Για ένα ακόμα καλοκαίρι η Πειραιώς 260 ανοίγει τις πύλες της για να φιλοξενήσει τις πρωτότυπες παραστάσεις από ανερχόμενες θεατρικές ομάδες και καλλιτέχνες που ανεβαίνουν στο σανίδι με όρεξη για πειραματισμό.
Στις σκηνές της Πειραιώς θα δούμε αυτό το καλοκαίρι, και συγκεκριμένα τον μήνα Ιούνιο, οκτώ παραγωγές εκ των οποίων οι τρεις προέρχονται από την Γαλλία, την Γερμανία και την Κολομβία. Από ελληνικής πλευράς, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τα έργα των ομάδων C for Circus και της Ορχήστρας των Μικρών Πραγμάτων που θα μας παρουσιάσει τον Ριχάρδο Γ του Σαίξπηρ. Ενώ παράλληλα νέοι καλλιτέχνες με φρέσκες ιδέες, όπως ο Γιώργος Παπαγεωργίου, που έχει επιτυχημένα σκηνοθετήσει τον «Αρίστο» και τον «Επιθεωρητή» τον χειμώνα που μας πέρασε στο θέατρο Skrow, ο Θάνος Σαμαράς, η Έλενα Καρακούλη και οι Βάσω Καμαράτου, Κώστας Κουτσολέλος ετοιμάζονται να μας προσφέρουν νέες θεατρικές εμπειρίες.
Όσον αφορά τα της Επιδαύρου, τον κύκλο των φετινών παραστάσεων ανοίγει ο «Οιδίπους» του Robert Wilson, εν συνεχεία ακολουθεί το «πείραμα» του Εθνικού Θεάτρου με την τριλογία της «Ορέστειας» («Αγαμέμνων», «Χοηφόροι», «Ευμενίδες»), ενώ οι παραστάσεις για τον Ιούνιο συμπληρώνονται με την παρουσία της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στη Μικρή Επίδαυρο.
Η θεατρική ομάδα του Mixgrill σας εύχεται Καλό Θεατρικό Καλοκαίρι γεμάτο συγκινήσεις!
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε το αναλυτικό πρόγραμμα των παραστάσεων για τον Ιούνιο.
Μεταμορφώσεις @ Πειραιώς 260 Ε
30 Μαΐου & 2 Ιουνίου στις 21:00
1 Ιουνίου στις 18:30
Ο Οβίδιος, στις «Μεταμορφώσεις», περιγράφει τη δημιουργία του κόσμου από τις απαρχές του: τη φύση, το αναπόδραστο της ερωτικής έλξης, τον πόθο και τον πόνο, τον δόλο έως και τη στιγμή της αποκτήνωσης. Το κοινό σε όλα αυτά είναι η λύση που δίνει ο ίδιος ο ποιητής για να διατηρηθεί η ισορροπία: η μεταμόρφωση. Γεγονός αναπάντεχο, θαυμαστό, που συμβαίνει στο πιο κρίσιμο σημείο, τη στιγμή, δηλαδή, που τα πράγματα έχουν φτάσει στο μη περαιτέρω. Όταν τίποτα απολύτως δεν μπορεί πια να συνεχίσει όπως πριν. Τη στιγμή ακριβώς που η βαθύτερη, ακατανίκητη ανάγκη για συνέχεια επιβάλλει μια ψυχική αλλαγή.
Ιστορικά, ο άνθρωπος χρησιμοποιεί τη μεταμόρφωση για να εξηγήσει αυτό που δεν καταλαβαίνει, αυτό που δεν χωράει ο νους του, το μη αναστρέψιμο. Αυτό κάνει κι ο Οβίδιος, κατορθώνοντας, ταυτόχρονα, να μεταμορφώσει τις ενοχές και τη βία σε ομορφιά.
Στην πραγματική ζωή, εν απουσία ποίησης, συντελούνται μεταμορφώσεις; Ένα θύμα βίας μένει θύμα βίας στην αιωνιότητα; Με ποια μορφή; Υπάρχουν σήμερα άνθρωποι που έγιναν αρκούδες ή αστέρια; Η ομάδα C. for Circus, έπειτα από δέκα χρόνια κοινής πορείας, έχει διαμορφώσει τη δική της σκηνική ταυτότητα με κύριο στοιχείο τη διαρκή παρουσία επί σκηνής, όλων των ηθοποιών οι οποίοι παίζουν ζωντανά μουσική που συνθέτουν οι ίδιοι. Στόχος της παραμένει η από κοινού διαμόρφωση του σκηνικού αποτελέσματος, με τη σύνθεση του προσωπικού υλικού που καταθέτει ο κάθε ερμηνευτής. Στο παρόν εγχείρημα αποπειράται να εξελίξει τον τρόπο δουλειάς της στην κίνηση και να προσεγγίσει τον ποιητικό λόγο του Οβίδιου μέσα από τη χορικότητα.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Ειρήνη Μακρή, Παύλος Παυλίδης
Δραματουργική επεξεργασία: Ελίνα Μαντίδη
Μουσική: C. for Circus
Μουσική επιμέλεια: Βαλέρια Δημητριάδου
Βοηθός σκηνοθέτρια: Κατερίνα Αδαμάρα
Σχεδιασμός φωτισμών: Σεσίλια Τσελεπίδη
Επιμέλεια κίνησης: Δρόσος Σκότης
Σκηνικά - Κοστούμια: Τζίνα Ηλιοπούλου, Λίνα Σταυροπούλου
Επικοινωνία: Ελεάννα Γεωργίου
Φωτογραφία: Σπύρος Χατζηαγγελάκης
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Παναγιώτης Γαβρέλας, Βαλέρια Δημητριάδου, Δημήτρης Κίτσος, Μαρία-Ελισάβετ Κοτίνη, Χρύσα Κοτταράκου, Ειρήνη Μακρή, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Παύλος Παυλίδης, Νατάσα Ρουστάνη, Αθηνά Σακαλή, Σπύρος Χατζηαγγελάκης
****
Χρύσιππος @ Πειραιώς 260 Δ
Από 31 Μαΐου ως 4 Ιουνίου στις 21:30
Μετά από μια υποδειγματική προσέγγιση του «Ευαγγελισμού της Κασσάνδρας» που κέρδισε κοινό και κριτικούς, ο Θάνος Σαμαράς αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία και τη συνολική σκηνική σύλληψη ενός ακόμα αιρετικού έργου του διεθνώς αναγνωρισμένου Δημήτρη Δημητριάδη που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη σκηνή στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών.
