Ένα περίεργο Σαββατοκύριακο με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου

Ένα περίεργο Σαββατοκύριακο με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου

Τι έμεινε, όμως, από τις δύο διαδικτυακές συναυλίες και τη συνολική προσπάθεια;
Διαβάστηκε φορες
Εδώ και αρκετές εβδομάδες πολλοί συναυλιόφιλοι - και όχι μόνο - περίμεναν το προχθεσινό Σαββατόβραδο με ανυπομονησία. Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου είχε δύο χρόνια να εμφανιστεί ζωντανά και επέλεξε να είναι ένας από τους πρώτους στη χώρα μας που θα δώσουν μια αποκλειστικά ψηφιακή συναυλία με εισιτήριο. Η πλατφόρμα eStage.gr είχε ξεκινήσει τη λειτουργία της λίγο νωρίτερα μέσα στην καραντίνα και ήταν αυτή που θα φιλοξενούσε τη συναυλία από τεχνικής πλευράς. Σημαντικά προβλήματα δεν έλειψαν, τέτοια ώστε να δικαιολογήσουν μια δεύτερη, δωρεάν για όσους είχαν εισιτήρια, εμφάνιση το βράδυ της Κυριακής. Τι έμεινε, όμως, από τις δύο συναυλίες και τη συνολική προσπάθεια;

Πριν αναφερθούν τα προβλήματα, οι πιθανές εξηγήσεις και οι εντυπώσεις της ίδιας της συναυλίας, το σημαντικότερο που πρέπει να αναφερθεί είναι η σημασία του ίδιου του εγχειρήματος που θέτει το πλαίσιο για το πώς θα αντιμετωπιστούν τα παραπάνω. Η συναυλία αυτή ήταν μία από τις πρώτες προσπάθειες για να προσφερθεί διέξοδος σε πολλούς μουσικούς και τεχνικούς, η δουλειά των οποίων έχει αγνοηθεί και δεν έχει υποστηριχθεί επαρκώς από την πολιτεία τους τελευταίους μήνες. Το γεγονός πως ένας από τους Έλληνες μουσικούς με το πολύ μεγάλο κοινό και τη στάση που διατηρεί στις επιλογές του διάλεξε να προσπαθήσει να ανοίξει αυτόν τον δρόμο λέει πολλά για τον ίδιο και την προσπάθεια αυτή. Έτσι, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη τη φύση του eStage, που είναι μια καλλιτεχνική κοινότητα που δημιουργήθηκε από τον συνεταιρισμό Ουτοπία, όχι μια «απρόσωπη» εταιρεία, η εκδήλωση αυτή είναι σημαντική για το μέλλον του κλάδου τους επόμενους αβέβαιους μήνες.

Με αυτό το σκεπτικό, το ότι το Σάββατο ήταν αδύνατη η πρόσβαση με την έναρξη να καθυστερεί για πάνω από μία ώρα και ότι υπήρξαν έντονα προβλήματα στον ήχο (λόγω της ηχοληψίας, όχι της μετάδοσης) οδηγούν σε απογοήτευση για τη συνέχεια αντίστοιχων μελλοντικών εγχειρημάτων. Συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις και γενικά διαδικτυακές εκδηλώσεις με εισιτήριο μπορεί να έχουν ζωτική σημασία για πολλούς αυτόν τον χειμώνα. Ο κακός ήχος του Σαββάτου με τακτικό θόρυβο που ακούγονταν σαν να ερχόταν από κακοβαλμένο ή χαλασμένο βύσμα διορθώθηκε την Κυριακή, όπως και όλη η διαδικασία της μετάδοσης που μεταφέρθηκε σε άλλη πλατφόρμα. Το πόσο ωραία ακούγονται τα τραγούδια του Θανάση από τον καναπέ ή η απόδοση των μουσικών έχουν δευτερεύουσα σημασία, θα τα θίξουμε όμως σε επόμενο άρθρο.



Το κύριο θέμα, για την ώρα, είναι η προχθεσινή μερική κατάρρευση του eStage, οι ισχυρισμοί του ότι έγινε κακόβουλη επίθεση και η αντίδρασή του μαζί με όλη την παρέα της διοργάνωσης. Η σκέψη ότι μπορεί απλά να μην είχε γίνει σωστή προετοιμασία για τη διαχείριση του κόσμου και ότι δεν υπήρξε επίθεση είναι αναμενόμενη. Τα στοιχεία που ανέβασε η ομάδα του eStage στη σελίδα της στο Facebook, βέβαια, δείχνουν πως μπορεί να υπήρξε μη ανθρώπινη κίνηση. Επομένως, γεννάται και το ερώτημα του ποιος θα μπορούσε να επωφεληθεί από κάτι τέτοιο, κάτι που ίσως είναι γνωστό στους τεχνικούς και δεν μπορεί για την ώρα να φανερωθεί δημόσια. Χώρια που φανερώνει και μεγάλη απελπισία, όπως σχολίασε χθες βράδυ και ο ίδιος ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Από την άλλη, μπορεί η προετοιμασία για μια τέτοια επίθεση να θεωρείται μέρος της συνολικής τεχνικής προετοιμασίας; Η απάντηση και εδώ μάλλον είναι θετική, αν και από τεχνικής σκοπιάς αυτό το «πηγάδι» έχει πολύ βαθύ πάτο, με την «απόλυτη» ασφάλεια και σταθερότητα να είναι κάτι ουτοπικό, ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιούνται έτοιμα εργαλεία όπως κάνει η συντριπτική πλειοψηφία των ιστοσελίδων εκεί έξω (πρόσφατο παράδειγμα ολιγωρίας του WordPress εδώ).



Όπως φάνηκε και από τις αναρτήσεις στο Facebook, η διαχείριση της κατάρρευσης της σελίδας του eStage το Σάββατο το βράδυ έγινε βιαστικά με σκοπό να παρακολουθήσουν τη συναυλία όσο περισσότεροι χρήστες γινόταν. Γενικά, το eStage χρησιμοποιεί το Vimeo για τις μεταδόσεις του και η διαχείριση των λογαριασμών και των εισιτηρίων γίνεται μέσα από τη σελίδα του. Έτσι, χιλιάδες χρήστες που προσπάθησαν να εγγραφούν και να αγοράσουν εισιτήριο τελευταία στιγμή το βράδυ του Σαββάτου έμειναν απ' έξω μιας και η σελίδα είχε πέσει. Όσοι είχαν ήδη εισιτήριο, έλαβαν email με έναν προσωπικό σύνδεσμο στο Vimeo στον οποίο μεταδόθηκε η συναυλία. Αρκετοί ήταν αυτοί που σχολίασαν διαμαρτυρόμενοι για την καθυστέρηση αποστολής του συγκεκριμένου email. Λίγο αργότερα, η διαχείριση του eStage ζήτησε από τους χρήστες να στείλουν τα email τους με προσωπικά μηνύματα στο Facebook, μια κίνηση που δεν προσδίδει αξιοπιστία, φανερώνει όμως τη διάθεση να λυθεί το πρόβλημα άμεσα για το μεγαλύτερο δυνατό αριθμό χρηστών.

Το ψηφιακό ραντεβού ανανεώθηκε για την Κυριακή το βράδυ με τους κατόχους εισιτηρίων να μπορούν να παρακολουθήσουν τη δεύτερη συναυλία δωρεάν. Νωρίτερα, είχε ανακοινωθεί πως είναι δυνατή η επιστροφή χρημάτων για τα εισιτήρια για όσους το επιθυμούν. Η φιλοξενία της δεύτερης συναυλίας έγινε και πάλι με το Vimeo στο βίντεο, αλλά αυτή τη φορά από την πλατφόρμα της Eventbrite, το οποίο σήμαινε την εκ νέου εγγραφή (ή, γενικότερα, ταυτοποίηση) των χιλιάδων θεατών. Η ανακοίνωση του eStage πως οι χρήστες θα μπορούν να εξυπηρετηθούν αυτόματα ως τις 20:00 έγινε λίγο πριν τις 16:00 και όπως είναι αναμενόμενο δεν έφτασε έγκαιρα σε όλους τους χρήστες. Ως αποτέλεσμα υπήρξε άλλος ένας γύρος επικοινωνιών, email και αποστολής προσωπικών συνδέσμων. Από κάθε άλλη τεχνική σκοπιά, η συναυλία της Κυριακής ήταν άρτια.

