Ο Δημήτρης Μπαλογιάννης πρωτοεμφανίστηκε στις σελίδας μας πέρσι με αφορμή ένα καινούργιο του τραγούδι, αλλά η παρουσία του στη δισκογραφία πάει λίγο πιο πίσω. Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε τον δεύτερο δίσκο του, με τίτλο «Γενέθλια». Με αυτή την αφορμή, απάντησε σε ερωτήσεις μας για τους στίχους του, τις διασκευές του, τις μουσικές του και αυτές άλλων απ' όλο τον κόσμο.
MixGrill: Γεια σου Δημήτρη. Πού και πώς σε βρίσκουμε στην αρχή αυτού του κάπως ανάλαφρου καλοκαιριού; Ο καινούργιος δίσκος κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό, πώς νιώθεις μέχρι τώρα;
Δημήτρης Μπαλογιάννης: Γεια χαρά, με βρίσκετε στην Αθήνα και είμαι λιγάκι στο τρέξιμο, αλλά δεν παραπονιέμαι. Νιώθω πολύ καλά με το τελικό αποτέλεσμα του δίσκου και προσπαθώ να κάνω έναν σχεδιασμό σε σχέση με το πώς αυτός ο δίσκος θα παιχτεί στα live.
MG: Έχει περάσει ήδη ένας χρόνος από όταν ακούσαμε το πρώτο τραγούδι από τον δίσκο («Από Τότε»). Επηρεάστηκε ο προγραμματισμός της κυκλοφορίας του δίσκου από την πανδημία;
Δ.Μπ.: Η Πανδημία σίγουρα φταίει για πολλά αλλά δεν φταίει για τον προγραμματισμό της κυκλοφορίας του δίσκου. Προσπαθώ να είμαι όσο πιο συνεπής και οργανωτικός γίνεται, αλλά κάποια deadlines απλά χάνονται.
MG: Το βίντεο κλιπ σε animation της Daphne Xourafi και η συνεργασία μαζί της πώς προέκυψε; Είχες καθόλου συμμετοχή στις ιδέες που φαίνονται, ή στην παραλλαγή της εικόνας που τελικά χρησιμοποιείται στο εξώφυλλο;
Δ.Μπ.: Ήθελα animation για τα βίντεο του δίσκου στο YouTube και αναζητώντας τον άνθρωπο που θα αναλάβει αυτή τη δουλειά μού σύστησαν τη Δάφνη. Η ιδέα προέκυψε μετά από συζήτηση. Είχαμε μία ανταλλαγή απόψεων μιλήσαμε για ταινίες και άλλα που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως αναφορές και φτιάχτηκε αυτή η εικόνα. Είμαι πολύ χαρούμενος για τη συνεργασία μας, είναι πάρα πολύ ταλαντούχα.
MG: Το δεύτερο βίντεο, που κυκλοφόρησε στις αρχές της χρονιάς, για το «Λίγο Νερό», είναι αρκετά πιο καλοκαιρινό. Σχετίζονται οι εικόνες - ή η θεματική τους - με τα ηχητικά αποσπάσματα που παρεμβάλλονται των τραγουδιών στον δίσκο, ως μια νύξη στις αναμνήσεις σου ίσως;
Δ.Μπ.: Όλος ο δίσκος περιέχει τραγούδια με προσωπικό ύφος. Οι στίχοι έχουν γραφτεί μέσα από προσωπικά βιώματα και τα πρόσωπα στα οποία αναφέρομαι είναι υπαρκτά. Τα ηχητικά αποσπάσματα είναι από κάτι γενέθλιά μου, μικρός στον Πλαταμώνα. Τα χρησιμοποιώ για να ενισχύσω αυτό το προσωπικό ύφος που έχει ο δίσκος και έχεις δίκιο, είναι μια νύξη στις αναμνήσεις μου.
MG: Στους στίχους αυτού του τραγουδιού καταπιάνεσαι με την ενδοσκόπηση («σκάβω βαθιά μέσα μου / μήπως και βρω μέσα μου / λίγο νερό»). Σε βοηθάει, προτιμάς δημιουργικά αυτή τη διαδικασία ή πιο εύκολα έρχονται τα ερεθίσματα από τον έξω κόσμο;
Δ.Μπ.: Ειλικρινά δεν μπορώ να πω πως έχω μία συγκεκριμένη διαδικασία που ακολουθώ από άποψη δημιουργίας. Τελικά απλά καταλήγω να κάνω ό,τι έχω περισσότερο ανάγκη εκείνη τη στιγμή. Υπάρχουν φορές που νομίζω πως τα ερεθίσματα έρχονται από τον έξω κόσμο και προσπαθώ να είμαι ανοιχτός σε αυτά. Ύστερα όλο αυτό κάπου εξαντλείται και φτάνουμε στο σημείο των στίχων του «Λίγο Νερό» όπου πρέπει να σκάψω μέσα μου.
