TENET cover

Το TENET δεν πρέπει να κυκλοφορήσει μέσα στο καλοκαίρι

Η νέα ταινία του Christopher Nolan θα κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα στις 16 Ιουλίου. Μήπως όμως θα έπρεπε να περιμένουμε το φθινόπωρο, καθώς μόνο οι θερινοί κινηματογράφοι αναμένεται να είναι ανοιχτοί;
Διαβάστηκε φορες
Τo "TENET" είναι η ακριβότερη έως τώρα παραγωγή του Nolan, με budget που ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια δολάρια. Στοιχεία για την πλοκή δεν υπάρχουν, οπότε μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν με βάση τα trailers που έχουν δει το φως της δημοσιότητας. Το μόνο σίγουρο είναι πως πρόκειται για ταινία κατασκοπίας, στην οποία ο John David Washington - ο πρώτος μαύρος πρωταγωνιστής σε ταινία του Nolan - θα προσπαθήσει να αποτρέψει τον Γ' Παγκόσμιο Πόλεμο με τη χρήση ενός μυστήριου φαινομένου που αποκαλείται "inverse". Το καστ περιλαμβάνει ακόμα τους Robert Pattinson, Kenneth Branagh, Elizabeth Debicki, Aaron-Taylor Johnson και τον γερόλυκο, Michael Cane.

Mε βάση τις τελευταίες ανακοινώσεις, τo "TENET" αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις ελληνικές αίθουσες στις 16 Ιουλίου. Την ίδια περίοδο θα γίνει και η παγκόσμια πρεμιέρα, όπως είχε οριστεί εξ αρχής, παρά την επιδημία του κορονοϊού και εφόσον το 80% των κινηματογράφων παγκοσμίως είναι ανοιχτό, όπως έχει διαρρεύσει η Warner. Με βάση τα όσα βιώσαμε και βιώνουμε την τελευταία περίοδο, η εν λόγω απόφαση ξενίζει μεγάλη μερίδα του κοινού. Μάλιστα, η Warner χρησιμοποίησε έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο να το διαφημίσει, καθώς το πρόσφατο trailer του "TENET" έκανε πρεμιέρα μέσω του δημοφιλούς βιντεοπαιχνιδιού "Fortnite", προτρέποντας το κοινό να πάει στους κινηματογράφους.

ΤΕΝΕΤ

Ωστόσο, ο κορονοϊός δεν αποτελεί το μοναδικό πρόβλημα, τουλάχιστον για τη χώρα μας. Εδώ και αρκετούς μήνες οι κινηματογραφικές αίθουσες παρέμεναν κλειστές. Τις τελευταίες εβδομάδες έχουν αρχίσει να χαλαρώνουν οι περιορισμοί σε αρκετές χώρες. Στην Ισπανία και την Πορτογαλία οι στεγασμένες κινηματογραφικές αίθουσες έχουν επανεκκινήσει τη λειτουργία τους, ενώ στη Γαλλία αναμένεται να ανοίξουν στις 22 Ιουνίου. Ακόμα και πιο βόρεια, βλέπουμε ότι στη Γερμανία οι κινηματογράφοι ανοίγουν σταδιακά ανάλογα με το κρατίδιο ξεκινώντας από τα μέσα Μαΐου.

Στην Ελλάδα έχει επιτραπεί η λειτουργία μόνο των θερινών κινηματογράφων με συγκεκριμένους περιορισμούς. Οι παραδοσιακές «χειμερινές» αίθουσες παραμένουν κλειστές (τουλάχιστον κατά τη συγγραφή του άρθρου). Μάλιστα, όπως ανακοίνωσε το αρμόδιο υπουργείο την προηγούμενη εβδομάδα, δεν έχει προσδιοριστεί ακόμα το άνοιγμά τους. Αυτό σημαίνει ότι το κοινό θα έχει λιγότερες επιλογές, την στιγμή, μάλιστα, που η πληρότητα των θερινών κινηματογράφων μπορεί να φτάσει μέχρι το 75%, λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων.

