Λίγες ημέρες πριν την έναρξη του Bob Theatre Festival, του πιο σημαντικού φεστιβάλ νεανικού θεάτρου της Αθήνας (4-10 Μαΐου, στο Bios) και φυσικά του διαγωνισμού Scratch Night, που απευθύνεται σε νεοσύστατες θεατρικές ομάδες, είχαμε τη χαρά να γνωριστούμε καλύτερα με με τους συντελεστές του έργου "Οιστρογόνο 2 Οξυγόνο" (Ο2Ο).
Η Ομάδα του Ο2Ο απαρτίζεται από τη Σοφία Λαμπιδώνη, την Ολίβια Λαπατά και το Θωμά Χαβιανίδη. Η παράσταση που θα παρουσιαστεί στο διαγωνισμό Scratch Night θα πλημμυρίζει με ...οιστρογόνα καθώς πραγματεύεται τις συνειρμικές σκέψεις μίας σύγχρονης κοπέλας και τον εσωτερικό της διάλογο που τείνει να την προβληματίζει, να τη φτάνει στα άκρα, να την οδηγεί σε αδιέξοδα, να την πανικοβάλει..
'Εχει, για μένα, πάντα μεγάλο ενδιαφέρον η ματιά των νέων καλλιτεχνών.. νομίζω θα συμφωνήσετε.
* * * * *
Γνωρίζουμε όλοι το Η2Ο , απαραίτητο σε όλες τις γνωστές μορφές ζωής. Γιατί δώσατε τον τίτλο Ο2Ο στην παράσταση; Ποιος είναι ο κύριος άξονάς της;
Σ.Λ.- Θέλοντας να παίξουμε με τις λέξεις σίγουρα θέλαμε να δηλώσουμε και τη σημαντικότητα της γυναικείας ύπαρξης αλλά και την ανάγκη της ίδιας της γυναίκας για οξυγόνο.
Το έργο φέρνει στο προσκήνιο τα προβλήματα και τα άγχη των νέων ανθρώπων και κυρίως των νέων γυναικών σε μία κοινωνία άδικη όπως η σημερινή. Στόχος μας είναι να ανεβάσουμε ένα έργο που να μιλήσει στον κόσμο και να τον κάνει να αισθανθεί πως δεν είναι μόνος σε ότι βιώνει.
Περιγράψτε μου την πιο δυνατή σκηνή της παράστασης;
Ο.Λ.- Χμμμ νομίζω πως αυτό είναι κάτι που θα προτιμούσαμε να το αφήσουμε στην κρίση σας..
Ο καλλιτέχνης δουλεύει πάνω σε «εμμονές». Στο Ο2Ο ποιες είναι οι κυριότερες εμμονές που θα συναντήσουμε;
Σ.Λ.- Στο Ο2Ο συναντάμε κυρίως εμμονές… Μέσα από μία σειρά συνειρμικών σκέψεων η ηρωίδα μας έρχεται αντιμέτωπη με τα άγχη της τα οποία καταλήγουν να γίνονται εμμονικές σκέψεις και να την οδηγούν σε κατάσταση πανικού και παράνοιας..
Ποια ήταν τα κριτήρια για την επιλογή του Οιστρογόνο2Οξυγόνο για το Scratch Nights του Bob Theatre Festival;
Ο.Λ.- Τα Scratch Nights είναι το διαγωνιστικό μέρος του Bob Theatre Festival. Μέσω αυτών δίνεται η δυνατότητα σε νέες ομάδες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και να διαγωνιστούν μεταξύ τους για το έπαθλο των 500 ευρώ, μα κυρίως για τον χώρο που θα τους διατίθεται στην αρχή της επόμενης σεζόν να παρουσιάσουν την παράστασή τους ολοκληρωμένη στο Βios για 10 παραστάσεις. Μια νέα ομάδα σαν τη δική μας που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να στηριχτεί στα πόδια της και δημιουργεί ένα έργο δικό της από την αρχή αρπάζει ευκαιρίες σαν κι αυτή.
