ΜΕΡΟΣ 4ον
Νά’μαστε και πάλι...
Τις προάλλες ‘πετάχτηκα’ για ένα live στην Αγγλία, έπαιζαν κάτι καλοί σε ένα φεστιβάλ. Εκεί άκουσα για πρώτη φορά τον όρο ‘A&R’. Μου έκανε εντύπωση. Τί είναι ο ‘A&R’;
Είδα έναν πιτσιρίκο, κάπου 25 χρονών τον έκοψα, και το βράδυ προτού κοιμηθεί, πέρασα τον τοίχο και του είπα ένα γειά. Ευτυχώς ήταν σκωτσέζος στην καταγωγή και κατείχε απο φαντάσματα, αλλιώς θα τον έστελνα τον άνθρωπο...
Λέει λοιπόν ο κέλτης μας:
«Το όνομά μου είναι Dave Flannery McCormack III, απο το Perth της Σκωτίας, 26 χρόνων. Έχω σπουδάσει παραγωγή και διαχείρηση προϊόντων μουσικής τεχνολογίας και κοινωνιολογία. Η δουλειά μου είναι το A&R στη μουσική βιομηχανία.
Στη σχολή, στο University of Salford, παρακολούθησα εντατικά μαθήματα μουσικής παραγωγής, ηχοληψίας, σύνθεσης καθώς και marketing management, κοινωνιολογία και στοιχειώδεις αρχές διαχείρησης ανθρώπινων πόρων.
Μαθήτευσα ως βοηθός ηχολήπτη αρχικά, στις τουρνέ μεγάλων συγκροτημάτων, δουλεύοντας ουσιαστικά ώς άμισθος crew man στο στήσιμο του backline. Αργότερα προχώρησα στη θέση του assistant stage engineer, αποκτώντας βεβαίωση που τη χρησιμοποίησα στην πτυχιακή μου.
Στα διαλείμματα των περιοδειών, δούλευα άμισθος στο εμπορικό τμήμα της Cosine Productions Manchester, ως assistant manager. Τα καθήκοντά μου περιελάμβαναν και επαφές με τους μάνατζερς των γκρούπ, καθώς και με venues και την τηλεόραση του MTV.
Όταν πήρα το πτυχίο μου, εργάστηκα σποραδικά σε διάφορες εταιρίες παραγωγής, άλλοτε ως ηχολήπτης, άλλοτε ως venue manager in place, άλλοτε ως crew man στο ίδιο venue, και κάποιες φορές σαν συνοδός σε συγκροτήματα που κατέφταναν για live, οπου ήμουν υπεύθυνος για το accommodation. Η προϋπηρεσία μου με βοήθησε πολύ, και όταν είδα στο ίντερνετ μια αγγελία για θέση A&R στην Blueline Spot στο Ανατολικό Λονδίνο, ενδιαφέρθηκα αμέσως.
Πέρασα 2 φορές συνέντευξη και τελικώς με προσέλαβαν μόλις πρόπερσι.
A&R σημαίνει ακρολήκτως "Artist and Repertoir".
Η δουλειά μου είναι πολύ συγκεκριμένη, αλλά και πολύ γενικευμένη μαζί.
Δουλεύω σαν scouter και σαν corporate manager αντ’αυτού. Αλλά ας τα δούμε με τη σειρά.
Σαν scouter, η εταιρία με εμπιστεύεται να της φέρνω προτάσεις άγνωστων συγκροτημάτων. Είμαι υποχρεωμένος να πηγαίνω βάσει προγράμματος σε διάφορα venues στη Μ.Βρεττανία και να παρακολουθώ συγκροτήματα. Ο περιορισμός μου είναι, οτι αυτά τα σχήματα πρέπει να είναι ερασιτεχνικά, ή cover bands, ή υπογεγραμμένα σε μή κερδοσκοπικά labels.
Εγώ ακολούθως κρατώ σημειώσεις.
Αν κάποιο σχήμα με ενδιαφέρει, δίνω την κάρτα μου και πιάνω κουβέντα. Αλλιώς προχωρώ στο επόμενο. Στο τέλος της ‘περιοδείας’ μου, έχω μαζέψει κάπου 100 ονόματα, τα οποία και δίνω στον προϊστάμενό μου. Αυτός αναλαμβάνει την επικοινωνία μαζί τους, εφ’όσον όλοι έχουν email, ή σελίδα στο myspace, ή δική τους ιστοσελίδα. Ποτέ μέσω τηλεφώνου...
Μόλις γίνει αυτό, ξαναεπισκέπτομαι τα σχήματα, και ίσως να κανονίσω μια σειρά απο πιθανές προτάσεις: περιοδεία σαν συνοδευτικό σχήμα ενός μεγάλου ονόματος, pre-production demo, audition demo, συμπαραγωγή, ή ακόμη και παραγωγή δική μου (με την έγκριση πάντοτε του προϊσταμένου μου, είτε τηλεφωνικώς, είτε γραπτώς). Εννοείται οτι μόλις αρχίσει να υλοποιείται το οτιδήποτε, συντονίζω το ανάλογο promotion μαζί με το marketing & promotion dept. της εταιρίας ή του ατζέντη, ανάλογα την περίπτωση αλλά και τη συμφωνία.
Ένα σημαντικό σημείο, είναι η συμβολή μου στο ρεπερτόριο των cover bands, οπου βοηθάω - πάντα ανάλογα με τη συμφωνία - στην εξεύρεση των κομματιών εκείνων που θα δώσουν καλύτερο commercial boost στο σχήμα, καθώς και κανονίζω ακολούθως τα θέματα με τα δικαιώματα (royalties) τα οποία θα προκύψουν και πίστεψέ με, είναι αρκετά περίπλοκη διαδικασία, τόσο οικονομικά όσο και γραφειοκρατικά. Αλλά... that's my job!
(ακούστηκε σαν κάτι μεταξύ "δατς μι τζο'π" και "ντάξ' μήτσο μ' ", και μαζί με το γελάκι, δυσκολεύτηκα κάπως...)
Απο όλους αυτούς κάποιοι συνεχίζουν, κάποιοι διαλύονται, κάποιοι δεν ενδιαφέρονται. Εγώ συνεχίζω, ανάλογα με τα καθήκοντα που έχω, απο την εταιρία μου.
Η στουντιακή εκδοχή του A&R representative, έχει να κάνει με το ίδιο σχεδόν πράγμα που προανέφερα, μόνο που στην προκείμενη παρίσταμαι σε κανονισμένες πρόβες για να ακούσω νέο υλικό, σε σχήματα που έχουν ήδη υπογραφθεί.
Εγώ συγκεντρώνω το υλικό αυτό και το δίνω στον προϊστάμενό μου, κι αυτός με της σειρά του, θα μου δώσει μια λίστα με παραγωγούς, για να κάνω επαφές συνεργασίας. Απο εκεί και ύστερα, ακολουθεί μια διαδικασία συνεννοήσεων και ραντεβού (πολλά απο αυτά περιλαμβάνουν και διηπειρωτικά ταξίδια πληρωμένα απο την εταιρία, καθώς επίσης και την πληρωμή του χρόνου του παραγωγού για να μιλήσω μαζί του).
Όταν κανονιστεί ο παραγωγός, εγώ τον φέρνω σε επαφή με το σχήμα και παρίσταμαι στις pre-production ηχογραφήσεις. Μέχρι την τελική επιλογή του υλικού, εγώ είμαι συνεχώς δίπλα στις δύο πλευρές, εκπροσωπώντας και την εταιρία, αλλά και το γκρούπ και τον παραγωγό, ταυτόχρονα.
Ένα απο τα πιο διασκεδαστικά καθήκοντα που έχω, είναι το scouting σε περιοδείες μεγάλων συγκροτημάτων, οπου οι εντολές μου είναι να βρώ τοπικές μπάντες που θα μπορούσαν να ανοίξουν τις εμφανίσεις τους. Τα γνωστά supporting acts.
Κάποιες φορές αυτό γίνεται πρίν την έναρξη της περιοδείας. Άλλοτε γίνεται κάποιες μέρες προκαταβολικά.
Τί εννοώ:
Αν το σχήμα βρίσκεται τώρα στην Αθήνα και έπονται Σόφια, Βουκουρέστι, Μόσχα, η δουλειά μου είναι να βρίσκομαι εκεί πρίν απο το σχήμα και να έχω έρθει σε επαφή με εταιρείες με τις οποίες έχω προηγούμένως επικοινωνήσει μέσω τηλεφώνου ή email. Εκεί παίρνω προτάσεις, ακούω προσεκτικά, και προτείνω στο management του σχήματος ένα πλήρες πακέτο υλικού με τα supporting acts, για να αποφασίσει ο manager με το σχήμα. Εγώ ύστερα, απλώς ανακοινώνω την απόφαση. Τα υπόλοιπα είναι δουλειά του προϊστάμενου, ή του tour manager, ή του group management.