Το θέμα δεν είναι όμως μόνο το αν καταφέρει κάποιος να δει το "TENET", αλλά και το σε τι βαθμό θα έχει την καλύτερη εμπειρία κατά την προβολή του. Χωρίς να θέλω να μειώσω τις ερμηνείες των ηθοποιών και τα καλογραμμένα σενάριά του, ο Christopher Nolan βασίζεται σημαντικά στο οπτικοακουστικό προϊόν που προσφέρει στον θεατή, είτε μιλάμε για την κινηματογράφηση, την φωτογραφία, τη μουσική, το μοντάζ, είτε για τα οπτικά και ηχητικά εφέ.

Κατά τη γνώμη μου, αν πήγαινες στο σινεμά για μία ταινία, αυτή θα έπρεπε οπωσδήποτε να είναι του Christopher Nolan. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί η «κλειστή» κινηματογραφική αίθουσα με την «ανοιχτή» του θερινού κινηματογράφου, ακόμη και αν αυτή έχει επαγγελματικές προδιαγραφές. Ακόμα και ο απειροελάχιστος εξωτερικός φωτισμός επηρεάζει αισθητά την εικόνα, ενώ ο ήχος δεν είναι σε καμία περίπτωση ίδιος στον εξωτερικό χώρο συγκριτικά με μια ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα.

Για την ακρίβεια, ούτε καν όλες οι αίθουσες των παραδοσιακών κινηματογράφων μπορούν να προσφέρουν την μέγιστη εμπειρία στο θεατή. Πόσο μάλλον αυτές των θερινών. Το τελευταίο το αναφέρω από την προσωπική μου εμπειρία στην μοναδική αίθουσα IMAX που υπάρχει στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στα Cineplexx της Θεσσαλονίκης, χωρίς φυσικά να θέλω να διαφημίσω τον εν λόγω κινηματογράφο. Πριν την έναρξη της πανδημίας, είχα βρεθεί τυχαία στην συγκεκριμένη αίθουσα και δεν γνώριζα ότι διαθέτει τόσο μεγάλη οθόνη, με χρώματα που πλησιάζουν την πιστότητα μιας σύγχρονης τηλεόρασης, που αποδεδειγμένα διαθέτει πολύ καλύτερη εικόνα από το πανί του κινηματογράφου. Μάλιστα έτυχε να παρακολουθήσω ταινία της Warner, η οποία το τελευταίο διάστημα χρησιμοποιεί έναν διαφορετικό τρόπο μάρκετινγκ για τις σημαντικές ταινίες της. Το "TENET", συγκεκριμένα, διαφημίστηκε περισσότερο μέσω των κινηματογράφων, παρά μέσω του διαδικτύου και των ΜΜΕ. Έτσι, είχα την τύχη να παρακολουθήσω μια μικρή σκηνή του "TENET" και ένιωσα πως υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ο Nolan να έφτιαξε το νέο "Inception". Από εκείνη τη στιγμή ήμουν βέβαιος πως όταν κυκλοφορήσει το "TENET", θα το δω στην συγκεκριμένη αίθουσα και θα πληρώσω το επιπλέον αντίτιμο στο εισιτήριο - ναι, είναι ακριβότερο - για να έχω τη μέγιστη ικανοποίηση.