Το video συμμετοχής του Ο2Ο στο Βob Τheatre Festival 2015
Συντελεστές: Κείμενο: Σοφία Λαμπιδώνη, Ηθοποιοί: Σοφία Λαμπιδώνη, Ολίβια Λαπατά, Σκηνοθεσία: Θωμάς Χαβιανίδης, Φωτογραφία/Βίντεο: Παρή Αντωνίου, Βίντεο: Χρήστος Μπαμπαλής, Graphic Design: Σταύρος Μπιλιώνης
Η συνταγή μιας επιτυχημένης θεατρικής παράστασης ποιά πιστεύετε πως είναι;
Πολλοί παράγοντες παίζουν ρόλο στην επιτυχία μιας παράστασης, αν και δεν νομίζω είμαστε οι κατάλληλοι για να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση. Αν ήμουν παραγωγός θα σας έλεγα ότι ελάχιστες παραστάσεις, αν και φαινομενικά πετυχημένες, αν το κριτήριο είναι η προσέλευση του κόσμου, βγάζουν τα λεφτά τους. Σίγουρα εκεί παίζουν ρόλο οι καλές δημόσιες σχέσεις, η προώθηση που θα γίνει και επίσης θα πρέπει να είναι μια καλοκουρδισμένη παράσταση που θα μιλάει στον κόσμο, θα τον αγγίζει ή τουλάχιστον θα του δίνει τη βαθιά αίσθηση ότι έχει ψυχή και ταλέντο το όλο εγχείρημα, αν δε βασίζεται σε εμπορικά ονόματα.
Η κρίση έχει επηρεάσει τη δουλειά σας στο θέατρο; Πιστεύετε πως η τέχνη κινδυνεύει απ' την κρίση;
Θ.Χ.- Την έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό γιατί δυστυχώς γίνονται «εκπτώσεις» από τις παραγωγές. Επίσης εμφανίζονται πάρα πολλοί που, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα, ξεκινούν μια παράσταση και αν πάει πήγε, αν όχι, όχι. Το σκεπτικό είναι «πρόβες απλήρωτες, μια χαρά! Όσο καιρό μας πάρει. Κάποια στιγμή θα βγει. Πληρωμή των ηθοποιών με ποσοστά, μια χαρά! Καλύπτω τα έξοδα της παραγωγής και ό, τι μείνει, αν μείνει, τα μοιράζω στους ηθοποιούς.» Και οι ηθοποιοί για να μπορούν να είναι επαγγελματίες επενδύουν στη φωνή τους και στο σώμα τους. Όταν δεν τους σέβεσαι και δεν τους καλύπτεις ούτε τα βασικά τους έξοδα γεμίζεις τη θεατρικές σκηνές με ερασιτεχνισμούς κακής ποιότητας.
Το θέατρο, για να επιβιώσει, δεν πρέπει ν' αλλάζει και τι μπορεί να «υποθηκεύσει» το μέλλον του;
Ο.Λ. - Αυτό που έχει ουσία να αλλάξει είναι η νοοτροπία μας για το θέατρο. Το θέατρο είναι μια ζωντανή κοινωνική εκδήλωση στην οποία οι άνθρωποι «συγκινούνται» δηλαδή αισθάνονται όλοι μαζί, μοιράζονται και επικοινωνούν. Και εκεί πιστεύω πρέπει να εστιάσουμε. Να γίνει το θέατρο συνήθεια, όχι απλά ένας χώρος στον οποίο θα πας να δεις μια παράσταση μιας- δύο ωρών και «αντίο»! Να σταματήσει ο κόσμος να το αντιμετωπίζει σαν κάτι «ξένο». Πρέπει να δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε όπως θα πήγαινες μια βόλτα, έτσι να έχεις και την επιλογή να βρεθείς σε ένα χώρο που ανά πάσα στιγμή δρώμενα λαμβάνουν χώρα και είναι πηγές έμπνευσης, έκφρασης, δημιουργίας, αλληλεγγύης, «ανάσας ζωής» . Να αξιοποιηθούν όλα τα μέσα που το θέατρο μπορεί να προσφέρει.
Πιστεύετε πως υπάρχουν νεοέλληνες θεατρικοί συγγραφείς που μπορούν να συγκριθούν με "βαριά" ονόματα του ξένου θεατρικού ρεπερτορίου;
Σ.Λ.- Ανάμεσά μας υπάρχουν σίγουρα πολλά συγγραφικά ταλέντα των οποίων τα έργα μένουν θαμμένα στα συρτάρια των γραφείων τους ή στους σκληρούς δίσκους των υπολογιστών τους. Είναι πράγματι κρίμα μία χώρα που έχει βγάλει λογοτέχνες αξεπέραστους να μην προάγει τα νέα ταλέντα της όχι μόνο στον χώρο της θεατρικής γραφής αλλά και της λογοτεχνίας γενικότερα.
Aκόμα, θεωρείτε ότι η εποχή μας αναδεικνύει αρκετούς ανθρώπους στον καλλιτεχνικό χώρο που μπορεί και να μην το αξίζουν;
Θ.Χ.- Η εποχή μας συνεχίζει δυστυχώς την βαθιά ελληνική παράδοση των «πελατειακών» σχέσεων. Προσπαθώ να καταλάβω πώς γίνεται ένας άνθρωπος που θεωρεί τον εαυτό του καλλιτέχνη και εκφράζεται μέσα από τη τέχνη να μπαίνει σε πολιτικά και άλλα παιχνίδια. Μάλλον εγώ έχω εξιδανικευμένη την έννοια της Τέχνης στο μυαλό μου.. Άλλωστε όπως έχει δηλώσει μια σύγχρονη ηθοποιός μας, που είναι πιο «μέσα» στα πράγματα από εμένα « για να πετύχεις πρέπει να έχεις και (!) ταλέντο…».
Επόμενα σχέδιά σας;
Να συνεχίσουμε η δουλειά μας πάνω στο project Ο2Ο, γιατί το Bios είναι μόνο ένα πρώτο βήμα. Στις 3 -4 Ιουνίου έχουμε τη δεύτερη «φόρμα» της παράστασης στο Off-Οff Festival στο Επί Κολωνώ. Και να συνεχίσουμε να ζούμε με αισιοδοξία, έμπνευση και δημιουργία όσο η ζωή μας χαρίζει υγεία ή όχι.
Κι εμείς να σας ευχηθούμε Καλή Επιτυχία στις προσπάθειές σας!
Η Ομάδα του Ο2Ο απαρτίζεται από τη Σοφία Λαμπιδώνη, την Ολίβια Λαπατά και το Θωμά Χαβιανίδη. Η παράσταση που θα παρουσιαστεί στο διαγωνισμό Scratch Night θα πλημμυρίζει με ...οιστρογόνα καθώς πραγματεύεται τις συνειρμικές σκέψεις μίας σύγχρονης κοπέλας και τον εσωτερικό της διάλογο που τείνει να την προβληματίζει, να τη φτάνει στα άκρα, να την οδηγεί σε αδιέξοδα, να την πανικοβάλει..
'Εχει, για μένα, πάντα μεγάλο ενδιαφέρον η ματιά των νέων καλλιτεχνών.. νομίζω θα συμφωνήσετε.
* * * * *
Γνωρίζουμε όλοι το Η2Ο , απαραίτητο σε όλες τις γνωστές μορφές ζωής. Γιατί δώσατε τον τίτλο Ο2Ο στην παράσταση; Ποιος είναι ο κύριος άξονάς της;
Σ.Λ.- Θέλοντας να παίξουμε με τις λέξεις σίγουρα θέλαμε να δηλώσουμε και τη σημαντικότητα της γυναικείας ύπαρξης αλλά και την ανάγκη της ίδιας της γυναίκας για οξυγόνο.
Το έργο φέρνει στο προσκήνιο τα προβλήματα και τα άγχη των νέων ανθρώπων και κυρίως των νέων γυναικών σε μία κοινωνία άδικη όπως η σημερινή. Στόχος μας είναι να ανεβάσουμε ένα έργο που να μιλήσει στον κόσμο και να τον κάνει να αισθανθεί πως δεν είναι μόνος σε ότι βιώνει.