Εμπνευσμένος από τον μύθο του καθηλωτικά όμορφου νέου, γιου του Πέλοπα και της Νύμφης Αξιόχης που ερωτεύτηκε παράφορα και απήγαγε ο δάσκαλός του, Λάιος, ο «Χρύσιππος» του Δημητριάδη συμπυκνώνει ως φιγούρα τον έρωτα στην απόλυτη, πέρα από κάθε εξιδανίκευση, μορφή του. «Ο Χρύσιππος όπως λέει ο συγγραφέας, είναι η σκηνική εγκατάσταση μιας μοιραίας συνάντησης για την ανθρώπινη συνθήκη: της συνάντησης με το απόλυτο κάλλος».
Τοποθετημένος από τον συγγραφέα σ’ ένα αστικό σαλόνι, ο μύθος στη σύγχρονη αυτή μεταγραφή ρίχνει ένα σκληρό αλλά και ζωτικό φως στις πιο μύχιες πτυχές των οικογενειακών δεσμών, ιδιαίτερα στη σχέση μάνας-γιου, των πιο ιδιωτικών ανθρώπινων σχέσεων, απογυμνώνοντας κάθε στερεότυπο και κοινωνική σύμβαση από το περιεχόμενό τους. Πέρα όμως από την κοινωνικά ανατρεπτική του διάσταση και τις σαφείς ψυχαναλυτικές του προεκτάσεις, το έργο δίνει αφορμές φιλοσοφικού στοχασμού για την ίδια τη φύση του έρωτα ανεξαρτήτως ρόλων και φύλων. Αυτή η διάσταση ενδιαφέρει κυρίως τον Θάνο Σαμαρά. «Δεν ερωτευόμαστε τους άλλους. Αλλά αυτό, σε αυτούς, που μας λείπει. Αντικείμενο του έρωτα είναι η αθανασία μέσω του έρωτα», επισημαίνει.
Συντελεστές :
Σκηνοθεσία – Κίνηση – Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί – Σχεδιασμός ήχου και Animation Θάνος Σαμαράς
Βοηθός σκηνοθέτη Αμαλία Βλάχου
Βοηθός σκηνογραφίας Δήμητρα Κουτσόγεωργα
Βοηθός ενδυματολογίας Κωνσταντίνα Μαρδίκη
Βοηθός φωτισμού Γιώργος Αγιαννίτης
Εκτέλεση animation Δημοσθένης Βάγιας, Φωτεινός Χιώλος
Εκτέλεση παραγωγής Κατερίνα Μπερδέκα - Θεατρικός Οργανισμός MeWe
Οργάνωση παραγωγής Μαριάνθη Μπαϊρακτάρη
Παίζουν με σειρά εμφάνισης Ράνια Οικονομίδου, Μιχαήλ Ταμπακάκης, Νικόλας Μίχας, Θανάσης Δόβρης, Σοφία Κόκκαλη, Γιάννης Σιαμσιάρης, Αγγελική Στελλάτου, Νίκος Καραθάνος
Ευχαριστίες σε Νικόλα Βιλλιώτη, Μάριο Τραγουδάρα, Ζώη Οικονόμου, Άγγελο Μαρδίκη και Jeanna Fine
****
Himmelweg (Ο δρόμος για τον ουρανό) @ Πειραιώς 260 Ε
Από 7 Ιουνίου ως 10 Ιουνίου στις 21:00
Η Έλενα Καρακούλη σκηνοθετεί για το Φεστιβάλ Αθηνών το έργο «Χίμμελβεγκ» του πολυβραβευμένου σύγχρονου ισπανού δραματουργού Χουάν Μαγιόργκα. Το έργο αυτό, ιδιαίτερα επίκαιρο σήμερα, χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη ένα πραγματικό ιστορικό γεγονός από την εποχή του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου.
