Ας ξεκινήσουμε με κάποια σύντομα ιστορικά στοιχεία. Το EJEKT Festival ξεκίνησε την πορεία του το 2005 κι από τότε έχει «επισκεφθεί» το Ολυμπιακό Προπονητήριο Baseball (τα πρώτα 3 χρόνια), το Ολυμπιακό Κέντρο Ξιφασκίας Ελληνικού (τα 2 επόμενα χρόνια), το Κλειστό Γυμναστήριο του Tae Kwon Do (για μια χρονιά) και την Πλατεία Νερού τα 6 τελευταία χρόνια.
Το Release Athens Festival δημιουργήθηκε το 2016 και αυτά τα 3 χρόνια έχει ως βάση την Πλατεία Νερού. Φέτος μάλιστα διοργάνωσε αρκετές μεγάλες συναυλίες Ελλήνων μουσικών, μέσα στον Ιούνιο κι ανάμεσα στις 3 ημέρες του Release Athens Festival. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη ημέρα της εμφάνισης των Θανάση Παπακωνσταντίνου και Σωκράτη Μάλαμα μάζεψε 20.000 ανθρώπους περίπου, ένα νούμερο που δεν είχε καμία ημέρα του φετινού Φεστιβάλ.
Γιατί δεν είναι καλό το EJEKT & το Release Athens Festival να γίνονται στον ίδιο χώρο;
Αρχικά, κάθε μεγάλο Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ γίνεται σε ξεχωριστό χώρο από τα υπόλοιπα. Βέβαια, εδώ έχουμε να κάνουμε με Μουσικά Φεστιβάλ, που έχουν τεράστιες εγκαταστάσεις Camping και πολλές σκηνές. Δεν είναι σίγουρα το ίδιο.
Σε κάθε περίπτωση όμως, ο χώρος είναι βασικό στοιχείο της ταυτότητας ενός Μουσικού Φεστιβάλ. Ο κόσμος μπερδεύεται όταν πηγαίνει στον ίδιο χώρο, αλλά σε 2 διαφορετικά Φεστιβάλ και ουσιαστικά δεν ξεχωρίζει στο μυαλό του ποιο Φεστιβάλ έφερε ποιον κλπ. Οι μεμονωμένες συναυλίες είναι κάτι διαφορετικό και δεν μπαίνουν σ' αυτή τη συζήτηση.
Σχετικά με τις χορηγίες και την οικονομική υποστήριξη των Φεστιβάλ, είναι γνωστό ότι η προώθηση τους γίνεται σε βάθος πολλών μηνών. Έτσι, οι εμπορικές - χορηγικές συμφωνίες για δύο προϊόντα, που μοιάζουν αρκετά θα είναι μικρότερες από αυτές που θα είχαν τα 2 Φεστιβάλ αν ήταν σε διαφορετικούς χώρους. Σκεφτείτε ότι μια Εταιρεία που θέλει να προωθήσει το προϊόν της σε κάποιο Μουσικό Φεστιβάλ της Αθήνας, έχει να επιλέξει ανάμεσα σε 2 γεγονότα που γίνονται στον ίδιο χώρο, φιλοξενούν συνήθως καλλιτέχνες, που έχουν απήχηση στο ίδιο σχεδόν κοινό και το ένα Φεστιβάλ διαρκεί μια ημέρα ή δύο και το άλλο 3 ή 4, αλλά όχι συνεχόμενες ημέρες. Μάλιστα, φέτος η τρίτη ημέρα του Release Athens έγινε μια εβδομάδα πριν το EJEKT Festival. Τόσο κοντά...
Πιστεύετε ότι αυτός ο «ανταγωνισμός» κάνει καλό στο EJEKT και το Release Athens;
Τα παραπάνω βέβαια δε λένε τίποτα στον απλό μουσικόφιλο και συναυλιοφάγο, αλλά πιστέψτε με, αν τα Φεστιβάλ δεν είναι οικονομικά βιώσιμα, κάποια στιγμή θα σταματήσουν να υπάρχουν (βλ. Synch).
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Release Athens Festival δεν έχει καταφέρει να συγκεντρώσει τον κόσμο, που έχει φέρει το EJEKT σε κάποιες χρονιές, με τους Muse, τους Kasabian κ.α. Όμως, είναι ακόμη νωρίς και γνωρίζω ότι τα παιδιά προσπαθούν να φέρουν μεγάλα ονόματα για την επόμενη χρονιά. Παρ' όλα αυτά, αν αυτές οι 3 εκδόσεις του Φεστιβάλ είχαν γίνει σε μικρότερο χώρο, πιστεύω ότι θα υπήρχε μεγαλύτερη «ζεστασιά» και πιο δυνατό «δέσιμο» του κόσμου με το Φεστιβάλ. Άλλωστε, όπως έχω ξαναγράψει σε παλαιότερα άρθρα, αυτό που δεν έχει καταφέρει κανένα Ελληνικό Φεστιβάλ, εκτός του River Party, είναι να δημιουργήσει το δικό του πολυάριθμο κοινό, το οποίο θα πηγαίνει κάθε χρόνο σ' αυτό, ανεξάρτητα από το line-up του.
Λογικά, θα με ρωτήσετε: «Και ποιο από τα δύο να φύγει από την Πλατεία Νερού»;
Πιστεύω ότι οι άνθρωποι που τρέχουν το EJEKT και το Release Athens μπορούν να κάτσουν στο ίδιο τραπέζι και να τα βρουν. Η εύρεση ενός καλού χώρου για την διοργάνωση ενός Μουσικού Φεστιβάλ είναι ένας δύσκολος γρίφος και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η τοποθεσία του, η ύπαρξη Μέσων Μαζικής Μεταφοράς κοντά του, το κόστος ενοικίασης, οι ιδιοκτήτες του (π.χ. το Δημόσιο) κ.α.
Δεν είναι εύκολη αυτή η αλλαγή για κανέναν από τους δύο, αλλά κατά τη γνώμη μου πρέπει να γίνει κι αν δεν ξεκινήσουν οι διεργασίες τώρα, δεν θα αλλάξει τίποτα μέσα στην επόμενη χρονιά.
Το θέλετε αυτό;