Γενικά είμαι πολύ ευχαριστημένος απο τη δουλειά μου. Ταξιδεύω, ακούω μουσική, έρχομαι σε επαφή με πολύ κόσμο, και πίνω αρκετές μπύρες! (γελάει)
Έχει όμως ένα κακό αυτή η δουλειά:
Όταν είσαι executive, πρέπει να έχεις κουράγιο και άνεση. Αργότερα δεν θα έχω άνεση. Θέλω να κάνω οικογένεια. Αν καταφέρω να πάρω προαγωγή και να γίνω προϊστάμενος, θα ήταν το καλύτερο. Αν όχι, τότε θα κάνω τη δική μου εταιρία, και θα ανοίξω και ένα site με προπληρωμή συνδρομής, οπου θα δίνω διάφορες συμβουλές σε σχήματα. Ήδη γράφω σε δυο περιοδικά και πέντε sites, και έχω κάνει μέχρι στιγμής 18 παραγωγές pre-production σε cover ή άλλα σχήματα.
Ακόμη είμαι νέος. Αλλά δεν μπορώ να συνεχίσω για πολύ στον ίδιο ρυθμό. Επίσης δεν ξέρω που θα βγάλει η πτώση της επίσημης δισκογραφίας, μια και ήδη περνούμε μεγάλη κρίση. Οι δουλειές συρρικνώνονται.
Εγώ πάντως, θα σφίξω τα δόντια, θα χαμογελάσω και θα συνεχίσω να κάνω αυτό που μου αρέσει.
Το Perth άλλωστε, είναι μια μαζεμένη, οικογενειακή πόλη.
Δε με χωράει...»
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
Νά’μαστε και πάλι...
Τις προάλλες ‘πετάχτηκα’ για ένα live στην Αγγλία, έπαιζαν κάτι καλοί σε ένα φεστιβάλ. Εκεί άκουσα για πρώτη φορά τον όρο ‘A&R’. Μου έκανε εντύπωση. Τί είναι ο ‘A&R’;
Είδα έναν πιτσιρίκο, κάπου 25 χρονών τον έκοψα, και το βράδυ προτού κοιμηθεί, πέρασα τον τοίχο και του είπα ένα γειά. Ευτυχώς ήταν σκωτσέζος στην καταγωγή και κατείχε απο φαντάσματα, αλλιώς θα τον έστελνα τον άνθρωπο...
Λέει λοιπόν ο κέλτης μας:
«Το όνομά μου είναι Dave Flannery McCormack III, απο το Perth της Σκωτίας, 26 χρόνων. Έχω σπουδάσει παραγωγή και διαχείρηση προϊόντων μουσικής τεχνολογίας και κοινωνιολογία. Η δουλειά μου είναι το A&R στη μουσική βιομηχανία.
Στη σχολή, στο University of Salford, παρακολούθησα εντατικά μαθήματα μουσικής παραγωγής, ηχοληψίας, σύνθεσης καθώς και marketing management, κοινωνιολογία και στοιχειώδεις αρχές διαχείρησης ανθρώπινων πόρων.
Μαθήτευσα ως βοηθός ηχολήπτη αρχικά, στις τουρνέ μεγάλων συγκροτημάτων, δουλεύοντας ουσιαστικά ώς άμισθος crew man στο στήσιμο του backline. Αργότερα προχώρησα στη θέση του assistant stage engineer, αποκτώντας βεβαίωση που τη χρησιμοποίησα στην πτυχιακή μου.
Στα διαλείμματα των περιοδειών, δούλευα άμισθος στο εμπορικό τμήμα της Cosine Productions Manchester, ως assistant manager. Τα καθήκοντά μου περιελάμβαναν και επαφές με τους μάνατζερς των γκρούπ, καθώς και με venues και την τηλεόραση του MTV.
