάρχει! Ο βασικός λόγος της ταλαιπωρίας του κόσμου είναι το ότι μπαίνει και φεύγει από το Φεστιβάλ σε σχεδόν την ίδια ώρα. Στα περισσότερα ξένα Φεστιβάλ που γίνονται εκτός πόλης, οι διοργανωτές έχουν δημιουργήσει ένα καλά οργανωμένο camp και πάνω από το 80% των παρευρισκόμενων μένουν σε σκηνές σε αυτό.
Έτσι, έρχονται και φεύγουν από το Φεστιβάλ σε διαφορετικές ώρες, με αποτέλεσμα να μην δημιουργείται ο συνωστισμός, που αναφέρω παραπάνω.
Αν λοιπόν το Rockwave πιστέψει πραγματικά στο Camp και δημιουργήσει τις αντίστοιχες υποδομές και δώσει κίνητρα κι αφορμές για να μένει η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου εκεί, μόνο τότε θα δημιουργήσει ένα «νέο προϊόν», το οποίο θα τύχει θετικής αποδοχής!
Τα έχουμε ξαναγράψει εδώ, στο Mix Grill. Κανένα Ελληνικό Μουσικό Φεστιβάλ - εκτός του River Party - δεν επενδύει στη σχέση του με τον κόσμο, ώστε να είναι πιο σημαντικός παράγοντας το ίδιο το γεγονός, παρά τα ονόματα που συνθέτουν το line-up κάθε χρονιάς. Αυτό βέβαια δεν είναι καθόλου εύκολο. Μπορεί και θέλει το Rockwave να δημιουργήσει ένα Camp για πάνω από 5.000 ανθρώπους;
Παράλληλα, με την δημιουργία ενός μεγάλου Camp, θα βελτιωνόταν η υφιστάμενη κατάσταση, αν μετά το βασικό όνομα της βραδιάς, υπήρχε συνέχεια με συναυλίες άλλων συγκροτημάτων στην μικρή σκηνή (Vibe Stage), ώστε να κρατηθεί κάποιος κόσμος στον χώρο.
Τι θα επιλέξουν λοιπόν οι άνθρωποι του Rockwave;
Να παραμείνουν στην ίδια πορεία, που έχουν έως σήμερα;
Να κάνουν ένα καινούργιο ξεκίνημα σε νέο χώρο στην Αθήνα;
Ή να επιλέξουν την δύσκολη οδό της επανεκκίνησης ή καλύτερα της δημιουργίας ενός νέου Φεστιβάλ στο Terra Vibe, το οποίο να βασίζεται σχεδόν πλήρως στο Camp;
Θυμάμαι σαν χθες τα πρώτα βήματα του Rockwave Festival, του μεγαλύτερου Ελληνικού Μουσικού Φεστιβάλ, το οποίο έχει συζητηθεί (είτε θετικά ή αρνητικά) περισσότερο από κάθε άλλο από το 1996, μέχρι και σήμερα.
Από εκείνη τη χρονιά, μέχρι και το 2001, οι άνθρωποι της Didi Music & της Big Star Promotions έψαχναν κάθε χρόνο το χώρο, που θα γινόταν το μόνιμο «σπίτι» του Rockwave Festival. Όπως μπορείτε να δείτε παρακάτω, τα πρώτα 6 χρόνια, το Φεστιβάλ έγινε σε διαφορετικούς χώρους, κάτι το οποίο δείχνει από τη μια ότι κανένας από αυτούς δεν κρίθηκε επαρκής για τις ανάγκες του Φεστιβάλ και από την άλλη φαίνονται οι δυσκολίες, που υπάρχουν στη συνεργασία μια ιδιωτικής εταιρείας με Φορείς του Δημοσίου.
Οι χώροι που φιλοξένησαν το Rockwave Festival
1996: Λιμάνι του Πειραιά - Αποβάθρα 3 - Δραπετσώνα
1997: Γήπεδο της Ριζούπολης (Απόλλωνα)
1998: Πλάζ της Φρεαττύδας, στον Πειραιά
1999: Άγιος Κοσμάς Αττικής
2000: Στο Πάρκο Τρίτση στο Ίλιον Αττικής
2001: Στο Ολυμπιακό Ποδηλατοδρόμιο στο Ο.Α.Κ.Α.
2002: Δεν έγινε Rockwave και στη θέση του πραγματοποιήθηκε το Shockwave με Cure & Dandy Warhols στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.
2004 - 2018: Terra Vibe
Από το 1998 και μετά επισκέπτομαι κάθε χρόνο το Φεστιβάλ και δεν σας κρύβω ότι πέρα από το Terra Vibe, ο καλύτερος χώρος για το Rockwave ήταν ο Άγιος Κοσμάς.
Το 2004 οι άνθρωποι της Didi αποφασίζουν να επενδύσουν σε έναν μεγάλο και πραγματικά όμορφο χώρο, εκτός Αθήνας και πιο συγκεκριμένα στην Μαλακάσα. Το Terra Vibe ήταν το μεγάλο στοίχημα του Νίκου Λώρη και των υπόλοιπων παιδιών, οι οποίοι προσέθεταν κάθε χρόνο και νέα στοιχεία σ' αυτό. Το φθηνότερο κόστος ενοικίασης, η πολύχρονη συμφωνία με τον ιδιοκτήτη, οι μεγάλοι χώροι για την δημιουργία τουλάχιστον μιας επιπλέον σκηνής, πέρα από την Κεντρική και η άποψη ότι όλα σχεδόν τα μεγάλα Ευρωπαϊκά Μουσικά Φεστιβάλ είναι εκτός της πόλης ήταν τα βασικά επιχειρήματα για την επένδυση στο Terra Vibe.
Έχουν περάσει 15 χρόνια και ισάριθμα Φεστιβάλ, στα οποία παρακολούθησα πολλές καλές και κακές συναυλιακές βραδιές, οι οποίες βοήθησαν να δημιουργήσω την παρακάτω άποψη για το μέλλον του Rockwave Festival.
Γιατί το Rockwave πρέπει να φύγει από το Terra Vibe;
Αυτή τη στιγμή, το λεγόμενο "brand name" του Rockwave είναι σε χαμηλό επίπεδο και ο κόσμος επιλέγει να το επισκεφθεί με αποκλειστικό παράγοντα το line-up κι όχι για το ίδιο το Φεστιβάλ και τον χώρο, που το φιλοξενεί.
Το Terra Vibe έχει ένα πολύ μεγάλο μειονέκτημα. Δεν διαθέτει σύνδεση με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς! Γνωρίζω ότι οι άνθρωποι του Φεστιβάλ προσπάθησαν πολύ για την δημιουργία μιας στάσης του τρένου κοντά στο Terra Vibe, αλλά δυστυχώς δεν τα κατάφεραν...
Η μεταφορά του κόσμου γίνεται μόνο με μέσα (αυτοκίνητα, μηχανές και λεωφορεία), που χρησιμοποιούν το ίδιο οδικό δίκτυο. Επιπλέον, υπάρχουν μόνο 2 είσοδοι και έξοδοι στην Εθνική Οδό από το χώρο του Φεστιβάλ. Έτσι, όταν φιλοξενείς πάνω από 10.000 ανθρώπους είναι σίγουρο ότι θα έχεις καθυστερήσεις στην επιστροφή και σε μικρότερο βαθμό στην είσοδο στο Rockwave, γιατί ο κόσμος έρχεται σε διαφορετικές ώρες, αλλά φεύγει την ίδια χρονική στιγμή.
Κάθε χρόνο, ακόμη κι αν το μουσικό κομμάτι ικανοποιήσει τους παρευρισκόμενους - όπως έγινε φέτος στην ημέρα των Iron maiden - κατά το μεγαλύτερο ποσοστό τα σχόλια τους αφορούν την ταλαιπωρία που είχαν να πάνε και να επιστρέψουν από την Μαλακάσα.
Ο Νίκος Λώρης είχε δηλώσει σε συνέντευξη του στον Παναγιώτη Μένεγο στην Popaganda τα ακόλουθα:
Η ιδέα για να βγούμε εκτός Αθήνας και να πάμε στη Μαλακάσα ανήκει σε έναν πρώην αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ. Πήγαμε λοιπόν κι εμείς με τη διαβεβαίωση ότι το 2004 θα έρθει και ο προαστιακός εκεί. Φτάσαμε στο 2014 κι ακόμα τον περιμένουμε. Τα περίφημα προβλήματα πρόσβασης και στάθμευσης στο Terra Vibe δε θα υπήρχαν, το τρένο που πάει στη Σφενδάλη δεν μπορεί να εξυπηρετήσει 15-20.000 χιλιάδες κόσμο.
Το "brand name" του Rockwave είναι συνδεδεμένο με αυτή την κακή εικόνα των σχολίων του κόσμου και θεωρώ ότι τα οφέλη του Φεστιβάλ είναι πολύ λιγότερα από αυτά που θα είχε, αν γινόταν σε άλλο χώρο, μέσα στην Αθήνα.
Πριν λίγες εβδομάδες συγκεντρώσαμε όλες τις μεγάλες συναυλίες, που έγιναν στην Μαλακάσα. Tο Terra Vibe φιλοξένησε πάνω από 73 συναυλιακές ή Φεστιβαλικές ημέρες και οι 13 από αυτές (δηλαδή το 18% περίπου) συγκέντρωσαν πάνω από 20.000 ανθρώπους η κάθε μια.