MG: Μόνο δύο είναι τα τραγούδια χωρίς δικούς σου στίχους. Το «Ανακωχή» το έγραψε ο Νάσος Αρώνης, με τον οποίο έχετε ξανασυνεργαστεί (π.χ. στο «Είναι Αργά» με τη Ρένα Μόρφη), και ακούγεται σε δύο διαφορετικές μουσικές εκδοχές μέσα στον δίσκο. Πώς και πότε ξεκίνησε αυτή η συνεργασία και με ποιο κριτήριο επέλεξες αυτούς τους στίχους του για να μπουν στον δίσκο αυτό και μάλιστα εις διπλούν;
Δ.Μπ.: Οι στίχοι του Νάσου Αρώνη κούμπωσαν από την πρώτη στιγμή εξαιρετικά με τη μουσική στην Ανακωχή. Η original εκδοχή του κομματιού είναι εκείνη που βρίσκεται μέσα στη ροή του άλμπουμ. Η δεύτερη εκτέλεση είναι το Remix που έγινε από τον Χρήστο Αλεξάκη. Με τον Χρήστο συνεργαστηκαμε στο παρελθόν και για το «Θα Προτιμούσα» που τραγούδησε η Joanna Drigo, και ήξερα ότι θα μπορούσε να κάνει ένα πολύ ωραίο Remix για την Ανακωχή.
MG: Το δεύτερο τραγούδι είναι η διασκευή που κάνεις στο «Το Καλοκαίρι Θα Έρθει» του Φοίβου Δεληβοριά. Γιατί αυτή η επιλογή; Είχες καθόλου ενδοιασμούς για το αν θα συμπεριλάβεις τη διασκευή στον δίσκο με δικές σου μουσικές και τραγούδια;
Δ.Μπ.: Όχι δεν είχα κανέναν τέτοιο ενδοιασμό. Δεν είδα ποτέ τόσο αυστηρά τα πράγματα. Θεωρώ ότι μία διασκευή μπορεί κάλλιστα να μπει και σε έναν δίσκο με προσωπικά τραγούδια. Εξάλλου το «Το Καλοκαίρι Θα 'ρθει» είναι ένα τραγούδι που αγαπώ πολύ και το αισθάνομαι αρκετά οικείο.
MG: Έχεις συνεργαστεί ξανά στο παρελθόν και με τον Φοίβο και με τον Μάρκο Δεληβοριά. Τι έχεις κρατήσει ως επιρροή ή μάθημα από αυτές τις συνευρέσεις;
Δ.Μπ.: Από όλες μου τις συνεργασίες υπάρχουν μαθήματα που κρατάω. Στους δύο ανθρώπους που αναφέρεις διέκρινα τον επαγγελματισμό και τον σεβασμό απέναντι στους συναδέλφους. Ο Μάρκος βέβαια μου έμαθε πολλά και έξω από τη μουσική. Μου γνώρισε την Αθήνα και με έκανε να αγαπήσω αυτή την πόλη που στην αρχή μου φαινόταν τρομερά χαοτική.
MG: Αλλάζω θέμα περνώντας στην ενορχήστρωση των τραγουδιών. Έγινε παρέα με τους μουσικούς αφού ξεκινήσατε τη συνεργασία ή είχες συγκεκριμένα πράγματα στο μυαλό σου και έψαχνες μουσικούς να τα παίξουν, όπως π.χ. ακούγεται το τσέλο στο ομώνυμο τραγούδι;
Δ.Μπ.: Το δεύτερο συνέβη κυρίως. Ήξερα ποια είναι τα βασικά θέματα που έπρεπε να παιχτούν από τους μουσικούς, αλλά μέσα στην ηχογράφηση τούς αφήναμε το περιθώριο να προσθέσουν στοιχεία που μπορεί να κολλούσαν. Είχα την τύχη να συνεργαστώ σε αυτή τη δουλειά με εξαιρετικούς μουσικούς και είμαι πολύ ευγνώμων γι' αυτό.