Σ’ ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης Εβραίων κοντά στην Πράγα στήνεται ένα παιχνίδι εντυπώσεων. Η ναζιστική κυβέρνηση του Βερολίνου επιβάλλει σε επιλεγμένους κρατούμενους να δημιουργήσουν μια πλαστή εικόνα αξιοπρεπούς διαβίωσης, για χάρη της κοινής γνώμης. Εκπρόσωποι του Ερυθρού Σταυρού, θορυβημένοι από τις φήμες για τις συνθήκες που επικρατούν στα στρατόπεδα, επισκέπτονται το Τερεζίν, ένα ιδιόμορφο γκέτο στο οποίο τα πάντα φαίνονται να λειτουργούν «κανονικά». Επιστρέφοντας από το στρατόπεδο θα καταθέσουν την εικόνα που αποκόμισαν για τη σίτιση, την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και τη διαμονή των κρατουμένων. Το έργο αναφορά στο Ολοκαύτωμα, ωστόσο, δεν είναι μια απλή ιστορική αναπαράσταση των γεγονότων. Η μνήμη του Ολοκαυτώματος είναι πολύ έντονη, αλλά πιο έντονες ακόμα είναι οι νύξεις για το σήμερα. Αυτό που μας αφορά είναι η διαδικασία, η κατασκευή του ψεύδους. Η σύλληψη ενός σχεδίου εξαπάτησης. Η τελειότητα του μηχανισμού. Η ευκολία ή η τάση του ανθρώπου να ενδίδει σε αυτό που φαίνεται κανονικό. Πώς εθελοτυφλούμε και γιατί; Επίσης, οι μορφές της εξέγερσης και της υποταγής. Και, κυρίως, τα όνειρα και οι εφιάλτες των ανθρώπων, τόσο αυτών που εξουσιάζουν όσο και των θυμάτων τους.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Σκηνοθεσία: Έλενα Καρακούλη
Σύλληψη - Εικαστική επιμέλεια: Εύα Νάθενα
Συνεργάτιδα σκηνογράφος - ενδυματολόγος: Εβελίνα Δαρζέντα
Κίνηση: Φαίδρα Σούτου
Πρωτότυπη μουσική - Μουσική επιμέλεια: Violet Louise
Βίντεο: Άγγελος Παπαδόπουλος
Φωτισμοί: Nίκος Βλασόπουλος
Μακιγιάζ: Κατερίνα Μιχαλούτσου
Επιμέλεια έκθεσης φουαγιέ: Αλέγια Παπαγεωργίου
Διεύθυνση παραγωγής: Μανόλης Σάρδης - Pro4
Βοηθός διευθυντή παραγωγής: Χριστίνα Πολυχρονιάδου
Παίζουν: Νίκος Ψαρράς, Δημήτρης Παπανικολάου, Θανάσης Δήμου, Ηλίας Ανδρέου, Έλλη Παπανικολάου, Μελισσάνθη Ρεγκούκου
****
Οι αγνοούμενοι (Los Incontados) @ Πειραιώς 260 Η
11 Ιουνίου & 12 Ιουνίου στις 21:00
Μετά τον «Αποχαιρετισμό», που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο περσινό Φεστιβάλ Αθηνών, ο κολομβιανός θίασος Mapa Teatro, που διακρίνεται για τη χρήση πολλών διαφορετικών μέσων και αναφορών (θέατρο, βίντεο, εικαστικά, ιστορία, μύθος κλπ.), επανέρχεται με ένα τρίπτυχο που σκιαγραφεί τη ζωή στη σύγχρονη Κολομβία. Τρεις μικρόκοσμοι μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Τρία σκηνικά, το ένα εγκιβωτισμένο στο άλλο. Τρεις διακριτοί χώροι που συνθέτουν μια ανατριχιαστική αλληγορία για τη βία στην Κολομβία στο β΄ μισό του 20ού αιώνα. Στον καθένα από τους χώρους ξεδιπλώνεται μια παράξενη φιέστα που αποκαλύπτει την εύθραυστη ισορροπία μεταξύ γιορτής και βίας, η οποία χαρακτηρίζει τη σύγχρονη κολομβιανή ιστορία. Στο πρώτο μέρος, «Οι αγνοούμενοι», μια παρέα παιδιών μαζεύεται γύρω από το ραδιόφωνο, περιμένοντας την αναγγελία μιας επανάστασης που ποτέ δεν έρχεται. Στο δεύτερο μέρος, «Οι άγιοι αθώοι», ένα παλιό αφρικανοκολομβιανό τελετουργικό μετατρέπεται σε φρενιτιώδη περφόρμανς, με μασκοφόρους άντρες ντυμένους γυναίκες να παρελαύνουν στους δρόμους και να μαστιγώνουν όσους άντρες δεν φορούν γυναικεία ρούχα και μάσκα. Στο τρίτο μέρος, «Ομιλία ενός αξιοπρεπούς άντρα», το φάντασμα ενός δολοφονημένου νονού της μαφίας των ναρκωτικών στέλνει πυρετώδη μηνύματα υπέρ της νομιμοποίησης των ναρκωτικών από την κολομβιανή ζούγκλα. Ένα σουρεαλιστικό, μαγικό, ποιητικό και πολιτικό όραμα της μεταπολεμικής λατινοαμερικανικής ιστορίας.
Συντελεστές:
Σύλληψη - Δραματουργία - Σκηνοθεσία: Heidi Abderhalden, Rolf Abderhalden
Βοηθός σκηνοθέτη: Santiago Sepúlveda
Μουσική - Σχεδιασμός ήχου: Juan Ernesto Díaz
Βοηθός ζωντανού ήχου: Alexander Rodríguez
Εικαστική επιμέλεια: Heidi Abderhalden, Rolf Abderhalden
Κοστούμια: Elizabeth Abderhalden
Τεχνική διεύθυνση- Φωτισμοί: Jean François Dubois
Σκηνικά: Pierre Henri Magnin
Μοντάζ βίντεο: Luis Antonio Delgado
Ζωντανή βιντεοσκόπηση: Ximena Vargas
Παραγωγή: José Ignacio Rincón, Ximena Vargas
Παίζουν: Heidi Abderhalden, Agnes Brekke, Andrés Castañeda, Julián Díaz, Jeihhco, Danilo Jiménez, Miguel Molina, Santiago Sepúlveda και η φωνή του Nicolás Cancino
Ειδική συμμετοχή: Lesly Ramírez, Melanie Ramírez, Sofía Rodríguez, Mariana Saavedra, Darío Sinisterra, Sebastián Zúñiga
****
Η τραγωδία του βασιλιά Ριχάρδου Γ @ Πειραίως 260 Δ
Από 13 Ιουνίου ως 16 Ιουνίου στις 21:00
Μετά τον «Άμλετ» του Γουίλλιαμ Σαίξπηρ, το 2014-15, και τη «Σφαγή των Παρισίων» του Κρίστοφερ Μάρλοου που κέρδισε το κοινό του Φεστιβάλ το 2016 και επαναλήφθηκε το 2017, η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων, από τις πιο αξιόλογες ομάδες της ελληνικής σκηνής, επιχειρεί να συμπληρώσει αυτήν την ελισαβετιανή τριλογία με όχημα τη νέα ελληνική μετάφραση του Ριχάρδου Γ΄ από την Ιζαμπέλα Κωνσταντινίδου. Η κυρίως έρευνα της Ορχήστρας των Μικρών Πραγμάτων επικεντρώνεται στη συνομιλία λόγου, κίνησης και μουσικής. Η σκηνοθεσία αναζητά την ποίηση του Σαίξπηρ σε διάλογο με το ωμό συμβάν, την ανεπάρκεια της γλώσσας σε αντίθεση με το αναπόδραστο της πράξης.
