Δελτίο Τύπου
Η Συνωμοσία της Σκιάς
Eavesdropper
Ο εξαιρετικός Φρανσουά Κλιζέ στο επίκεντρο μίας επικίνδυνης πολιτικής συνωμοσίας, σε ένα κατασκοπικό θρίλερ που κόβει την ανάσα!
ΣΥΝΟΨΗ
Δύο χρόνια μετά από μία υπερκόπωση, ο Ντιβάλ είναι ακόμα άνεργος. Όταν ένας αινιγματικός άνδρας επικοινωνεί μαζί του, θα του προσφέρει μία απλή, αλλά καλοπληρωμένη δουλειά: να απομαγνητοφωνεί τηλεφωνικές συνομιλίες από «κοριό». Καθαρά λόγω οικονομικών κινήτρων, ο Ντιβάλ συμφωνεί χωρίς να εξετάσει την πραγματική ταυτότητα της επιχείρησης. Ξαφνικά βρίσκεται μπλεγμένος στην «καρδιά» μίας πολιτικής συνωμοσίας, και αντιμέτωπος με τους βίαιους μηχανισμούς του σκοτεινού κόσμου των μυστικών υπηρεσιών.
Μία χαώδης πολιτική συνωμοσία, από την οπτική ενός απλού ανθρώπου.
Δουλεύοντας το σενάριο της πρώτης του μεγάλου μήκους ταινίας, ο Τομά Κρουιτόφ είχε ήδη αποφασίσει τη θεματική του, όπως και ότι ήθελε να την παρουσιάσει από μία διαφορετική οπτική: «Η πρώτη μου ιδέα ήταν να φτιάξω μία κατασκοπική ταινία, αλλά όχι από την οπτική ενός επαγγελματία, αλλά από αυτή ενός ξένου σε όλο αυτό το σύστημα, ενός ανθρώπου που αποτελεί το πιο χαμηλόβαθμο πιόνι στο πολιτικό παιχνίδι», αναφέρει ο σκηνοθέτης.
Από κει και πέρα, όλα πήραν το δρόμο τους: «Με τη σκέψη αυτή, βρήκα τον πρωταγωνιστή μου. Έναν καθημερινό άνθρωπο, που προσλαμβάνεται για να απομαγνητοφωνεί τηλεφωνικές συνομιλίες, με τη βοήθεια μίας παλιάς γραφομηχανής.».
Κι αν η γραφομηχανή φαίνεται αναχρονιστικός μηχανισμός, από τη στιγμή που το εν λόγω κατασκοπικό θρίλερ διαδραματίζεται στο παρόν, ήταν ωστόσο μία συνειδητή επιλογή του σκηνοθέτη: «Αποφάσισα να δουλέψω με γραφομηχανές, για να δώσω έμφαση στη σκιώδη μυστική οργάνωση που δεν εμπιστεύεται τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, όπου όλοι είναι συνδεδεμένοι σε κάποιο σύστημα υπολογιστών» σημειώνει ο σκηνοθέτης, που δηλώνει χαριτολογώντας: «Έγραψα το σενάριο πριν ξεσπάσει όλη η ιστορία με τον Έντουαρντ Σνόουντεν, οπότε φανταστείτε την έκπληξή μου όταν έμαθα πως η KGB αποφάσισε να κάνει το ίδιο ακριβώς πράγμα, για τους ίδιους λόγους: να γυρίσει στις γραφομηχανές!»
Ο Κρουιτόφ ναι μεν επηρεάστηκε από τα γεγονότα που έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια στη Γαλλία, παρ’ όλα αυτά όμως, τη σημαντικότερη θέση στην ταινία του έχει ο πρωταγωνιστής: «Για μένα, το θέμα της ταινίας αφορά ξεκάθαρα τον άνθρωπο που ανακαλύπτει μία πολιτική συνωμοσία, αλλά ταυτόχρονα αναζητάει την ταυτότητά του, τη θέση του στον κόσμο».
