Πριν λίγες ημέρες διάβασα με μεγάλο ενδιαφέρον τη δημοσίευση που έκανε ο Σταύρος Στριλιγκάς στο Facebook (διαβάστε την παρακάτω), σχετικά με το voucher για τα εισιτήρια των συναυλιών και φεστιβάλ.
Τι είναι το voucher και τι ζητάνε οι διοργανωτές των καλλιτεχνικών εκδηλώσεων;
Στην προπώληση πριν την καραντίνα, ένα ελληνικό φεστιβάλ όπως το EJEKT είναι πιθανό να έχει πουλήσει πολλές χιλιάδες εισιτήρια, τα οποία κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ. Ακόμη κι αν τα φεστιβάλ ακυρώθηκαν, οι διοργανωτές πρέπει να πληρώσουν τα ποσά που έχουν συμφωνήσει με τα αντίστοιχα συγκροτήματα και παράλληλα τα μέσα που έχουν εμπιστευθεί για την διαφημιστική προώθηση κ.α.
Έτσι, αν γίνει επιστροφή χρημάτων στους κατόχους των εισιτηρίων, οι διοργανώτριες εταιρείες δεν θα έχουν τα χρήματα για να καλύψουν τις παραπάνω ανάγκες και θα χρεοκοπήσουν...»
Μπορείτε να σκεφτείτε τι σημαίνει το ενδεχόμενο να χρεοκοπήσουν όλες οι εταιρείες παραγωγής συναυλιών στην Ελλάδα (ή σχεδόν όλες);
Ο Σύνδεσμος διοργανωτών πολιτιστικών εκδηλώσεων πρότεινε τη χρήση του voucher, όπως γίνεται και στα αεροπορικά εισιτήρια. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στους κατόχους των εισιτηρίων να παρακολουθήσουν οποιαδήποτε συναυλία ή φεστιβάλ που διοργανώνει η αντίστοιχη εταιρεία μέσα στους επόμενους 18 μήνες. Μάλιστα, η Live nation προσφέρει voucher στο 150% της αξίας του εισιτηρίου για άλλη συναυλία της εταιρείας στις Η.Π.Α. και τον Καναδά.
Με αυτό τον τρόπο οι διοργανωτές θα έχουν τον απαραίτητο χρόνο για να ισοσκελίσουν τα έξοδα με τα μελλοντικά έσοδά τους.
Μιλήσαμε με την Κατερίνα Σταματάκη, την πρόεδρο του Συνδέσμου διοργανωτών πολιτιστικών εκδηλώσεων, η οποία μας είπε τα ακόλουθα για το θέμα του voucher και όσα έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση:
«Πρέπει να γίνει νομοθετική πράξη για το voucher όπως έγινε και για το voucher των αεροπορικών εταιρειών. Έχουν περάσει σαράντα ημέρες από την εξαγγελία της υπουργού και ακόμα δεν έχει προχωρήσει νομοθετικά.
Μέχρι τότε είναι δύσκολο το καταναλωτικό κοινό και να μην αντιδρά και να μη διαμαρτύρεται γιατί οι παραγωγοί θεαμάτων δεν είναι κατοχυρωμένοι νομικά και οφείλει άμεσα η κυβέρνηση να τους προστατέψει γιατί βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση. Σήμερα το πρωί (σ.σ. την Δευτέρα 15/6) εκ νέου επικοινώνησα με το Υπουργείο και εξήγησα τη σοβαρότητα του θέματος. Είμαστε σε αναμονή. Υπάρχουν υποσχέσεις ότι θα είναι έτοιμη η πράξη μέχρι τέλος Ιουνίου. Μόλις έχουμε κάτι πιο συγκεκριμένο θα ενημερώσουμε.»
Διαβάστε παρακάτω τι έγραψε ο Σταύρος Στριλιγκάς στο Facebook:
Εδώ και 3 μήνες, το EJEKT και τα άλλα αντίστοιχα φεστιβάλ της χώρας ζούνε υποχρεωτικά μια κατάσταση τυπικά ελληνική, άρα και εξωφρενική.
Οι σοβαρές χώρες, αμέσως μόλις έκαναν lockdown, δημιούργησαν το voucher για καλλιτεχνικά γεγονότα. Δηλαδή, έφτιαξαν τον Μάρτιο και τον Απρίλιο έναν νόμο που λέει ότι για τις φετινές συναυλίες που σαν κράτος απαγόρευσα, ο διοργανωτής δεν επιστρέφει τα εισιτήρια για 18 μήνες. Στο διάστημα αυτό, ο κάτοχος εισιτηρίου θα μπορεί να χρησιμοποιήσει το εισιτήριο για να δει όποια παραγωγή του διοργανωτή θέλει.
Οι σοβαρές χώρες το έκαναν αυτό, διότι έτσι: α) δεν θα πτωχεύσουν άμεσα όλοι οι διοργανωτές, β) για να μην τους δώσουν λεφτά (όπως κάνουν προς τόσες άλλες εταιρείες, πχ τις αεροπορικές) και γ) γιατί αντιλαμβάνονται ότι τα μουσικά φεστιβάλ φέρνουν πολύ τουρισμό και πληρώνουν πολλούς φόρους.
Η Ελλάδα, ακόμα και σε κάτι τόσο απλό και εύκολο να γίνει, αποφάσισε να διδάξει ήθος και πολιτισμό προς πάσα κατεύθυνση.
Ιστορικό: στις 11 Μαρτίου, νωρίς νωρίς και πολύ σωστά, απαγόρευσε τις συναυλίες. Μετά άφησε να περάσουν 2 μήνες χωρίς να κάνει τίποτα. Στις 7 Μαΐου η Υπουργός Πολιτισμου ανακοίνωσε στην τηλεόραση και σε ένα pdf που έστειλε: δημιουργείται κουπόνι για καλλιτεχνικές διοργανώσεις με ισχύ 18 μήνες. Έκτοτε, έχουν περάσει 40 μέρες και δεν έχει γίνει νόμος. Κάθε εβδομάδα λένε ότι η ΚΥΑ είναι έτοιμη και περιμένουν να περάσει. Σήμερα, 12 Ιουνίου και ακόμα περιμένουμε.
Το αποτέλεσμα: όλοι οι διοργανωτές φεστιβάλ όπως το EJEKT έχουν μείνει με τα χέρια δεμένα. Φτάσαμε στο εξευτελιστικό σημείο, να έχει ΠΕΡΑΣΕΙ η ημέρα της φετινής διοργάνωσης και ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ. Να πιστέψουμε το Κράτος ότι θα φτιάξει το voucher, όπως είπε; Ή να πάρουμε απόφαση ότι δεν θα το κάνει, οπότε θα πρέπει να επιστρέψουμε τα εισιτήρια και - προφανέστατα - να πτωχεύσουμε και να τελειώνει το παραμύθι;
Πέρα από τους Έλληνες πελάτες/κατόχους εισιτηρίων του, το EJEKT φέτος θα έφερνε πάνω από 10.000 ΚΑΛΟΥΣ πελάτες/τουρίστες με αγορασμένα εισιτήρια των 130 και 190 ευρώ. Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς πόσα επιπλέον χρήματα θα αφήνανε στη χώρα τέτοιοι πελάτες.
Αν το EJEKT ήταν ταξιδιωτικό γραφείο που έχει 10.000 καλούς πελάτες/τουρίστες σε εκκρεμότητα, θα είχε λυθεί το θέμα στο δευτερόλεπτο, όπως έγινε με τις αντίστοιχες εταιρείες. Αλλά επειδή είναι μουσικό φεστιβάλ, το Κράτος το γράφει στα παλιά του τα παπούτσια εδώ και 3 μήνες και άγνωστο για πόσο ακόμα.
Γιατί να πρέπει να δέχεται το EJEKT καταγγελίες, βρισιές, αμφισβητήσεις και δίκαια κιόλας από τους πελάτες του; Γιατί να διαλύεται η φήμη του και να καταστρέφεται όχι μόνο φέτος αλλά και μελλοντικά; Φταίμε κάπου που πιστέψαμε ότι το Κράτος μας μπορεί να σοβαρευτεί και να κάνει αυτό που δεσμεύτηκε δημόσια σε μια τόσο ιστορική συγκυρία;
Το EJEKT δεν έχει λάβει ποτέ ούτε ελάχιστη στήριξη από κανέναν κρατικό φορέα. Είναι το μεγαλύτερο φεστιβάλ της χώρας, με τζίρους εκατομμυρίων. Για ποιο λόγο πρέπει να εξευτελίζεται και να διασύρεται έτσι από το Κράτος;
Το voucher είχε νόημα να γίνει τον Μάρτιο, τον Απρίλιο, άντε τον Μάιο; Σε λίγο θα περάσει και ο Ιούνιος. Αν το φτιάξει τον Νοέμβριο, δεν θα υπάρχουν διοργανωτές συναυλιών πια.
Μια απάντηση ζητάνε όλοι οι διοργανωτές. Όχι λεφτά. Λεφτά φέρνουμε στο κράτος, δεν μας δίνει.