Όταν πήρα το πτυχίο μου, εργάστηκα σποραδικά σε διάφορες εταιρίες παραγωγής, άλλοτε ως ηχολήπτης, άλλοτε ως venue manager in place, άλλοτε ως crew man στο ίδιο venue, και κάποιες φορές σαν συνοδός σε συγκροτήματα που κατέφταναν για live, οπου ήμουν υπεύθυνος για το accommodation. Η προϋπηρεσία μου με βοήθησε πολύ, και όταν είδα στο ίντερνετ μια αγγελία για θέση A&R στην Blueline Spot στο Ανατολικό Λονδίνο, ενδιαφέρθηκα αμέσως.
Πέρασα 2 φορές συνέντευξη και τελικώς με προσέλαβαν μόλις πρόπερσι.
A&R σημαίνει ακρολήκτως "Artist and Repertoir".
Η δουλειά μου είναι πολύ συγκεκριμένη, αλλά και πολύ γενικευμένη μαζί.
Δουλεύω σαν scouter και σαν corporate manager αντ’αυτού. Αλλά ας τα δούμε με τη σειρά.
Σαν scouter, η εταιρία με εμπιστεύεται να της φέρνω προτάσεις άγνωστων συγκροτημάτων. Είμαι υποχρεωμένος να πηγαίνω βάσει προγράμματος σε διάφορα venues στη Μ.Βρεττανία και να παρακολουθώ συγκροτήματα. Ο περιορισμός μου είναι, οτι αυτά τα σχήματα πρέπει να είναι ερασιτεχνικά, ή cover bands, ή υπογεγραμμένα σε μή κερδοσκοπικά labels.
Εγώ ακολούθως κρατώ σημειώσεις.
Αν κάποιο σχήμα με ενδιαφέρει, δίνω την κάρτα μου και πιάνω κουβέντα. Αλλιώς προχωρώ στο επόμενο. Στο τέλος της ‘περιοδείας’ μου, έχω μαζέψει κάπου 100 ονόματα, τα οποία και δίνω στον προϊστάμενό μου. Αυτός αναλαμβάνει την επικοινωνία μαζί τους, εφ’όσον όλοι έχουν email, ή σελίδα στο myspace, ή δική τους ιστοσελίδα. Ποτέ μέσω τηλεφώνου...
Μόλις γίνει αυτό, ξαναεπισκέπτομαι τα σχήματα, και ίσως να κανονίσω μια σειρά απο πιθανές προτάσεις: περιοδεία σαν συνοδευτικό σχήμα ενός μεγάλου ονόματος, pre-production demo, audition demo, συμπαραγωγή, ή ακόμη και παραγωγή δική μου (με την έγκριση πάντοτε του προϊσταμένου μου, είτε τηλεφωνικώς, είτε γραπτώς). Εννοείται οτι μόλις αρχίσει να υλοποιείται το οτιδήποτε, συντονίζω το ανάλογο promotion μαζί με το marketing & promotion dept. της εταιρίας ή του ατζέντη, ανάλογα την περίπτωση αλλά και τη συμφωνία.
Ένα σημαντικό σημείο, είναι η συμβολή μου στο ρεπερτόριο των cover bands, οπου βοηθάω - πάντα ανάλογα με τη συμφωνία - στην εξεύρεση των κομματιών εκείνων που θα δώσουν καλύτερο commercial boost στο σχήμα, καθώς και κανονίζω ακολούθως τα θέματα με τα δικαιώματα (royalties) τα οποία θα προκύψουν και πίστεψέ με, είναι αρκετά περίπλοκη διαδικασία, τόσο οικονομικά όσο και γραφειοκρατικά. Αλλά... that's my job!
(ακούστηκε σαν κάτι μεταξύ "δατς μι τζο'π" και "ντάξ' μήτσο μ' ", και μαζί με το γελάκι, δυσκολεύτηκα κάπως...)
Απο όλους αυτούς κάποιοι συνεχίζουν, κάποιοι διαλύονται, κάποιοι δεν ενδιαφέρονται. Εγώ συνεχίζω, ανάλογα με τα καθήκοντα που έχω, απο την εταιρία μου.
Η στουντιακή εκδοχή του A&R representative, έχει να κάνει με το ίδιο σχεδόν πράγμα που προανέφερα, μόνο που στην προκείμενη παρίσταμαι σε κανονισμένες πρόβες για να ακούσω νέο υλικό, σε σχήματα που έχουν ήδη υπογραφθεί.
