Αν βρίσκεσαι σε τούτη εδώ τη «γωνιά», λογικά θα είσαι κι εσύ μέσα σε αυτούς που αφιερώνουν πολλά 50-ευρα για τις καλοκαιρινές συναυλίες και τα φεστιβάλ. Γνωρίζεις λοιπόν ότι στο καλοκαίρι του κορονοϊού, οι συναυλίες σε ανοιχτά θέατρα είναι εφικτές και σχετικά κοντά στην εμπειρία των προηγούμενων χρόνων. Όμως, τα φεστιβάλ και οι ανοιχτές συναυλίες πόσο κοντά θα είναι σε αυτά που έχουμε ζήσει όλα τα προηγούμενα χρόνια;
Μήπως τελικά η διοργάνωση ενός μουσικού φεστιβάλ μέσα σ' αυτό το καλοκαίρι κάνει κακό στην τελική εμπειρία του μουσικόφιλου;
Όλα τα μεγάλα και γνωστά μουσικά φεστιβάλ της Ευρώπης και των Η.Π.Α. έχουν ανανεώσει το ραντεβού με τους φίλους τους το καλοκαίρι του 2021. Το EXIT Festival της Σερβίας είναι το μοναδικό που θα γίνει μέσα στον Αύγουστο (13-16/8). Βέβαια, το αρχικό πλάνο ήταν να έχει πολλούς θεατές (με τη σύμφωνη γνώμη του πρωθυπουργού της χώρας), αλλά μετά την πρόσφατη έξαρση των κρουσμάτων στην γειτονική χώρα, οι άνθρωποι του Φεστιβάλ αποφάσισαν να μειώσουν την χωρητικότητα κατά περίπου 90%. Έτσι, αν λάβουμε υπόψη ότι το 2019 πάνω από 200.000 άνθρωποι μπήκαν στο κάστρο του Novi Sad, μιλάμε για κοινό των 20.000. Αν όμως συνεχιστεί η έξαρση των κρουσμάτων, αυτό το ποσοστό μπορεί να ξεπεράσει το 99% και να έχουν λίγες εκατοντάδες ανθρώπους στο χώρο του EXIT κι όλοι οι υπόλοιποι στις live streaming μεταδόσεις.
Κατά τη γνώμη μου, αυτή είναι μια «τίμια» προσέγγιση, η οποία βέβαια έχει μεγάλο κόστος για τους διοργανωτές του EXIT, αλλά παράλληλα ενδυναμώνει τη σχέση του κοινού με το Φεστιβάλ.
Πάμε και στα δικά μας. Το Long Beach Festival (24-25/7) στην Κατερίνη, το Urban Athens Festival (7-8/8) στο Terra Vibe, στη Μαλακάσα και το Off the Hook Festival (4-5/9) στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων έχουν ανακοινώσει έξι συνολικά φεστιβαλικές ημέρες με πολλά γνωστά pop, rock και hip-hop συγκροτήματα και μουσικούς.
Σύμφωνα με τους κανόνες και τις οδηγίες που έχει δημοσιοποιήσει το Υπουργείο Πολιτισμού, σε κάθε συναυλία θα πρέπει να υπάρχουν καρέκλες και όλοι μας να είμαστε καθήμενοι και μάλιστα σε απόσταση. Παράλληλα, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για την είσοδο, την έξοδο του κοινού και τις ουρές σε τουαλέτες και τα bars (περισσότερα στο σχετικό editorial του Αλέξανδρου Μούρτζου).
Πηγαίνω σε μουσικά φεστιβάλ από το 1994 και γνωρίζω καλά τη συμπεριφορά του κοινού, ιδίως όταν η μουσική που παίζεται είναι δυνατή και χορευτική (rock, stoner, heavy metal, hip-hop κλπ). Ακόμα κι αν οι διοργανωτές τηρήσουν όλα τα μέτρα κατά γράμμα και κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να νιώθουμε ασφαλείς, είναι εξαιρετικά πιθανό το ίδιο το κοινό να σηκωθεί από τις καρέκλες του, να χορέψει μαζί με άλλους, να μπει σε ουρές στα bars κλπ. Έτσι, η πιθανότητα να δημιουργηθούν κρούσματα από μια αντίστοιχη φεστιβαλική μέρα δεν είναι αμελητέα.
Ας υποθέσουμε όμως ότι όλοι όσοι πάμε στους παραπάνω χώρους ακολουθήσουμε πλήρως τους κανόνες που έχουν οριστεί, θεωρείτε ότι η τελική φεστιβαλική εμπειρία είναι καλή για το προϊόν του μουσικού φεστιβάλ; Θα το θυμόμαστε θετικά αυτό το φεστιβάλ ή ως μια αρνητική εμπειρία, ακόμα κι αν οι συναυλίες των συγκροτημάτων σκίσουν;
Κατανοώ απόλυτα την ανάγκη των ανθρώπων του χώρου να «κρατηθούν» οικονομικά μέσα σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη χρονιά. Όμως, θεωρώ ότι η διοργάνωση μιας συναυλίας σε ανοιχτό θέατρο με live streaming μετάδοση επί πληρωμή είναι η βέλτιστη και πιο ασφαλής πρόταση στο καλοκαίρι του κορονοϊού.
Τα φεστιβάλ είναι ένα ρίσκο και για τους διοργανωτές, αλλά και για όλους εμάς, ακόμα κι αν μας λείπουν απίστευτα πολύ...