MG: Πώς συνθέτεις; Στο πιάνο; Στον δίσκο αυτό τι ήρθε πιο συχνά πρώτο, ο στίχος ή η μουσική;
Δ.Μπ.: Τα κομμάτια αυτού του δίσκου είναι γραμμένα όλα στην κιθάρα. Δεν δουλεύω πάντα με τον ίδιο τρόπο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ξεκινούσα με τη θεματολογία του στίχου και το ύφος, μετά η μελωδια κι οι στίχοι ερχόντουσαν κάπως παράλληλα. Τελευταία έχω μία εμμονή να ξεκινάω επιλέγοντας πρώτα τον ρυθμό.
MG: Στο Gimme 10 που σε είχαμε φιλοξενήσει πέρσι είχες αναφέρει και τον Caetano Veloso, ενώ κάπου διάβασα για την επαφή σου με τη βραζιλιάνικη μουσική όσο ζούσες στη Λισαβόνα. Τον πέτυχες και σε συναυλία εκεί μήπως; Ποιους άλλους μουσικούς από αυτές τις χώρες θα ανέφερες, είτε ως επιρροές είτε ως προτάσεις για ακρόαση (αγνοώντας το εμπόδιο των στίχων);
Δ.Μπ.: Σίγουρα πρώτο θα ανέφερα τον Jorge Ben Jor, τον οποίο πράγματι έχω δει σε live, όχι στη Λισαβόνα αλλά στο Ρίο ντε Τζανέιρο. Μετά είναι και κάποιοι πιο σύγχρονοι τραγουδοποιοι από Βραζιλία όπως ο Rodrigo Amarante ή Marcelo Camelo. Επίσης ο Devendra είναι μια σταθερή αξία, αν και δεν είναι από Βραζιλία.
MG: Με αφορμή την ίδια λίστα επιλογών και την αναφορά στη Luz Casal επεκτείνω την ερώτηση γενικά στη world / ethnic μουσική. Είναι ένα είδος που παρακολουθείς τακτικά και συνειδητά; Πώς σκέφτεσαι ότι μπορεί να επηρεαστείς, στιχουργικά και μουσικά, από ακούσματα λίγο ή πολύ διαφορετικά από όσα έχουμε συνηθίσει εδώ γύρω;
Δ.Μπ.: Με ενδιαφέρει πάρα πολύ η world/ethnic μουσική. Σε μία δεύτερη ζωή ίσως σπούδαζα εθνομουσικολογία. Το τρομερό με αυτό το είδος μουσικής είναι ότι δεν εξαντλείται ποτέ (αυτό ισχύει για τη μουσική γενικότερα) κι υπάρχει πάντα το στοιχείο της έκπληξης. Επίσης έχει μεγάλο ενδιαφέρον να παρατηρείς τα κοινά ανάμεσα σε διαφορετικές μουσικές κουλτούρες. Μουσικά σε κάποιο βαθμό είναι φυσιολογικό να επηρεάζομαι, καθώς ακούω αρκετές ώρες αυτή τη μουσική. Η προσαρμογή τέτοιων μουσικών σε ελληνικό στίχο είναι κάτι το οποίο επίσης μου φαίνεται σαν πρόκληση.
MG: Σκέφτεσαι ζωντανές εμφανίσεις για την παρουσίαση του δίσκου; Τον χειμώνα ίσως;
Δ.Μπ.: Εννοείται πως το σκέφτομαι και το ετοιμάζω. Έχουμε φτιάξει ένα ωραίο σχήμα και σκοπός είναι να παίξουμε τα τραγούδια του δίσκου live. Ίσως μάλιστα κάνουμε κι ένα βίντεο τώρα στα κοντά όπου θα παίζουμε αυτά τα τραγούδια live απ το στούντιο και βέβαια μια παρουσίαση.
MG: Συνεργάζεσαι τακτικά με διάφορους μουσικούς ή τραγουδιστές. Υπάρχει κάτι στα σκαριά για να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον που μπορείς να πεις;
Δ.Μπ.: Υπάρχουν αρκετά σχέδια στα σκαριά. Αυτό που θα γίνει πιο σύντομα είναι η κυκλοφορία ενός τραγουδιού σε στίχους της Ελένης Φωτάκη, το οποίο θα τραγουδήσει η Γιάννα Βασιλείου και είμαι πολύ χαρούμενος για αυτή τη συνεργασία.
* Οι φωτογραφίες είναι της Μαριέττας Ρούσσου.