Πριν από ένα εξάμηνο και κάτι, πολλοί από εμάς προετοιμαζόμασταν για ένα πλούσιο συναυλιακό καλοκαίρι. Ένας σημαντικός λόγος για τον πρώιμο ενθουσιασμό, πλάι στα όσα διεθνή είχαν από νωρίς ανακοινωθεί, ήταν για αρκετούς και η πιθανή περιοδεία του Θανάση Παπακωνσταντίνου. Μέσω της σελίδας του στο Facebook, που δεν διαχειρίζεται προσωπικά, είχε ανακοινώσει καινούριες δισκογραφικές δουλειές και «καλοκαιρινή πυροβασία» οπότε οι φίλοι του δεν ήθελαν και πολλά ακόμα, ιδιαίτερα μετά την περσινή «αγρανάπαυση». Δεν νομίζω να χρειάζεται να αναφέρω τι έγινε έκτοτε...
Τους προηγούμενους μήνες, ιδιαίτερα τις πρώτες εβδομάδες της καραντίνας, πολλοί μουσικοί προχώρησαν σε διαδικτυακές συναυλίες. Στην αρχή χωρίς κάποιο αντίτιμο, ενώ αργότερα έκαναν την εμφάνισή τους και εκδηλώσεις με προαιρετική συνεισφορά ή εισιτήριο. Τα παραπάνω ισχύουν τόσο στην παγκόσμια μουσική κοινότητα όσο και στην ελληνική, αν και στο εγχώριο κοινό η νοοτροπία της προαιρετικής συνεισφοράς είναι λιγότερο ανεπτυγμένη με αποτέλεσμα τις λιγοστές αντίστοιχες εμφανίσεις. Υπήρχαν, και υπάρχουν, βέβαια και αυτοί που δεν δέχτηκαν υποκατάστατα συναυλιών ή άλλοι που ικανοποιήθηκαν με μερικές «μόνο για καθήμενους» που έγιναν κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Από νωρίς, πάντως, έγινε κατανοητό πως οι δωρεάν συναυλίες από μεγάλη μερίδα καλλιτεχνών δεν μπορούν να είναι βιώσιμες, παρά μόνο να αποτελούν μια ψυχολογική στήριξη στον απομονωμένο συνάνθρωπο.
Σε αυτήν την κατάσταση ξεκίνησε το eStage.gr με σκοπό να στεγάσει διαδικτυακές συναυλίες υψηλής ποιότητας έτσι ώστε να προσφέρει έναν τρόπο για να καλυφθεί το κενό της μη-βιωσιμότητας παρόμοιων εγχειρημάτων. Μέχρι τώρα έχουν φιλοξενηθεί αρκετές θεατρικές παραστάσεις, παραστάσεις stand up comedy και συναυλίες, όπως αυτή του Λάμπρου Φιλίππου, με αφορμή την οποία μας είχε δώσει μια χορταστική συνέντευξη. Τίποτα, όμως, από όσα έχουν διεξαχθεί στο eStage μέχρι σήμερα δεν είναι του βεληνεκούς μιας συναυλίας του Θανάση Παπακωνσταντίνου που ανακοινώθηκε χθες για το Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου.
Αυτή η επικείμενη συναυλία (με εισιτήριο 5€) αποτελεί για πολλούς έκπληξη. Πώς και αυτός που δημιουργεί και απολαμβάνει τα τρίωρα διονυσιακά γλέντια αποφάσισε να πραγματοποιήσει μια εμφάνιση χωρίς την άμεση παρουσία κοινού; Από την άλλη, το ενδεχόμενο «καθιστικών» συμβιβασμών και εμφάνιση μπροστά από κόσμο μουδιασμένο με μάσκες το απέρριψε ο ίδιος από νωρίς, ενώ ταυτόχρονα έχει έρθει, όπως φαίνεται, το πλήρωμα του χρόνου για την εκ νέου επικοινωνία παλιών και νέων μουσικών του προς τα έξω. Άλλωστε ο ίδιος δεν έχει υπάρξει συντηρητικός στα όσα ετοιμάζει, οπότε γιατί να μην είναι το πρώτο μεγάλο ελληνικό όνομα που θα κάνει μια τέτοια συναυλία;
Ο τίτλος της συναυλίας είναι «Απροστάτευτος», όπως θα λέγεται ο νέος δίσκος που ετοιμάζει ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου με ερμηνευτή τον Σωκράτη Μάλαμα - ο οποίος δεν θα συμμετέχει στη συναυλία. Άσχετα με τη χρήση μάσκας και αντισηπτικού όμως... πόσο απροστάτευτος θα είναι με εφταμελή ορχήστρα πίσω του στη συναυλία αυτή; Και τι ορχήστρα... Ο Δημήτρης Μυστακίδης επιστρέφει στην κιθάρα, ο Κωσταντής Πιστιόλης θα είναι στα πνευστά και αρκετά άλλα λιγότερο γνωστά ονόματα θα συμμετέχουν στη συναυλία και πιθανότατα στις μελλοντικές δουλειές του. Οπότε δεν θα δούμε μια ακουστική εκδοχή συναυλίας από ένα δωμάτιο, αλλά μια σχετικά μεγάλη παραγωγή. Είναι επίσης σημαντικό ότι επιλέγεται αυτή η εμφάνιση για την παρουσίαση του νέου σχήματος, όπως και το γεγονός ότι ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου συνεχίζει να φέρνει στην επιφάνεια (πολύ) νεότερούς του μουσικούς. Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, πως η πλειονότητα αυτών έχει προϋπηρεσία κυρίως σε κλασικά ή jazz σχήματα (Βάσω Δημητρίου στο World Jazz Navaso Trio, Βασίλης Γιασλακιώτης με το δίσκο "Dretta", Βασίλης Κουτσονάνος με τους 4seasons, Απόστολος Γιάγκος με το πιάνο που συχνά συνοδεύει μπαλέτο), ενώ ο Γιάννης Λίταινας συμπληρώνει το σχήμα από τη λαϊκή σκοπιά.
Εν αναμονή της συναυλίας, ένα «αγκάθι» μένει μόνο. Οι συναυλίες του, με τον Μάλαμα, τη Ζαμάνη ή παλιότερα την Φριντζήλα έφταναν στην κορύφωσή τους κυρίως λόγω της άμεσης επαφής και συμμετοχής του κόσμου. Τα τραγούδια του που έχουν την απήχηση για κάτι τέτοιο είναι από καιρό πολλά και όταν χιλιάδες φωνές ενώνονται, όλα μεγαλώνουν. Ακόμα και στις ζωντανές ηχογραφήσεις έχει τονιστεί η συμμετοχή του κοσμου για τον ίδιο λόγο. Θα επηρεαστούν πολύ οι μουσικοί από τις διαφορετικές συνθήκες ή θα είναι απλά «σαν πρόβα»; Πώς θα φανεί σε όλους μας μια τέτοια συναυλία, στην οποία έχουμε συνηθίσει να συμμετέχουμε ενεργά; Πώς θα ακουστεί το «ρε Θανάση, τι λες τώρα, που θα παίζεις ως τις τέσσερις η ώρα»; Πώς θα βγει το story από όσους θέλουν να ακούσουν μόνο τον «Πεχλιβάνη»; Τις απαντήσεις θα τις μάθουμε σε δυο εβδομάδες και κάτι...
*Η φωτογραφία του εξωφύλλου ανήκει στον Απόστολο Γκρίνια