TENET

Ας αφήσουμε, όμως, τις αίθουσες αυτές καθαυτές και ας αναφερθούμε στην διανομή ταινιών στην καλοκαιρινή Ελλάδα, ταξιδεύοντας στο πρόσφατο παρελθόν και πιο συγκεκριμένα στο καλοκαίρι του 2010 που κυκλοφόρησε το "Inception" του ίδιου σκηνοθέτη. Παρότι η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας έγινε στα μέσα Ιουλίου, στη χώρα μας ήρθε στα τέλη Αυγούστου, καθώς η Ελλάδα υποφέρει από το «σύνδρομο του καλοκαιριού». Βέβαια και πέρυσι συνέβη το ίδιο (όπως και κάθε χρόνο!) με το "Once Upon A Time… In Hollywood" του Quentin Tarantino. Εσκεμμένες αναβολές στη χώρα μας έχουν γίνει και άλλες περιόδους του χρόνου, όπως για παράδειγμα τον Δεκέμβριο του 2015 με το "Star Wars: Episode VII", του οποίου η πρεμιέρα καθυστέρησε κατά μία εβδομάδα για χάρη της ταινίας «Ένας άλλος κόσμος» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Δεν γνωρίζω αν η εταιρεία διανομής του "TENET", που στην προκειμένη είναι η Tanweer, έχει τον τελευταίο λόγο για το πότε θα κυκλοφορήσει η ταινία στη χώρα μας.

Όταν έχουν συμβεί τόσες και τόσες εσκεμμένες καθυστερήσεις σε κυκλοφορίες ταινιών, δεν μπορώ να κατανοήσω την επιμονή να ξεκινήσει να προβάλλεται οπωσδήποτε το "TENET" «στην ώρα του», χωρίς μάλιστα το κοινό να έχει τη δυνατότητα να το απολαύσει όπως θα έπρεπε, καθώς είναι ανοιχτά μόνο τα θερινά σινεμά.

Είναι ξεκάθαρο πως μια τέτοια ταινία θα φέρει χρήματα στα ταμεία τόσο των θερινών κινηματογράφων όσο και στις εταιρείες διανομής. Ωστόσο, νιώθω πως η «ζημιά» θα είναι μεγαλύτερη. Έχω την αίσθηση πως αν η κυκλοφορία της ταινίας γινόταν με ανοιχτούς τους παραδοσιακούς κινηματογράφους, θα κόβονταν πολλαπλάσια εισιτήρια από αυτά που θα κοπούν στην παρούσα φάση. Φυσικά, το "ΤΕΝΕΤ" μπορεί να επανακυκλοφορήσει, όταν με το καλό ανοίξουν όλες οι κινηματογραφικές αίθουσες. Κάτι τέτοιο, όμως, θεωρώ πως δεν θα είχε την αναμενόμενη απήχηση, με αποτέλεσμα να μην υπάρξουν τα επιθυμητά οικονομικά αποτελέσματα.

Για τους παραπάνω λόγους, πιστεύω πως το "TENET" δεν θα έπρεπε να κυκλοφορήσει αυτό το καλοκαίρι, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά γενικότερα. Λόγω της κατάστασης που επικρατεί σε παγκόσμιο επίπεδο, ακόμα και η οικονομική επιτυχία της ταινίας κρίνεται αμφίβολη.

Υ.Γ. Το "ΤΕΝΕΤ" δεν είναι η μοναδική ταινία που υπό φυσιολογικές συνθήκες πιθανότατα δεν θα κυκλοφορούσε φέτος το καλοκαίρι, τουλάχιστον στη χώρα μας. Δύο εξ αυτών είναι τα "Mulan" και "Wonder Woman 1984".


Ενημέρωση

Στις 12 Ιουνίου η Warner μετέθεσε κατά δύο εβδομάδες την κυκλοφορία του "TENET" στους κινηματογράφους, επικαλούμενη τον μη επαρκή διαθέσιμο αριθμό ανοιχτών κινηματογράφων. Μετά από αυτές τις αλλαγές, θα περιμέναμε η πρεμιέρα της ταινίας στη χώρα μας να γίνει στις 30 Ιουλίου. Ωστόσο, λίγες μέρες αργότερα, η Tanweer ανακοίνωσε πως το "ΤΕΝΕΤ" θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες στις 20 Αυγούστου, πράγμα που θυμίζει την τακτική που ακολουθείται εδώ και χρόνια κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Να σημειωθεί πως μετατέθηκαν όλες οι προγραμματισμένες μεγάλες πρεμιέρες της Warner, όπως είναι για παράδειγμα και το "Wonder Woman 1984", που από 14 Αυγούστου μεταφέρθηκε για τον Οκτώβριο.

Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα