Πολλές καλημέρες σε όλους και καλή εβδομάδα να έχουμε!
Αλήθεια, πόσο κολλημένοι μπορεί να είμαστε μερικές φορές; Πόσο θέλουμε και ζητάμε καινοτόμες ιδέες από μουσικούς που εμείς θεωρούμε ποιοτικούς και παράλληλα απαξιώνουμε όλους τους υπόλοιπους που δεν είναι στο τεραγωνάκι που έχουμε δημιουργήσει...
Εδώ και λίγες ημέρες, ένα από τα "σοβαρά" θέματα που απασχολούν την επικαιρότητα είναι το "θράσος" του Σάκη Ρουβά να τραγουδήσει το "Άξιον Εστί" του Μίκη Θεοδωράκη, στο πλαίσιο των εορτασμών των 90 χρόνων του μεγάλου συνθέτη. Μα είναι δυνατόν; Ένας μικρός και τιποτένιος τραγουδιστής της ποπ μουσικής να ερμηνεύσει ένα τόσο μεγάλο έργο;
Ας σοβαρευτούμε. Το "Άξιον Εστί" (1964) του Μίκη Θεοδωράκη (μουσική) και του Οδυσσέα Ελύτη (στίχοι) είναι ένα από τα μεγαλύτερα μουσικά έργα κι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει, όσα χρόνια και να περάσουν. Τα τραγούδια του έχουν ερμηνευτεί από πολλούς αξιόλογους Έλληνες τραγουδιστές, όπως ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης (η πρώτη εκτέλεση), ο Μανώλης Μητσιάς, ο Γιώργος Νταλάρας, ο Δημήτρης Μητροπάνος κ.α.
Τι παραπάνω μπορεί να προσφέρει η ερμηνεία των τραγουδιών του "Άξιον Εστί" από το Σάκη Ρουβά;
Ο Σάκης Ρουβάς είναι ένας μέτριος τραγουδιστής της ποπ μουσικής και πολύ καλός performer. Έχει καταφέρει να κερδίσει εκατομμύρια φίλους με τα τραγούδια του. Δεν έχω την ψευδαίσθηση ότι θα τραγουδήσει το "Της Δικαιοσύνης" καλύτερα από τον Μπιθικώτση. Όχι βέβαια.
Όμως, ξέρω ότι λόγω της δημοτικότητας που έχει, θα κάνει γνωστό αυτό το μεγαλειώδες έργο σε πολλά νέα παιδιά, τα οποία δεν το γνωρίζουν καν... Αυτή είναι μια προσφορά για το "Άξιον εστί".
Έχουν οι τραγουδιστές όπως ο Σάκης Ρουβάς το δικαίωμα να ερμηνεύσεουν το Άξιον Εστί, το Θοδωράκη, τον Ξαρχάκο κλπ;
Και βέβαια το έχουν. Δεν είναι ο Βούδας το "Άξιον Εστί" και γενικότερα κανένα μουσικό έργο δεν μπαίνει στη "γυάλα"... Είναι πολλές οι περιπτώσεις που μεγάλα μουσικά έργα έχουν αναγεννηθεί (κατά κάποιον τρόπο), όταν ερμηνεύονται από ετερόκλητους μουσικούς και κυρίως από καλλιτέχνες διαφορετικών ειδών μουσικής.
Ήταν καλός ο Σάκης;
Καλός και αξιοπρεπής ήταν. Όμως, δε νομίζω ότι θα θυμόμαστε για πολύ αυτή τη συναυλία. Όπως γράφω παραπάνω, η απόδοση ενός έργου από έναν μουσικό που ανήκει σε άλλο έιδος αποκτά αξία, αν αυτή γίνει με τον τρόπο που θέλει ο νέος μουσικός κι όχι σύμφωνα με την αρχική εκτέλεση. Η Σαββατιάτικη εκτέλεση του "Άξιον Εστί" ήταν πιο κοντά στο Μίκη, παρά στο Σάκη. Η φωνή του τελευταίου δεν είχε σχέση με αυτή που έχουμε συνηθίσει στα τραγούδια του...
Θα με ρωτήσετε: Είναι δυνατόν να αλλάξει το ύφος του "Άξιον Εστί";
Κι εγώ θα απαντήσω: Ναι, όπως έχει γίνει σε τόσα πολλά μεγάλα μουσικά έργα σε όλο τον κόσμο.
Κι εσείς θα με στείλετε στον Πόντιο Πιλάτο φωνάζοντας "Σταύρωσον, σταύρωσον αυτόν".
Θέλετε να θυμηθούμε ξένα ροκ τραγούδια που έχουν ερμηνευθεί από ποπ τραγουδιστές κι έχουν απογειωθεί;
Ας αφήσουμε το μυαλό μας ανοιχτό κι ας είμαστε πιο δεκτικοί σε οτιδήποτε καινούργιο. Τα στερεότυπα δημιουργούν περισσότερα προβλήματα, παρά λύνουν... Η σύνθεση είναι αυτή που μπορεί να προσφέρει ένα νέο μεγάλο έργο, ακόμα κι αν αυτή προέρχεται από καλλιτέχνες διαφορετικού ύφους.