Είναι λοιπόν θετικό το ισοζύγιο;
Θα είχαν περισσότερο κόσμο οι Arctic Monkeys αν γίνονταν σε χώρο στην Αθήνα;
Ο Robbie Williams; Οι Judas Priest φέτος;
Γιατί πρέπει να επιστρέψει στην Αθήνα;
Μετά από 10 χρόνια οικονομικής κρίσης, το κόστος για μια Φεστιβαλική ημέρα στο Terra Vibe μπορεί να ξεπεράσει τα 100 Ευρώ/άτομο (ανάλογα με το εισιτήριο βέβαια). Αν το Rockwave μεταφερθεί σε χώρο μέσα στην Αθήνα, ο οποίος συνδέεται με Μ.Μ.Μ. κι αν κάνει προσεγμένες επιλογές ονομάτων θα μπορέσει να επανακτήσει την χαμένη ταυτότητα του και ο κόσμος θα εστιάσει την προσοχή του στο μουσικό σκέλος της κάθε βραδιάς, καθώς και το οργανωτικό κομμάτι μέσα στον χώρο.
Το ενοίκιο θα είναι πολλαπλάσιο αυτού που έχει η Didi Music στο Terra Vibe και βέβαια η εύρεση του νέου χώρου δεν θα είναι εύκολη υπόθεση, αλλά η πιθανή αύξηση της προσέλευσης του κόσμου και η νέα επαφή - σχέση που θα δημιουργήσει το Φεστιβάλ με το κοινό της Αθήνας, στο οποίο βασίζεται κάθε χρόνο είναι σημαντικοί παράγοντες, που μπορούν να φέρουν το Φεστιβάλ σε μια καλύτερη φάση.
Πολλά μεγάλα Μουσικά Φεστιβάλ γίνονται μέσα στον αστικό ιστό και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία, όπως τα ακόλουθα:
Primavera Sound (Βαρκελώνη, Πόρτο),
Rock en Seine (Παρίσι),
Sziget Festival (Βουδαπέστη),
Ultra Europe (Dance Festival στο Σπλιτ της Κροατίας),
Wireless Festival (Λονδίνο),
Mad Cool Festival (Μαδρίτη),
Lovebox Festival (Λονδίνο),
Super Bock Super Rock (Λισσαβόνα),
Parklife (Manchester),
TRNSMT Festival (Γλασκώβη),
AFROPUNK FEST Brooklyn (Νέα Υόρκη),
Austin City Limits Music Festival (Austin),
Pitchfork Music Festival (Σικάγο),
Lollapalooza (Σικάγο, Βερολίνο).
Γιατί όχι και το Rockwave;
Υπάρχει τρόπος για να παραμείνει στο Terra Vibe και να ξεπεράσει τα παραπάνω προβλήματα;
Ναι υπάρχει! Ο βασικός λόγος της ταλαιπωρίας του κόσμου είναι το ότι μπαίνει και φεύγει από το Φεστιβάλ σε σχεδόν την ίδια ώρα. Στα περισσότερα ξένα Φεστιβάλ που γίνονται εκτός πόλης, οι διοργανωτές έχουν δημιουργήσει ένα καλά οργανωμένο camp και πάνω από το 80% των παρευρισκόμενων μένουν σε σκηνές σε αυτό.
Έτσι, έρχονται και φεύγουν από το Φεστιβάλ σε διαφορετικές ώρες, με αποτέλεσμα να μην δημιουργείται ο συνωστισμός, που αναφέρω παραπάνω.
Αν λοιπόν το Rockwave πιστέψει πραγματικά στο Camp και δημιουργήσει τις αντίστοιχες υποδομές και δώσει κίνητρα κι αφορμές για να μένει η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου εκεί, μόνο τότε θα δημιουργήσει ένα «νέο προϊόν», το οποίο θα τύχει θετικής αποδοχής!
Τα έχουμε ξαναγράψει εδώ, στο Mix Grill. Κανένα Ελληνικό Μουσικό Φεστιβάλ - εκτός του River Party - δεν επενδύει στη σχέση του με τον κόσμο, ώστε να είναι πιο σημαντικός παράγοντας το ίδιο το γεγονός, παρά τα ονόματα που συνθέτουν το line-up κάθε χρονιάς. Αυτό βέβαια δεν είναι καθόλου εύκολο. Μπορεί και θέλει το Rockwave να δημιουργήσει ένα Camp για πάνω από 5.000 ανθρώπους;
Παράλληλα, με την δημιουργία ενός μεγάλου Camp, θα βελτιωνόταν η υφιστάμενη κατάσταση, αν μετά το βασικό όνομα της βραδιάς, υπήρχε συνέχεια με συναυλίες άλλων συγκροτημάτων στην μικρή σκηνή (Vibe Stage), ώστε να κρατηθεί κάποιος κόσμος στον χώρο.
Τι θα επιλέξουν λοιπόν οι άνθρωποι του Rockwave;
Να παραμείνουν στην ίδια πορεία, που έχουν έως σήμερα;
Να κάνουν ένα καινούργιο ξεκίνημα σε νέο χώρο στην Αθήνα;
Ή να επιλέξουν την δύσκολη οδό της επανεκκίνησης ή καλύτερα της δημιουργίας ενός νέου Φεστιβάλ στο Terra Vibe, το οποίο να βασίζεται σχεδόν πλήρως στο Camp;