Τι μένει, όμως, πέρα από τα συνθήματα του τύπου «το streaming δεν αρχίζει και το τσίπουρο τελειώνει...»; Το Σάββατο το βράδυ ο Θανάσης αναφέρθηκε σε «φίλες και φίλους που πήραν μαζί [μας] το ρίσκο της πρώτης φοράς» και στην αρχή της κυριακάτικης συναυλίας ζήτησε από τον κόσμο να στηρίξει την ομάδα του eStage, όπως στήριξε και τον ίδιο. Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι αναφέρθηκε και στους συναδέλφους του που θα προσπαθήσουν μελλοντικά ένα τέτοιο εγχείρημα, ωθώντας τους στο να εμπιστευτούν αυτούς που εμπιστεύτηκε κι αυτός.

Πέρα από την ίδια τη συναυλία και τα όσα έχει να παρουσιάσει ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου με την καινούρια του ομάδα, αυτό ακριβώς είναι που έχει μεγάλη σημασία. Να υπάρξουν αντίστοιχες μελλοντικές προσπάθειες. Όχι επειδή μας αρέσει να τραγουδάμε μπροστά σε μια οθόνη, αλλά επειδή θέλουμε οι μουσικοί, ηχολήπτες, εικονολήπτες, φωτιστές και τόσοι άλλοι τεχνικοί να μπορούν να είναι εκεί όταν θα μπορούμε να τραγουδάμε δίπλα τους.

Η συναυλία της Κυριακής θα παραμείνει διαθέσιμη ως τα μεσάνυχτα της Δευτέρας.

Τα όσα είπε ο Θανάσης Παπωκνσταντίνου νωρίς το βράδυ της Κυριακής:

Σας καλωσορίζουμε στη δεύτερη έκτακτη, ας πούμε, προσπάθεια που κάνουμε για διαδικτυακή συναυλία. Σε μια προσπάθεια να επουλώσουμε τα σημάδια της χθεσινής που είχε διάφορες αναποδιές. Το πρώτο που αποφάσισα να κάνω είναι να αλλάξω τον τίτλο της συναυλίας. Αντί να λέγεται «Θανάσης Παπακωνσταντίνου live streaming - Απροστάτευτος», σήμερα ονομάζεται «Θανάσης Παπακωνσταντίνου live streaming - Πού Πας Ρε Καραμήτρο». Σοβαρά τώρα, συγκινήθηκα πάρα πολύ, από την κατανόηση που δείξατε οι περισσότεροι που ταλαιπωρηθήκατε περιμένοντας αρκετές ώρες, να δείτε ή να αγοράσετε εισιτήριο. Και θα ήθελα την ίδια κατανόηση να δείξετε και για τα παιδιά που έχουν φτιάξει την πλατφόρμα eStage, ο συνεταιρισμός Ουτοπία, είναι νέα παιδιά, με ευγένεια, που κάνανε πολύ μεγάλες προσπάθειες ένα εξάμηνο σχεδόν ολόκληρο να στήσουν αυτό το πράγμα να μπορέσουν να υπάρξουν στις δύσκολες συνθήκες. Κολύμπησαν κι αυτοί κατευθείαν στα βαθιά, νομίζω όμως ότι αξίζουν και θα πρέπει και οι συνάδελφοι που σκέφτονται να κάνουνε αντίστοιχα πράματα με μένα να τους προτιμήσουν. Νομίζω ότι από εδώ και πέρα θα τα πάνε πάρα πολύ καλά. Ξεκινάμε...

Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα