Η φωτογραφία του εξώφυλλου δημοσιεύθηκε στη σελίδα του Release Athens στο Facebook
Τις συναυλίες τις αγαπώ, τα φεστιβάλ ακόμη περισσότερο. Εδώ και 28 χρόνια έχω παρακολουθήσει πάρα πολλές συναυλίες και σε κάθε περίπτωση πριν «ρίξω την πέτρα» στον διοργανωτή, προσπαθώ να δω σφαιρικά το κάθε πρόβλημα που προκύπτει. Χθες βράδυ, μετά από δύο χρόνια απουσίας επιτέλους άνοιξε τις πύλες του ένα ελληνικό φεστιβάλ, το Release Athens, με headliners τους Bauhaus μετά τους Jesus and Mary Chain, dEUS, Strawberry Pills και Youth Valley.
Λίγο πριν τελειώσει το καθιερωμένο setlist των Bauhaus, και ενώ είχε ήδη αφαιρέσει τρία-τέσσερα τραγούδια συγκριτικά με την προηγούμενη εμφάνισή τους, ο Peter Murphy «πήρε το καπελάκι» του κι αποχώρησε από τη σκηνή, αφού είχε γκρινιάξει πολλές φορές για τον ήχο του μικροφώνου του. Πέταξε το μικρόφωνο στον ηχολήπτη και του ειπε «it's your fucking fault...» Και κάπως έτσι άδοξα ολοκληρώθηκε η συναυλία των θρυλικών Bauhaus.
Είναι απόλυτα φυσιολογική η οργισμένη αντίδραση του κόσμου για αυτό το άδοξο φινάλε και βέβαια το πρώτο θέμα στα χιλιάδες σχόλια στα social media είναι η ευθύνη των διοργανωτών και το ότι πρέπει να επιστραφούν τα χρήματα που έδωσαν κλπ. Για σταθείτε βρε παιδιά. Θυμάστε τις προηγούμενες εκδόσεις του Release Athens Festival; Θυμάστε πόσες φορές είχαμε τονίσει τη διαφορά στην ποιότητα του ήχου σχεδόν κάθε εμφάνισης, σε σχέση με άλλα φεστιβάλ ή συναυλιακές ημέρες; Λόγω του Fuzz και της εμπειρίας στον επαγγελματικό ήχο, η ομάδα του Release Athens ξέρει καλά να στήνει το ηχητικό σκέλος μιας συναυλίας.
Όμως, κάθε συναυλία δε στήνεται ηχητικά μόνο από τους διοργανωτές. Κάθε συγκρότημα και κυρίως οι headliners έχουν τον δικό τους ηχολήπτη και βέβαια τα δικά τους μουσικά όργανα. Ο Peter Murphy γκρίνιαζε για το μικρόφωνο και τον ήχο, που έβγαζε. Μα είναι δυνατόν; Αυτό είναι ένα από τα πιο σημαντικά θέματα που προσπαθεί να λύσει ένα σωστό soundcheck λίγες ώρες πριν από τη συναυλία. Δεν αναφέρομαι στην ένταση του μικροφώνου, η οποία μπορεί να δημιουργήσει μικροφωνισμούς, γιατί στο soundcheck δεν παίζεις μπροστά σε χιλιάδες ανθρώπους, αλλά αυτοί οι ηχολήπτες των μεγάλων συγκροτημάτων δεν είναι τυχαίοι. Αν μάλιστα δημιουργήθηκε το οποιοδήποτε τεχνικό πρόβλημα στο μικρόφωνο, τότε επιβάλλεται ο Murphy και η ομάδα του να έχουν εφεδρική λύση, δηλαδή ένα ή και δύο επιπλέον μικρόφωνα.