Περιγράψτε μου την πιο δυνατή σκηνή της παράστασης;
Ο.Λ.- Χμμμ νομίζω πως αυτό είναι κάτι που θα προτιμούσαμε να το αφήσουμε στην κρίση σας..
Ο καλλιτέχνης δουλεύει πάνω σε «εμμονές». Στο Ο2Ο ποιες είναι οι κυριότερες εμμονές που θα συναντήσουμε;
Σ.Λ.- Στο Ο2Ο συναντάμε κυρίως εμμονές… Μέσα από μία σειρά συνειρμικών σκέψεων η ηρωίδα μας έρχεται αντιμέτωπη με τα άγχη της τα οποία καταλήγουν να γίνονται εμμονικές σκέψεις και να την οδηγούν σε κατάσταση πανικού και παράνοιας..
Ποια ήταν τα κριτήρια για την επιλογή του Οιστρογόνο2Οξυγόνο για το Scratch Nights του Bob Theatre Festival;
Ο.Λ.- Τα Scratch Nights είναι το διαγωνιστικό μέρος του Bob Theatre Festival. Μέσω αυτών δίνεται η δυνατότητα σε νέες ομάδες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και να διαγωνιστούν μεταξύ τους για το έπαθλο των 500 ευρώ, μα κυρίως για τον χώρο που θα τους διατίθεται στην αρχή της επόμενης σεζόν να παρουσιάσουν την παράστασή τους ολοκληρωμένη στο Βios για 10 παραστάσεις. Μια νέα ομάδα σαν τη δική μας που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να στηριχτεί στα πόδια της και δημιουργεί ένα έργο δικό της από την αρχή αρπάζει ευκαιρίες σαν κι αυτή.
Το video συμμετοχής του Ο2Ο στο Βob Τheatre Festival 2015
Συντελεστές: Κείμενο: Σοφία Λαμπιδώνη, Ηθοποιοί: Σοφία Λαμπιδώνη, Ολίβια Λαπατά, Σκηνοθεσία: Θωμάς Χαβιανίδης, Φωτογραφία/Βίντεο: Παρή Αντωνίου, Βίντεο: Χρήστος Μπαμπαλής, Graphic Design: Σταύρος Μπιλιώνης
Η συνταγή μιας επιτυχημένης θεατρικής παράστασης ποιά πιστεύετε πως είναι;
Πολλοί παράγοντες παίζουν ρόλο στην επιτυχία μιας παράστασης, αν και δεν νομίζω είμαστε οι κατάλληλοι για να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση. Αν ήμουν παραγωγός θα σας έλεγα ότι ελάχιστες παραστάσεις, αν και φαινομενικά πετυχημένες, αν το κριτήριο είναι η προσέλευση του κόσμου, βγάζουν τα λεφτά τους. Σίγουρα εκεί παίζουν ρόλο οι καλές δημόσιες σχέσεις, η προώθηση που θα γίνει και επίσης θα πρέπει να είναι μια καλοκουρδισμένη παράσταση που θα μιλάει στον κόσμο, θα τον αγγίζει ή τουλάχιστον θα του δίνει τη βαθιά αίσθηση ότι έχει ψυχή και ταλέντο το όλο εγχείρημα, αν δε βασίζεται σε εμπορικά ονόματα.
Η κρίση έχει επηρεάσει τη δουλειά σας στο θέατρο; Πιστεύετε πως η τέχνη κινδυνεύει απ' την κρίση;
Θ.Χ.- Την έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό γιατί δυστυχώς γίνονται «εκπτώσεις» από τις παραγωγές. Επίσης εμφανίζονται πάρα πολλοί που, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα, ξεκινούν μια παράσταση και αν πάει πήγε, αν όχι, όχι. Το σκεπτικό είναι «πρόβες απλήρωτες, μια χαρά! Όσο καιρό μας πάρει. Κάποια στιγμή θα βγει. Πληρωμή των ηθοποιών με ποσοστά, μια χαρά! Καλύπτω τα έξοδα της παραγωγής και ό, τι μείνει, αν μείνει, τα μοιράζω στους ηθοποιούς.» Και οι ηθοποιοί για να μπορούν να είναι επαγγελματίες επενδύουν στη φωνή τους και στο σώμα τους. Όταν δεν τους σέβεσαι και δεν τους καλύπτεις ούτε τα βασικά τους έξοδα γεμίζεις τη θεατρικές σκηνές με ερασιτεχνισμούς κακής ποιότητας.