Αλήθεια, πόσο κολλημένοι μπορεί να είμαστε μερικές φορές; Πόσο θέλουμε και ζητάμε καινοτόμες ιδέες από μουσικούς που εμείς θεωρούμε ποιοτικούς και παράλληλα απαξιώνουμε όλους τους υπόλοιπους που δεν είναι στο τεραγωνάκι που έχουμε δημιουργήσει...
Εδώ και λίγες ημέρες, ένα από τα "σοβαρά" θέματα που απασχολούν την επικαιρότητα είναι το "θράσος" του Σάκη Ρουβά να τραγουδήσει το "Άξιον Εστί" του Μίκη Θεοδωράκη, στο πλαίσιο των εορτασμών των 90 χρόνων του μεγάλου συνθέτη. Μα είναι δυνατόν; Ένας μικρός και τιποτένιος τραγουδιστής της ποπ μουσικής να ερμηνεύσει ένα τόσο μεγάλο έργο;
Ας σοβαρευτούμε. Το "Άξιον Εστί" (1964) του Μίκη Θεοδωράκη (μουσική) και του Οδυσσέα Ελύτη (στίχοι) είναι ένα από τα μεγαλύτερα μουσικά έργα κι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει, όσα χρόνια και να περάσουν. Τα τραγούδια του έχουν ερμηνευτεί από πολλούς αξιόλογους Έλληνες τραγουδιστές, όπως ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης (η πρώτη εκτέλεση), ο Μανώλης Μητσιάς, ο Γιώργος Νταλάρας, ο Δημήτρης Μητροπάνος κ.α.
Τι παραπάνω μπορεί να προσφέρει η ερμηνεία των τραγουδιών του "Άξιον Εστί" από το Σάκη Ρουβά;
Ο Σάκης Ρουβάς είναι ένας μέτριος τραγουδιστής της ποπ μουσικής και πολύ καλός performer. Έχει καταφέρει να κερδίσει εκατομμύρια φίλους με τα τραγούδια του. Δεν έχω την ψευδαίσθηση ότι θα τραγουδήσει το "Της Δικαιοσύνης" καλύτερα από τον Μπιθικώτση. Όχι βέβαια.
Όμως, ξέρω ότι λόγω της δημοτικότητας που έχει, θα κάνει γνωστό αυτό το μεγαλειώδες έργο σε πολλά νέα παιδιά, τα οποία δεν το γνωρίζουν καν... Αυτή είναι μια προσφορά για το "Άξιον εστί".
Έχουν οι τραγουδιστές όπως ο Σάκης Ρουβάς το δικαίωμα να ερμηνεύσεουν το Άξιον Εστί, το Θοδωράκη, τον Ξαρχάκο κλπ;
Και βέβαια το έχουν. Δεν είναι ο Βούδας το "Άξιον Εστί" και γενικότερα κανένα μουσικό έργο δεν μπαίνει στη "γυάλα"... Είναι πολλές οι περιπτώσεις που μεγάλα μουσικά έργα έχουν αναγεννηθεί (κατά κάποιον τρόπο), όταν ερμηνεύονται από ετερόκλητους μουσικούς και κυρίως από καλλιτέχνες διαφορετικών ειδών μουσικής.
Ήταν καλός ο Σάκης;
Καλός και αξιοπρεπής ήταν. Όμως, δε νομίζω ότι θα θυμόμαστε για πολύ αυτή τη συναυλία. Όπως γράφω παραπάνω, η απόδοση ενός έργου από έναν μουσικό που ανήκει σε άλλο έιδος αποκτά αξία, αν αυτή γίνει με τον τρόπο που θέλει ο νέος μουσικός κι όχι σύμφωνα με την αρχική εκτέλεση. Η Σαββατιάτικη εκτέλεση του "Άξιον Εστί" ήταν πιο κοντά στο Μίκη, παρά στο Σάκη. Η φωνή του τελευταίου δεν είχε σχέση με αυτή που έχουμε συνηθίσει στα τραγούδια του...
Θα με ρωτήσετε: Είναι δυνατόν να αλλάξει το ύφος του "Άξιον Εστί";
Κι εγώ θα απαντήσω: Ναι, όπως έχει γίνει σε τόσα πολλά μεγάλα μουσικά έργα σε όλο τον κόσμο.
Κι εσείς θα με στείλετε στον Πόντιο Πιλάτο φωνάζοντας "Σταύρωσον, σταύρωσον αυτόν".
Θέλετε να θυμηθούμε ξένα ροκ τραγούδια που έχουν ερμηνευθεί από ποπ τραγουδιστές κι έχουν απογειωθεί;
Ας αφήσουμε το μυαλό μας ανοιχτό κι ας είμαστε πιο δεκτικοί σε οτιδήποτε καινούργιο. Τα στερεότυπα δημιουργούν περισσότερα προβλήματα, παρά λύνουν... Η σύνθεση είναι αυτή που μπορεί να προσφέρει ένα νέο μεγάλο έργο, ακόμα κι αν αυτή προέρχεται από καλλιτέχνες διαφορετικού ύφους.
Σχετικό θέμα