Με το που ακούμε το όνομα του Φώτη Σιώτα, αμέσως μας έρχεται στο μυαλό η λέξη «πολυπράγμων». Τον συναντάμε είτε να τραγουδά σε κάποιο από τα σχήματά του, είτε να παίζει βιολί ως μέλος μιας ορχήστρας, είτε να βρίσκεται πίσω από τη σύνθεση διάφορων αγαπημένων τραγουδιών, είτε να γράφει μουσική για το θέατρο. Δεν βάζει τον εαυτό του σε καλούπια, δεν προσπαθεί να του αποδώσει έναν συγκεκριμένο τίτλο, παρά αφήνεται στη δημιουργία και στην πολύπλευρη καλλιτεχνικότητά του.
Έχει συνεργαστεί με πάρα πολλούς καλλιτέχνες με τις διάφορες ιδιότητές του, είτε δισκογραφικά είτε σε ζωνταντές εμφανίσεις, από τον Σωκράτη Μάλαμα, τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, μέχρι τον Γιάννη Αγγελάκα και τους Γιαν Βαν. Αυτή την περίοδο τον βρίσκουμε στον Σταυρό του Νότου με τους Δημήτρη Μυστακίδη και τον Christian Ronig, ενώ πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε τον δίσκο «Τα δεύτερα, γιατί κουράστηκαν τα πρώτα» σε συνεργασία με τον Θοδωρή Γκόνη και την Ιουλία Καραπατάκη.
Με αφορμή τις πρόσφατες καλλιτεχνικές του δραστηριότητες, μιλήσαμε μαζί του στο MixGrill.
Κυκλοφόρησε πρόσφατα ο νέος σας δίσκος με τίτλο «Τα δεύτερα, γιατί κουράστηκαν τα πρώτα» σε δική σας μουσική και στίχους του Θοδωρή Γκόνη. Πώς προέκυψε η συνεργασία αυτή;
Με τον Θοδωρή Γκόνη γνωριζόμαστε περίπου 12 χρόνια. Όταν αποφάσισα ότι θέλω να γράψω τραγούδια λαικότροπα, απευθύνθηκα στον Θοδωρή. Μου αρέσουν πολύ τα τραγούδια που έχει γράψει όλα αυτά τα χρόνια με τον Ξυδάκη, τον Περίδη, τον Θαλασσινό, τον Νικολόπουλο.
Πρωταγωνίστρια στο ερμηνευτικό κομμάτι του δίσκου είναι η Ιουλία Καραπατάκη, μία νέα λαϊκή φωνή που ταίριαξε υπέροχα. Υπήρχε εξαρχής η σκέψη να έχετε μια γυναικεία φωνή στο προσκήνιο του δίσκου;
Η αρχική σκέψη ήταν να γράψω τραγούδια για την Ιουλία. Μου αρέσει πολύ η φωνή της και ήταν ο βασικός λόγος για να τολμήσω.
Είναι ένας δίσκος βασισμένος στο λαϊκό τραγούδι και την παράδοση, αλλά δοσμένος με έναν πειραματικό και σύγχρονο τρόπο. Πώς θα περιέγραφες εσύ τις συνθέσεις του δίσκου;
Δε θα το έλεγα πειραματικό. Η ενορχήστρωση, κυρίως ο τρόπος που παίζει το σύνολο των εγχόρδων, δίνει μια άλλη ανάγνωση στα κομμάτια, που, όμως, είναι συνθέσεις πάνω σε λαϊκές φόρμες.
Ιδιαίτερος ήταν ο τρόπος που ηχογραφήσατε τον δίσκο, αφού η μεγάλη ορχήστρα που συμμετέχει έπαιξε ζωντανά στο στούντιο μαζί με εσάς. Πόσο δύσκολη ήταν αυτή η διαδικασία;
Το πιο δύσκολο ήταν το θέμα της οργάνωσης και της προετοιμασίας. Αυτό μου πήρε πολύ χρόνο. Η ηχογράφηση κράτησε δυόμιση μέρες. Όλοι όσοι συμμετείχαν είναι φίλοι και συνεργάτες ικανότατοι και ήρθαν με αγάπη και συγκέντρωση στο στούντιο και έτσι βγάλαμε αβίαστα το αποτέλεσμα.