Συντελεστές:
Μετάφραση - Δραματουργία: Ιζαμπέλα Κωνσταντινίδου
Σκηνοθεσία - Δραματουργία: Χρήστος Θεοδωρίδης
Χορογραφία: Ξένια Θεμελή
Σκηνικά - Κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Μουσική: Βασίλης Ντοκάκης
Ανάλυση κειμένου - Ιστορική έρευνα: Παύλος Σούλης
Σχεδιασμός φωτισμού: Τάσος Παλαιορούτας
Βοηθός σκηνοθέτη: Χαρά Τζόκα
Βοηθός χορογράφου: Νικολέτα Κουτίτσα
Γραφίστας: Νώντας Παπουτσής
Φωτογράφος: Αναστασία Γιαννάκη
Οργάνωση - εκτέλεση παραγωγής: Άννα Τιαγκουνίδου
Παίζουν: Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Ξένια Θεμελή, Γιώργος Κισσανδράκης, Νίκος Λεκάκης, Λεωνίδας Αργυρόπουλος, Άλκης Μπακογιάννης, Κατερίνα Πατσιάνη, Τατιάνα-Άννα Πίττα, Βασίλης Σαφός, Γιώργος Χριστοδούλου
****
Γιαννούλα η Κουλουρού @ Πειραίως 260 Η
Από 18 Ιουνίου ως 21 Ιουνίου στις 21:00
Η πραγματική ιστορία της Γιαννούλας της κουλουρούς, που γεννήθηκε το 1868 στην Άνω Πόλη της Πάτρας, γίνεται παράσταση σε σκηνοθεσία του ευρηματικού σκηνοθέτη και ηθοποιού Γιώργου Παπαγεωργίου, που ανέθεσε τη συγγραφή ενός πρωτότυπου θεατρικού έργου μ’ αυτό το θέμα στη Θεοδώρα Καπράλου.
Η Γιαννούλα, ένα κορίτσι που πουλούσε κουλούρια στους δρόμους της Πάτρας, ζούσε με τον καημό να παντρευτεί. Η ελαφριά νοητική της υστέρηση την έκανε, όμως, αντικείμενο περίγελου στην τοπική κοινωνία. Καθώς όλο και περισσότεροι συμμετείχαν στα «δρώμενα» που στήνονταν για τους εικονικούς γάμους της με διάφορους υποψήφιους «γαμπρούς», οι φάρσες σε βάρος της απέκτησαν διαστάσεις μαζικής διαπόμπευσης. Δέκα χιλιάδες άτομα υπολογίστηκε ότι βρίσκονταν στην οδό Αγίου Νικολάου και την παραλία, συνοδεύοντας τη Γιαννούλα στην τελευταία τέτοια φάρσα που στήθηκε σε βάρος της. Μετά από αυτήν, η Γιαννούλα κατέρευσε. Πέθανε φτωχή και μόνη στην Κατοχή. Ωστόσο, η θλιβερή ιστορία της έγινε αστικός μύθος.
Η παράσταση θα επιχειρήσει να ζωντανέψει αυτόν τον μύθο με όχημα την αφήγηση, μέσω των ηθοποιών, με ζωντανή μουσική επί σκηνής, σε πρωτότυπη σύνθεση Ματούλας Ζαμάνη, και ακολουθώντας τους «δρόμους» του πατρινού καρναβαλιού, καθώς η «Γιαννούλα η κουλουρού» αποτελεί μέχρι και σήμερα τη βάση ενός παραδοσιακού δρώμενου της πατρινής Αποκριάς.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου
Κείμενο: Θεοδώρα Καπράλου
Σκηνογράφος: Ευαγγελία Θεριανού
Ενδυματολόγος: Βασιλική Σύρμα
Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Αναστασίου
Ηχολήπτης: Δημήτρης Δημητριάδης
Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα
Μουσική: Ματούλα Ζαμάνη
Βοηθός σκηνογράφου: Έλλη Παπαδάκη
Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Καλακίδης
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Ιωάννης Λατουσάκης
Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου
Εκτέλεση παραγωγής: Νίκος Συμεωνάκης
Επικοινωνία Μαρία Τσολάκη
Παραγωγή: Goo Theater Company
Μουσικοί: Μένιος Γούναρης, Γιάννης Κονταράτος, Ρία Ελληνίδου, Παναγιώτης Τσάκος
Παίζουν: Έλενα Τοπαλίδου, Μιχάλης Συριόπουλος, Κίμωνας Κουρής, Αθανασία Κουρκάκη
****
Καλοκαιρινά μπάνια @ Πειραώς 260 Ε
Από 20 Ιουνίου ως 23 Ιουνίου στις 21:00
Καλοκαίρι. Κάνει φοβερή ζέστη. Όλοι σκέφτονται τις διακοπές τους, πού θα πάνε, με ποιον, θα περάσουν άραγε καλά; Δυο ηθοποιοί έχουν ξεμείνει στον Χώρο Ε της Πειραιώς 260 στο Φεστιβάλ Αθηνών ετοιμάζοντας μια παράσταση: τα «καλοκαιρινά μπάνια». Και μιλάνε. Μιλάνε συνέχεια για να καταφέρουν να βγάλουν κι αυτή την παράσταση… Μιλάνε για τα καλοκαίρια. Μιλάνε για το θέατρο, για την αγωνία να είσαι ηθοποιός, να έχεις δουλειά, να αρέσεις. Μιλάνε για τη ζωή τους, τα άγχη τους, τα όνειρά τους. Πάνω απ'όλα όμως μιλάνε για την χαρά. Για την χαρά αυτής της ζωής που όλοι θέλουμε, αλλά κανείς δεν ξέρει που βρίσκεται. Πάντως όχι στο θέατρο.