Ο Θεοδόσης Μίχος έγραψε στο Facebook ένα κείμενο, με το οποίο είμαι απόλυτα σύμφωνος:
«Μην πυροβολείτε (όχι πάντα τουλάχιστον) τον promoter, είναι-δεν είναι πιανίστας. Μαλακίες ανάλογες με τις χθεσινές κάνει γενικά ο Murphy, γνωστά αυτά, κι όποιος δεν τα γνωρίζει, ας τα μάθει, θα γλιτώσει ένταση, τα εμφράγματα θερίζουν κλπ. Καλώς ή κακώς και γι' αυτό τον αγαπάμε ή έστω τον φοβόμαστε. Εδώ λατρεύουμε τους JAMC που δεν έχουν δώσει μισή πραγματικά καλή συναυλία σχεδόν 40 χρόνια, στα χθεσινά θα κολλήσουμε;»
Όπως και ο Πλούταρχος Βεργής της Enter Events, ο οποίος έχει διοργανώσει πάρα πολλές συναυλίες:
«Τι να πρωτοπείς; Είναι συγκλονιστικά μαλακισμένο το ελληνικό «συναυλιακό» (γιατί γελάτε κύριοι;) κοινό. Έρχεται ξένη ιστορική μπάντα που αμείβεται πλουσιοπάροχα, δεν φροντίζει τον ήχο της και φταίει ο Έλληνας διοργανωτής. Βασικά δεν θυμάμαι ποτέ να έχει πάει κάτι λάθος και να μην φταίει μόνο ο διοργανώτης (σύμφωνα με το κοινό), που πρέπει να επιστρέψει και τα χρήματα πίσω. Ούτε μια φορά. Αν ο ήχος ήταν τόσο κακός όπως λέτε, στο Soundcheck ο ηχολήπτης ΤΟΥΣ (αν είχαν δικό τους, αν δεν είχαν, συλλογιστείτε), πώς και δεν το πρόσεξε ώστε να μην παίξουν καθόλου;
Αλήθεια, δεν πάει καθόλου το μυαλό σας στο ότι ο Peter Murphy παραπονέθηκε στο πρώτο 5λεπτο για το σήμα του δέκτη του, αλλά συνέχιζε χωρίς να διακόψει για 1-2 λεπτά ώστε να αλλάξει κάποιο μηχάνημα/εξάρτημα; Σε 6 νύχτες λοιπόν, με τον ίδιο ακριβώς ήχο, τους ίδιους ακριβώς τεχνικούς, στον ίδιο χώρο, εσείς οι ίδιοι, θα ακούσετε τι παει να πει «είμαι ο Nick Cave και φροντίζω να με ακούτε και να ακούω σωστά, επειδή μπορώ».
Εν κατακλείδει, τους αγαπάμε τους Bauhaus βρε παιδιά, αλλά σε αυτή την περίπτωση έχουν το μεγαλύτερο, αν όχι όλο το μερίδιο ευθύνης. Είμαι μαζί σας να ρίξουμε μπόλικες πέτρες σε διοργανωτές συναυλιών, αλλά όταν αυτοί φταίνε...
Ας μη ξεχνάμε πως ο Peter Murphy είναι ιδιόρρυθμος ούτως ή άλλως, αλλά και πως με την κοινή λογική να το πάρει κάποιος, θα μπορούσε να κλείσει με σεβασμό το set, χρησιμοποιώντας το μικρόφωνο του κιθαρίστα. Ό,τι και να έγινε μεταξύ των Bauhaus και της διοργάνωσης ή του ηχολήπτη, οι μόνοι που δεν έφταιγαν ήταν το κοινό, και άξιζαν καλύτερη συμπεριφορά. Εμείς δεν μπορούμε να μη δούμε θετικά την προσπάθεια του υπόλοιπου συγκροτήματος να κλείσει το "Ziggy Stardust", που ήταν και το τελευταίο τραγούδι, με τον Daniel Ash να αναλαμβάνει τα φωνητικά. Συνεπώς στις δικές μας σκέψεις οι ευθύνες βαραίνουν τον Murphy.