Εγώ συγκεντρώνω το υλικό αυτό και το δίνω στον προϊστάμενό μου, κι αυτός με της σειρά του, θα μου δώσει μια λίστα με παραγωγούς, για να κάνω επαφές συνεργασίας. Απο εκεί και ύστερα, ακολουθεί μια διαδικασία συνεννοήσεων και ραντεβού (πολλά απο αυτά περιλαμβάνουν και διηπειρωτικά ταξίδια πληρωμένα απο την εταιρία, καθώς επίσης και την πληρωμή του χρόνου του παραγωγού για να μιλήσω μαζί του).
Όταν κανονιστεί ο παραγωγός, εγώ τον φέρνω σε επαφή με το σχήμα και παρίσταμαι στις pre-production ηχογραφήσεις. Μέχρι την τελική επιλογή του υλικού, εγώ είμαι συνεχώς δίπλα στις δύο πλευρές, εκπροσωπώντας και την εταιρία, αλλά και το γκρούπ και τον παραγωγό, ταυτόχρονα.
Ένα απο τα πιο διασκεδαστικά καθήκοντα που έχω, είναι το scouting σε περιοδείες μεγάλων συγκροτημάτων, οπου οι εντολές μου είναι να βρώ τοπικές μπάντες που θα μπορούσαν να ανοίξουν τις εμφανίσεις τους. Τα γνωστά supporting acts.
Κάποιες φορές αυτό γίνεται πρίν την έναρξη της περιοδείας. Άλλοτε γίνεται κάποιες μέρες προκαταβολικά.
Τί εννοώ:
Αν το σχήμα βρίσκεται τώρα στην Αθήνα και έπονται Σόφια, Βουκουρέστι, Μόσχα, η δουλειά μου είναι να βρίσκομαι εκεί πρίν απο το σχήμα και να έχω έρθει σε επαφή με εταιρείες με τις οποίες έχω προηγούμένως επικοινωνήσει μέσω τηλεφώνου ή email. Εκεί παίρνω προτάσεις, ακούω προσεκτικά, και προτείνω στο management του σχήματος ένα πλήρες πακέτο υλικού με τα supporting acts, για να αποφασίσει ο manager με το σχήμα. Εγώ ύστερα, απλώς ανακοινώνω την απόφαση. Τα υπόλοιπα είναι δουλειά του προϊστάμενου, ή του tour manager, ή του group management.
Γενικά είμαι πολύ ευχαριστημένος απο τη δουλειά μου. Ταξιδεύω, ακούω μουσική, έρχομαι σε επαφή με πολύ κόσμο, και πίνω αρκετές μπύρες! (γελάει)
Έχει όμως ένα κακό αυτή η δουλειά:
Όταν είσαι executive, πρέπει να έχεις κουράγιο και άνεση. Αργότερα δεν θα έχω άνεση. Θέλω να κάνω οικογένεια. Αν καταφέρω να πάρω προαγωγή και να γίνω προϊστάμενος, θα ήταν το καλύτερο. Αν όχι, τότε θα κάνω τη δική μου εταιρία, και θα ανοίξω και ένα site με προπληρωμή συνδρομής, οπου θα δίνω διάφορες συμβουλές σε σχήματα. Ήδη γράφω σε δυο περιοδικά και πέντε sites, και έχω κάνει μέχρι στιγμής 18 παραγωγές pre-production σε cover ή άλλα σχήματα.
Ακόμη είμαι νέος. Αλλά δεν μπορώ να συνεχίσω για πολύ στον ίδιο ρυθμό. Επίσης δεν ξέρω που θα βγάλει η πτώση της επίσημης δισκογραφίας, μια και ήδη περνούμε μεγάλη κρίση. Οι δουλειές συρρικνώνονται.
Εγώ πάντως, θα σφίξω τα δόντια, θα χαμογελάσω και θα συνεχίσω να κάνω αυτό που μου αρέσει.
Το Perth άλλωστε, είναι μια μαζεμένη, οικογενειακή πόλη.
Δε με χωράει...»
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
(οι φωτό είναι απο : http://www.taxi.com/songwriting3/?kw=&mvar=tour , www.send2press.com ,
www.talentscoutconnect.com, http://www.record-labels-companies-guide.com/ , http://www.mtv.tv/ , www.musicoz.org )
www.talentscoutconnect.com, http://www.record-labels-companies-guide.com/ , http://www.mtv.tv/ , www.musicoz.org )
Σχετικό θέμα