Το θέατρο, για να επιβιώσει, δεν πρέπει ν' αλλάζει και τι μπορεί να «υποθηκεύσει» το μέλλον του;
Ο.Λ. - Αυτό που έχει ουσία να αλλάξει είναι η νοοτροπία μας για το θέατρο. Το θέατρο είναι μια ζωντανή κοινωνική εκδήλωση στην οποία οι άνθρωποι «συγκινούνται» δηλαδή αισθάνονται όλοι μαζί, μοιράζονται και επικοινωνούν. Και εκεί πιστεύω πρέπει να εστιάσουμε. Να γίνει το θέατρο συνήθεια, όχι απλά ένας χώρος στον οποίο θα πας να δεις μια παράσταση μιας- δύο ωρών και «αντίο»! Να σταματήσει ο κόσμος να το αντιμετωπίζει σαν κάτι «ξένο». Πρέπει να δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε όπως θα πήγαινες μια βόλτα, έτσι να έχεις και την επιλογή να βρεθείς σε ένα χώρο που ανά πάσα στιγμή δρώμενα λαμβάνουν χώρα και είναι πηγές έμπνευσης, έκφρασης, δημιουργίας, αλληλεγγύης, «ανάσας ζωής» . Να αξιοποιηθούν όλα τα μέσα που το θέατρο μπορεί να προσφέρει.
Πιστεύετε πως υπάρχουν νεοέλληνες θεατρικοί συγγραφείς που μπορούν να συγκριθούν με "βαριά" ονόματα του ξένου θεατρικού ρεπερτορίου;
Σ.Λ.- Ανάμεσά μας υπάρχουν σίγουρα πολλά συγγραφικά ταλέντα των οποίων τα έργα μένουν θαμμένα στα συρτάρια των γραφείων τους ή στους σκληρούς δίσκους των υπολογιστών τους. Είναι πράγματι κρίμα μία χώρα που έχει βγάλει λογοτέχνες αξεπέραστους να μην προάγει τα νέα ταλέντα της όχι μόνο στον χώρο της θεατρικής γραφής αλλά και της λογοτεχνίας γενικότερα.
Aκόμα, θεωρείτε ότι η εποχή μας αναδεικνύει αρκετούς ανθρώπους στον καλλιτεχνικό χώρο που μπορεί και να μην το αξίζουν;
Θ.Χ.- Η εποχή μας συνεχίζει δυστυχώς την βαθιά ελληνική παράδοση των «πελατειακών» σχέσεων. Προσπαθώ να καταλάβω πώς γίνεται ένας άνθρωπος που θεωρεί τον εαυτό του καλλιτέχνη και εκφράζεται μέσα από τη τέχνη να μπαίνει σε πολιτικά και άλλα παιχνίδια. Μάλλον εγώ έχω εξιδανικευμένη την έννοια της Τέχνης στο μυαλό μου.. Άλλωστε όπως έχει δηλώσει μια σύγχρονη ηθοποιός μας, που είναι πιο «μέσα» στα πράγματα από εμένα « για να πετύχεις πρέπει να έχεις και (!) ταλέντο…».
Επόμενα σχέδιά σας;
Να συνεχίσουμε η δουλειά μας πάνω στο project Ο2Ο, γιατί το Bios είναι μόνο ένα πρώτο βήμα. Στις 3 -4 Ιουνίου έχουμε τη δεύτερη «φόρμα» της παράστασης στο Off-Οff Festival στο Επί Κολωνώ. Και να συνεχίσουμε να ζούμε με αισιοδοξία, έμπνευση και δημιουργία όσο η ζωή μας χαρίζει υγεία ή όχι.
Κι εμείς να σας ευχηθούμε Καλή Επιτυχία στις προσπάθειές σας!