Η Βάσω Καμαράτου και ο Κώστας Κουτσολέλος, δυο ηθοποιοί - δραματουργοί που έχουν ξεχωρίσει τα τελευταία χρόνια στην αθηναϊκή σκηνή για την ευρηματικότητα και την αυθεντικότητά τους, δεν διαλέγουν ένα σπουδαίο θεατρικό κείμενο, αλλά συνθέτουν έναν απολύτως πρωτότυπο καμβά μ’ αυτές τις απλές, κοινότοπες κουβέντες που κάνουμε εμείς οι άνθρωποι για να περνάει η ώρα.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία - κείμενο - ερμηνεία: Βάσω Καμαράτου, Κώστας Κουτσολέλος
Σκηνογραφία - κοστούμια: Ελένη Στρούλια
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Εκτέλεση παραγωγής: OST Ensemble Athens - Στάθης Γραφανάκης
****
Οιδίπους @ Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
21 Ιουνίου & 22 Ιουνίου στις 21:00
Η αρχετυπική ιστορία του Οιδίποδα ξεδιπλώνεται μέσα από τα εκπληκτικά, χαρακτηριστικά tableaux vivants του Ρόμπερτ Γουίλσον. Ο κορυφαίος δημιουργός ακολουθεί την ιστορία του Οιδίποδα χρονολογικά, χωρίς να συμπίπτει απολύτως με τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή, από τη στιγμή της γέννησής του και της εγκατάλειψής του ως βρέφους, μέχρι τη στιγμή της τύφλωσής του, αφού έχουν προηγηθεί οι φρικτές αποκαλύψεις: από το πρώτο φως της ζωής στο τελευταίο φως που αντικρίζει. Δύο «μάρτυρες», ένας άντρας και μια γυναίκα, μας μεταφέρουν αυτά που βλέπουν, τον βίο και την πολιτεία του Οιδίποδα, σαν να μιλάνε διαμέσου των αιώνων.
Συντελεστές:
Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Φωτισμοί Robert Wilson
Συν-σκηνοθεσία Ann Christin Rommen
Πρωτότυπη μουσική Dickie Landry – Kinan Azmeh
Κοστούμια Carlos Soto
Συνεργάτρια σκηνογράφος Annick Lavallée-Benny
Συνεργάτης σχεδιαστής φωτισμών Solomon Weisbard
Δραματουργία Konrad Kuhn
Σχεδιασμός μακιγιάζ - κομμώσεων Manu Halligan
Χορογραφία αμπορίτζιναλ χορού Wesley Enoch
Βοηθός σκηνοθέτη – Διευθύντρια σκηνής Sara Thaiz Bozano
Τεχνικός διευθυντής Enrico Maso
Προγραμματισμός και επίβλεψη φωτισμών Wee Cheng Low
Επικεφαλής ηλεκτρολόγος Giuseppe Cino
Σχεδιασμός ήχου Dario Felli
Ηχολήπτες Marco Olivieri / Matteo Ciardi
Χειρισμός σκηνικών αντικειμένων Cecilia Sacchi
Επικεφαλής φροντιστών Giuliana Rienzi
Χειρίστρια follow spot Isadora Giuntini
Μακιγιάζ – Κομμώσεις Claudia Bastia, Luca Pompozzi, Nicole Tomaini
Βεστιάριο Caterina Villa
Βοηθοί βεστιαρίου Flavia Ruggeri, Francesca Sartorio
Κατασκευή κοστουμιών CIMEC Compagnia Italiana della Moda e del Costume Milano
Φωτογραφίες Lucie Jansch
Παραγωγός Franco Laera
Οργάνωση παραγωγής Virginia Forlani
Βοηθός παραγωγής Maddalena Papagni
Προσωπικός βοηθός R.W. Fernando De Testa
Παίζουν Λυδία Κονιόρδου, Angela Winkler, Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους και Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo
Συμμετέχουν Laila Gozzi, Alessandro Anglani, Marcello di Giacomo, Francesca Fedeli, Annabella Marotta, Gaetano Migliaccio, Francesco Roccasecca
Ακούγονται Ρόμπερτ Γουίλσον, Christopher Knowles
****
Το κορίτσι από το εργοστάσιο της ομίχλης @ Πειραιώς 260 Δ
23 Ιουνίου & 24 Ιουνίου στις 21:00
Ένα σύγχρονο παραμύθι με μαγικό φινάλε που συμπεριλήφθηκε στη λίστα του φετινού Theatertreffen - Berliner Festspiele με τις 10 καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς. Η νέα δημιουργία του Ελβετού Τομ Λουτς, που φημίζεται για τις ατμοσφαιρικές παραστάσεις του γεμάτες μουσική και εντυπωσιακές εικόνες, αγγίζει τις πλέον φευγαλέες κι εφήμερες πτυχές της ανθρώπινης εμπειρίας.
Πώς μπορεί να κρατηθεί κανείς από κάτι που είναι διαρκώς ρευστό; Έχει θέση η ποίηση σε έναν κόσμο που κυριαρχείται ολοένα περισσότερο από τους νόμους της αγοράς; Μια φορά κι έναν καιρό, στην άκρη της πόλης, ήταν ένα μικρό εργοστάσιο που έφτιαχνε μηχανές ομίχλης και τα έβγαζε πέρα με δυσκολία εν μέσω οικονομικής ύφεσης. Σε μια προσπάθεια να σώσουν το εργοστάσιό τους, ο εργοστασιάρχης και οι υπάλληλοί του αρχίζουν να πειραματίζονται, δημιουργώντας καταρράκτες από ομίχλη, φωσφορίζουσες θάλασσες, μουσικούς καπνούς, πλανητικούς δακτύλιους, ομιχλώδη ομοιώματα διάσημων γλυπτών του Ροντέν, του Τζακομέττι, του Μπαίκλιν. Σύντομα, όλοι οι χώροι γεμίζουν καπνό. Ο μόνος ήχος που ακούγεται είναι ένα αόρατο τρίο εγχόρδων, μια μπάντα που αιωνίως κάνει πρόβα στο εργοστάσιο: ο χρόνος σταματάει. Όταν καθαρίζει το τοπίο, τα πάντα έχουν εξαφανιστεί και το εργοστάσιο έχει κλείσει. Απομένουν μόνον οι ίδιες οι μηχανές, που εξακολουθούν να γεννάνε ομίχλη και ονειρεύονται να γίνουν κάποτε άνθρωποι.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – Σκηνικά Thom Luz
Μουσική διεύθυνση Mathias Weibel
Σχεδιασμός ήχου Martin Hofstetter
Σχεδιασμός φωτισμού Thom Luz – Tina Bleuler
Κοστούμια Tina Bleuler, Kathaina Baldauf
Τεχνική διεύθυνση Li Sanli
Βοηθός σκηνοθέτη Benjamin Truong
Επικοινωνία Ramun Bernetta
Διεύθυνση παραγωγής Gabi Bernetta
Παραγωγή Thom Luz και Bernetta Theaterproduktionen
Παίζουν Mathias Weibel, Mara Miribung, Samuel Streiff, Sigurður Arent Jónsson, Fhunyue Gao
****
Ορέστεια @ Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
28 Ιουνίου & 29 Ιουνίου στις 20:30
Μια καινοτόμα πρόταση από το Εθνικό Θέατρο: Τρεις σκηνοθέτιδες στην πρώτη τους εμφάνιση στην Επίδαυρο παρουσιάζουν σε ενιαία παράσταση την «Ορέστεια», τη μοναδική σωζόμενη τριλογία του αρχαίου δράματος, με την ίδια δημιουργική ομάδα ηθοποιών και συντελεστών. Τον «Αγαμέμνονα» σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη, τις «Χοηφόρους» η Λίλλυ Μελεμέ και τις «Ευμενίδες» η Γεωργία Μαυραγάνη.
Αγαμέμνων
Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη
Το πρώτο έργο της τριλογίας της Ορέστειας αφηγείται την επιστροφή του βασιλιά Αγαμέμνονα στο Άργος, μετά το τέλος του Τρωικού πολέμου. Ο Αγαμέμνων μπαίνει θριαμβευτικά στην πόλη και στο παλάτι, φέρνοντας μαζί του, αιχμάλωτη, την τρωαδίτισσα πριγκίπισσα, ιέρεια του Απόλλωνα και μάντισσα Κασσάνδρα. Η Κλυταιμνήστρα υποδέχεται τον σύζυγό της με στόμφο και τιμές, ωστόσο πολύ γρήγορα αποκαλύπτεται πως η ενθουσιώδης της υποδοχή υποκρύπτει ένα οργανωμένο σχέδιο εκδίκησης για τον φόνο της κόρης τους, Ιφιγένειας, που ο Αγαμέμνονας θυσίασε στην Αυλίδα, προκειμένου να ξεκινήσουν τα πλοία της εκστρατείας, δέκα χρόνια πριν. Το κόκκινο χαλί που στρώνει η Κλυταιμνήστρα για να τον δεχτεί οδηγεί σ’ ένα λουτρό αίματος όπου, με τη συνέργεια του εραστή της Αίγισθου, θα πνιγούν και ο βασιλιάς και η ερωμένη του.
Χοηφόροι
Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ
Στο δεύτερο έργο της τριλογίας κυριαρχεί η φιγούρα της Ηλέκτρας, που πενθεί τον δολοφονημένο πατέρα της προσμένοντας εμμονικά ως μόνο φως σωτηρίας την επιστροφή του αδερφού της, Ορέστη, προκειμένου να σχεδιάσουν μαζί την εκδίκηση. Στο ξεκίνημα του έργου η Ηλέκτρα θρηνεί πάνω απ’ τον τάφο του πατέρα της και οι Χοηφόρες, οι γυναίκες του χορού που τη συντροφεύουν, μεγεθύνουν τον θρήνο της ενώ προσφέρουν τις χοές τους. Εκεί την αντικρίζει πρώτη φορά ο αδερφός της που έχει επιστρέψει μετά από χρόνια για να εκδικηθεί τον φόνο του πατέρα του μαζί με τον πιστό σύντροφό του Πυλάδη, μεταμφιεσμένοι σε ξένους για μην τους αναγνωρίσουν. Βλέποντάς την να θρηνεί, συνειδητοποιεί ότι θα την έχει σύμμαχο στο ιερό αυτό έργο και της αποκαλύπτει την ταυτότητά του. Η δράση κατόπιν εξελίσσεται καταιγιστικά. Ορέστης και Πυλάδης με την κάλυψη της Ηλέκτρας προφασίζονται ότι είναι δύο ξένοι που φέρνουν τις στάχτες του πεθαμένου Ορέστη στην Κλυταιμνήστρα. Η Κλυταιμνήστρα υποδέχεται τον Ορέστη και τότε εκείνος, αφού της αποκαλύπτει την ταυτότητά του, την εκτελεί ενώ κατόπιν εκτελεί και τον εραστή και συνένοχό της Αίγισθο. Η τραγωδία κλείνει με τις Ερινύες να καταφθάνουν για να εκδικηθούν τη μητροκτονία.
Ευμενίδες
Σκηνοθεσία: Γεωργία Μαυραγάνη
Το τρίτο μέρος της αισχύλειας τριλογίας έχει ως θέμα την καταδίωξη του Ορέστη από τις Ερινύες και την ιερή δοκιμασία που θα πρέπει να περάσει προκειμένου να εξευμενιστούν και να μετατραπούν σε Ευμενίδες. Σε αυτό το θεωρούμενο καταστατικό έργο της Αθηναϊκής Δημοκρατίας εμφανίζεται να θεσμοθετείται για πρώτη φορά ο Άρειος Πάγος.
Συντελεστές - Αγαμέμνων:
Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη
Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Κοστούμια: Πάρις Μέξης
Κίνηση: Μαρία Σμαγιέβιτς (Maria Smaevich)
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Εφη Χριστοδουλοπούλου
Βοηθός κινησιολόγου: Ειρήνη Κλέπκου
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης
Σκηνικά: Πάρις Μέξης
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Διανομή: Αργύρης Ξάφης (Αγαμέμνων), Δέσποινα Κούρτη (Κασσάνδρα), Εύη Σαουλίδου (Κλυταιμνήστρα), Αλέξανδρος Λογοθέτης (Αίγισθος), Στέλιος Ιακωβίδης (Φρουρός), Δημήτρης Γεωργιάδης (Κήρυκας),
Θανάσης Βλαβιανός, Πάρις Θωμόπουλος, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Νίκος Καρδώνης, Κωστής Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Γιάννης Νταλιάνης, Θέμης Πάνου, Στρατής Πανούριος (Χορός ανδρών)
Συντελεστές - Χοηφόροι:
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης
Σκηνικά: Πάρις Μέξης
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Χορογραφία - Σχεδιασμός κίνησης: Μόνικα Έλενα Κολοκοτρώνη
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Μάγδα Κόρπη
Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριτίνα Αστρά
Διανομή: Φιλαρέτη Κομνηνού (Κλυταιμνήστρα), Γιώργος Χρυσοστόμου (Αίγισθος), Μαρία Κίτσου (Ηλέκτρα), Αγορίτσα Οικονόμου (Τροφός), Βασίλης Καραμπούλας (Ικέτης), Γιάννης Νιάρρος (Ορέστης), Γιώργος Στάμος (Πυλάδης),
Νατάσα Εξηνταβελώνη, Σοφία Κουλέρα, Νεφέλη Μαϊστράλη, Μαίρη Μηνά, Νάνσυ Μπούκλη, Αρετή Τίλη, Ιώβη Φραγκάτου, Χριστίνα Χριστοδούλου (Χορός γυναικών)
Συντελεστές-Ευμενίδες:
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης
Σκηνικά: Πάρις Μέξης
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Σκηνοθεσία: Γεωργία Μαυραγάνη
Σύμβουλος δραματουργίας: Δημοσθένης Παπαμάρκος
Κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα
Επιμέλεια κίνησης: Αλεξία Νικολάου
Μουσικός σχεδιασμός: Χάρης Νείλας
Βοηθός σκηνοθέτη: Ράνια Κελαϊδίτη
Βοηθός σκηνοθέτη, σκηνογράφου και ενδυματολόγου: Λίλη Κυριλή
Διανομή (αλφαβητικά): Ναζίκ Αϊδινιάν, Μιχάλης Βαλάσογλου, Στέλλα Βογιατζάκη, Κατερίνα Καραδήμα, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Εμμανουέλα Μαγκώνη, Νίκος Μάνεσης, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Αγγελική Παπαθεμελή, Μαριάμ Ρουχάτζε, Τζωρτζίνα Τάτση
****
ΣΑΪΓΚΟΝ @ Πειραιώς 260 Δ
28 Ιουνίου & 29 Ιουνίου στις 21:00
Ένα εστιατόριο παγωμένο σ’ έναν μεταιχμιακό χωροχρόνο, κάπου ανάμεσα στη Σαϊγκόν της δεκαετίας του ’50 και το Παρίσι της δεκαετίας του ’90, με μουσική υπόκρουση βιετναμέζικη ποπ και γαλλικά chansons. Τα μονοπάτια έντεκα χαρακτήρων, γαλλικής, βιετναμέζικης ή γαλλοβιετναμέζικης καταγωγής, όπως ακριβώς και οι ηθοποιοί που τους υποδύονται, διασταυρώνονται επί σκηνής και μοιράζονται τοπία, πρόσωπα, τραγούδια και μια γλώσσα που, για ορισμένους από αυτούς, επιβιώνει μόνο στις αναμνήσεις τους. Συναντιούνται για φαγητό, πίνουν, χορεύουν, τραγουδάνε, ερωτεύονται, γιορτάζουν τη ζωή.