Φυσικά, για έναν τέτοιο ρόλο, που κρατά σύσσωμο το βάρος της ταινίας στις πλάτες του, χρειαζόταν ένας εγνωσμένης αξίας ηθοποιός. Αυτός, δεν είναι άλλος από τον Φρανσουά Κλιζέ, έναν ηθοποιό που μας έχει εντυπωσιάσει τόσο σε συγκινητικούς, δραματικούς ρόλους («Άθικτοι»), όσο και σε σπουδαία θρίλερ («Μην το Πεις σε Κανέναν»).
Ο παραλληλισμός θεατή και πρωταγωνιστή.
Στα περισσότερα κατασκοπικά θρίλερ, ο θεατής ακολουθεί τη συλλογιστική πορεία του πρωταγωνιστή, ενός ανθρώπου που κατά κανόνα είναι πιο «έξυπνος», επαγγελματίας και αποκωδικοποιεί τα στοιχεία που βρίσκονται μπροστά του, εν ριπή οφθαλμού. Στο «Η Συνωμοσία της Σκιάς», ένα από τα δυνατότερα σημεία του σεναρίου έγκειται στη διαφορετικότητά του όσον αφορά στον συσχετισμό αυτό.
«Ήταν εξαρχής η ιδέα που ήθελα να περάσω. Σε ένα τυπικό κατασκοπικό θρίλερ, κανένας δεν θα έδινε σημασία στον τύπο με τη γραφομηχανή, θα ήταν το τελευταίο γρανάζι στη μηχανή», λέει ο Κρουιτόφ. «Μ’ αρέσουν πολύ οι ιστορίες όπου ένας άνθρωπος μάχεται απέναντι στο σύστημα. Ταυτόχρονα, ήθελα να διατηρήσω την αμφιβολία που συνήθως έχουν οι θεατές απέναντι σ’ αυτές τις ιστορίες, πως ένας άνθρωπος δεν μπορεί μόνος του να παλέψει απέναντι στο σύστημα, οπότε ένας απλός, καθημερινός άνθρωπος ήταν η ενδεδειγμένη επιλογή για τον ρόλο του πρωταγωνιστή».
Το σενάριο ήταν μία επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία, πολύ περισσότερο απ’ όσο έχουμε συνηθίσει να ακούμε: «Μου πήρε περίπου 6 με 7 χρόνια, με διαλείμματα όπου έγραφα κάτι άλλο, βέβαια. Νομίζω όμως πως ήταν κάτι ευεργετικό για την ταινία, καθώς πρόκειται για θρίλερ, όπου η παραμικρή λεπτομέρεια μετράει», είναι τα λόγια του σκηνοθέτη, ο οποίος επέδειξε τρομερή σχολαστικότητα στο φιλμ: «Καθετί που εμφανίζεται στην οθόνη, μέχρι και το πιο φαινομενικά ασήμαντο αντικείμενο, είναι εκεί γιατί πρέπει να είναι, επειδή έχει κάποια σημασία».
9 Μαρτίου στους κινηματογράφους από την Odeon
Δείτε το trailer:
Σκηνοθεσία: Τομά Κρουιτόφ
Σενάριο: Τομά Κρουιτόφ, Γιαν Γκοζλάν
Παραγωγή: Τιμπό Γκαστ, Ματίας Βέμπερ
Ηθοποιοί: Φρανσουά Κλιζέ, Ντενί Πονταλιντές, Σαμί Μπουατζιλά, Σιμόν Αμπκαριάν, Άλμπα Ρορβάχερ
Φωτογραφία: Άλεξ Λαμάρκ
Μοντάζ: Ζαν-Μπατίστ Μποντουάν
Σχεδιασμός παραγωγής: Τιερί Φρανσουά
Μουσική: Γκεγκουάρ Οζέ
Είδος: Κατασκοπικό Θρίλερ
Διάρκεια: 93’
Διανομή: Odeon