Αυτή την περίοδο εμφανίζεσαι στον Σταυρό του Νότου μαζί με τους Δημήτρη Μυστακίδη, Christian Ronig και μια ομάδα εξαιρετικών μουσικών. Μίλησέ μου για το project αυτό.
Με τον Δημήτρη είμαστε φίλοι σχεδόν 20 χρόνια. Τα τελευταία 10 χρόνια ασχολήθηκε με το ρεπερτόριο της λαϊκής κιθάρας και την ανάδειξη του οργάνου, φτιάχνοντας εξαιρετικές εργασίες πάνω στο θέμα αυτό. Φέτος θέλησε να παίξει μια θεματολογία πιο ανοιχτή, με βάση πάντα το Ρεμπέτικο, αλλά και πολλά τραγούδια μέσα από τις συνεργασίες που έχει όλα αυτά τα χρόνια. Μάζεψε μια αντροπαρέα από τα παλιά και τον εξαιρετικό Christian Ronig και το παρουσιάζουμε στο Σταυρό του Νότου.
Σε συναντάμε, όμως, και στο Εθνικό Θέατρο, έχοντας γράψει μουσική για την παράσταση «Ξύπνα Βασίλη» που ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά. Ποιες διαφορές εντοπίζεις σε αυτή τη δημιουργική διαδικασία;
Είναι άλλος κόσμος το θέατρο. Μπαίνω με τη διάθεση του επισκέπτη, του περιηγητή, σε ένα μέρος που ορίζει το κείμενο ο σκηνοθέτης και η διάδραση με τους συντελεστές.
Πολλοί σου έχουν προσδώσει την «ταμπέλα» του λαϊκού και παραδοσιακού μουσικού, αλλά η αλήθεια είναι πως πειραματίζεσαι με διάφορα είδη και καταπιάνεσαι με μια πληθώρα πτυχών της τέχνης. Σε εγκλωβίζει αυτή η ταυτότητα;
Είναι γεγονός ότι έχω καταπιαστεί με θέματα που δεν έχουν μια λογική σειρά. Από τους Sancho 003 και τους Σωτήρες στα «Δεύτερα». Πότε τραγουδάω, πότε παίζω βιολί, πότε γράφω. Μου αρέσει αυτή η ακαταστασία. Ο τίτλος του παραδοσιακού ή λαϊκού μουσικού είναι φοβερά τιμητικός, αλλά νομίζω ότι δεν μου ανήκει. Ανήκει σε καλλιτέχνες που ασχολούνται πολλά χρόνια με το αντικείμενο αυτό και έχουν ψάξει σε βάθος τους κώδικες και τις ποιότητες του.
Πώς πάνε τα υπόλοιπα σχήματα στα οποία δραστηριοποιείσαι; Σωτήρες, Sancho 003, υπάρχει κάτι άλλο στα σκαριά σε δίσκο ή συναυλία που μπορείς να μοιραστείς;
Με τους Σωτήρες είμαστε σε παύση. Με τους Sancho 003 ετοιμάζουμε ένα δίσκο μέσα στην επόμενη χρονιά.
Τώρα που η χρονιά και η δεκαετία φεύγουν ασχολείσαι καθόλου με τις λίστες που κυκλοφορούν; Ποιοι δίσκοι (ελληνικοί ή διεθνείς) της τελευταίας δεκαετίας θεωρείς πως έχουν αφήσει ισχυρό το στίγμα τους σε σένα;
Είναι η δεκαετία που την πέρασα με παλιά ακούσματα. Παραδοσιακούς παίκτες και πολύ μεταπολεμικό λαϊκό τραγούδι. Μου άρεσαν πολύ, όμως, και ο Sufjan Stevens, ο James Blake, ο Ben Harper, οι Tame Impala και και και... Και βέβαια ο ΛΕΞ.