Το 1956, ένας Γάλλος στρατιώτης ετοιμάζεται να φύγει από την Ινδοκίνα και πείθει τη βιετναμέζα ερωμένη του να τον ακολουθήσει στη Γαλλία. Στο Παρίσι του 1996 επιτρέπεται για πρώτη φορά στους εξόριστους Βιετναμέζους να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Πού βρίσκεται, όμως, πλέον η πατρίδα; Η Καρολίν Γκυγελά Ενγκυγέν (Caroline Guiela Nguyen), κόρη και η ίδια βιετναμέζου μετανάστη στη Γαλλία, δημιουργεί μια συγκινητική, πολυφωνική παράσταση, με αντρικές και γυναικείες φωνές που φέρουν μέσα τους τα τραύματα της ιστορίας. Η ΣΑΪΓΚΟΝ είναι μια πληγωμένη γη: πάντοτε κάποιος αγνοείται, πάντοτε υπάρχει κάποιος να τον κλάψεις.
Συντελεστές:
Κείμενο: Caroline Guiela Nguyen με τη συμμετοχή ολόκληρου του θιάσου
Σκηνοθεσία: Caroline Guiela Nguyen
Καλλιτεχνική συνεργασία: Claire Calvi
Σκηνικά: Alice Duchange
Φωτισμοί: Jérémie Papin
Σχεδιασμός ήχου και μουσικής: Antoine Richard
Σύνθεση Teddy Gauliat-Pitois
Δραματουργία - Υπέρτιτλοι: Jérémie Scheidler – Manon Worms
Μετάφραση: Duc Duy Nguyen, Thi Thanh Thu Tô
Παραγωγή:Les Hommes Approximatifs
Ερμηνεύουν: Caroline Arrouas, Dan Artus, Adeline Guillot, Thi Truc Ly Huynh, Hoàng Son Lê, Phú Hau Nguyen, My Chau Nguyen Thi, Pierric Plathier, Thi Thanh Thu Tô, Anh Tran Nghia, Hiep Tran Nghia
****
Μουσικό θέατρο της πρωτοπορίας και αρχαίοι μύθοι @ Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
28 Ιουνίου & 26 Ιουνίου στις 21:30
Η Εναλλακτική Σκηνή, η μικρή σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, επισκέπτεται για πρώτη φορά τη Μικρή Επίδαυρο, για να δώσει το στίγμα της δραστηριότητάς της, παρουσιάζοντας τρία εμβληματικά έργα μουσικού θεάτρου Ελλήνων συνθετών της πρωτοπορίας, που εμπνέονται από αρχαίους μύθους. Μετά τις ιστορικές παραστάσεις του 1960 και 1961 με πρωταγωνίστρια την Μαρία Κάλλας ως Νόρμα και Μήδεια, η Εθνική Λυρική Σκηνή επισκέπτεται για πρώτη φορά ξανά τον ιερό τόπο του θεάτρου.
Το αρχαίο δράμα υπήρξε αστείρευτη πηγή έμπνευσης για δύο από τις πιο εμβληματικές μορφές της μουσικής του 20ού αιώνα: τον Ιάννη Ξενάκη και τον Γιάννη Χρήστου. Έχοντας και οι δύο συνθέσει, στην αρχή της καριέρας τους, μουσική για παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου στην Επίδαυρο, εμπνεύστηκαν έργα σύγχρονου μουσικού θεάτρου που αντλούν την πρώτη ύλη τους από το αρχαίο δράμα. Τόσο η «Κασσάνδρα» του Ιάννη Ξενάκη (το τελευταίο χρονολογικά κομμάτι που συνέθεσε για την Ορέστειά του), όσο και το έργο «Αναπαράστασις Ι: Ο βαρύτονος του Γιάννη Χρήστου» έχουν ως σημείο εκκίνησης τον Αισχύλο, ενώ και τα δύο έργα χρησιμοποιούν ατόφιο το αρχαίο κείμενο.
Το πρωτότυπο κείμενο, όχι του Αισχύλου, αλλά του Ομήρου, χρησιμοποιεί και ο Γιώργος Κουμεντάκης στη σύντομη, νεανική όπερά του «Έσσεται ήμαρ...», ένα έργο στο οποίο βρίσκονται κατασταλαγμένες οι κατακτήσεις της avant-garde των προηγούμενων δεκαετιών, σε ένα υψηλών μουσικών και φωνητικών απαιτήσεων έργο.
Και στα τρία έργα της ελληνικής παραγωγής μουσικού θεάτρου της πρωτοπορίας, το υλικό της αρχαιότητας είναι το εφαλτήριο μιας ταυτόχρονης κατάδυσης στο αρχετυπικό, αλλά και ενός χωρίς προϋποθέσεις ανοίγματος στο μέλλον.
Συντελεστές:
Κασσάνδρα του Ιάννη Ξενάκη
Σκηνοθετική επιμέλεια: Αλέξανδρος Ευκλείδης
Σολίστ: Διονύσης Σούρμπης (βαρύτονος), Μαρίνος Τρανουδάκης (κρουστά)
Αναπαράστασις Ι: Ο βαρύτονος του Γιάννη Χρήστου
Σκηνοθετική επιμέλεια: Αλέξανδρος Ευκλείδης
Με τον Γιάννη Στάνκογλου
Έσσεται ήμαρ... του Γιώργου Κουμεντάκη
Σκηνοθεσία: Έκτορας Λυγίζος
Με τους: Διονύση Σούρμπη (Τυφλός αοιδός), Μυρσίνη Μαργαρίτη (Ωραία Ελένη)
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Ζιάβρας
Σκηνικό-κοστούμια: Πέτρος Τουλούδης
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης
Συμμετέχει το Ergon ensemble
Παραγωγή: Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Διεύθυνση παραγωγής: Μανόλης Σάρδης
Υπεύθυνος Επικοινωνίας: Βάιος Μαχμουντές
Δημόσιες σχέσεις: Λυδία Αγγελοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάννα Πανά
Εκτέλεση παραγωγής: Λίλα Καραγγέλου, Σταυρούλα Μπαρούτσα, Μαριάννα Τζανή
Οδηγοί σκηνής: Αλέξης Ζερβάνος, Βίκυ Καλαϊτζίδου